Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På nordpolen? Nei der vil jeg tro det er kaldt, dog litt varmere i år enn ellers.

 

Her, er det regn, desverre. Dårlig med hvit jul i år, ser det ut til.

 

At vi ikke kan si neger, men andre kan kalle hvite folk for roundeye, trailorpark trash, skinhead, og andre rasistiske ord mot hvite, kan på en måte sammenlignes med en annen situasjon.

 

"Black man kills 2 white women" <<- Oh noes.

"White man kills 2 black women" <<- RACIST PIG!

 

Man er ikke rasist om man kaller en neger for en neger.

 

"Nigger" derimot, det er jo noe annet. Men tydeligvis ikke dem imellom.

 

Edit, dette er bare min mening.. Enig eller ei, care.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
På nordpolen? Nei der vil jeg tro det er kaldt, dog litt varmere i år enn ellers.

 

Her, er det regn, desverre. Dårlig med hvit jul i år, ser det ut til.

 

At vi ikke kan si neger, men andre kan kalle hvite folk for roundeye, trailorpark trash, skinhead, og andre rasistiske ord mot hvite, kan på en måte sammenlignes med en annen situasjon.

 

"Black man kills 2 white women" <<- Oh noes.

"White man kills 2 black women" <<- RACIST PIG!

 

Man er ikke rasist om man kaller en neger for en neger.

 

"Nigger" derimot, det er jo noe annet. Men tydeligvis ikke dem imellom.

7560762[/snapback]

 

Jeg har erfart at man kan kalle alle folk for pisspotter hvis først kontakten er tilstede :) Det er bare å være litt sensitiv for hvordan man setter førsteinntrykket, og det er fanden så viktig, fordi dette skjer bare en gang :thumbup:

 

Edit: Ønsker meg et nytt tastatur til jul....men så er det en bærbar faen da :hrm:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jo klart det. Er enig i det, greit at man er litt varsom når man bruke det ordet i den sammenhengen du snakker om, nemlig førsteinntrykk, trenger ikke provosere, men det bør ikke fjernes fra feks. pippi langstrømpe boka etc. Det blir bare teit.

 

Da kan jo jeg skaffe meg nok mange tilhengere og si at vi ikke liker ordet "kake" og dette skal erstattes overalt med deig med fyll, eller no anna tullball.

 

Natta :fun:

 

Edit; Koble til et USB tastatur da? 100kr overalt.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
Hadde ikke blitt likt å kalt "hun hvite" vist det var meg så...

7367272[/snapback]

Du står i en gruppe med 5 svarte mennesker, og en person 20 meter borte spør kompisen sin om han synes du er søt. Han spør "hvem av dem?", og kompisen svarer "hun hvite".

 

Er dette galt?

7367304[/snapback]

 

Ikke i den sammhengen nei. Men kjenner utrolig mange som bare er han svarte på skolen. Han svarte på trening. Han svarte i klassen. Han svarte på jobb... Skjønner?

7367315[/snapback]

Jeg ser poenget. Men synes ikke egentlig det er noe galt i det. Det er ikke akkurat noe man kan gjøre noe med heller. Det er jo minst like mange som er "han med det lange håret", "hun med de store puppene" osv.

 

For å være litt on topic, så synes jeg at neger burde være et akseptabelt ord, men at det tydeligvis ikke er det. Personlig synes jeg ikke det burde være slike ting som uakseptable ord i det hele tatt. Man skal få lov til å si hva man vil, på den måten man vil si det.

Lenke til kommentar

Ordet neger er for meg helt nøytralt og jeg har ikke problemer med å bruke det. Det blir for dumt å begynne å skrive om gamle bøker som Pippi Langstrømpe, synes nå jeg.

 

En annen ting er når man snakker med folk. Hvis vedkommende jeg snakker med ikke liker å bli tiltalt med 'neger', så har ikke jeg noen problemer med å heller bruke f.eks. 'svart' eller 'afroamerikaner'. Noe annet vil være frekt.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

For meg utgjør det ikke noen forskjell om noen sier;

din jævla farget eller

din jævla neger

når jeg tenker etter kan det jo være mer rasistisk å si det første da det peker til alle som har andre fargepigmenter i huden.

 

Jeg legger ikke noe negativt i "neger," men nå har det seg slik at enkelte generaliserer de som bruker "neger" til å legge noe negativt i det.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Ett ord kan ikke være uakseptabelt, fordi det er ett abstrakt for hva vi mener.

Eneste grunnen til at det er så mye oppstyr rundt det er fordi mennesker er låst fast i systemer som har blitt tenkt ut av andre mennesker. Siden hva som er uakseptabelt er relativt er en slik diskusjon meningsløs..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ett ord kan ikke være uakseptabelt, fordi det er ett abstrakt for hva vi mener.

Eneste grunnen til at det er så mye oppstyr rundt det er fordi mennesker er låst fast i systemer som har blitt tenkt ut av andre mennesker. Siden hva som er uakseptabelt er relativt er en slik diskusjon meningsløs..

7574209[/snapback]

 

Et hvert ord du uttrykker kan bli uakseptabelt, fordi alle ord du ytrer er forbundet med dine individuelle følelser/holdninger. Det er ikke "bare" ord, de er kombinert med din fremtoning, mimikk osv. Og mottakeren er likeså unik, så derfor bør du ta hensyn til dennes muligheter til å oppfatte deg slik du ønsker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ja. Men dette er fordi normale mennesker du møter på gata som oftest ikke har funnet ut hva de vil de bare følger ett eller annet ideal istedetfor å vite noe, når man da ikke vet hva man vil kan man ikke delta objektivt i en samtale.

7574699[/snapback]

 

Du vet ikke hvem du kan møte på gata, så derfor bør du ta "høyde" for "det" :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Ett ord kan ikke være uakseptabelt, fordi det er ett abstrakt for hva du mener, ikke hva den andre parten mener.

7574899[/snapback]

 

"abstrakt", hva i det syke hel.... mener du? Du kommuniserer vel ikke direkte ved å male bilder av "svartinger" for dermed å presentere det for "svartingene", du forfekter at det å bruke ordet er ok, og det er vel ikke abstrakt...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...