Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147
Er vi enige da?

7403560[/snapback]

 

Skulle ønske vi kunne si "big hand shake" med derpåfølgende rakettoppskytining, men så heldige er vi vel ikke ... :hrm: Det kommer sikkert en sur tante og ødelegger hyggen :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Prøv med sur nevø. :p

 

Ser ikke poenget med at noen få individer skal få definisjonsmakt når det gjelder det norske språket, basert på subjektive oppfatninger vrangforestillinger. No Shake.  ;)

7403804[/snapback]

 

Hvilke subjektive oppfatninger/vrangforestillinger snakker du om?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
At neger er et rasisitisk uttrykk.

7405052[/snapback]

 

Mine mørkhudede venner har ikke sagt at det er rasistisk , men beskrevet det som fornærmende. Jeg oppfatter ikke ordet som hverken fornærmende eller rasistisk. Men klarer å tilpasse språket etter hvem jeg snakker med, uten at jeg mener å ha mistet ytringsfriheten.

Lenke til kommentar
At neger er et rasisitisk uttrykk.

7405052[/snapback]

Men klarer å tilpasse språket etter hvem jeg snakker med, uten at jeg mener å ha mistet ytringsfriheten.

7405907[/snapback]

Det gjør jeg også, men jeg kommer ikke til å slutte å bruke det. Jeg har ikke noe behov for å si "neger" opp i fjeset på en neger som ikke liker ordet, men oppstyret etter at denne politikeren sa ordet neger i en tale tyder på at mange er lit for redde for å tråkke noen på tærne.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
At neger er et rasisitisk uttrykk.

7405052[/snapback]

Men klarer å tilpasse språket etter hvem jeg snakker med, uten at jeg mener å ha mistet ytringsfriheten.

7405907[/snapback]

Det gjør jeg også, men jeg kommer ikke til å slutte å bruke det. Jeg har ikke noe behov for å si "neger" opp i fjeset på en neger som ikke liker ordet, men oppstyret etter at denne politikeren sa ordet neger i en tale tyder på at mange er lit for redde for å tråkke noen på tærne.

7406935[/snapback]

 

Det kan kanskje være sånn...!? Jeg mener heller ikke at man skal slutte å bruke ærlige uttrykk. Mørkhudede tåler like meget som oss i så måte, men man skal være litt selektiv når man skal sette førsteinntrykket, fordi dette setter standarden for videre kommunikasjon, gjensidig forståelse/tillit. Jeg var ikke mild med mine kollegaer av annen hudfarge, og hyggelige skjellsord spratt som pingpong baller mellom oss., uten at de ble misoppfattet.

 

Edit: Hvis han var en dyktig kommunikator, og ikke en stupid politiker så hadde han skjønt bedre. Så den politikeren trenger en tur på skolebenken, gjerne med raus omgang med et nypolert spanskrør.

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det er synd at forskjellige symboler, ord og utrykk har fått en negativ ladning, selv om det ikke er nedlatende i seg selv.

 

Det eksemplet folk flest har et forhold til er hakekorset/solkorset/svastikaen. Et symbol som i seg selv ikke var forbundet med noe negativt, helt til det ble adoptert av nazismen. I dag er det vel ingen som tenker på symbolets opprinnelse i India når de ser det, men kun nazismen. Her har en enkelt "organisasjon" ødelagt et symbol. I samme slengen kan vi legge til den gamle ærbødige hilsenen "hill", som ble brukt flittig i nazistiske hilsener og knapt brukt siden av noen andre.

 

Slike missbruk og ødeleggelser av symboler, ord og uttryk, er et stort tap etter min mening, og derfor mener jeg at det er på tide at folk ser bort ifra et symbols, ord og uttrykks negative ladning og i stedet bruker det i positiv sammenheng. Ved å unngå og bruke slike til daglig, så er vi selv med på å bygge opp under dets negative betydning. Det bør gjøres noe med det før det er for sent. For svastikaen og "hill", så er det nok dessverre det. Ordet "neger" har jeg derimot et håp for.

 

Så; jeg mener selv at ordet "neger" ikke bør være noe negativt og jeg bruker det derfor selv i min daglige tale. Jeg prøver dog å være oppmerksom på om det blir oppfattet negativt og spør ofte om det er greit og så forteller jeg om mitt syn på saken og hvorfor jeg bruker ordet. Om vedkommende ikke liker at jeg bruker det, så vil jeg unngå å bruke det om vedkommende.

Lenke til kommentar

Så lenge det finnes en eneste person i verden som føler seg såret av at jeg bruker ordet neger, vil jeg la være å bruke det. For meg er det et helt ubetydelig ord, og det koster meg ingenting å bruke andre ord når jeg har det.

 

Forresten: anng. at "Barnetimen sensurerer Pippi Langstrømpe". Det blir akkurat det samme, og jeg er enig i det. Det handler om at folk blir såret når det er unødvendig.

Endret av Young Lust
Lenke til kommentar

Kan man ikke si at det å bli såret over et ord er rimelig unødvendig? Jeg forstår ikke hvorfor folk lar seg selv bli irritert/såret over stavelsen "ne", som man ofte hører i ord som ned, nekte og nebb, slått sammen med stavelsen "ger", som man hører i ord som beger, sanger og slager.

 

Ingen blir fornærmet av at jeg sier "stjerne germaner", selv om man finner neger mitt i de to ordene. Hvis folk kunne blitt flinkere til å forstå at ord har kun den meningen du selv gir den, så ville vi kanskje vært litt mindre hårsåre, og vi kunne tatt mye makt vekk fra hatgrupper.

 

Jeg, f eks, er ikke rasist på noen slags måte. Jeg er anti-rasistisk og marsjerer gjerne imot rasisme. Likevel kan jeg si nigger nigger nigger, og bli anklaget for å være rasistisk. Det er ikke meningene eller handlingene mine som blir angrepet, det er noe så teit som ordene jeg sier.

 

Jeg tar meg ikke nær av noe som helst (signaturen min beviser forhåpentligvis at jeg ikke bare sier dette fordi jeg ikke selv har fått høre ting), og jeg føler meg sterkere av den grunn. Jeg har lært av Lenny Bruce, jeg synes resten av verden også burde det.

Lenke til kommentar
Kan man ikke si at det å bli såret over et ord er rimelig unødvendig? Jeg forstår ikke hvorfor folk lar seg selv bli irritert/såret over stavelsen "ne", som man ofte hører i ord som ned, nekte og nebb, slått sammen med stavelsen "ger", som man hører i ord som beger, sanger og slager.

 

Jeg tar meg ikke nær av noe som helst (signaturen min beviser forhåpentligvis at jeg ikke bare sier dette fordi jeg ikke selv har fått høre ting), og jeg føler meg sterkere av den grunn. Jeg har lært av Lenny Bruce, jeg synes resten av verden også burde det.

7438378[/snapback]

Bare fordi du ikke er sånn, betyr det ikke at alle skal, eller kan, være sånn, SteffBoy. :)

Man kan si det er rimelig unødvendig å bli såret over ord, men ord kan faktisk såre mer enn slag, og det skjønner du nok. Mennesker assosierer neger med nigger, og nigger med slaver, vips så har vi et negativt ladet ord. Og det er rimelig unødvendig å bruke akkurat dette ordet, når vi har mange andre ord vi kan bruke også, uten å såre noen som helst.

 

Er det virkelig så viktig for dere å bruke dette ordet? Det er da ikke noe problem å unngå det. Det er mye lettere for oss å bruke andre ord, enn det kan være for enkelte å høre akkurat det ordet.

Lenke til kommentar

Young lust: Det har absolutt ingenting med dette ene ordet, neger, å gjøre. Det har med ord generelt, og hva vi skal tolerere av sensur. Det er og blir tåpelig at jeg kan kalle deg en taper, en jævel, en drittsekk, en hore og det er ikke annet enn hets, men så snart jeg bruker ordet neger, selv i den beskrivende formen (Tyra Banks er en neger), så er det rasistisk. Noen ord har blitt hellige og reservert til visse grupper, og dette er meningsløst.

 

Du har rett i at ikke alle er sånn, og jeg har en god del kvaliteter som jeg ikke føler at resten av verden burde ha, men akkurat her synes jeg at folk har noe å lære. Å ta seg nær av visse ord pga ens egne konotasjoner, og bruke disse konotasjonene til å begrense andres vokabular, er ikke noe jeg ser på som positivt.

Lenke til kommentar
Young lust: Det har absolutt ingenting med dette ene ordet, neger, å gjøre. Det har med ord generelt, og hva vi skal tolerere av sensur. Det er og blir tåpelig at jeg kan kalle deg en taper, en jævel, en drittsekk, en hore og det er ikke annet enn hets, men så snart jeg bruker ordet neger, selv i den beskrivende formen (Tyra Banks er en neger), så er det rasistisk. Noen ord har blitt hellige og reservert til visse grupper, og dette er meningsløst.

 

Du har rett i at ikke alle er sånn, og jeg har en god del kvaliteter som jeg ikke føler at resten av verden burde ha, men akkurat her synes jeg at folk har noe å lære. Å ta seg nær av visse ord pga ens egne konotasjoner, og bruke disse konotasjonene til å begrense andres vokabular, er ikke noe jeg ser på som positivt.

7438729[/snapback]

 

Go steffy, Go steffy

Lenke til kommentar

Leste litt rundt om den store debatten ang. Pippi Langstrømpe og hennes far "negerkongen", som visstnok ble for stert kost for NRK Barnetimen. Der sa de at, løst sitért: "ordet neger er ikke lenger et gangbart ord, men et ord som blir sett på som rasistisk og nedlatende, og vi vil ikke være de som lærer små barn dette ordet."

 

Dette utsagnet vitner om særdeles lite forståelse om oppdragelse. På denne måten er vi med på å lære barn at ordet "neger" er et stygt ord som er rasistisk og nedlatende. Hva vil resultatet bli? Jo, barn vil, når situasjonen er passende, bruke ordet "neger" på en negativ måte. Hadde man derimot gått motsatt vei og vært flinke og konsekvente på bruken av ordet "neger", og alle andre ord i samme situasjon forøvrig, så hadde ikke barna vokst opp med den oppfattelsen av ordet "neger" som noe negativt. Da hadde det ganske enkelt vært et ord for å beskrive en persons utseende, altså, at vedkommende har mørk brun til nesten sort hudfarge.

 

For å ta en banal sammenligning for de som fnyser av det som ble skrevet over:

Hvis man har en hundevalp som gjør mye galt og man som eier bruker navnet på hunden hver gang man kjefter på den, f.eks. "fy, Fido", så vil hunden til slutt forbinde sitt eget navn med noe negativt, i dette tilfellet sannsynligvis en eller annen form for straff.

 

Jeg har lyst til å stille ett spørsmål:

- er Hellbillies' låt "På Ål stasjon" en rasistisk låt? Det må jo være det siden ordet "neger" er brukt , hvis man skal ta enkelte folks' meninger som kriterier for hva som er rasistisk og ikke.

Lenke til kommentar
Hadde man derimot gått motsatt vei og vært flinke og konsekvente på bruken av ordet "neger", og alle andre ord i samme situasjon forøvrig, så hadde ikke barna vokst opp med den oppfattelsen av ordet "neger" som noe negativt.

7441101[/snapback]

Dig: if President Kennedy would just go on television, and say, "I would like to introduce you to all the niggers in my cabinet," and if he'd just say "nigger nigger nigger nigger nigger" to every nigger he saw, 'til nigger didn't mean anything anymore, then you could never make some six-year-old black kid cry because somebody called him a nigger at school.

Lenke til kommentar

Den sjeldne gangen dette kommer opp blir jeg veldig usikker på hva jeg kan si uten at folkene rundt mener jeg er idiot. Og det blir jo bare teit og kommer ut sånn: Han/hun neg..svart...farget...afrikaneren? Jeg har virkelig ikke anelse om hva som er akseptert,nettopp fordi dette er i stadig forandring. Neger var jo akseptert før,men plutselig var ikke det det. Jeg syns også å høre at man skulle si afro-amerikaner og ikke svart,farget eller neger,men sånn er det heller ikke da ikke alle er amerikanere. Jeg kaller noen ganger neg..svart..fargede babyer sjokoladebabyer til de som jeg kjenner godt og som vet hva jeg mener. Jeg sier det i beste mening nettopp fordi jeg synes de er så ekstremt skjønne,og er til å spise opp. Er det rasistisk?

 

Jeg synes det er dumt at man skal måtte trippe rundt på glass og være livredd for å si noe feil i den sammenhengen for da er man plutselig rasist. Jeg har aldri vært, og er heller ikke rasist. Nigger vil jeg si er rasistisk da,siden jeg aldri har hørt det bli brukt som annet enn et skjellsord. Men neger synes ikke jeg personlig er rasistisk. Det skulle virkelig blitt gitt ut en fasit!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...