Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Hvis jeg kaller deg en kommunist, tar du det vondt? Jeg mener det vondt når jeg kaller folk det, men de pleier ikke å reagere på det.

 

edit: Det skal være sagt at jeg har blitt kalt en jævla amerikaner av småsosialister, og det var mye av det samme som eksempelet mitt. Jeg var ikke flau over å være amerikaner, så hvorfor skulle jeg ta det negativt?

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*første post*

7367166[/snapback]

 

Jeg mener det er helt greit, så lenge det ikke legges til ord som jævla, forbanna osv... Men man blir jo stempla som rasist for alt idag da... Og det går kun en vei.. Men sånn har verden blitt...

7370516[/snapback]

 

Ja.. føler det sånn jeg også. Alle aksepterer rasistiske uttalelser mot majoritetsbefolkningen, men når majoriteten sier noe tilbake til minioriteten er alt galt..

Men neger er jo faktisk ikke et negativt ladd ord med mindre, som mange har sagt, det er etter ett ord som " jævla " osv.

Lenke til kommentar
Ja.. føler det sånn jeg også. Alle aksepterer rasistiske uttalelser mot majoritetsbefolkningen, men når majoriteten sier noe tilbake til minioriteten er alt galt..

Men neger er jo faktisk ikke et negativt ladd ord med mindre, som mange har sagt, det er etter ett ord som " jævla " osv.

7370627[/snapback]

Nå gjelder dette absolutt alt, da. Kvinner kan si og gjøre det meste mot menn uten at de stoppes for det, men så snart en mann tar igjen så er det misbruk. Det finnes fordeler og ulemper med alt; vi i majoriteten slipper å bli diskriminert, men vi får ikke diskriminere. Blir man derimot diskriminert, så får man lov til å kalle hvite for hva man vil.

 

At det er de hvite som klager over situasjonen er en smule latterlig.

Lenke til kommentar
At det er de hvite som klager over situasjonen er en smule latterlig.

7370686[/snapback]

Hvorfor det?

7370926[/snapback]

Hvis den verste diskrimineringen hvite opplever er at de får noen "skjellsord" slengt etter seg pga fargen, så skal vi prise oss lykkelig. Det slår å ikke få jobb fordi man heter Achmed eller at man blir den som arresteres i en slosskamp fordi man er mannen.

Lenke til kommentar
Brukes ikke Afro amerikaner, om en Neger som har amerikansk statsborgerskap?

 

 

 

Det brukes om svarte amerikanere med avstamming fra afrika ja, de utgjør omtrent 12 % av befolkningen i USA. Og med tanke på at de svarte kom til USA for 250 år siden, ikke så veldig lenge etter de hvite. Så vil jeg tro de foretrekker Amerikaner, og ikke "Neger som har amerikansk statsborgerskap"

Lenke til kommentar
Kvinner kan si og gjøre det meste mot menn uten at de stoppes for det, men så snart en mann tar igjen så er det misbruk.

7370686[/snapback]

 

Hvis en kvinne ser en naken mann i et vindu - er han en blotter

 

Hvis en mann ser en naken kvinne i et vindu - er han en kikker

 

 

 

Hvis du plasserer kvinnen i ditt liv på en pidestall og vil hun skal slippe rotteracet som arbeidsmarkedet er - så er du en mannssjåvenist.

 

Hvis du velger å være hjemme for å gjøre husarbeidet - så er du en dott!

 

 

 

Hvis du jobber mye og hardt - så har du "aldri" tid til henne

 

Hvis du ikke jobber mye og hardt - så er du en udugelig latsabb

 

 

 

Hvis hun har en kjedelig og underbetalt jobb, blir hun utnyttet og diskriminert

 

Hvis du har en kjedelig underbetalt jobb, så må du bare se til å få ræva i gir og skaffe deg en ny og bedre en

 

 

 

Hvis du blir forfremmet, foran en kvinne - kalles det favorisering

 

Hvis hun blir forfremmet, foran deg - kalles det likestilling

 

 

 

Hvis du nevner hvor flotte jentene på jobben er - er det sexpress

 

Hvis du ikke sier noe blir du beskyldt for ikke å vite å sette pris på kvinner

 

 

 

Hvis du gråter er du en pusling

 

Hvis du ikke gjør det - er du ufølsom

 

 

 

Hvis du tar en beslutning uten å rådføre deg med henne - er du en sjåvenist

 

Hvis hun tar en beslutning uten å rådføre seg med deg - er hun en selvstending kvinne

 

 

 

Hvis du ber henne gjøre noe hun ikke liker - kan du virke dominerende

 

Hvis hun ber deg gjøre noe du ikke liker - kalles det en tjeneste

 

 

 

Hvis du vet å verdsette kvinnelige former og frekt undertøy, så er du pervers

 

Hvis du ikke gjør det, så er du ufølsom for hennes behov

 

 

 

Hvis du liker at kvinner barberer leggene og holder seg i form, så er du en mannsgris.

 

Hvis du ikke liker det - er du uromantisk

 

 

 

Hvis du liker å holde deg i form, så er du forfengelig

 

Hvis du ikke gjør det - så er du en slask

 

 

 

Hvis du kjøper blomster til henne - så er du ute etter noe

 

Hvis du ikke gjør det, så er du ikke istand til å vise omtanke

 

 

 

Hvis du er stolt over egen suksess, så er du en overlegen blei

 

Hvis du ikke er det, så er du uten ryggmarg og ambisjoner

 

 

 

Hvis hun har "vondt i hodet" - så er hun trøtt

 

Hvis du har det, så elsker du henne ikke lenger

 

 

 

Hvis du stadig forsøker få henne i seng, er du syklig opptatt av sex

 

Hvis du IKKE prøver deg hele tiden, ja så må du ha en på si

Lenke til kommentar
Dette er problemet, det har ingenting å gjøre med respekt. Det er ikke nedlatende å kalle noen neger hvis en ikke selv bestemmer at det skal være det. Når det gjelder slavetiden (som vil si? Slaver har eksistert i over 5000 år), så antar jeg at du mener den amerikanske/europeiske, hvor de på engelsk ble kalt "nigger", som er et helt annet ord.

Nigger likner på neger, så det har sikkert en opprinnelse der ifra. Uansett. Hvis svarte ikke ønsker å bli kalt "neger", så synes jeg vi skal akseptere og respektere det. Og da handler det plutselig om respekt allikavel...

Lenke til kommentar

Skal vi ta en nasjonal avstemning om saken? Det blir helt latterlig å respektere absurde krav om å helliggjøre visse ord fordi de ble ødelagt for mange år siden av mennesker jeg ikke har noen tilknytning til. At mine forfedre hadde dine forfedre som slaver sier ingenting om verken meg eller deg, og så generelle uttrykk som svart/black/neger og hvit/caucasion, som har kun er negativt ladet fordi vi lar dem være det, begrenser språket vårt og gjør oss sårbare.

 

Are there any niggers here tonight? Could you turn on the house lights, please, and could the waiters and waitresses just stop serving, just for a second? And turn off this spot. Now what did he say? "Are there any niggers here tonight?" I know there's one nigger, because I see him back there working. Let's see, there's two niggers. And between those two niggers sits a kike. And there's another kike— that's two kikes and three niggers. And there's a spic. Right? Hmm? There's another spic. Ooh, there's a wop; there's a polack; and, oh, a couple of greaseballs. And there's three lace-curtain Irish micks. And there's one, hip, thick, hunky, funky, boogie. Boogie boogie. Mm-hmm. I got three kikes here, do I hear five kikes? I got five kikes, do I hear six spics, I got six spics, do I hear seven niggers? I got seven niggers. Sold American. I pass with seven niggers, six spics, five micks, four kikes, three guineas, and one wop. Well, I was just trying to make a point, and that is that it's the suppression of the word that gives it the power, the violence, the viciousness. Dig: if President Kennedy would just go on television, and say, "I would like to introduce you to all the niggers in my cabinet," and if he'd just say "nigger nigger nigger nigger nigger" to every nigger he saw, "boogie boogie boogie boogie boogie," "nigger nigger nigger nigger nigger" 'til nigger didn't mean anything anymore, then you could never make some six-year-old black kid cry because somebody called him a nigger at school.

Lenke til kommentar

Jeg synes uansett at det er unødvendig å fornærme folk når man kan la være. Hvis de synes det er nedlatende og minner dem om undertrykkelse, noe jeg forstår, så respekterer jeg det og lar være å kalle dem ord de ikke liker. Såppas grei kan man være. Det koster ikke meg noenting å lavære å si neger, men det koster kanskje dem litt å høre det.

 

Gratulerer med dagen forresten :)

Lenke til kommentar
Jeg synes uansett at det er unødvendig å fornærme folk når man kan la være. Hvis de synes det er nedlatende og minner dem om undertrykkelse, noe jeg forstår, så respekterer jeg det og lar være å kalle dem ord de ikke liker. Såppas grei kan man være. Det koster ikke meg noenting å lavære å si neger, men det koster kanskje dem litt å høre det.

 

Gratulerer med dagen forresten :)

7372818[/snapback]

Takk. :)

 

Jeg mener at ved å bruke ordene aktivt, så kan de miste makten. Hvis vi er redd for å si ordene, så vil de aldri miste makten. Folk vil kanskje bli såret i prosessen, men forhåpentligvis vil flere forstå at ordenes makt kan fratas av individet.

Lenke til kommentar

Her er iallefall et bevis på bruk av ordet Nigger...

 

"Kramer's" Racist Tirade -- Caught on Tape

 

"The camera started rolling just as Richards began his attack, screaming at one of the men, "Fifty years ago we'd have you upside down with a f***ing fork up your ass."

 

"After the three-minute tirade, it appears the majority of the audience members got up and left in disgust."

 

http://www.youtube.com/watch?v=9sEUIZsmTOE

 

Godt det ble filmet når han viste sitt sanne jeg. De som har greie på showbiz sier at Kramers karriere er over.

 

Kramer ber om unnskyld hos David Letterman Show

 

(legg merke til at publikum ler..)

 

http://www.youtube.com/watch?v=I3l-gRHjUNk

 

Leser man (alle) comments, ser det ut til at han ikke lykkes noe særlig med sitt tilbaketog.

Lenke til kommentar

Så mange år i underholdning, og én tirade er hans "sanne jeg"? Det var da fælt, vi har alle dårlige dager. Jeg har hatt øyeblikk hvor presset har blitt så stort at jeg har skjelt ut venner av meg, folk jeg virkelig er glad i, og sagt ting jeg angrer på. De hadde heldigvis forståelse for dette, men det ser ikke ut som youtube-brukerne er like vennlige.

 

Det kan dog være at de som forsto at det dreide seg om et sammenbrudd, ikke hang seg så mye opp i det. De ser at han ikke mente det og at han har lidd, og har ikke hengt seg opp i å kommentere. Det blir for tåpelig at folk skal henge seg opp i sånne ting, men dette er et fint bevis på at ordet fortsatt har makt 50 år etter sitatet jeg postet lenger oppe ble sagt. Det er trist at vi lar oss styre av språk, når det er vi som skal styre den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...