Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Mener hele "neger-debatten" er bare tull. Har aldri sett på ordet "neger" som et negativt ord. Ordet "neger" er en referanse til en rase. Ordet kan bli brukt i negativ sammenheng, men selve ordet er ikke negativt i utgangspunktet...akkurat som at "nordmann", "jøde" og "same" kan bli brukt i negativ sammenheng. Hvis man legger til ordet "jævla" forran et av ordene, så vil det selvfølgelig være negativt. Når en person bruker neger i en negativ sammenheng er det ikke fordi han mener ordet er negativt, men fordi han enten mener det ordet refererer til er negativt (altså han mener at det å være neger er negativt) eller fordi han vil såre ved å spille på rase (altså skjelle ut en neger fordi han/hun er neger, og da er det snakk om rasisme som gjør ordet negativt). Uansett hvis man bytter ut neger med et annet ord, så vil det skape flere problemer enn det løser. Man vil dermed stemple neger som et negativt ord, og dermed gi rasister et nytt ord som de kan såre negere med, og uansett vil det nye ordet kunne bruker i akkurat samme sammenhengen som neger blir brukt til. Dessuten har man, ved å starte denne debatten, gjort ordet neger til mer til et negativt ord enn det var før debatten. Var faktisk ikke klar over at enkelte mente at ordet var så negativt som de gjør, og er ganske sikker på at store deler av befolkningen ikke var spesielt klar over det heller. Men med denne debatten har man klart å gjøre store deler av befolkningen klar over at enkelte folk oppfatter ordet som negativt. Nå vil altså folk ta seg nær av bruk av ordet fordi de nå oppfatter det som negativt, og folk vil i større grad bruke det for som skjellsord fordi man nå er klar over at folk mener det er et skjellsord...

 

Dessuten, hvis neger skal bli stemplet som et stygt ord burde ordene jøde og same også bli det, for personlig mener jeg disse 2 ordene blir brukt like mye i negativ sammenheng som neger.

 

Og bare for å få det sagt, hvis man vil erstatte ordet med noe annet må man virkelig komme opp med bedre ord enn "afrikaner", "afro-nordmann" etc, da alle disse ordene i grunn insinuerer at det å være neger er det samme som å være fra afrika...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener hele "neger-debatten" er bare tull. Har aldri sett på ordet "neger" som et negativt ord. Ordet "neger" er en referanse til en rase. Ordet kan bli brukt i negativ sammenheng, men selve ordet er ikke negativt i utgangspunktet...akkurat som at "nordmann", "jøde" og "same" kan bli brukt i negativ sammenheng. Hvis man legger til ordet "jævla" forran et av ordene, så vil det selvfølgelig være negativt. Når en person bruker neger i en negativ sammenheng er det ikke fordi han mener ordet er negativt, men fordi han enten mener det ordet refererer til er negativt (altså han mener at det å være neger er negativt) eller fordi han vil såre ved å spille på rase (altså skjelle ut en neger fordi han/hun er neger, og da er det snakk om rasisme som gjør ordet negativt). Uansett hvis man bytter ut neger med et annet ord, så vil det skape flere problemer enn det løser. Man vil dermed stemple neger som et negativt ord, og dermed gi rasister et nytt ord som de kan såre negere med, og uansett vil det nye ordet kunne bruker i akkurat samme sammenhengen som neger blir brukt til. Dessuten har man, ved å starte denne debatten, gjort ordet neger til mer til et negativt ord enn det var før debatten. Var faktisk ikke klar over at enkelte mente at ordet var så negativt som de gjør, og er ganske sikker på at store deler av befolkningen ikke var spesielt klar over det heller. Men med denne debatten har man klart å gjøre store deler av befolkningen klar over at enkelte folk oppfatter ordet som negativt. Nå vil altså folk ta seg nær av bruk av ordet fordi de nå oppfatter det som negativt, og folk vil i større grad bruke det for som skjellsord fordi man nå er klar over at folk mener det er et skjellsord...

 

Dessuten, hvis neger skal bli stemplet som et stygt ord burde ordene jøde og same også bli det, for personlig mener jeg disse 2 ordene blir brukt like mye i negativ sammenheng som neger.

 

Og bare for å få det sagt, hvis man vil erstatte ordet med noe annet må man virkelig komme opp med bedre ord enn "afrikaner", "afro-nordmann" etc, da alle disse ordene i grunn insinuerer at det å være neger er det samme som å være fra afrika...

7584303[/snapback]

 

Kom til Oslo og si neger til en neger. De har sitt eget synspunkt på hva det er, og de er ikke smarte nok til å oppfatte en diskusjon om hvorfor neger ikke er negativt. Det er heller denne innstillingen "vi skal ta igjen på den hvite mann for noe han kanskje gjorde mot forfedrene våres, så hvis neger KANSKJE er negativt må vi slå til han siden vi da har en god grunn".

 

Sier ikke alle er slik, men de fleste jeg har møtt ER slik.

Lenke til kommentar

Det jeg glemte å si i forrige post, og som i grunn sjokkerer meg mest, er det ordet som folk mener er best til å erstatte neger...nemmlig "svart". Mitt inntrykk er, som nevnt tidligere, at neger er et helt normalt, nøytralt ord, mens mitt inntrykk av ordet "svart", og i alle fall ordet "svarting", som er en variant av "svart", er at begge disse er mye mer negativt enn "neger". Som oftest når enten "svart" eller "svarting" blir brukt er det i en negativ sammenheng, og jeg vil si disse ordene er så å si i samme bås som "nigger". Så det at folk faktisk vil skifte til å bruke svart istedenfor neger viser bare hvor lite gjennomtenkt dette i grunn er...

 

Skal sies at jeg støtter negeres ønske om at de skal selv bestemme hva de vil bli referert til som, altså at de selv kan komme opp med et ord som betegner deres rase. Dog støtter jeg ikke under noen omstendigheter denne fordømmingen av ordet neger. Hvis de kommer opp med en bra erstattning for ordet, og hvis neger blir oppfattet som det grusomme ordet som de vil ha det til, så vil det ikke være nødvendig å tvinge folk til å slutte å bruke neger. Overgangen til det nye ordet vil gå naturlig, og folk vil ha mindre problemer med en naturlig overgang enn en påtvungen overgang...

Endret av Rooonald
Lenke til kommentar

For å bli voksen må man innse at at alle må bli frelst, det er bare ikke gud som er problemet, det er at vi ikke skjønner meningen med ordet gud. Hva betyr gud?

Jo egentlig, så skjønner jo alle at det betyr alt som er godt.

Det er det Albert Einstein EGENTLIG beviste når han beviste at alt er relativt.

Det faktum at han har bevist det betyr at mennskelig "natur" er ett abstrakt av hva vi egentlig mener.

Se på battlestar galactica hvis du ikke skjønner det jeg skriver nå.

Det er både moro og omhandler at alt er jo egentlgi relativt.

Det å bli voksen er å innse at det å være menneske, eller det å være gud er å til enhver tid være objektiv i øyeblikket.

Det er det albert einstein har bevist fysisk.

Tror du meg ikke? Det er jo fordi du har skjønt matten hele tida du har jo bare ikke forstått hva han mente fordi språk er jo bare en måte man uttrykker seg på, ikke omvendt. Alt er omvendt. Nå skjønner du at alt har en konsekvens, men det er jo relativt det og.

Det er det Albert beviste =)

Lenke til kommentar

Kan jo ta en titt på dette Dikky: Click

 

People sometimes say "Einstein showed that everything is relative", and then - since the word "everything" obviously includes the notion of truth - conclude that Einstein showed that truth itself is relative.

 

In reality, Einstein neither showed, nor claimed to show, any such thing. And even it he had, his saying it wouldn't make it true.

 

"Alt er relativt" er forøvrig et paradoks. Om alt er relativt, er også utsagnet relativt, som da også betyr at alt ikke er relativt, relativt sett :)

 

TV-serier som referanse er også rimelig vagt, men det vet du kanskje selv :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Mener hele "neger-debatten" er bare tull. Har aldri sett på ordet "neger" som et negativt ord. Ordet "neger" er en referanse til en rase. Ordet kan bli brukt i negativ sammenheng, men selve ordet er ikke negativt i utgangspunktet...akkurat som at "nordmann", "jøde" og "same" kan bli brukt i negativ sammenheng. Hvis man legger til ordet "jævla" forran et av ordene, så vil det selvfølgelig være negativt. Når en person bruker neger i en negativ sammenheng er det ikke fordi han mener ordet er negativt, men fordi han enten mener det ordet refererer til er negativt (altså han mener at det å være neger er negativt) eller fordi han vil såre ved å spille på rase (altså skjelle ut en neger fordi han/hun er neger, og da er det snakk om rasisme som gjør ordet negativt). Uansett hvis man bytter ut neger med et annet ord, så vil det skape flere problemer enn det løser. Man vil dermed stemple neger som et negativt ord, og dermed gi rasister et nytt ord som de kan såre negere med, og uansett vil det nye ordet kunne bruker i akkurat samme sammenhengen som neger blir brukt til. Dessuten har man, ved å starte denne debatten, gjort ordet neger til mer til et negativt ord enn det var før debatten. Var faktisk ikke klar over at enkelte mente at ordet var så negativt som de gjør, og er ganske sikker på at store deler av befolkningen ikke var spesielt klar over det heller. Men med denne debatten har man klart å gjøre store deler av befolkningen klar over at enkelte folk oppfatter ordet som negativt. Nå vil altså folk ta seg nær av bruk av ordet fordi de nå oppfatter det som negativt, og folk vil i større grad bruke det for som skjellsord fordi man nå er klar over at folk mener det er et skjellsord...

 

Dessuten, hvis neger skal bli stemplet som et stygt ord burde ordene jøde og same også bli det, for personlig mener jeg disse 2 ordene blir brukt like mye i negativ sammenheng som neger.

 

Og bare for å få det sagt, hvis man vil erstatte ordet med noe annet må man virkelig komme opp med bedre ord enn "afrikaner", "afro-nordmann" etc, da alle disse ordene i grunn insinuerer at det å være neger er det samme som å være fra afrika...

7584303[/snapback]

 

Kom til Oslo og si neger til en neger. De har sitt eget synspunkt på hva det er, og de er ikke smarte nok til å oppfatte en diskusjon om hvorfor neger ikke er negativt. Det er heller denne innstillingen "vi skal ta igjen på den hvite mann for noe han kanskje gjorde mot forfedrene våres, så hvis neger KANSKJE er negativt må vi slå til han siden vi da har en god grunn".

 

Sier ikke alle er slik, men de fleste jeg har møtt ER slik.

7587085[/snapback]

Skal vi møtes en gang? :yes:

 

BTW: Jeg er en neger (har sagt det før, men skitt au). Og jeg synes ikke at ordet er uakseptabelt. Kommer jo egentlig an på hvordan du sier det. Jeg hadde blitt sur om en fyr hadde kalt meg en "Jævla neger". Om det blir brukt i en beskrivelse om meg, er det egentlig helt greit. :)

Og jeg er smart nok til å oppfatte en diskusjon om hvorfor neger ikke er negativt. ;)

Og hadde aldri i livet skadet noen på grunn av ordbruk. :tease:

 

EDIT: OJ, det ble en del smileys. Men jeg er like seriøs.

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar
Skal vi møtes en gang? :yes:

 

BTW: Jeg er en neger (har sagt det før, men skitt au). Og jeg synes ikke at ordet er uakseptabelt. Kommer jo egentlig an på hvordan du sier det. Jeg hadde blitt sur om en fyr hadde kalt meg en "Jævla neger". Om det blir brukt i en beskrivelse om meg, er det egentlig helt greit. :)

Og jeg er smart nok til å oppfatte en diskusjon om hvorfor neger ikke er negativt. ;)

Og hadde aldri i livet skadet noen på grunn av ordbruk. :tease:

7592410[/snapback]

 

Nettopp. Et eksempel. Jeg sitter i et rom fullt av temmelig like folk, bortsett fra en person, la oss si denne personen er Dark_Nemesis. Dark_Nemesis skiller seg ut fra mengden, og av en eller annen grunn sitter jeg og noen andre og snakker om han, og ingen av oss vet hva han heter. La oss da si alle i rommet bortsett fra Dark_Nemesis er gutter. Hvis jeg da refererer til Dark_Nemesis som "jenta", da er det vel ikke noe negativt ment? Hvis jeg derimot refererer til Dark_Nemesis som "den jævla jenta" blir det derimot en del mer negativt. Hvis man så erstatter "jenta" med "negeren" får man akkurat samme tilfellet. Først blir ordet bare brukt til å referere til Dark_Nemesis på en helt nøytral måte, i andre tilfellet på en temmelig negativ måte. Erstatter man derimot "neger" med "nigger" blir det negativt i begge tilfellene...

 

En annen, litt ironisk ting med hele debatten er at de eneste fargede3 personene jeg har sett som har uttalt at de føler seg såret når ordet blir brukt, så er disse personene egentlig ikke "skikkelig" neger, de er mulatter. Enkelte ganger er de så lys i huden at jeg egentlig kunne tatt de for å være en hvit person. Kan faktisk ikke huske å ha sett en person som virkelig er temmelig mørk i huden klage over ordet neger...håper og tror også at de fleste negere her i landet er av samme mening som meg og ikke føler seg hetset når ordet blir brukt...

Lenke til kommentar
Skal vi møtes en gang? :yes:

 

BTW: Jeg er en neger (har sagt det før, men skitt au). Og jeg synes ikke at ordet er uakseptabelt. Kommer jo egentlig an på hvordan du sier det. Jeg hadde blitt sur om en fyr hadde kalt meg en "Jævla neger". Om det blir brukt i en beskrivelse om meg, er det egentlig helt greit. :)

Og jeg er smart nok til å oppfatte en diskusjon om hvorfor neger ikke er negativt. ;)

Og hadde aldri i livet skadet noen på grunn av ordbruk. :tease:

7592410[/snapback]

 

Nettopp. Et eksempel. Jeg sitter i et rom fullt av temmelig like folk, bortsett fra en person, la oss si denne personen er Dark_Nemesis. Dark_Nemesis skiller seg ut fra mengden, og av en eller annen grunn sitter jeg og noen andre og snakker om han, og ingen av oss vet hva han heter. La oss da si alle i rommet bortsett fra Dark_Nemesis er gutter. Hvis jeg da refererer til Dark_Nemesis som "jenta", da er det vel ikke noe negativt ment? Hvis jeg derimot refererer til Dark_Nemesis som "den jævla jenta" blir det derimot en del mer negativt. Hvis man så erstatter "jenta" med "negeren" får man akkurat samme tilfellet. Først blir ordet bare brukt til å referere til Dark_Nemesis på en helt nøytral måte, i andre tilfellet på en temmelig negativ måte. Erstatter man derimot "neger" med "nigger" blir det negativt i begge tilfellene...

 

En annen, litt ironisk ting med hele debatten er at de eneste fargede3 personene jeg har sett som har uttalt at de føler seg såret når ordet blir brukt, så er disse personene egentlig ikke "skikkelig" neger, de er mulatter. Enkelte ganger er de så lys i huden at jeg egentlig kunne tatt de for å være en hvit person. Kan faktisk ikke huske å ha sett en person som virkelig er temmelig mørk i huden klage over ordet neger...håper og tror også at de fleste negere her i landet er av samme mening som meg og ikke føler seg hetset når ordet blir brukt...

7592712[/snapback]

 

Pass på hvem du sier det til, ikke alle er som deg :)

 

Hvis jeg ikke husker navnet på en og roper "neger", så kan det være nok til en slosskamp. Selvom jeg bare sier det på kødd.

 

Flere jeg kjenner gir faen egentlig, men det er noen som går HELT berserk hvis dusier det :/

Lenke til kommentar
Hva faen roper dere hvis det er en hvit fyr da? "DU?"

 

Å bedømme etter farge på klær, hatt o.l. skal ikke være så vanskelig. Navn er også greit å lære seg.

7597088[/snapback]

 

Men HVORFOR bruke navn etter farge og kler når vi har ordet NEGER?!

 

Det er masse ord du kan bruke om en hvit en: Indianerne sa bleikansikt, noen andre sa potet, andre igjen sa skandinaver, andre igjen sa "du blonde" osv.

Lenke til kommentar

Fordi det kan virke diskriminerende ovenfor negerne. I sammenhengen som SteffyBoy går det helt greit å bruke neger. Men å rope "DU NEGERN!", etter en med mørk hud er ikke greit. Særlig ikke når man skiller seg ut fra resten av gjengen som en minoritet.

 

Neger er faktisk er ord som betyr noe sånt som "mørkhudet person". Potet er bare et kallenavn (gjerne diskriminerende). Er likevel ikke ofte man føler seg rasediskriminert i Norge om man er hvit selv. Potet er ikke et ord som kvalifiserer til diskriminere meg, heller ikke de andre ordene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...