Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Hva med "negresse"?

 

Slik jeg ser det, er neger en betegnelse på en rase med bestemmt karakteristikk. At denne rasen har blitt utnyttet og undertrykket på det groveste forandrer ikke mitt syn. Er du sort og fra sør for Sahara, ja da er du som regel en neger. Ikke nødvendigvis sort - da du kan være albino.

 

Kanskje "puddel" er skjellsord i hundeverden?

 

[Håper ingen føler seg støtt av dette innlegget - vet dette er et ømfintlig tema. Jeg er ingen rasist - tvert imot. Jeg anser likevell inndeling av mennesker i raser som akseptabelt og riktig.]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Araber refererer jo til området de kommer fra så skiller det jo fra "neger"

7369288[/snapback]

 

Neger refererer jo til en svart man sør for sahara..

7369306[/snapback]

Ikke nødvendigvis, det er jo mange av slaveimport-opprinnelse i Amerika f.eks., og det er vel derfra ordet stammer sånn jeg forstår det. Jeg har også forstått det sånn at grunnen til at ordet "neger" ikke er helt bra er at mange av de som passer innunder beskrivelsen ikke vil bli kalt det pga den negative assosiasjonen.

 

Men ordet "sort" som erstatning for "neger" er jeg litt usikker på. Er det et greit ord å bruke?

7369383[/snapback]

 

Ordet stammer fra latin og betyr sort. Det er bare tullinger som påstår at ordet neger stammer fra slaveritiden.

Lenke til kommentar
Negro

From Wikipedia, the free encyclopedia

 

(...)

 

Negro means "black" in the Spanish and Portuguese, being derived from the Latin word niger of the same meaning. It came in the English tongue through the Portuguese and Spanish slave trade. Prior to the 1970s, it was the dominant term for Black people of African origin; in the great majority of English-language contexts (except its inclusion in the names of some organizations founded when the term had currency, e.g. the United Negro College Fund), it is now considered either archaic or a slur in most contexts (see also nigger).

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Så mange år i underholdning, og én tirade er hans "sanne jeg"? Det var da fælt, vi har alle dårlige dager.

Det er nok fare for at det han skrek til publikumer'n kom rett fra hjertet.. "For 50 år siden hadde vi hengt deg oppned med en gaffel i ræva". Og all den andre dritten og.

7373701[/snapback]

Det er selvfølgelig en teori, men etter å ha sett opptaket på Letterman har jeg svært vanskelig for å tro at dette var noe som hadde bygget seg opp. Det finnes tilfeller av "temporary insanity", og dette var kanskje et tilfelle av "temporary Tourrette's"? Han sa mest sannsynlig det mest provoserende og sårende han kunne, for å slå ned på de som plaget ham.

Lenke til kommentar

Jeg har på følelsen at alt man sier blir sett på som rasistisk.

 

Mulig jeg er litt paranoid, men jeg får følelsen av at jeg virker desperat etter å komme meg rundt ordet neger, hvis jeg sier farget, eller svart.

 

Svart virker forsåvidt litt på grensa for meg, men neger og farget aksepterer jeg som ord som går an å si.

 

Svart er mye verre å si enn black, rart det der... :hmm:

 

Jeg sier vel for det meste farget, foruten om "nigga stole my bike"...

Lenke til kommentar
Så mange år i underholdning, og én tirade er hans "sanne jeg"? Det var da fælt, vi har alle dårlige dager.

Det er nok fare for at det han skrek til publikumer'n kom rett fra hjertet.. "For 50 år siden hadde vi hengt deg oppned med en gaffel i ræva". Og all den andre dritten og.

7373701[/snapback]

Det er selvfølgelig en teori, men etter å ha sett opptaket på Letterman har jeg svært vanskelig for å tro at dette var noe som hadde bygget seg opp. Det finnes tilfeller av "temporary insanity", og dette var kanskje et tilfelle av "temporary Tourrette's"? Han sa mest sannsynlig det mest provoserende og sårende han kunne, for å slå ned på de som plaget ham.

7373774[/snapback]

Det har vært flere tilfeller enn dette over her, hvor Kramer har vist rasistiske tendenser. Bl.a.;

 

"Demonstrerte mot Kramer

27. mai 1998 protesterte hundrevis av puertoricanere utenfor hovedkontoret til tv-selskapet NBC. Årsaken var en «Seinfeld»-episode kalt «The Puerto Rican Day Parade», som var en av de siste i seriens historie.

 

Her klarer Kramer ved en feiltagelse å sette fyr på et puertoricansk flagg. For å slukke flammene tramper han gjentatte ganger på flagget, noe som blir observert av festdeltakere som feirer Puerto Ricos nasjonaldag.

 

De starter et opprør, og angriper Jerry Seinfelds bil.

 

- Slik er det hver dag i Puerto Rico, kommenterer Kramer. "

 

Forøvrig synes jeg denne comment'en under video'n treffer bra;

 

"He's racists because if he were'nt he would not have even been able to think to say such racists things. It's probably been on his mind for a while and he found the perfect opportunity to say it. He could have just said something like Shut the fuc* up to the guys or something he did'nt have to go all into all that other stuff. He got his own personal problems inside that he needs to deal with before trying to come out on a stage and perform. "

 

(Jasiebu1227 (6 days ago)

 

http://www.youtube.com/watch?v=9sEUIZsmTOE

Lenke til kommentar

Brukes ikke Afro amerikaner, om en Neger som har amerikansk statsborgerskap?

 

Jo, og det er feil. En amerikaner er ikke en amerikaner og en svart amerikaner er ikke en afro-amerikaner. Det finnes ikke særlig mange borgere i USA som har bodd i afrika.

 

Jeg har en kompis som er afro-amerikaner. Han er hvit. Født i sør-afrika. Emigrert til USA.

 

Jeg synes uansett at det er unødvendig å fornærme folk når man kan la være

 

Eller kanskje det strengt tatt er nødvendig for å fremprovosere forandring og konsesus?

 

Godt det ble filmet når han viste sitt sanne jeg. De som har greie på showbiz sier at Kramers karriere er over.

 

1. Hva vet du om Michael Richards? 2. Hva vet du om improv comedy? 3. Om det uansett er slik, hvorfor dømmer du og resten av samfunnet en person basert på èn enkeltstående handling samtidig som det er ok at folk av andre raser snakker slik på en daglig basis om hvite... og da ikke fra en improv comedy scene.

 

Jeg har på følelsen at alt man sier blir sett på som rasistisk.

 

Bingo. Minoriteten kan selv velge hva de annser som rasistisk. Ethvert forsøk fra andre på å protestere er... nettopp... rasisme.

 

"He's racists because if he were'nt he would not have even been able to think to say such racists things

 

Hvem kan med hånden på hjertet si at de aldri har tenkt tanken "Jævla jøde" eller "Jævla muslim" eller "Jævla homse" eller "Jævla kvinnfolk" eller "Jævla kinamann" eller "Jævla scientologisk/jehovas vitne/pinsevenn" eller drittunge eller gamling? Diskriminering alt sammen.

 

Det må gå ann å beholde littegrann perspektiv. Hele situasjonen er absurd, og alle som kjenner ham sier han nettopp ikke er rasist. Hvorfor skulle han velge et offentlig forum for å vifte med sørstatsflagget?

Lenke til kommentar

Såvidt som jeg husker under den videoen ( selv om den var ganske dramatisk >< ) så sa Kramer " I say nigger, and you get all crazy about it " eller noe lignende. Så sa han nigger nigger nigger nigger.

Jeg bare lurer på en ting, er det ikke forskjell på ordet nigger og negro? hvor negro oversettes svart, altså neger på norsk?

Lenke til kommentar

De fra afrika, osv kaller jeg mennesker.

Neger er liksom blitt ett ord jeg bruker når det passer i en settning (helst negativt om være eller noe)

Jeg kan også kalle kompiser det av og til, vet ikke helt hvorfor. Men så lenge synet på annen hudfarge er noe jeg ikke bryr meg om, og kaller de for mennesker de også... så må jeg da få bruke ordet som jeg vill...

Eller...

Er selvsagt litt opps på å ikke bruke det lengre... for det er jo en del som missliker at det blir brukt...

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke beskrevet en svart mann i USA som har hatt familie der i 200 år som en mann fra Afrika, samtidig som jeg kaller en hvit mann for amerikaner.

 

Når man skal beskrive noen, så burde man ikke blande nasjonalitet og rase. Jeg er hvit og fra Norge, den er enkel. Hvis man er svart og født i Norge, så er man like norsk. Jeg har en venn som er født i Singapore, så han er en hvit singaporer med norsk statsborgerskap.

 

Jeg ville aldri kalt en svart mann for en afrikaner, evt neger per dens definisjoner, av den enkle grunn at jeg ikke antar at han er fra et bestemt område i verden basert på utseende.

Lenke til kommentar
Men når du skal beskrive en person. Sier du bare " mennesker fra afrika " ? eller sier du neger/svart osv.

7375319[/snapback]

 

Hva sier du når du beskriver en fra norge som står i en gjeng...

Du sier han med det gule håre...

Han med de store øynen

Han med de tynne bena....

 

Du sier ikke han hvitingen der!

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Men når du skal beskrive en person. Sier du bare " mennesker fra afrika " ? eller sier du neger/svart osv.

7375319[/snapback]

 

Hva sier du når du beskriver en fra norge som står i en gjeng...

Du sier han med det gule håre...

Han med de store øynen

Han med de tynne bena....

 

Du sier ikke han hvitingen der!

7375744[/snapback]

I en gjeng med hvite vil det ikke være gunstig å peke ut én person ved å beskrive samtlige i gruppen. Når noen lurer på hvem Eminem er i D12, derimot, så er det rimelig bankers at han kalles "han hvite".

Lenke til kommentar

neger er svært negativt ladet ord. Afrikan youth of Norway, har bekjempet mot bruken av ordet neger.

 

Jeg tror ikke jeg noensinne har brukt det i en diskusjon før. Alltid unngått å bruke det. Bla ved å kjenne personens navn, klassse/skole, andre fysiske egenskaper.

 

snx rasister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...