Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Neger er helt greit og akseptabelt og ganske vanlig i ordforrådet. Skal vi begynne å fjerne negerkonger og negergutter og ordet neger i all litteratur og filmer og alt? Nei, er det noe galt i å kalle de negere? Egentlig ikke.

 

Vi får ikke kalle dem ved farger, får ikke kalle dem niggere, negre eller noe sånt. Afrikaner burde gå greit, men så er ikke alle fra Afrika, så da blir det kluss med det og. Greit nok å si medmenneske, men når man omtaler dem blant andre, så er det like greit å bare bruke ordet negere og når man snakker om oss og dem, så er det de hvite og negrene uten å tenke så mye på at den hvite mann er bedre og overlegen negrene, det er bare tåpelig å tenke slikt og jeg tror jeg vil fortsette å bruke ordet neger uten å tenke på fordommer, rasisme og annen dritt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra en neger:

 

When I`m born I`m black

When I grow up I`m even more black

When I`m in the sun I`m still black

When I`m cold, guess what: I`m black

And when I die I`m fucking black too

 

But you:

When you are born you`re pink

When you grow up you are white

When you`re sick, man look at yourself, you`re green

When you go in the sun you turn red

When you are cold you turn blue

And when you die you look purple

 

And you got the fucking nerve to call me colored?

 

:rofl::p

Lenke til kommentar
Fra en neger:

 

When I`m born I`m black

When I grow up I`m even more black

When I`m in the sun I`m still black

When I`m cold, guess what: I`m black

And when I die I`m fucking black too

 

But you:

When you are born you`re pink

When you grow up you are white

When you`re sick, man look at yourself, you`re green

When you go in the sun you turn red

When you are cold you turn blue

And when you die you look purple

 

And you got the fucking nerve to call me colored?

 

:rofl:  :p

9028197[/snapback]

 

Ikke helt sant... Kjenner flere utlendinger / negrær som tar sol om vinteren da de får gulskjær i huden og de liker det ikke...

 

ain't that gay :!:

Lenke til kommentar
Ikke helt sant... Kjenner flere utlendinger / negrær som tar sol om vinteren da de får gulskjær i huden og de liker det ikke...

 

ain't that gay  :!:

9033941[/snapback]

 

hehe, vel.. prøv og se stort på det da :p denne er siktet til de som dømmer alle andre, og syns at seg selv er perfekt, med tanke på meninger og holdninger... inkludert meg selv.. :yes:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Ikke helt sant... Kjenner flere utlendinger / negrær som tar sol om vinteren da de får gulskjær i huden og de liker det ikke...

 

ain't that gay  :!:

9033941[/snapback]

Mange av oss hvite liker også gjerne skygge og/eller solkrem når vi er i sørligere/varmere land, og når sommeren er varm i norge. Jeg liker ikke å se rosa ut. Er det også "gay"?

 

(Jada, det er selvsagt andre grunner som er viktigere enn fargen; smerter, for eksempel).

 

Vi er alle forfengelige, sies det. Vel... ville bare minne på at å unngå å endre farge ikke er et fullstendig fraværende motiv for den forebyggende atferden blant folk fra (i alle fall så godt som) alle land.

Lenke til kommentar
For å si det sånn..  kjenner en del som noenganger sier "står det neger i panna mi eller?"  men de samme folka ligger timesvis på stranda for å bli brune... ehh...  :ermm:

9034110[/snapback]

 

Litt ironisk kanskje, men det utrykket har egentlig ikke noe med at de ligger i sola å gjøre. "står det neger i panna mi?" er mer et uttrykk som peker tilbake til tiden med slavehandel etc. Men det tror jeg du er fullstendig klar ove ;)

 

Jeg liker ikke å se rosa ut. Er det også "gay"?

Hummm... Aldri sett hvite folk være rosa om vinteren men okey, kjøper den. Men når vi kommer innom solariumtema, så har den også noen andre kallenavn. Da har jeg blant annet hørt uttrykk som "din polettneger" og f.eks "homsegrillen".

Dette er jo selvfølgelig ord som i utgangspunktet skal være uskyldige, men de drar inn tema som neger og homoes. Kan plutselig være støtende f.eks om du homofil fyr skulle stått i nærheten uten at du var klar over det (eller kanskje værre, en nær venn).

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke å se rosa ut. Er det også "gay"?

Hummm... Aldri sett hvite folk være rosa om vinteren men okey, kjøper den.

Sommeren.

9035904[/snapback]

 

Solbrent heter det :p hahah... Bare bruk litt solfaktor og ikke sovne i sola det :tease:

 

For min del så trenger jeg bare se på sola og så blir jeg brun. Når våren kommer så har jeg fortsatt tegn til fjorårets skiller osv :p

Lenke til kommentar

For ikke så lenge siden sa noen i familien ordet neger da de snakket til lillebroren min på 9 år. Han hadde aldri hørt det før, og hadde ingen anelse om hva det betydde. Syntes det sier litt om hvor tabu ordet kan være enkelte steder. Skolen han går på ligger forresten 50 meter unna byens asylmottak.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
For ikke så lenge siden sa noen i familien ordet neger da de snakket til lillebroren min på 9 år. Han hadde aldri hørt det før, og hadde ingen anelse om hva det betydde. Syntes det sier litt om hvor tabu ordet kan være enkelte steder. Skolen han går på ligger forresten 50 meter unna byens asylmottak.

9036076[/snapback]

 

Indoktrinering i AP-skolen er ikke noe nytt.

 

Jeg måtte strikke og hekle, og i tillegg ha heimkunnskap. I lærebøkene i historie var det egne kapitler med "Kvinnene i vikingtida" , "Kvinnene i den industrielle revolusjon" ... osv....

 

Men jeg var kritisk og det likte ikke lærern.

 

Det ble slått hardt ned på. :innocent:

Lenke til kommentar
For ikke så lenge siden sa noen i familien ordet neger da de snakket til lillebroren min på 9 år. Han hadde aldri hørt det før, og hadde ingen anelse om hva det betydde. Syntes det sier litt om hvor tabu ordet kan være enkelte steder. Skolen han går på ligger forresten 50 meter unna byens asylmottak.

9036076[/snapback]

 

Indoktrinering i AP-skolen er ikke noe nytt.

 

Jeg måtte strikke og hekle, og i tillegg ha heimkunnskap. I lærebøkene i historie var det egne kapitler med "Kvinnene i vikingtida" , "Kvinnene i den industrielle revolusjon" ... osv....

 

Men jeg var kritisk og det likte ikke lærern.

 

Det ble slått hardt ned på. :innocent:

9371625[/snapback]

Det er som regel menn som skriver historien. Jeg lurer på hvor mange navngitte kvinner det sto om i bøkene deres, i forhold til menn... Det å være kvinne i vikingtida og i den industrielle revolusjonen var ganske spesielt og annerledes enn å være kvinne i dag, og det er formodentlig fremdeles ganske spesielt.

Lenke til kommentar

Neger er da bare et ord som brukes til å beskrive en person.

 

Sjefen min spurte meg her en dag: "Tommy, hvem hjalp deg med å tømme containern med spill sist uke?" jeg svarte naturligvis: "Han negern som du leide inn."

 

Ordet neger kan alltid brukes i sammenheng der det ikke er rasistisk.

 

Og dere som er så gale på at man ikke skal tenke på hudfarge. Vi har faktisk forskjellige hudfarger, hvorfor i helvete skal man ignorere det?

Lenke til kommentar
Hvofor sa du ikke bare "Han som du leide inn." ?

9384697[/snapback]

 

 

 

Sjefen leide kansje inn to personer, en hvit og en neger.

 

Uansett så er ikke det poenget, poenget er at det ikke er noe galt i å være neger, hvorfor skal vi læres opp til å tro noe annet?

 

Noen er negre, jeg e hvit/kaukaser, ingenting galt med noen av delene!

 

Derfor synes jeg ikke vi skal legge skjul på at menesker er forskjellige, tankegangen om at alle skal være like beveger seg farlig nær facistiske holdninger spør du meg. :nei:

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar

"Den mørke."

 

La meg komme med en innrømmelse: I min sosialistiske vennekrets er det faktisk greit å fortelle negervitser når vi blir overtrøtte (jeg forteller dem ikke, jeg liker dem ikke og liker ikke ordet "neger", men jeg kjefter ikke på dem for det). Det er selvsagt fordi vi er trygge på at ingen av oss er rasister eller mener noe vondt med det. Vi kjenner hverandre.

 

Det som er galt med ord som "neger" er ganske enkelt at det blir tatt ille opp av noen, og derfor bør man være forsiktig med å bruke det. Det finnes alternativer å bruke i situasjoner der det ikke alltid er like greit å bruke ord som "neger" eller "guling" osv...

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...