Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Greit.. Hvis man f.eks sier at veldig mange - nesten de fleste - innvandrere er kriminelle (stjeler, dreper, voldtar osv..) er man rasist.

 

7470594[/snapback]

 

Nå er jo den en uttalelse som er feilaktig,og fantastisk lite nyansert. Om man faktisk kjenner kriminalitetsstatistikken i norge, så kan jeg glatt oppfatte en slik uttalelse som rasistisk. Å si at nærmere halvparten av norges innvandrere er kriminelle er tøv. (om man ser bort ifra "småting" som man ikke har blitt dømt for,som såog si alle i norge har brutt, feks småtrafikkforseelser osv).

 

Når det er sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor folk hisser seg så veldig opp over bruken av ordet neger. Det burde vel være mulig å se litt på konteksten i setningen,og ikke ordet alene om man skal beømme om det er rasistisk? Så på James Bond her, og etter filmen kom jeg med følgende kommentar "Jævlig kvikk han negeren i starten av filmen" Er det et rasistisk utsagn? Gir det uttrykk for en rasistisk holdning? Man blir alltid mer bevisst sin egen hudfarge når man er i undertall hudfargemessig et annet sted (ditto medkjønn,sosial status, nasjonalitet osv osv), men allikevel burde det være mulig å ut ifra konteksten merke seg om det er rasistisk ment?

 

AtW

7474280[/snapback]

 

Nettopp.

 

Det er som å si at hvit eller svart aldri kan være rasistisk.

Med en gang du har " Jævla hvite faen " eller " Jævla svarting " ser du jo ned på noen pga hudfargen, og derfor er det et rasistisk utsagn.

Hvis du sier " Hmm, tenk deg å løpe like raskt som han svarte der a " eller " Fy faen, han hvite er lite god i fotball da " kan du jo ærlig talt ikke si at det er rasistisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neger er akseptabelt. Det er dog et veldig primitivt utrykk, så personlig bruker jeg det veldig sjelden.

 

Bruken av det må sees på differensiert, en kan ikke sammenligne "jeg møtte en neger på byen i går" med "du er en jævla neger, reis til Afrika for faen".

 

Dette er i mine øyne sammenlignbart med bruk av skjellsord. Dersom et skjellsord brukes uten at det rettes mot noen er det i mine øyne intet som taler mot det. Igjen kan det eksemplifiseres, "det er jævla godt med røyk etter middag" og "du er en jævla idiot".

7367766[/snapback]

Ordet neger er akseptabelt. Der jeg komme fra sier vi negrito til vennene våre. Bare USA ike aksepterer sånn, men negro og svart er samme. Vil ikke bli kalt svarting for det er slemt. Farget er jeg ikke for det er mange flere farge i hvit.

Studere psykologi og jeg tror mange er redd for rasist ordet og bli kalt det. Mange har stockholm syndromet i landet her. Negro å negrito er bedre ord for svart. Se pakkning på svarte ting du kjøper i butikk.

 

Neger fra Chile

 

PS: Rasister bestemer ike ord og Ikke Negritoene i USA.

http://en.wikipedia.org/wiki/Negrito

Endret av Aligonzo
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeg har alltid trodd neger var et "lovlig" ord for og beskrive en med mørk hudfarge.

 

Så det er ingen navn for de som har mørk hudfarge?

7489349[/snapback]

 

Jeg synes at du skal bruke hva faen du vil av navn som tilfredstiller din nøtt i privaten, men når du treffer de du ønsker å kommunisere med i offentlighet bør du koble inn fornuften :)

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på opphavet til det utrykket, og jeg finner ingen mer utdypende forklaring enn "blåmenn, gammelt nordisk navn på folk med mørk hudfarge, svarte og arabere."

 

En vill gjetting vil være at det har en sammenheng med slavetiden. Slavene ble smurt inn med et eller annet slags fett slik at kroppsfasongen og musklene ble mer fremtredende, samme teknikk som kroppsbyggere bruker i dag. At slikt skaper et slags blåskjær høres ikke så veldig usannsynlig ut i mine ører, så jeg ser det heller ikke som totalt usannsynlig at dette kan være en forklaring. Men som sagt, dette er vill gjetting basert på det man har sett på film/tv.

Lenke til kommentar
Jeg bruker ordet neger hvor og når jeg vil, og driter i dem som seriøst mener at det er støtende "fordi det har de lest i VG/Dagbla". Neger er brukt i ørtogfjørti år, og plutselig skal det bli fyfy å bruke det? Christ... vi trenger en ny krig så folk får annet å bry seg om.

7505431[/snapback]

 

OT:

JA! la oss ta tilbake jemtdalen! :p

Lenke til kommentar
Om de har kommet hit til norge, hvor vi alltid har brukt ordet, får dem tåle det ass!! Her i Norge får de innrette seg etter oss, ikke vi etter dem!

7509754[/snapback]

Denne innstillingen blir for tåpelig. Du har ikke gjort noe selv for å bidra til at dette landet er som det er, du er bare tilfeldigvis heldig nok til å bli født her.

 

Det overrasker meg stadig vekk hvor lite takknemlige folk er for å være den de er. Bare det å bli født som en av 4 millioner i verdens beste land gjør dem til noen av de heldigste menneskene på jorden, likevel velger de å ta det som en selvfølge (eller enda verre, som en personlig bragd), og forlange ting av de mindre heldige.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Om de har kommet hit til norge, hvor vi alltid har brukt ordet, får dem tåle det ass!! Her i Norge får de innrette seg etter oss, ikke vi etter dem!

7509754[/snapback]

 

Gjør det noe om vi lytter, lærer, handler og kanskje beveger kulturen vår fremover til noe bedre? Eller er vi perfekte??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...