sven79 Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg skulle gjerne ønsket meg å fått kloa i en litt spesiell firewire-kabel... Jeg skulle hatt en slik med USB en i den ene enden og firewire i den andre... Jeg vet at dette finnes, Pixela har laget en versjon, men jeg finner ikke denne til salgs i Norge. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik kabel ?!? På forhånd takk! Sven Tommy Lenke til kommentar
chma Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Firewire og usb er to vidt forskjellige grensesnitt, meg bekjent lages det ikke kabler som gjør at du kan koble de mot hverandre uten videre. Sikker på at du ikke enten mener at du har en "stor" firewire kontakt i den ene enden og en mindre i den andre ELLER at det er Usb mini kontakt i den enden det er snakk om. Usb mini: http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Mini_usb_AB.jpg Endret 27. november 2006 av chma Lenke til kommentar
sven79 Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Det er jo to forskjellige grensesnitt, det er jeg enig i... Men det finnes en interessant sak: http://www.everythingusb.com/news/index/3889.htm Men en liten adapter i midten... Og den skulle vært interessant å få kloa på i Norge... Ser bare ut som Pixela vil selge den med et fordømt videoredigeringsprogram som jeg overhodet ikke har lyst til å kjøpe Noen som har en idé til hvor jeg kan få grabbet til meg en slik en?! Sven Tommy! Lenke til kommentar
JonV Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Kan du ikke bare handle den på nett da ? 880,- SEK sto det på siden der. http://esd.element5.com/product.html?produ...50&noquickbuy=1 Lenke til kommentar
chma Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Fremdeles ville jeg heller kjøpt ett Firewire kort om det er mangel på Firewireport som er problemet, billigere er det også. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Skal du overføre video, så merk at de færreste kamera støtter fullkvalitetsvideo over USB utgangen. SOm chma sier... kjøp en firewireport. Billigere, og du er sikret maks kvalitet og minst mulig problemer. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Etter hva jeg skjønte der så "lurer" den jo kameraet til å tro at det er en FW kabel. Så kamera merker nok ikke noen forskjell. Lenke til kommentar
chma Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 I tillegg så er ikke USB stabilt og kjapt nok i mange tilfeller til å håndtere video. Det høres rart ut ja, men feks. Avid Liquid som kan leveres med en boks hvor du kan kjøre forhåndsvisning på monitor funker kun med ett fåtall kontrollere, faktisk kan du telle dem på en hånd. USB er rett og slett til tider for dårlig kontroller og/eller mye teknisk byråkrati. Av samme grunn så bruker man helst Firewire(evnt esata) på eksterne disker når man redigerer video. Det betyr ikke at ikke USB2.0 kan brukes men man merker forskjell. Forøverig koster den nevnte kabel over 800kr, før frakt og mva. En firewire kontroller koster fra under 200kr, før frakt, men ink. mva. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Skal du overføre video, så merk at de færreste kamera støtter fullkvalitetsvideo over USB utgangen. Vel, de fleste nye Panasonic-kameraer støtter det (NV-GS37, NV-GS180, NV-GS280, NV-GS300, NV-GS500)... Det er sikkert noen andre også. Lenke til kommentar
chma Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Skal du overføre video, så merk at de færreste kamera støtter fullkvalitetsvideo over USB utgangen. Vel, de fleste nye Panasonic-kameraer støtter det (NV-GS37, NV-GS180, NV-GS280, NV-GS300, NV-GS500)... Det er sikkert noen andre også. 7383228[/snapback] Å kjøre capture over usb?! Lenke til kommentar
sven79 Skrevet 1. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2006 Takk for god respons, folkens! Jeg er enig at et firewire kort til å sette bak i en PCI-slot måtte være tingen... men saken er at på PC'ne jeg skal sette dette i, må det være et slikt "smalt" kort, siden på de PC'ne jeg skal sette dette i, finnes det ikke "brei" ende bak... om noen skjønner...?! Altså, jeg har èn PCI-slot ledig (som er en helt vanlig PCI-slot, men bakenden er en slik smal en... Noen tips til hvor jeg kan finne det?!? Hilsen fra Sven Tommy!! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Skal du overføre video, så merk at de færreste kamera støtter fullkvalitetsvideo over USB utgangen. Vel, de fleste nye Panasonic-kameraer støtter det (NV-GS37, NV-GS180, NV-GS280, NV-GS300, NV-GS500)... Det er sikkert noen andre også. Å kjøre capture over usb?! Jepp, funker helt fint her... Det er full DV-kvalitet, ikke redusert oppløsning som noen har. Grunnen til at jeg bruker det, er at jeg ikke har FW på maskinen min, og gidder ikke bruke penger på FW-kort når det funker på USB2. Lenke til kommentar
chma Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Skal du overføre video, så merk at de færreste kamera støtter fullkvalitetsvideo over USB utgangen. Vel, de fleste nye Panasonic-kameraer støtter det (NV-GS37, NV-GS180, NV-GS280, NV-GS300, NV-GS500)... Det er sikkert noen andre også. Å kjøre capture over usb?! Jepp, funker helt fint her... Det er full DV-kvalitet, ikke redusert oppløsning som noen har. Grunnen til at jeg bruker det, er at jeg ikke har FW på maskinen min, og gidder ikke bruke penger på FW-kort når det funker på USB2. 7416979[/snapback] Det var jeg faktisk ikke klar over, har ikke Avid foran meg(dongle ligger ett annet sted..), men der kan jeg ikke huske at det er mulig å logge over usb. Men så er Avid kjent for å holde seg til det som funker og alltid har gjort det, sære som de er. FW er en fordel å ha av en grunn til, ekstern disk. Usb2.0 er ikke like bra på noen områder er min erfaring med video, for mye teknisk byråkrati. Så tørr påstå at FW er verdt en ivestering på under 200kr Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 (endret) FW er en fordel å ha av en grunn til, ekstern disk. Usb2.0 er ikke like bra på noen områder er min erfaring med video, for mye teknisk byråkrati. Så tørr påstå at FW er verdt en ivestering på under 200kr Hadde brukt FW hvis det var på en stasjonær maskin, men gidder ikke kjøpe både FW-adapter og kabler når USB2.0 fungerer mer enn tilfredsstillende for meg, og alle kabler var inkludert. Det blir for mye kabelkrøll. Nå kan jeg la alt gå til én USB-hub, og ha én kabel i maskinen, noe som er litt mer vesentlig når jeg skal dra med meg maskinen. Skulle jeg brukt det til noe mer enn familiefilm ville vel også saken vært litt annerledes... Ellers er nettopp ekstern disk en like god grunn egentlig, men igjen - det fungerer tilfredsstillende :o) Men det er klart - jeg kommer til å bruke FW dersom jeg får det på den neste maskinen min... Det du sier om logging - så lenge det er produsenten som lager både hardware og software (i dette tilfellet Panasonic) kan de vel få til hva de vil :o) Jeg har ikke brukt noe annen software enn den som følger med - regner ikke med at det funker med USB-overføring i annen software enn Panasonic MotionDV som følger med. Men jeg trenger heller ikke noe mer avansert software til redigering; som jeg har nevnt tidligere en gang - det er kun én ting jeg ikke har fått til av det jeg har ønsket (som ikke har vært all verdens avansert dog), og det er å fade inn/ut lyden uavhengig av bildet. Det har jeg hatt bruk for én gang, skjønt resultatet ble greit nok selv om jeg ikke fikk gjort det... Endret 4. desember 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
chma Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Joda, USB 2.0 fungerer fint til ekstern disk også, bruker det selv på laptop...gidder ikke koble av/på mellom kamera og disk. Som det kanskje ligger i kortene her, jeg har nok ett litt annet bruksområde enn medfølgende programvare kan brukes til, både i forhold til hobby og frilansjobbing. Neste hobbyprosjekt inneholder 23timer med råstoff... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå