Gå til innhold

Sony KDL-40W2000, verd pengene? (Ja!)

Anbefalte innlegg

Etter mye leting på diverse internett-fora(forumer?) har jeg endelig funnet en LCD-TV som fungerer bra som PC-skjerm.

Problemet er at den koster i overkant av 24.000 med mindre man kjøper den på nett, og av nettbutikkene er det ingen som har den tilgjengelig. Spørsmålet er da, er denne TV'en verd pengene? Er bildekvaliteten virkelig 8000 kroner bedre enn andre 1920x1080 LCD-TVer (Toshiba 37")?

Noen som har denne TV'en og har prøvd den med PCen via DVI->HDMI kabel?

Noen erfaringer med Sony Senteret / Sony service nivå?

Vurderer sterkt å ta turen dit etterpå... :ph34r:

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter mye leting på diverse internett-fora(forumer?) har jeg endelig funnet en LCD-TV som fungerer bra som PC-skjerm.

Problemet er at den koster i overkant av 24.000 med mindre man kjøper den på nett, og av nettbutikkene er det ingen som har den tilgjengelig. Spørsmålet er da, er denne TV'en verd pengene? Er bildekvaliteten virkelig 8000 kroner bedre enn andre 1920x1080 LCD-TVer (Toshiba 37")?

Noen som har denne TV'en og har prøvd den med PCen via DVI->HDMI kabel?

Noen erfaringer med Sony Senteret / Sony service nivå?

Vurderer sterkt å ta turen dit etterpå...  :ph34r:

7367888[/snapback]

Ja... rett og slett ja :thumbup: Dro til Sony Senteret og kom hjem en smule fattigere. Skjermen er rå, helt genialt bra til PC-bruk og ikke minst suveren med tanke på bildekvalitet. Har ikke prøvd den til spill enda, men den funker svært bra med 1080p HD materiale (lasted ned fra Microsoft, noe wmv demo saker).

Materialkvaliteten på skjermen er veldig bra, innpakningen var gjennomtenkt og montering (foten var ikke festet på) og oppsett var enkelt. PC'en måtte overbevises litt før den ville sende ut 1080p signaler men etter jeg fant rette stedet å skru av Interlacingen var alt fantastisk.

Edit: Fikk spillt i en times tid igår, prøvde GTR2, Richard Burns Rally og Live for Speed. Skjermen takler de raske panoreringene fra RBR svært bra og GTR2 ble rett og slett en storslagen opplevelse. Skal teste noen andre typer spill ikveld, Prey og Half Life 2 tenker jeg. Om det er noe annet noen er interessert i at jeg burde teste med skjermen så er det bare å nevne det her :)

Edit 2: Et par bilder om noen lurer på hvordan den ser ut:

01

02

03

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

dude jeg hadde tenkt å si i fra at sony's 40W2000 har 1080p inn :D

men du slo meg!! :p

hvordan er sonyen?, jeg har sett på den, skal kjøpe den etter jul, ser ut som å være bra fra pc (1:1 pixelmapping) osv :)

kan du ta noen high res bilder i alså over 1600x1200 oppløsting eller noe og av analog tv signal (vis du har tvkort i pcen bruk det) :)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

hvordan er sonyen?, jeg har sett på den, skal kjøpe den etter jul, ser ut som å være bra fra pc (1:1 pixelmapping) osv :)

kan du ta noen high res bilder i alså over 1600x1200 oppløsting eller noe og av analog tv signal (vis du har tvkort i pcen bruk det) :)

7374742[/snapback]

High Res (6mp) bilder kan fikses, problemet er belysningen i rommet, får det ikke lyst nok så må bruke blits/stativ og da blir det vanskelig å se noe på skjermen/etterslep. Men kan "expose" med tanke på bare skjerbildet, er vel det du vil se? :)

1:1 pixelmapping i 1080p er rett og slett genialt, kan nå sitte i god-stolen et par meter unna å lese nettsider uten å anstrenge øynene.

Lenke til kommentar

7374742[/snapback]

High Res (6mp) bilder kan fikses, problemet er belysningen i rommet, får det ikke lyst nok så må bruke blits/stativ og da blir det vanskelig å se noe på skjermen/etterslep. Men kan "expose" med tanke på bare skjerbildet, er vel det du vil se? :)

1:1 pixelmapping i 1080p er rett og slett genialt, kan nå sitte i god-stolen et par meter unna å lese nettsider uten å anstrenge øynene.

7374796[/snapback]

vil bare se hvordan analog er jeg :whistle:

jeg gir dasken til rommet :!:

du får sette på alt lyset i rommet kanskje det hjelper og bruke sån lyskaster dem har på byggeplasser hehe :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk for en liten test:) sitter nå med en samsung 32" m serie. tenkte å oppgradere til 40" etter jul, valget er da denne eller samsung sin nye. skjermkort bruker du mot skjermen?

7375340[/snapback]

7800GTX :) Funker finfint.

vil bare se hvordan analog er jeg  :whistle:

jeg gir dasken til rommet  :!:

du får sette på alt lyset i rommet kanskje det hjelper og bruke sån lyskaster dem har på byggeplasser hehe :thumbup:

Hehe, har faktisk en sånn en liggende :p Bruker aldri den analoge tuneren ettersom jeg har digitalkabel fra Get, men har auto-tunet kanalene så kan sikkert ta bilde av det :) Ellers anbefaler jeg en tur til en av butikkene som har den utstillt, de kan nok også gi en god demo av TVen.

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er viktig å koble tven til pcen.. Er sony det beste valget fortsatt?

Har ikke noen planer om å koble den til pcen.. er vel for å gjøre spesielle ting at man gjør det?

7375424[/snapback]

å koble tven til pcen har mange fordeler, og at tven har 1:1 pixelmapping, da kan man sette opp en HTPC eller PC mot tven og få alle pixele på tven, alså da kan man se på TV, ta opp TV på pcen, se på apple/ms sine 1080p trailerne på TVen i full oppløsting, man kan også spare mye plass å ha en htpc, alså da kan man egentlig bare kaste ut DVD spillern, CD spillern, da vil man få en mye enklere værdag, alså en fjernkontroll for TV,DVD,CD,Internet,WebTV :)

http://www.apple.com/trailers/ (anbefalt med Quicktime Altenative og CoreAVC!)

http://www.microsoft.com/windows/windowsme...eo/HDVideo.aspx (ms wmvhd 1080/720p trailere)

QuickTime Altenative

http://www.free-codecs.com/download/QuickT...Alternative.htm

CoreAVC (dekoder 1080p alså over 50% raskere en NVIDIA/ATI sin hardware dekodere)

http://www.coreavc.com/

også er en HD-DVD og en blueray spillere en litt mindre fanzt HTPC!

de har alså en intel CPU, runt 1GB ram, hovedkort og HD-DVD/BlueRay IDE/SATA Spiller som alså passer til og med i en PC!

Lenke til kommentar
[...]da vil man få en mye enklere værdag, alså en fjernkontroll for TV,DVD,CD,Internet,WebTV :)

7375531[/snapback]

Jau :) Jeg har lenge lastet ned serier til PCen fremfor å se de på TV'en ettersom kvaliteten er overlegent bedre. Jeg bruker iMon sin fjernkontroll og mediesuite, fungerer flott, jeg foretrekker personlig grensesnittet fremfor Windows Media Center men det er en smakssak. Denne fjernkontrollen kan også skru på maskinen, så jeg slipper å reise meg for å gjøre dette.

Jeg eier heller ingen konsoller og bruker derfor PCen som spille-maskin om jeg er i det humøret, da er det kjekt at man har TV'en som fast PC-skjerm. Eneste problemet er at jeg må bruke picture in picture funksjonaliteten for å se på TV samtidig som jeg bruker PCen

Edit: Rettskrivning er oppskrytt...

Endret av benjamin84
Lenke til kommentar

Et kort spørsmål om denne skjermen:

Hvor mye skal en legge i det som skrives i Dingz.no sin test av denne TV'n:

"TVen har av og til problemer med å henge med ved raske bevegelser, og vi ser tendenser til etterslep uansett om vi skrur av alt som heter støyreduksjon. Vi opplever også at skjermen mister fokus på elementer som beveger seg raskt i bildet. Her ble vi egentlig litt overrasket siden vi hadde forventet bedre, men heldigvis trekker god fargemetning opp litt av inntrykket.

Siden TVen tydelig sliter med raske bevegelser selv ved digitale TV-signaler, tør vi tippe på at den vil slite betydelig mer ved analoge. Greit å vite, og mottar du signalene dine via en antenne du plugger rett i skjermen er det altså analoge TV-sendinger du har. "

??

Hvis ikke dette er noe problem i praksis (med Get digital TV f.eks) så ser denne veldig lovende ut :)

Lenke til kommentar
Er det verdt å kjøpe en sånn tv, hvis man ikke plugger den til PC? og hvilken kabler trenger man for at man skal få maks utnyttelse av tv titting, filmer og spilling på wii og PS3?

7377411[/snapback]

wii er ikke HD, så den kan man bare bruke scart til, filmer (hd-dvd/blueray etc burde tven ha 1:1/hdmi , forda få man alt på skjermen), PS3 er vel hdmi og det går vel fint, husk at alle consoler er en pc også :whistle:

Lenke til kommentar
[...]Hvis ikke dette er noe problem i praksis (med Get digital TV f.eks) så ser denne veldig lovende ut :)

7377291[/snapback]

Jeg merker det ikke, men det er ikke dermed sagt at det ikke finnes etterslep. Analoge signaler blir aldri spesiellt bra på en så stor og høyoppløst TV, og de vi har på vår kabel har alltid vært dårlige, selv på en vanlig CRT-TV. Digital kanalene fra Get ser helt OK ut, spørs helt på kanalen og komprimeringen de har valgt. MTV ser noen ganger helt horribelt ut, mens TV1000 på nyere filmer glimter til med skikkelig god kvalitet. DVD er allikevel å foretrekke, gjerne via PCen

Er det verdt å kjøpe en sånn tv, hvis man ikke plugger den til PC? og hvilken kabler trenger man for at man skal få maks utnyttelse av tv titting, filmer og spilling på wii og PS3?

7377411[/snapback]

Tjaaa... fristet til å si det ikke er like mye vits da nei, har ikke prøvd en 720p TV før så kan ikke si dette sikkert, men jeg innbiller meg at det er ved PC bruk man får meste nytte for 1080p funksjonen. Toshiba TV'en med 1080i så omtrent like bra ut til TV-bruk.

wii er ikke HD, så den kan man bare bruke scart til, filmer (hd-dvd/blueray etc burde tven ha 1:1/hdmi , forda få man alt på skjermen), PS3 er vel hdmi og det går vel fint, husk at alle consoler er en pc også  :whistle:

7377541[/snapback]

XBOX kan visstnok vise 1080p via component (RGB). PS3 stortrives på 1080p, og Wii er som wiak sier ikke HD i det hele tatt.

Lenke til kommentar
http://www.apple.com/trailers/fox/thesimpsonsmovie/hd/

vil se fantastisk ut på en 1920x1080 tv veffal 1080pen ^^

fant denne tråden hos avforum for denne tven :D

http://avforum.no/forum/tv-apparater/42670...dl-40w2000.html

7375957[/snapback]

Desverre støtter ikke Quicktime (gratisversjonen) fullscreen av alle tåpelige ting, og ettersom jeg aldri ser på .mov filer ellers så tror jeg ikke jeg gidder å kjøpe fullversjonen. Så derimot veldig fint ut om man klarte å ignorere skrivebordsbakgrunnen et øyeblikk ;)

Når det gjelder analoge signaler rett fra antenne-kabelen så vil jeg påstå de ser helt OK ut. Skal få tatt et bilde av det men akkurat nå sender ingen av kanalene widescreen så venter til litt senere på kvelden. Går alltid en widescreen film eller noe da :)

Nå må jeg nesten teste et skyte-spill av noe slag, se om den takler litt rask action :)

Lenke til kommentar
http://www.apple.com/trailers/fox/thesimpsonsmovie/hd/

vil se fantastisk ut på en 1920x1080 tv veffal 1080pen ^^

fant denne tråden hos avforum for denne tven :D

http://avforum.no/forum/tv-apparater/42670...dl-40w2000.html

7375957[/snapback]

Desverre støtter ikke Quicktime (gratisversjonen) fullscreen av alle tåpelige ting, og ettersom jeg aldri ser på .mov filer ellers så tror jeg ikke jeg gidder å kjøpe fullversjonen. Så derimot veldig fint ut om man klarte å ignorere skrivebordsbakgrunnen et øyeblikk ;)

Når det gjelder analoge signaler rett fra antenne-kabelen så vil jeg påstå de ser helt OK ut. Skal få tatt et bilde av det men akkurat nå sender ingen av kanalene widescreen så venter til litt senere på kvelden. Går alltid en widescreen film eller noe da :)

Nå må jeg nesten teste et skyte-spill av noe slag, se om den takler litt rask action :)

7378557[/snapback]

http://www.filehippo.com/download_quicktime_alternative/ :whistle:

alså quicktime trailerne tar jo RÅTTA på MS sine :tease:

http://yogurtrat.com/files/103/snapshot20061128191500.png (klikk for 1920x1080)

snapshot20061128191500_thumb.png

http://yogurtrat.com/files/103/snapshot20061128191701.png (klikk for 1920x1080)

snapshot20061128191701_thumb.png

http://yogurtrat.com/files/103/snapshot20061128191729.png (klikk for 1920x1080)

snapshot20061128191729_thumb.png

:thumbup:

Lenke til kommentar
Et kort spørsmål om denne skjermen:

Hvor mye skal en legge i det som skrives i Dingz.no sin test av denne TV'n:

"TVen har av og til problemer med å henge med ved raske bevegelser, og vi ser tendenser til etterslep uansett om vi skrur av alt som heter støyreduksjon. Vi opplever også at skjermen mister fokus på elementer som beveger seg raskt i bildet. Her ble vi egentlig litt overrasket siden vi hadde forventet bedre, men heldigvis trekker god fargemetning opp litt av inntrykket.

Siden TVen tydelig sliter med raske bevegelser selv ved digitale TV-signaler, tør vi tippe på at den vil slite betydelig mer ved analoge. Greit å vite, og mottar du signalene dine via en antenne du plugger rett i skjermen er det altså analoge TV-sendinger du har. "

??

Hvis ikke dette er noe problem i praksis (med Get digital TV f.eks) så ser denne veldig lovende ut :)

7377291[/snapback]

er korrekt det dingz skriver her. har testet skjermen med fotballsendinger, digital dekoder, C+, og da har den store problemer med etterslep og skygger når spillere og ball beveger seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...