Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Mørkhudet blir vel bedre for de svake folkene som ikke tør å si neger.

7554121[/snapback]

 

Merkelig konklusjon... Hva med en liten tur ned til ...skal vi se....ja nå vet jeg det: Sør Afrika, så kan du vise din styrke ved å slenge rundt deg med ord som sikkert blir mottatt med stående applaus :w00t: Kunne det være verdt for deg å prøve? :ph34r:

 

Edit: Veldig glad i dette tastaturet.... hmm...vaske det litt med juleøl kanskje...? :hmm:

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Mørkhudet blir vel bedre for de svake folkene som ikke tør å si neger.

7554121[/snapback]

 

Merkelig konklusjon... Hva med en liten tur ned til ...skal vi se....ja nå vet jeg det: Sør Afrika, så kan du vise din styrke ved å slenge rundt deg med ord som sikkert blir mottatt med stående applaus :w00t: Kunne det vært verdt for deg å prøve? :ph34r:

7560535[/snapback]

 

....Neger BETYR sør-afrikaner, så det blir som hvis en neger kommer til Norge og skriker SKANDINAVER!

 

Tror nok ingen med vett i knollen ville brydd seg.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mørkhudet blir vel bedre for de svake folkene som ikke tør å si neger.

7554121[/snapback]

 

Merkelig konklusjon... Hva med en liten tur ned til ...skal vi se....ja nå vet jeg det: Sør Afrika, så kan du vise din styrke ved å slenge rundt deg med ord som sikkert blir mottatt med stående applaus :w00t: Kunne det vært verdt for deg å prøve? :ph34r:

7560535[/snapback]

 

....Neger BETYR sør-afrikaner, så det blir som hvis en neger kommer til Norge og skriker SKANDINAVER!

 

Tror nok ingen med vett i knollen ville brydd seg.

7560546[/snapback]

 

Når skal vi reise? :fun: Og kan jeg få lov til å filme forsøkene på slik morsom kommunikasjon mellom tøffingene fra nord og negrene?? :love:

Lenke til kommentar
Mørkhudet blir vel bedre for de svake folkene som ikke tør å si neger.

7554121[/snapback]

 

Merkelig konklusjon... Hva med en liten tur ned til ...skal vi se....ja nå vet jeg det: Sør Afrika, så kan du vise din styrke ved å slenge rundt deg med ord som sikkert blir mottatt med stående applaus :w00t: Kunne det være verdt for deg å prøve? :ph34r:

 

Edit: Veldig glad i dette tastaturet.... hmm...vaske det litt med juleøl kanskje...? :hmm:

7560535[/snapback]

 

Har andre meninger hvis jeg skal snakke engelsk eller andre språk, men på norsk passer neger helt fint. Kom nok litt galt ut den setninga jeg skrev før, men mente at de som ikke tør å si neger eller svart burde bruke mørkhudet som en betegnelse på dem, siden det ikke er like "rasistisk" men har samme betydning. "Natives" hadde jeg nok brukt hvis jeg hadde dratt ned til Sør Afrika og snakket om noen folk der.

 

Når jeg tenker meg om; negro eller black går vel helt fint an å bruke.

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mørkhudet blir vel bedre for de svake folkene som ikke tør å si neger.

7554121[/snapback]

 

Merkelig konklusjon... Hva med en liten tur ned til ...skal vi se....ja nå vet jeg det: Sør Afrika, så kan du vise din styrke ved å slenge rundt deg med ord som sikkert blir mottatt med stående applaus :w00t: Kunne det være verdt for deg å prøve? :ph34r:

 

Edit: Veldig glad i dette tastaturet.... hmm...vaske det litt med juleøl kanskje...? :hmm:

7560535[/snapback]

 

Har andre meninger hvis jeg skal snakke engelsk eller andre språk, men på norsk passer neger helt fint. Kom nok litt galt ut den setninga jeg skrev før, men mente at de som ikke tør å si neger eller svart burde bruke mørkhudet som en betegnelse på dem, siden det ikke er like "rasistisk" men har samme betydning. "Natives" hadde jeg nok brukt hvis jeg hadde dratt ned til Sør Afrika og snakket om noen folk der.

7560595[/snapback]

 

Jeg mener at det har ingen forskjell hvor jeg er , eller hvem jeg kommuniserer med. Det har heller noe med hvilke holdninger jeg har, og disse avsløres rimelig kjapt hvis jeg måtte snakke et annet språk enn morsmålet. Neida, idag "passer" det seg ikke å si neger, mulig at det passet for endel år tilbake, men vi beveger oss forhåpentligvis fremover i forståelsen, eller? Har selv noen venner som er litt mere solbrente enn det jeg er, og de setter pris på å slippe å bli definert etter gammel forståelse. :) Hvorfor ønsker man å bruke samlebetegnelser? Det er vel like lett og kalle en "neger" for Somalier, Egypter, Sør Afrikaner osv. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er forskjell på negroe og nigger.

Noen folk tror vist at det betyr det samma. Det blir som skandinaver og nazist, det er to HELT forskjellige ting.

7560604[/snapback]

 

Poenget mitt er at det er ikke den som lytter som sitter med ansvaret for å forstå et budskap, men avsender, eller i værste fall støysender som skal være såpass bevisst at det ikke kan misoppfattes.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Har vel med at nordmenn ikke går rundt og snakker engelsk til vanlig, så de fleste er ikke vant til å bruke nigger hvis de sier neger til vanlig, da går de heller til en politisk korrekt betegnelse.

 

Hvorfor man bruker fellesbetegnelser for hudfarger? Fordi man ikke vet hvor de man snakker om er fra? Eller?

7560640[/snapback]

 

Blir man mere presis ved å si ordet, kan det være en ide å spørre først?

Dessuten er bruken av ordet ikke bare en geografisk plassering, men også en presisering av hudfarge, og det er for noen følsomt, så derfor bør den ikke benyttes.

Lenke til kommentar

Tenker på om man skal snakke om en mørkhudet person, han trenger ikke være fysisk tilstede, men for å få fram at han er mørk i huden, så er det greit å bruke et ord, men selvsagt går det like fint å bare si mørkhudet.

 

Kineser, afrikaner og pakistaner er vel "gode" beskrivelser for å vise fram hudfargen til en person uten å måtte forklare i detaljer, men bare for å få fram et poeng i en samtale mellom personer.

Lenke til kommentar
1.Negroe: Insult to a dark skinned person

Meaning ''black'' in spanish. In latin referred to niger for the same meaning. Calling Negroe to a black person can be considered a racist insult.

 

2.Negroe: Dark skinned human of African extraction.

 

Hva kan IKKE bli sett på som rasistisk? Hah..

7560626[/snapback]

 

Når ett ord betyr 2 forskjellige ting på ett språk, så er det bare det ordet som er mest alment kjent som det samme på andre språk som skal opptaes som den egentlige betydningen.

 

Det betyr at hvis neger betyr nigger på latin, så bør ikke det være almenn oppfattelse siden det betyr mørk person/sør for saharaørkenen på 150 andre språk.

 

Det blir litt som hakekorset, det er få steder det står for annet enn nazisme. Egentlig er tegnet ett eller annet gudetegn på indisk, men det er få som bryr seg om dette idag, siden det nå er ett internasjonalt symbol for nazistene ved untak av i ett land, nemlig India.

 

Kineser, afrikaner og pakistaner er vel "gode" beskrivelser for å vise fram hudfargen til en person uten å måtte forklare i detaljer, men bare for å få fram et poeng i en samtale mellom personer.

 

Nå snakker du om nasjonale inndelinger, ikke biologiske utsendemessig.

Stort sett så er den beste tolkningen av Neger en veldid svart person. Man bør da ikke ta seg så dømrade fornærma hvis ett eneste språk som ikke engang er muntlig blir har et annet syn å saken.

 

De som blir fornærma er nok de som er ute etter bråk. Hvis man er ute etter å fornærme kunne man istedet sagt nigger og ikke neger.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tenker på om man skal snakke om en mørkhudet person, han trenger ikke være fysisk tilstede, men for å få fram at han er mørk i huden, så er det greit å bruke et ord, men selvsagt går det like fint å bare si mørkhudet.

 

Kineser, afrikaner og pakistaner er vel "gode" beskrivelser for å vise fram hudfargen til en person uten å måtte forklare i detaljer, men bare for å få fram et poeng i en samtale mellom personer.

7560660[/snapback]

 

Hvorfor er det så viktig å få frem fargen på en person? Hva skal det fortelle oss??

Eller som du sier; Poeng?

 

Aksepter heller at for mennesker fra det kontinetet er våre betegnelser ikke "spiselige" for dem.

Lenke til kommentar
Tenker på om man skal snakke om en mørkhudet person, han trenger ikke være fysisk tilstede, men for å få fram at han er mørk i huden, så er det greit å bruke et ord, men selvsagt går det like fint å bare si mørkhudet.

 

Kineser, afrikaner og pakistaner er vel "gode" beskrivelser for å vise fram hudfargen til en person uten å måtte forklare i detaljer, men bare for å få fram et poeng i en samtale mellom personer.

7560660[/snapback]

 

Hvorfor er det så viktig å få frem fargen på en person? Hva skal det fortelle oss??

 

7560671[/snapback]

 

Politiavhør: Han varen.... øhhhh..... Han hadde en farge utenom det vanlige altså, greier ikke å gå dypere enn det.....

Lenke til kommentar

Det er ikke viktig å få fram fargen på en person hver gang man skal snakke om andre mennesker, men enkelte ganger trenger vel man å gjøre det.

 

Hvis jeg skal si til en person om han personen som er mørk i huden og går i klassen til en annen person.

 

Nå var vel det eksempelet helt uforstålig for alle enn hodet mitt :p Time to sleep, heydå.. En dag igjen til jula! Pepperkakehus, gaver, julefilmer og mat!

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er ikke viktig å få fram fargen på en person hver gang man skal snakke om andre mennesker, men enkelte ganger trenger vel man å gjøre det.

 

Hvis jeg skal si til en person om han personen som er mørk i huden og går i klassen til en annen person.

 

Nå var vel det eksempelet helt uforstålig for alle enn hodet mitt :p Time to sleep, heydå.. En dag igjen til jula! Pepperkakehus, gaver, julefilmer og mat!

7560699[/snapback]

 

Greit nok. God Jul for helvete ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Tenker på om man skal snakke om en mørkhudet person, han trenger ikke være fysisk tilstede, men for å få fram at han er mørk i huden, så er det greit å bruke et ord, men selvsagt går det like fint å bare si mørkhudet.

 

Kineser, afrikaner og pakistaner er vel "gode" beskrivelser for å vise fram hudfargen til en person uten å måtte forklare i detaljer, men bare for å få fram et poeng i en samtale mellom personer.

7560660[/snapback]

 

Hvorfor er det så viktig å få frem fargen på en person? Hva skal det fortelle oss??

 

7560671[/snapback]

 

Politiavhør: Han varen.... øhhhh..... Han hadde en farge utenom det vanlige altså, greier ikke å gå dypere enn det.....

7560693[/snapback]

 

Øøøhhh...skal vi se...han var en person som opprinnelig kommer fra 32 grader nord, 14 grader øst, og sånn passelig varmt...nesten som i helvete :D

 

Hvis dette avhøret foregikk i Afrika: Øøøøhhh...nå skal du høre kjære korrupte politifaen...han var neger...!...? Voff voff!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...