Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nordmenn er hvite. Negre har kommet inn i landet vårt. Her får de arbeid, et godt liv og de slipper all faenskapen hvor de kommer fra, tenker på fyktningene nå. Neger er helt akseptabelt, negrene bør ikke ha noe i mot dette ORDET, med tanke på hvor godt det er å bo i Norge. End. :)

8731291[/snapback]

Det var så tåpelig at jeg er fristet til å tro at du tuller, men jeg har dessverre ikke så mye tro på deg.

 

Jeg ville ikke funnet det rart om noen så skeivt på meg fordi jeg brukte ordet neger, når sånne som deg "rettferdiggjør" bruken fordi du er født i Norge mens andre har flyttet hit etterhvert. Nå er det faktisk ikke alle negere som kommer fra krigsherjede land, det er ikke alle som er født utenfor Norge og det er ihvertfall ingen som fortjener en nedlatende tone, som om de burde vært takknemlige for å få bo med oss hvite, og at de får bare tolerere å bli kalt det som faller oss inn.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ikke ordet neger til folk, jeg er da ikke idiot. Utsagnet mitt er hva jeg mener, og du må gjerne tro jeg tuller. Poenget mitt er at å klage på et ord som ikke er frekt eller noen ting, blir teit. Hvorfor en gang diskutere dette? Jeg sier ikke neger rett ut, men negre er mennesker som har mørk hud. Så lett er det. Ikke et ord med noe rasistisk betydning.

Lenke til kommentar
"Hey, du har komt hit til landet vårt som er MYE bedre enn ditt land! Vi skal faen meg få lov å kalle deg hva faen vi vil, din jævla niggerfaen".

 

Bullshit.

8734692[/snapback]

 

Her taper du vel debatten, det er hverken "niggerfaen", "jævla" eller noen kombinasjon av disse ord som diskuteres. Om "neger" og "din jævla niggerfaen" er identisk i dine øre, så sier vel det mer om deg enn noe annet...

Endret av pax1
Lenke til kommentar
Bamsemumsen fikk det til å virke som at siden de har "fått lov" å komme inn i landet vårt så skal vi få lov å kalle dem hva faen vi vil, og at de bør tåle det.

8735848[/snapback]

Men det bamsen egentlig mente var at de har kommet til landet vårt og vi kaller dem etter det korrekte navnet på "rasen" deres.

Lenke til kommentar
Nordmenn er hvite. Negre har kommet inn i landet vårt. Her får de arbeid, et godt liv og de slipper all faenskapen hvor de kommer fra, tenker på fyktningene nå. Neger er helt akseptabelt, negrene bør ikke ha noe i mot dette ORDET, med tanke på hvor godt det er å bo i Norge. End. :)

8731291[/snapback]

 

Som om jeg skulle sagt det selv ;)

Lenke til kommentar

Jeg orker rett og slett ikke å lese alle innleggene i denne tråden før jeg sier min mening i denne saken. Jeg skal begrunne mitt syn språklig da det er det eneste riktige.

 

Vi har tre hovedtyper "mennesker" eller "raser". De som tilhører hver enkelt "rase" har enkelte fellestrekk som gjør at vi kan gruppere disse.

 

De tre hovedtypene vi har er: Den kaukasoide, den mongoloide og den negroide.

 

Neger kommer altså av ordet neger/niger. Den negroide rase betyr ganske enkelt den sorte rase. Nå er det ikke lenger vanlig å dele inn i menneskeraser siden vi genetisk sett ikke er så ulike at vi tilhører flere raser.

 

Det er like lite rasistisk å si neger som det er å si kaukaser til en som er hvit. Uten et negativt adjektiv så er ikke ordet neger et negativt ord.

 

Det er IKKE opp til en minoritetsgruppe å bestemme hva et ord betyr eller hvordan den enkelte gruppe skal beskrives.

 

Kan jeg kreve å bli kalt deres majestet, kong, sjefen eller overordnede? Hvis folk ikke beskriver meg med en av disse uttrykkene så er de rasister! Ta dere en pille folkens:) Det er en fordel å kunne språket før man påstår at noe er rasistisk.

 

Er det rasistisk å kalle en puddel for en puddel eller en mops for en mops? Hvis ikke, hvorfor er det da rasistisk å beskrive en neger som en neger og en kaukaser som en kaukaser?

 

Jeg har ikke noe problem med å prate med en neger og samtidig bruke ordet neger. Hvis det jeg skal si ikke kommer frem uten å benytte et ord som beskriver en persons "rase" så har jeg ikke noe problem med det. Jeg slenger ikke rundt meg med ordet neger, men jeg bruker det hvor jeg finner det nødvendig. Jeg bruker det aldri i negativ kontekst forøvrig, da det å tilhøre en spesiell "rase" ikke har noe negativt fortegn i mine øyne. Skjemmes negre av å være negre? Det er jo DE som tillegger ordet neger noe negativt.

 

Jævla neger, forbanna utlending er begge uttrykk som for meg er negativt ladet, men det er ikke for at ordene neger og utlending brukes i de uttrykkene. Er ordet utlending negativt? Jeg synes ikke det, men mange vil nok påstå det. Jeg kan godt få en neger til å føle seg helt jævlig hvis det er det jeg ønsker, men da bruker jeg helt andre adjektiver enn neger.

Lenke til kommentar
Det er en fordel å kunne språket før man påstår at noe er rasistisk.

 

Er det rasistisk å kalle en puddel for en puddel eller en mops for en mops? Hvis ikke, hvorfor er det da rasistisk å beskrive en neger som en neger og en kaukaser som en kaukaser?

Tuller du? Pudler og mopser kan da ikke bli støtt av det du kaller dem!

 

edit: Dessuten ér de ulike raser, og ordene har aldri vært med noen særskilt negativ mening...

Fantastisk eksempel!

"Bastard" er noe annet igjen, men først og fremst som brukt på mennesker...

 

Skjemmes negre av å være negre? Det er jo DE som tillegger ordet neger noe negativt.

Er ikke dette ordet noe vi hvite først har brukt med rasistisk ladning? hvordan i alle dager får du det til at det er de som har tillagt ordet den negative meninge? Var det de som startet med å bruke det som skjellsord?

 

Jeg kan godt få en neger til å føle seg helt jævlig hvis det er det jeg ønsker, men da bruker jeg helt andre adjektiver enn neger.

Substantiv. Og "neger" og "nigger" er ikke så langt fra hverandre ;)

Endret av kkt1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...