Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hvertfall fått inntrykket av det, men beklager ;)

7510918[/snapback]

Jeg har også inntrykk av at de fleste som stemmer FrP er rasistiske drittsekker, men jeg sier det ikke høyt, fordi jeg så ofte forsvarer utlendinger når de anklages for å ha større sannsynlighet for å bli kriminelle.

 

Da er vi enig.

 

Pakkis blir forøvrig et veldig tåpelig ord å bruke, da det sjeldent brukes utelukkende for å beskrive pakistanere, men faktisk alle fra midt-østen og diverse asiatiske og afrikanske land.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Har hvertfall fått inntrykket av det, men beklager ;)

7510918[/snapback]

Jeg har også inntrykk av at de fleste som stemmer FrP er rasistiske drittsekker, men jeg sier det ikke høyt, fordi jeg så ofte forsvarer utlendinger når de anklages for å ha større sannsynlighet for å bli kriminelle.

 

Da er vi enig.

 

Pakkis blir forøvrig et veldig tåpelig ord å bruke, da det sjeldent brukes utelukkende for å beskrive pakistanere, men faktisk alle fra midt-østen og diverse asiatiske og afrikanske land.

7511020[/snapback]

 

Tror du virkelig det :ohmy:

Lenke til kommentar

Før denne tråden går helt av skaftet, så hadde det vært interessant å få hørt hva afrikanere/negere/svarte/mørke mener om ordet "neger"? Hvordan oppleves det? Oppfattes det, uten unntak, negativ? Avhenger det av hvem som sier det? Eller er det noe man ikke tenker over? Utdyp gjerne., enten det er kritikk eller ikke. Dette er et tema som er for viktig til å bli ignorert.

 

Selv mener jeg, som tidligere nevnt i denne tråden, ikke noe ondt ved å omtale noen som neger. For meg er det ikke noe annet enn en beskrivelse av hudfarge

Lenke til kommentar
Betyr dette at hvis jeg sier "Se på den flotte negressen der", så er jeg ufin?

 

Neger eller negresse skulle vel bli det samme.

 

Hva om vi får til et kompromiss, Neger skal heretter skrives med stor N. Da blir det jo en hedersbetegnelse.

7512793[/snapback]

 

 

Hvorfor skal vi kompomissere for noe som har eksistert i den Norske ordbruken i så mange år..Tåler de ikke og høre neger så får de komme seg ut av landet....Det neste er vel at det blir forbudt og spise svinekoteletter og ribbe her i landet for og ikke støte muslimene ....Herregud for idioter det er som skal sitte og bestemme hvilke ord som skal være lov og bruke i sanger og bøker her i landet...Er så idiotisk at jeg blir kvalm... :cry::ermm:

 

Hmmm...blir vel kaldt for rasist nå siden jeg syns det er oki og bruke ordet Neger tipper jeg...Men hvem pokker bryr seg om det for det er jo ikke no rart i at det blir rasisme i dette landet....og det blir ihverfall ikke mindre etter at man skal begynne og tukle med ordbruken i bøker og sanger.... :ohmy:

Endret av Znoken
Lenke til kommentar
Har hvertfall fått inntrykket av det, men beklager ;)

7510918[/snapback]

Jeg har også inntrykk av at de fleste som stemmer FrP er rasistiske drittsekker, men jeg sier det ikke høyt, fordi jeg så ofte forsvarer utlendinger når de anklages for å ha større sannsynlighet for å bli kriminelle.

 

Da er vi enig.

 

Pakkis blir forøvrig et veldig tåpelig ord å bruke, da det sjeldent brukes utelukkende for å beskrive pakistanere, men faktisk alle fra midt-østen og diverse asiatiske og afrikanske land.

7511020[/snapback]

 

Tror du virkelig det :ohmy:

7511162[/snapback]

 

man lukter forskjellen...

som at de sier at vi lukter surt....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hmmm...blir vel kaldt for rasist nå siden jeg syns det er oki og bruke ordet Neger tipper jeg...Men hvem pokker bryr seg om det for det er jo ikke no rart i at det blir rasisme i dette landet....og det blir ihverfall ikke mindre etter at man skal begynne og tukle med ordbruken i bøker og sanger.... :ohmy:

7513173[/snapback]

 

Ingen vil vel drømme om å kalle deg for rasist, du er jo heller en hvit liten fløtepus :love:

 

Har fløtepusen lest disse bøkene, eller breket sangene? :)

Lenke til kommentar
Trenger ikke være svart for å mene at det er rasistsk.

 

Tror foresten K-F-J var full.

 

Beklag hvis en person blir fornærmet.

 

7466005[/snapback]

 

Jeg er alltid full, men det betyr ikke at poenget mitt ikke hadde noe relevans. Hva kaller jeg dem som er sort i Norge? Hva er ordet jeg kan bruke og ikke være rasistisk? Engelske sier black, men hva sier vi i Norge. Å si at det er en forskjell er ikke rasisme! For det er en forskjell, og jeg vil vite hvordan jeg kan fortelle om denne forskjellen ute å bli kallt enten full eller rasist. Hvis det ikke finnes noe mellomrom kan ikke jeg klandres, og det scenarioet vil gjore meg redd. Du er svart, jeg er hvit, hvis man ikke blander kunster-ideolo0gisme inn i det hele, så er vi ganske så lik, er vi ikke. Kall meg en syndebukk, og suge kontroversiell-kuk til dagen du dør!

 

Hold meg utenfor rasist debatten for mine argumenter er hevet langt over dem.

Lenke til kommentar

Et spørsmål jeg stiller meg er: Hvorfor blir alle forkortelser vi nordmenn bruker på innvandrere fornærmende ord? Man kan jo ikke si "svarting" (2 stavelser) , man må si "svart person" (3 stavelser)

 

ikke pakkis, eller staner (2 stavelser), men pakistaner (4 stavelser)

 

ikke neger (2 stavelser), men mørkhudet person (5 stavelser)

 

wtf?

Endret av Xvani
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Et spørsmål jeg stiller meg er: Hvorfor blir alle forkortelser vi nordmenn bruker på innvandrere fornærmende ord? Man kan jo ikke si "svarting" (2 stavelser) , man må si "svart person" (3 stavelser)

 

ikke pakkis, eller staner (2 stavelser), men pakistaner (4 stavelser)

 

ikke neger (2 stavelser), men mørkhudet person (5 stavelser)

 

wtf?

7516779[/snapback]

 

Ja, er ikke det merkverdig, nesten utfordrende for intellektet vårt. Skulle nesten tro at de mente vi er dumme... :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Akkurat!

 

Ordene vi kan og vet er Pakistaner og Neger. Kom å si oss imot. Si hva vi skal si, for jeg vet ikke hvor jeg skal starte.

7517295[/snapback]

 

Si at jeg er neger, og så sier jeg at du skal kalle meg nordmann, er det ok for deg?

Lenke til kommentar
Akkurat!

 

Ordene vi kan og vet er Pakistaner og Neger. Kom å si oss imot. Si hva vi skal si, for jeg vet ikke hvor jeg skal starte.

7517295[/snapback]

 

Si at jeg er neger, og så sier jeg at du skal kalle meg nordmann, er det ok for deg?

7517322[/snapback]

 

Hvilke forskjell i tankegang, ikke utseende, ville du fremheve?

 

 

NEI!! Skjønner du ikke at vi ikke kan kalle enten negere eller pakistanere uten å havne i trøbbel? Jeg vet at det er milevis forskjell men den norske fordomheten har allerede laget ett spor vi skal følge. Jeg har reist rundt om i denne verden men allikavel er grenser satt av fremmede ett slags teknologisk potensiele, noe vi dreper....!!

Endret av K-F-J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...