Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For min del kommer det helt ann på tonefallet og sammenhengen man sier det i. Men det gjelder egentlig de fleste ord, så min konklusjon er: nei, det er ikke uakseptabelt å bruke ordet neger. Men jeg skulle ønske det var et ord tilsvarende neger for hvite.

7734898[/snapback]

 

Ordet "hvit" er så å si ikke i bruk, ihvertfall ikke for mitt vedkommende. Jeg har aldri hørt noen si "en hvit person" når de skal beskrive en etnisk nordmann til vanlig.

Lenke til kommentar
Ordet "hvit" er så å si ikke i bruk, ihvertfall ikke for mitt vedkommende. Jeg har aldri hørt noen si "en hvit person" når de skal beskrive en etnisk nordmann til vanlig.

7734997[/snapback]

Men det er vel fordi vi bor i Norge og majoriteten her er hvite. I andre land der majoriteten er fargede har de sikkert ord for hvite folk og sier sikkert hvite også.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ordet "hvit" er så å si ikke i bruk, ihvertfall ikke for mitt vedkommende. Jeg har aldri hørt noen si "en hvit person" når de skal beskrive en etnisk nordmann til vanlig.

7734997[/snapback]

Men det er vel fordi vi bor i Norge og majoriteten her er hvite. I andre land der majoriteten er fargede har de sikkert ord for hvite folk og sier sikkert hvite også.

7735531[/snapback]

 

Kan hende det ja. Har selv bodd i land hvor jeg som hvit ble gitt et spesielt navn, og det var ikke særlig positivt. Har jobbet sammen med Somaliere som også hadde sine spesialuttrykk for oss. Fordommer kjenner ingen grenser, fordi vi er bare mennesker alle sammen.

Lenke til kommentar
Ordet "hvit" er så å si ikke i bruk, ihvertfall ikke for mitt vedkommende. Jeg har aldri hørt noen si "en hvit person" når de skal beskrive en etnisk nordmann til vanlig.

7734997[/snapback]

Men det er vel fordi vi bor i Norge og majoriteten her er hvite. I andre land der majoriteten er fargede har de sikkert ord for hvite folk og sier sikkert hvite også.

7735531[/snapback]

 

Dersom jeg drar til utlandet og ordet "neger" er uakseptabelt der, da skal jeg heller bruke et annet begrep, men så lenge jeg er i Norge kommer jeg ikke til å slutte å bruke det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Nå har jo danskene ofisiellt gåt utt i media og forsvart sin bruk av ordet neger. Hvorfor i helheim kan ikke norge kvitte seg med "vihakkegjortno' " mentaliteten og la en spade være en spade, og en neger en neger.

7812974[/snapback]

 

Helt enig....Tåler ikke negerene og høre at de er det så får det være opp til de...Over hele verden så sier de neger og skal vi være så jævla skinnhellige at vi skal kalle de noe annet så er det jaggu meg noe galt en plass....Stakkars Turboneger..hva skal de kalle seg da...Turbobrune.... :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg synes ordet "neger" er såpass negativt ladd at jeg selv unngår å bruke det. Det betyr ikke at jeg tror alle som bruker det har negative hensikter, men personlig føler jeg at ordet "neger"/"negro" er noe drøye, eller krasse rasebeskrivelser og jeg føler jeg ville støtt mange om jeg brukte det i offentlighet. Jeg har ikke spurt noen i den folkegruppen om saken selv, så det er ikke sikkert, men jeg tror de ville satt pris på om det hadde blitt unngått. Og hvorfor skal jeg bry meg om hva andre synes, spør du? Vel, det er nå faderullanmeg mitt valg, hvor langt jeg vil gå for å ta hensyn til andre. Så greit er det.

Lenke til kommentar
Det jeg synes er rart er at det er greit de selv kaller hverandre for "nigger". "Yo nigger", er jo noe man hører mye.

 

Men vi hvite kan ikke kalle de for "nigger".

 

Edit: Er ikke rasistisk, men satt bare å funderte på dette.

7728735[/snapback]

 

Ja ingen problem og forstå den. Jeg "hater" mine brødre og karakteristerer dem som jeg ønsker, men hvis noen utenfor familien prøver det samme så oppfatter jeg det som et angrep på "vår" familie, og blir derfor et personlig angrep.

7728783[/snapback]

Hvorfor "hater" de brødrene sine utad da? Når man i all offentilghet kaller andre mørke for "niggahhomie" og sånn er det vel greit om vi og gjør det.

Om de som er mørke ikke vil bli kalt det, kan de vel slutte å kalle hverandre for det først.

 

Fins det ingen som er neger på forumet her som kan komme å si hva han/hun syns da? :)

 

Redigert: Skrivefeil.

Endret av KristianG
Lenke til kommentar
Uansett om man bruker ordet neger, sort, svart eller "colored", så blir det en form for diskriminering iom at man legger vekt på at de er forskjellige... Men dette er noe man burde kunne leve med... å kalle en hvit er jo akkurat det samme som å kalle en svart. det samme gjelder hitlers ariske rase og neger

7818703[/snapback]

 

Diskriminering er vel når det er forskjellsbehandling mellom to parter.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Utfør samme undersøkelsen blant de som faktisk muligens blir støtt av ordet. Det er av null betydning og null interesse at 73% (nåværende resultat) av hvite nordmenn syns det er greit å bruke ordet.

 

Neger er da ikke en rase såvidt jeg vet.

Men er jo på en måte det, for det er en type mennesker.

Kvinner, voksne, blondiner og kortvokste er også "typer" mennesker, uten at de utgjør egne raser "på en måte."

 

Men hvorfor skulle vi ikke kunne dele verdens befolkning i raser da!?! Greit nok det såfremt vi ikke gjør forskjell på noen!

Det finnes ganske enkelt ikke vitenskapelig belegg for å skille mellom ulike "menneskeraser;" de genetiske forskjellene mellom en afrikaner og en europeer er like små som forskjellen mellom to "etniske nordmenn," og mindre enn mellom menn og kvinner (kvinners x-kromosom er mer enn dobbelt så stort som mannens y-kromosom). Men vi sier ikke at kvinner og menn er "ulike raser" med mindre vi spøker om det :)

 

Så er spørsmålet mitt: Er det noen vits i å dele verdens befolkning inn i "raser"? Vi har forøvrig andre måter å skille "folkeslag" fra hverandre på: For eksempel nasjonalitet: En av mine kamerater er fra Burundi, en annen fra USA, en tredje er Bosner og en bekjent er adoptert indoneser; men det er ikke relevant. Bortsett fra amerikaneren er alle norske og snakker ganske godt norsk. Og ikke gjør dette til en diskusjon om begreper som "pakkis"! Det koster deg bare to stavelser mer å si "pakistaner" og bonusen er at du unngår å støte noen ved et uhell.

 

Men når det gjelder å skille mennesker fra hverandre på bakgrunn av hudfarge eller etnisitet, mener jeg at det er fullstendig unødvendig. Det er bare en uvane vi har lagt på oss. Dersom det har pedagogisk verdi, skal man selvsagt ikke måtte gå i fengsel for å forklare barn at mennesker i Afrika stort sett er mørkere i huden enn oss. Det er ikke det jeg mener. Men prøv å vise meg ett eksempel der det er praktisk å skille mellom "raser" eller etnisitet, og der opprinnelseslandet ikke forklarer godt nok hvor noen kommer fra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...