Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da vet du ikke bedre. Så enkelt er det. Akkurat som at du ikke alltid kan vite forskjell på en svenske og en nordmann. I så fall kan du si at vedkommende ser afrikansk ut, men at du ikke vet. "Har aldri snakket med ham/henne."

8689130[/snapback]

Det blir absurd å spekulere når det finnes et helt greit ord for det. Ingen svarte tenker at jeg ser svensk ut, jeg ser hvit ut. Jeg er hvit. En potet, om du vil. Akkurat som en svart person er svart. Altså en neger.

8689176[/snapback]

Kan du gi meg et eksempel der hudfargen er så viktig å få med at en gjetning på opphavskontinent ikke er tilstrekkelig for å få fram poenget? I et gitt eksempel: Ville det være like naturlig å opplyse om hudfargen til en ukjent av europeisk utseende?

Lenke til kommentar
Da vet du ikke bedre. Så enkelt er det. Akkurat som at du ikke alltid kan vite forskjell på en svenske og en nordmann. I så fall kan du si at vedkommende ser afrikansk ut, men at du ikke vet. "Har aldri snakket med ham/henne."

8689130[/snapback]

Det blir absurd å spekulere når det finnes et helt greit ord for det. Ingen svarte tenker at jeg ser svensk ut, jeg ser hvit ut. Jeg er hvit. En potet, om du vil. Akkurat som en svart person er svart. Altså en neger.

8689176[/snapback]

Kan du gi meg et eksempel der hudfargen er så viktig å få med at en gjetning på opphavskontinent ikke er tilstrekkelig for å få fram poenget? I et gitt eksempel: Ville det være like naturlig å opplyse om hudfargen til en ukjent av europeisk utseende?

8696636[/snapback]

 

Hvis du er i et rom med bare sorte, mens det sitter èn hvit i hjørnet? JA!

Lenke til kommentar

Klarer ikkje å ytre ordet "neger" uten at det føles ubehageleg. Dette er eit resultat av ekstreme holdningar. Eg forsår eigentleg ikkje korfor "svarte" (og liknande) er meir akseptert. Hvis eg nokon gang seier "neger" meiner eg det ikkje rasistisk.

 

Det er budskapet eg bryr meg om, ikke kas ord som bler brukt. Når folk reagerer så ekstremt som mange gjer når dei høyrar eit ord som "neger" gir dei ordet makt. At folk ikkje forstår det, forstår ikkje eg :).

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar

neh, er jo selv en neger, dere ville sagt mulatt men for meg så er alle som er brune og svarte neger.

Jeg har aldri blitt plaget med det ordet og ser på ingen måte at neger skulle være et rasistisk ord. Det som plager meg er negere som syter hele tida om rasisme, HVERgang det skjer noe med negre så er det alltid rasisme ifølge dem. Blir de banka av hvite - "RASISME", Blir de nektet på bussen - "RASISME". Hallo har folk kommet hit til Norge så bør dem tåle å bli kalt "rasistiske" ord. Det værste er jo at de kalle hverandre negere. "yoyo my brother, whats up niggah(er).. PEACEPOUT" sånna folk gjøre bare det værre for de som virkelig har lyst til å bli akseptert her i sammfunnet.

 

Hverken ordet: Kaffer, NIGGER, svarting, NEGER++ er rasistisk.

Endret av gatebarn
Lenke til kommentar

Jeg er så dritt lei av personer som stempler meg som rasist fordi jeg bruker ordet neger istedet for det lange ordet mørkhud. Jeg får også beskjed om å bruke ordet "svart" istede for neger når jeg skal omtale mennesker som egentlig er brune. Syke syke verden vi bor i!

 

I dagens samfunn er jo man rasist bare man åpner kjeften virker det som!

Endret av toeblast
Lenke til kommentar

Der jeg bor er det tabu å si neger. Jeg sier det ikke stort ofte(er ikke mange negere rundt der jeg bor, bare 3 av 80 som har mørkere hud på trinnet mitt, og en av dem som går under betegnelsen neger).

Jeg kaller ikke en neger for en neger om jeg prater med en heller. Er mange forskjellige reaksjoner og vil ikke virke rasistisk.

Er det en jeg kjenner blir det jo noe annet, om jeg vet at personen er ok med det er det ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Kaller jeg en person neger, sier jeg det ikke som en negativ ting.

Hvorfor er de ikke stolte over det istedenfor?

 

Er man neger, så er man neger.

Er man hvit, så er man hvit.

 

Selvom det er forskjell, og negerene er negere, betyr det ikke plutselig at ordet NEGER skal bety noe negativt?

8720810[/snapback]

 

Men for dem så er neger så SÅRBART.. De blir rett og slett emo'er inni seg selv. De blir jo kalt neger av en neger?! hva er forskjellen å bli kalt neger av en neger og en hvit person??

Lenke til kommentar

Ødelegger denne diskusjonen mer enn den hjelper?

 

Min anbefaling er at man prøver å bruke de samme/tilsvarende ordene for å beskrive en mørk person som en hvit. Dersom du kaller en svenske for en svenske, bør du kalle en rwandaner for en rwandaner. Dersom du kaller en canadier for amerikaner kan du kalle en malianer (?) for afrikaner og en kineser eller inder for asiat.

Lenke til kommentar
Jeg klarer rett og slett ikke å bruke ordet selv om jeg gjerne vil.

8728069[/snapback]

Det er jo helt greit - bare å la være å bruke det ;)

 

Selv syns jeg det er uproblematisk.. "Svenske" også...

 

Tror ikke jeg vil slutte å bruke noen av dem selv om det er de som sier "jævla neger", "jævla svenske", etc...

Lenke til kommentar

Når en person her sammenlikner ordet neger med kaffer, nigger, jævla svarting osv. så begynner vi i denne diskusjonen å legge en negativ betydning i ordet.

 

Ordet neger er nøytralt som alle andre ord i verden, og det KAN bli gitt en negativ betydning elleer en positiv betydning hvis du bruker noen hjelpe ord bak eller foran.

Lenke til kommentar
Når en person her sammenlikner ordet neger med kaffer, nigger, jævla svarting osv. så begynner vi i denne diskusjonen å legge en negativ betydning i ordet.

 

Ordet neger er nøytralt som alle andre ord i verden, og det KAN bli gitt en negativ betydning elleer en positiv betydning hvis du bruker noen hjelpe ord bak eller foran.

8730281[/snapback]

 

tipper den var retta mot meg ja, hehe;9

ifso, JA jeg sammenlikner ordet neger med kaffer og nigger fordi de to ordene leder til ordet neger bare at det er brukt et annet ord, og ser ikkede som "nedsettende"

 

 

Om noen kaller meg neger, svarting, nIGGER whatsoever.. hvorfor skal jeg da KLIKKE og bli sikkelig emo som de fleste svartinger gjør her i verden. Det er bare patetisk, begynne å banke personen bare fordi han/hun sa (Jævla) neger! Kan ikke negere bare skjønne at de er NEGER.

 

Bare se i dagens sammfunn!! sier du neger til en, FÅR du 10000pakistanere og afrikanere etter deg bare pga jævla orded "neger" eller nigger..

 

Det var en gang hvor en av kompisene mine sa "hehe, du er en luring din jævla neger".. "HVAAA, do kalle mai neger, do vil ha bank?"

Hva sier man til sånt? hadde jeg ikke vært der så hadde han blitt banka.

"øy din neger, slapp av han bare tulla".. "ja grait det bror, men neste gang ike kal mai det"

 

Leif was here

Endret av laffee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...