Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Det ble liv og røre i Bærum da ordføreren sa "neger" i en tale. Komiteens eneste medlem med minoritetsbakgrunn, Saera Khan (Ap) sa:

– De fleste nordmenn betrakter det ikke som et skjellsord. Men nettopp derfor er det viktig at samfunnstopper er særlig bevisst slike ting,

 

Nestlederen i Antirasistisk senter synes bruken av ordet "neger" vitner om ignoranse:

– Som ordfører må han være seg bevisst at hans uttalelser er meningsbærende på flere plan. Neger er et begrep veldig mange oppfatter som nedverdigende, og tilhørende en annen tid, sier Linløkken.

 

Hun råder Reinsfelt til å bruke ordet afrikaner eller "med afrikansk bakgrunn" i stedet. Ønsker han å utvide gruppen han snakker om, kan han eventuelt bruke "person av minoritetsbakgrunn" eller " person med innvandrerbakgrunn".

 

politisk nestleder i SOS Rasisme Ola Melbye Pettersen:

– Det ligger så mye fornedrelse i det ordet, at det er det absolutt dårligste han kunne valgt,

 

Ifølge artikkelen i Budstikka :

 

Det politiske miljøet i Bærum tar avstand fra bruken av ordet " neger". Ingen av dem oppfatter imidlertid at ordvalget gjenspeiler ordførerens syn på innvandrere og flyktninger.

 

Noen av politikerne i Bærum:

SV:

– Det er en rasistisk bemerkning, som man ikke bør bruke. Alle kan fleipe med slikt, men når man er en offentlig person, bør man ikke si slik i et offentlig forum, sier SVs gruppeleder Terje Akerhaug.

 

Ap:

Aps gruppeleder Halvdan Skard opplyser at han "stiller seg fremmed" til den måten å karakterisere andre på,

 

Frp:

mens Frps gruppeleder Anne-Gerd Steffensen betegner ordvalget som "uheldig".

 

Høyre:

– Jeg ville ikke ordlagt meg på en slik måte. Da er det en viss fare for at hovedpoenget blir noe forstyrret, sier ordførerens partifelle og gruppeleder Hårek Elvenes.
Endret av Tor79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"- I Bærum har vi ikke fordommer. Vi blir ikke skremt av en neger. " sa han.

 

Ser ut som om det er et lite mønster her, tydelig at det er de på venstresiden som mener ordet er rasistisk. Jeg skjønner ennå ikke helt hvordan dette henger sammen. Var det slik at alle var rasister før i tiden da ordet neger ble brukt hele tiden, eller er det slik at det ble rasitisk å bruke det etter at det kom negere hit til landet..?

 

Nei, da jeg gikk på barneskolen trodde jeg at jeg visste hva rasisme var for noe. Det vet jeg helt klart ikke lenger.

Lenke til kommentar
Var det slik at alle var rasister før i tiden da ordet neger ble brukt hele tiden, eller er det slik at det ble rasitisk å bruke det etter at det kom negere hit til landet..?

7387268[/snapback]

Jeg tror nok at vi bør la ordet ligge i forhistorien og heller se framover med bedre utrykk som bidrar mindre til fremmedgjøring av innvandrere. Og det er det tydeligvis endel afrikanere også som mener:

 

(I saken i Florø der politimenn brukte ordet "neger" i et formelt dokument, nrk)

...Afrikan Youth in Norway refsar politiet i Florø. Leiar i Afrikan Youth in Norway, Lamisi Gurah, reagerer kraftig på at politiet ikkje beklagar personkarakteristikken.

 

Lamisi Gurah viser til FN-konferansen om rasisme i 2001 som slo fast at ord som neger ikkje skal førekoma i offentlege dokument. Fleire institusjonar har teke følgjene av dette. NRK Østlandssendingen har laga ei ordliste til hjelp for alle som har med eit fleirkulturelt samfunn å gjera. NRK Østlandssendingen bruker ikkje ordet "mulatt", og heller ikkje "neger" eller "framandkulturell" fordi dei meiner omgrepa er negativt ladd og skaper distanse.

 

Jeg tror det er mye bedre å bruke ordene "sort/svart/black" og "hvit/white".

Endret av Tor79
Lenke til kommentar

Hva politikerne i Norge mener om ordet neger er for meg likegyldig. De er jo sjelden mennesker med høy utdanning, men folkevalgte som skal tale folkemassens sak - noe som for øvrig dessverre ofte ikke er tilfelle..! Men det er en annen diskusjon.

 

Som jeg har skrevet tidligere så mener jeg ikke noe vondt med ordet neger. Neger betyr over hodet ikke det samme som nigger på norsk.

 

Merkelig hvordan samfunnet har endret seg og ting blir snudd opp ned.

Lenke til kommentar

Haha, skal ikke ordet fremmedkulturell kunne brukes engang!?

 

Den FN konferansen tok vel neppe hensyn til hvilken kontekst ordet har blitt brukt i her i landet, så relevansen av den er < 0. De er jo morsomme også da (AYIN). Fra hjemmesiden dems:

 

"Når Afrikanske ungdommer tar opp debatten og prøver å forklare hva disse ordene egentlig betyr, møter de ofte lange forsvarstaler"

 

og

 

""Negre" finnes like mye som julenissen. Julenissen er ikke noe annet enn en fantasifigur. "Negeren" er også en fantasifigur skapt av europeere for å tilfredsstille sine behov, for å rettferdiggjøre undertrykkelse, kolonialisme, slavehandel og folkemord. Det var nemlig europeere som skapte "negeren"."

 

Santa aint real folks, you heard it here first! Skal vi dra en MAO og brenne bøkene våre?

Lenke til kommentar

Off Topic:

Uansett om du har ytringsfrihet synes jeg at du skal bruke hodet før du sier noe.

Sier du noe veldig dumt noe kan du komme i problemer, uansett hvor mye ytringsfrihet du har. Du kan kanskje ikke bli dømt for det, men du kan bli straffet på mange andre måter.

 

On topic:

 

Hvis det ikke er politisk korrekt å si neger, skal det da være " folkelig " korrekt?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Off Topic:

Uansett om du har ytringsfrihet synes jeg at du skal bruke hodet før du sier noe.

Sier du noe veldig dumt noe kan du komme i problemer, uansett hvor mye ytringsfrihet du har. Du kan kanskje ikke bli dømt for det, men du kan bli straffet på mange andre måter.

7389322[/snapback]

Så lenge man ikke blir dømt, så er jeg fornøyd.

7389544[/snapback]

 

Dømt av hvem?

Lenke til kommentar
Off Topic:

Uansett om du har ytringsfrihet synes jeg at du skal bruke hodet før du sier noe.

Sier du noe veldig dumt noe kan du komme i problemer, uansett hvor mye ytringsfrihet du har. Du kan kanskje ikke bli dømt for det, men du kan bli straffet på mange andre måter.

7389322[/snapback]

Så lenge man ikke blir dømt, så er jeg fornøyd.

7389544[/snapback]

 

Dømt av hvem?

7389605[/snapback]

Loven. Enkeltmennesker og grupper skal få dømme meg om de ønsker, jeg snakker utelukkende om domstolene.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg vil si at så lenge de man kaller "neger" føler seg støtt av det,

er ikke uttrykket verdt å bruke. Så lenge det oppfattes galt er det galt.

7390559[/snapback]

 

Men er det virkelig det? feks. Ordet nasjonalist er jo ikke galt å bruke, selv om det kan knyttes til nazismen

7390619[/snapback]

 

Vi snakker ikke om ditt eksempel :)

Lenke til kommentar
Jeg vil si at så lenge de man kaller "neger" føler seg støtt av det,

er ikke uttrykket verdt å bruke. Så lenge det oppfattes galt er det galt.

7390559[/snapback]

 

Men er det virkelig det? feks. Ordet nasjonalist er jo ikke galt å bruke, selv om det kan knyttes til nazismen

7390619[/snapback]

 

Vi snakker ikke om ditt eksempel :)

7395849[/snapback]

 

=p

Lenke til kommentar

Vel skjønner ikke helt dette her, når de aller kjente rapperene i verden bruker ofte ord som nigger i låtene sine.. Jeg synes neger er greit å bruke, men det er selfølgelig en grense av hva man kan bruke dette ordet til, noe som ikke kramer taklett så bra..

Endret av webby1
Lenke til kommentar
Vel skjønner ikke helt dette her, når de aller kjente rapperene i verden bruker ofte ord som nigger i låtene sine.. Jeg synes neger er greit å bruke, men det er selfølgelig en grense av hva man kan bruke dette ordet til, noe som ikke kramer taklett så bra..

7397522[/snapback]

nå er jo flestparten av de kjente rapperne mørkhudet sjøl, så det er ingen fare for at det blir oppfatta rasistisk. Når en hvit person bruker ordet "neger" så er man ikke sikker på at det er rasistisk ment. Det er vel ganske enkelt å skjønne følgende :

 

- en svart person kan ikke være rasistisk innstilt mot andre svarte

- en hvit person kan være rasistisk innstilt mot svarte.

 

derfor kan ordet "neger" tolkes som et angrep når det kommer fra en som ikke er mørkhudet!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva med å slutte å kalle meg en "røyker"?  I disse anti-røk tider så synes jeg det er et slikt negativt ladet ord som skaper mobb og hets tilstander for meg, og det er går på "helsa løs"...  :ermm:

 

*ironi*  Jo kanskje det, men hvor skal vi stoppe?

7398195[/snapback]

 

Vi stopper, starter ved fornuften :) Neger er ikke for "oss" stigmatiserende, men så lenge "negeren" synes noe annet, bruker vi vår overlegne fornuft og tilpasser språket deretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...