Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Akkurat!

 

Ordene vi kan og vet er Pakistaner og Neger. Kom å si oss imot. Si hva vi skal si, for jeg vet ikke hvor jeg skal starte.

7517295[/snapback]

 

Si at jeg er neger, og så sier jeg at du skal kalle meg nordmann, er det ok for deg?

7517322[/snapback]

 

Hvilke forskjell i tankegang, ikke utseende, ville du fremheve?

 

 

NEI!! Skjønner du ikke at vi ikke kan kalle enten negere eller pakistanere uten å havne i trøbbel? Jeg vet at det er milevis forskjell men den norske fordomheten har allerede laget ett spor vi skal følge. Jeg har reist rundt om i denne verden men allikavel er grenser satt av fremmede ett slags teknologisk potensiele, noe vi dreper....!!

7517468[/snapback]

wtf?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er egentlig litt nytteløst å diskutere dette.. ikke bare ettersom vi aldri blir enige, men ettersom jeg faktisk ikke tror det er så mange negere på forumet..:p

7518552[/snapback]

 

Overhodet ikke, det er nemlig ikke alltid minoritetene som skriker høyest om rasisme. Gjennom diskusjon skaper vi uansett et bilde av hva som er akseptert for de menneskene her inne, som igjen kan påvirke de rundt seg med å kunne presentere en slik sak objektivt.

 

Og de videre, osv.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det er egentlig litt nytteløst å diskutere dette.. ikke bare ettersom vi aldri blir enige, men ettersom jeg faktisk ikke tror det er så mange negere på forumet..:p

7518552[/snapback]

 

Jada, eller negre da :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Jeg synes ikke neger er uakseptabelt. Er forskjell på å si "neger" og "din jævla neger"! "Nigger" er også noe man ikke burde si, fordi det er rasistisk.

 

Men svarte personer selv kaller jo hverandre for "nigger".. Men de liker vel ikke at "hvitinger" kaller de det. Merkelig system.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig synd at ordet neger har blitt til et rasistisk ord..

 

Det er jo akkurat som at "se på den ariske mannen der" skulle vært rasistisk.

Neger i norsk kommer fra fransk négre. Det betegner fremst folkeslag med sin opprinnelse fra Afrika sør for Sahara.

At noen tar seg nær av å bli kalt neger skjønner jeg jo i og for seg da de kan ha vært gjennom mye jævli på veien hit, men det at hvis du bare nevner ordet neger så skal du bli stemplet som rasist skjønner jeg ikke helt.

Jeg har sammen med mange mennesker med en etnisk bakgrunn, og en av mine beste venner er utlending, så hver gang noen kommer og kaller meg rasist så spør jeg dem om de noen sinne har hatt en veldig go venn med etnisk bakgrunn, og der svarer de fleste nei. Derfor tror jeg det er lett for andre å kalle en som sier neger for rasist, akkurat fordi de ikke har vært sammen med mange utlendinger og ikke vet hva de syns om ordet.

Nå hadde godt nok vi fra norge og de andre utlendnigene på skolen et godt forhold der de liksom fikk kalde oss hvitinger, men da måtte de finne seg i å bli kalt noe tilbake. Men det kan man vel si er et sjeldent tilfelle :p

 

Uansett, så tror jeg du skal passe litt på hva du sier når du feks går inne på grønland da det er en del som kan misforstå det du sier og dermed lage en situasjon ut av det. Synd nok som det er, men sånn er det nå..

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar
Ja, du har påpekt det tidligere, men nå er jo ikke ting alltid som det har vært eller hva? Jeg kan gjøre mange ting idag som jeg ikke kunne gjøre for 100 år siden, eller omvendt.

 

Ikke tro at du kommer unna med å være rasist.

7536422[/snapback]

 

Jeg kan være ærlig å si at jeg blir mer "skremt" hvis en gjeng pakkiser går forbi meg enn hvis en gjeng med nordmenn går forbi meg. Men det er mer pga personlige opplevelser som gjør at jeg personlig asosierer mange pakistanere med vold.

 

Rediger: Noen små feil. Ikke misforstå. klarer ikke redigere det uten å slette hele innlegget:P

Endret av Latskap
Lenke til kommentar

Hvis en hvit mann sa dette til en svart mann: "Din svarte jævel"

Hvis en svart mann sa dette til en hvit mann: "Din hvite jævel"

 

Hvilken av disse to utsagnene ville vært tolkest som verst av en bedre viter, jurist eller "dommer"/en med sans for rettferdighet? Og Hvorfor tror du isåfall det?

Endret av Databamse
Lenke til kommentar
Ser ut til at noen mener at hvis man kaller en Neger for en Neger så er man rasist...De blir kalt neger for at de er det og det er bare sånn det er og alltid har vært... :mad:

7536373[/snapback]

 

 

Helt enig!

 

Trenger ikke være rasist fordi man mener dette!

7537305[/snapback]

Men når du sier ting som:

YEye, kommer alltid til å si pakkis og neger!

eller

Når jeg tenker på pakkiser, så vil jeg ikke ha en kultur preget av idiotiske giftemål, terrorister, tullne regler innen religion osv!

så er du det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...