Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?

Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

• Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39

Anbefalte innlegg

Er Irak og Israel byer i Pakistan, eller har jeg misforstått hvordan du bruker ordet "pakkis"?

7537563[/snapback]

Nej, men de strøkene i midt-østen!

Jeg kaller de som kommer der ifra for pakkiser!

7538023[/snapback]

Du sa det var en forkortelse for pakistaner, likevel bruker du det om folk som ikke er fra Pakistan. Vitner dette om ignoranse, latskap eller noe annet? Du forstår vel at en nordmann ikke liker å bli kalt en finne i utlandet, hvorfor skulle ikke "pakkiser" ta seg nær av ordet når de stammer fra Irak?

7539798[/snapback]

Hvordan skal jeg vite om dem kommer ifra Irak, pakistan eller Iran osv!

Hele apeflokken er jo lik der nede, så da kaller jeg dem pakkiser!

Kan sikkert kalle dem midt-øster me, men det høres litt teit ut!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg kaller negere for negere eller blaamenn.

Blir jo feil aa kalle negere for svarte, da mange av dei er mørkbrune eller mellombrune.

Dessuten liker eg ordet blaamand meget godt, litt historisk preg over det :)

Hadde vori litt humo om bøkene Svidd Neger og Hvite niggere hadde blitt forandra til Svidd Sydhaver og Hvite fargede..

Turboneger blir vel Turbofarget :D

Endret av Eteled
Lenke til kommentar

7540825[/snapback]

Ja, det er helt klart at midt-øster høres mye teitere ut enn "apeflokken". Jøss-a-meg.

Lenke til kommentar

7540825[/snapback]

Ja, det er helt klart at midt-øster høres mye teitere ut enn "apeflokken". Jøss-a-meg.

7541186[/snapback]

HEhe, var litt for å provosere, men tror mange sier pakksier uten å tenke på hvor i midtøsten de kommer ifra!

Lenke til kommentar

HEhe, var litt for å provosere, men tror mange sier pakksier uten å tenke på hvor i midtøsten de kommer ifra!

7541239[/snapback]

Jeg er klar over det, og det er dette som gjør at folk som bruker ordet lyser av ignoranse. Å bruke ordet pakkis er å si "Jeg verken vet eller gidder å vite hvem eller hva du er, jeg bedømmer deg utelukkende på hudfarge og klassifiserer deg som pakistaner".

Lenke til kommentar

7541239[/snapback]

Jeg er klar over det, og det er dette som gjør at folk som bruker ordet lyser av ignoranse. Å bruke ordet pakkis er å si "Jeg verken vet eller gidder å vite hvem eller hva du er, jeg bedømmer deg utelukkende på hudfarge og klassifiserer deg som pakistaner".

7541246[/snapback]

Ja, helt riktig! et begrep for folk fra midt-østen!

Lenke til kommentar

7541239[/snapback]

7541246[/snapback]

Ja, hva er så galt med det? Det samme gjelder ordet neger, jeg vet ikke hvor personen er fra, så da sier jeg Negeren. Jeg sier nok pakistaneren istedenfor pakkisen nå jeg snakker om slike folkeslag, selv om det blir helt feil, så forstår alle hva jeg mener :p

Lenke til kommentar

Ja, hva er så galt med det? Det samme gjelder ordet neger, jeg vet ikke hvor personen er fra, så da sier jeg Negeren. Jeg sier nok pakistaneren istedenfor pakkisen nå jeg snakker om slike folkeslag, selv om det blir helt feil, så forstår alle hva jeg mener :p

7541651[/snapback]

Du ser vel forskjellen på neger (et ord brukt om mennesker med en viss hudfarge) og en forkortelse på en beboer fra ett bestemt land som brukes om beboere fra mange land? At det er rasistisk er en ting, men det viktigste er hvor innlysende feil det er. Hvorvidt alle forstår hva du mener eller ikke er irrelevant, jeg ville konsentrert meg mer om at folk ser på deg og forstår deg som dum, som ikke skjønner at Pakistan er et land i regionen midt-østen, hvor det er mange folkeslag, religioner og nasjonaliteter.

Lenke til kommentar
Det er jo en veldig generalisering og fornærming og si pakkis til folk som "ser sånn ut".

Apeflokken? Nei, så var du veldig så urasistisk.

7543035[/snapback]

Jeg bare provoserte litt der ;)

Hva vil du si da? Om du ser en pakkis(en ifra midt-østen landene)?

Sier du midt-øster?

Jeg vet det høres ut som jeg ikke har peiling når jeg kaller de der nede ifra for pakkiser, men jeg gidder ikke begynne å finne ut om de kommer fra Iran eller irak whatever, og syns det høres teit ut med å si midt-øster!

Men dette har noe med hvor man er oppvokst hen!

De som bor i byer sier vel det litt mer slik som det er, vi som bor på landet bruker mer tradisjonelle ord, osm vi er oppvokst med, som f.eks Neger og pakkis!

Lenke til kommentar
Pakkis er et utrolig rasistisk ord og du vet det selv. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt det. Og alle gangene var nedrakking av "disse" folkene.

Jeg spesifiserer ikke etter hudfarge, men heller etter farge på klær o.l.

7543363[/snapback]

farger på klær :S Hvordan kan du spesifere noen etter fargen på klærne di går i!

Hmm, jeg vet ikke om du noen gang har bodd på landet, men her sier vi faktisk pakkis!

Og det bor mange pakkiser her faktisk, og de regarer ikke på det, siden de vet at vi bruker det ordet på dem som en beskrivelse, og ikke som nedrakking!

I byer er det vel noe helt annet, men så bor ikke jeg i noen by heller!

Lenke til kommentar

bruker aldri ordet neger og merker at jeg rynker litt på nesen når jeg hører andre bruke det, selv om jeg vet at ikke alle mener noe som helst negativt ved det. Jeg derimot, har alltid oppfattet ord som "neger", "svart", "pakkis" etc, som negative og nedlatende ord.

Dessuten ser jeg ikke poenget i å dele mennesker inn i grupper på den måten.

Aldri hørt med noen utlendinger hva de selv synes om å bli omtalt som "han negeren", men jeg kan ikke tenkte meg at det er noe morro.

Lenke til kommentar

Har vært på landet flere ganger og vil si at jeg ikke bor noe særlig langt ifra landet. Alle gangene jeg har hørt det så har det vært nedrakking. Dessuten vet jeg at rasismen på landet generelt sett er mye sterkere enn rasismen i større steder. Synes foresten det er rart at det bor så mange negere og "pakkiser" på landet hos deg....

Lett å spesifisere folk etter fargen på klær, hatt e.l.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Har vært på landet flere ganger og vil si at jeg ikke bor noe særlig langt ifra landet. Alle gangene jeg har hørt det så har det vært nedrakking. Dessuten vet jeg at rasismen på landet generelt sett er mye sterkere enn rasismen i større steder. Synes foresten det er rart at det bor så mange negere og "pakkiser" på landet hos deg....

Lett å spesifisere folk etter fargen på klær, hatt e.l.

7543556[/snapback]

Hmm, hvor rart det er vet jeg ikke, kanskje fordi vi har flere baser her med problembarn, der de fleste er negere og pakkiser, pluss at vi har en god del flykninger her osv!

Jeg misforstod deg med det med klær, hehe, begyte å lure på om du grupperte folk etter hvilke klær dem gikk i :p Ble litt feil det ja!

Lenke til kommentar
Du kaller dem for en "apeflokk", at de er problembarn, du ser ned på kulturen deres og det de står for, og vil generalisere og kalle alle for "pakkiser" - fysj!

7543740[/snapback]

Apeflokk var for å provosere bare

De fleste av negrene og pakkisene her er problembarn, de bor på baser( et sted for problembarn) enten fordi de har vanskelig oppvekst eller ikke har foreldre!

De går under katerogien problembarn (dette gjelder også hvite folk) så skjønner ikke hva du ser rasistisk i dette armenminau?

Er det rart jeg ser ned på kulturen deres da? De har jo ingenting med hudfargen å gjøre, det er hvordan kulturen deres er!

Jeg liker heller ikke kulturen i noen andre land, der det bor mest hvite folk!

Ja, fysj! Det er helt tragisk, skremmende synd!

At jeg kaller dem for pakkiser, sitedenfor å spør enhver midt-øster hvilket land han kommer ifra!

Lenke til kommentar

pakkiser har heller ingenting med rase å gjøre, men jeg sier at det er raisistisk fordi disse menneskene innen denne gruppen eller kulturen er av annen hudfarge.

midt-øster? trenger ikke være fra midtøsten i det hele tatt for å se sånn ut...Hvor er du fra? Jeg er "vester" fordi jeg ser ut som de fra den vestlige verden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Er det rart jeg ser ned på kulturen deres da? De har jo ingenting med hudfargen å gjøre, det er hvordan kulturen deres er!

Jeg liker heller ikke kulturen i noen andre land, der det bor mest hvite folk!

7543793[/snapback]

Neida det er ikke rart hvis du først beskriver hva som er mere verdifullt med "din" kultur kontra andres, kom gjerne med flere eksempler enn fargen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...