Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Ja det er det jeg mener. Si at det ikke var rasistisk eller vondt ment om de blir fornærmet.

 

Og de MÅ ikke tåle det om de blir fornærmet.

7466113[/snapback]

 

 

Jo, de MÅ de!

Av den enkle grunnen at det har blitt brukt i veldig mange år , og syns ikke de ska lbegynne å forandre på hva som er normalt å si her i Norge og ikke!

De får tilpasse seg den ordbruken og orf forådet som er i Norge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det jo ikke veldig akseptert å bruke ordet "neger" i Norge heller. Uansett synes jeg det greit hvis dere beklager hvis noen blir fornærmet.

 

Husk at hvis du en gang reiser til Afrika på ferie og de kaller hvite for "blekinger" e.l. så bør du også akseptere det.

7467941[/snapback]

 

 

Så du er enig at de må akseptere å bli kalt neger!

For det ville vært veldig rart vis du ikke syns det, men likevel syntes at vi burde akseptere å bli kalt bleikinger!

Lenke til kommentar
Ja, men håper for guds skyld dere beklager hvis en svart person i nærheten blir fornærmet.

7465211[/snapback]

Jeg beklager som oftest hvis noe jeg sa indirekte førte til at en annen person ble fornærmet, men jeg forklarer gjerne situasjonen slik jeg ser den. Jeg sier ikke "det var ikke meningen å kalle deg "neger"", jeg sier "jeg mente ikke ordet rasistisk, og beklager at du ble fornærmet".

Lenke til kommentar
Ja, bare dere beklager, på samme måte som de?

 

Dessuten er det ikke noe skikkelig ord som "neger" for hvite personer...

7468093[/snapback]

 

Som jeg har nevnt tidligere så sier jeg at det ikke var rasistisk ment eller vondt ment om en neger blir fornærma!

 

 

Nei, men hvis da bytter ut neger med svarting, så ville vel svarting å bleiking gå for samme betydning?

Lenke til kommentar
Vil jo egentlig det ja...

 

Men jeg har med tiden lært at kun hvite personer er rasister.. Negere er ikke rasister de, selvom de - på samme måte som hvite gjør med svarte - slenger dritt til hvite...

7468743[/snapback]

 

 

Og hvorfor er ikke de rasister da?

 

Jeg syns det har blitt fokusert for mye på at hvite er rasistiske mot negere!

Altså, de er ikke noe bedre selv egentlig!

Bare å gå i diverse by strøk det i de fleste byer(spes.Amerika)

 

Der blir man vel skutt om man går innpå et svart strøk og er hvit!

Lenke til kommentar
Vil jo egentlig det ja...

 

Men jeg har med tiden lært at kun hvite personer er rasister.. Negere er ikke rasister de, selvom de - på samme måte som hvite gjør med svarte - slenger dritt til hvite...

7468743[/snapback]

Og hvorfor er ikke de rasister da?

7468791[/snapback]

Fordi svarte/mørkhudede (ifølge de ekte rasistene i antirasistisk senter) er svake, og trenger beskyttelse, mens den sterke, hvite majoriteten ikke kan være et offer i noen sammenhenger. Majoritetens overkompensasjon for minoritetens antatte svakhet.

 

leifedit

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Vil jo egentlig det ja...

 

Men jeg har med tiden lært at kun hvite personer er rasister.. Negere er ikke rasister de, selvom de - på samme måte som hvite gjør med svarte - slenger dritt til hvite...

7468743[/snapback]

 

 

Og hvorfor er ikke de rasister da?

 

Jeg syns det har blitt fokusert for mye på at hvite er rasistiske mot negere!

Altså, de er ikke noe bedre selv egentlig!

Bare å gå i diverse by strøk det i de fleste byer(spes.Amerika)

 

Der blir man vel skutt om man går innpå et svart strøk og er hvit!

7468791[/snapback]

 

Jeg er helt enig med deg.. Men sånn er det bare i dette inkluderende og "antirasistiske" landet...

Lenke til kommentar
Ja, bare dere beklager, på samme måte som de?

 

Dessuten er det ikke noe skikkelig ord som "neger" for hvite personer...

7468093[/snapback]

 

Som jeg har nevnt tidligere så sier jeg at det ikke var rasistisk ment eller vondt ment om en neger blir fornærma!

 

 

Nei, men hvis da bytter ut neger med svarting, så ville vel svarting å bleiking gå for samme betydning?

7468328[/snapback]

"Svarting" eller "bleiking" er jo noen direkte diskriminerende ord som noen finner på. "Neger" betyr egentlig en svart person. Det som er poenget er å gjøre "neger" om slik at folk forstår det som det egentlig betyr.

 

Og hvorfor er ikke de rasister da?

 

Jeg syns det har blitt fokusert for mye på at hvite er rasistiske mot negere!

Altså, de er ikke noe bedre selv egentlig!

Bare å gå i diverse by strøk det i de fleste byer(spes.Amerika)

 

Der blir man vel skutt om man går innpå et svart strøk og er hvit!

USA er heldigvis et land det grensene mellom raser har blitt minimale, men ja det finnes nok en del strøk der det enten bor kun svarte eller hvite for den sagt skyld. Men om man blir skutt om man er hvit er kanskje sant i noen tilfeller, men det samme kan skje i et hvitt strøk. Dette er for det meste fattige strøk og man unner muligheten til rane noen kanskje?

 

Uansett så har nok 362 år med slaveri gjort sitt ;)

 

I Norge er hvite en majoritet og det er vanskelig for svarte å bli akseptert på samme måte. Er foresten ikke mange rasistiske ord på en hvit person, men det finnes jo ord som "potet" o.l., men jeg tviler folk tar seg så veldig nær av sånt.

 

Jeg er helt enig med deg.. Men sånn er det bare i dette inkluderende og "antirasistiske" landet...

Javel, så du mener at det skal være omvendt? Ekskluderende og rasistisk?

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

I Norge er hvite en majoritet og det er vanskelig for svarte å bli akseptert på samme måte. Er foresten ikke mange rasistiske ord på en hvit person, men det finnes jo ord som "potet" o.l., men jeg tviler folk tar seg så veldig nær av sånt.

 

 

7469835[/snapback]

 

Jeg kan love deg at alle kulturer har nedsettende fjonge uttrykk for "fremmede". Jobbet sammen med noen Somaliere og lærte en par som gjaldt oss bleikinger, så fordommer og frykt finnes overalt hvor du kommer.

Lenke til kommentar

Greit.. Hvis man f.eks sier at veldig mange - nesten de fleste - innvandrere er kriminelle (stjeler, dreper, voldtar osv..) er man rasist.

 

Så et eksempel som broren min har opplevd. De har en innvandrer i klassen, som flyttet hit for 2 år siden eller noe. Broren min prøver å være vennlig med han osv.., men får bare trøbbel.. Denne innvandrern beskylder han for ting og tang, og broren min får bråk med skolen og rektor. (jeg vil ikke gå inn på detaljer).. Foreldrene mine gir beskjed om at han skal holde seg unna han, og han gjør det. Men da går denne innvandreren til lærern og sier at ingen vil være venn med han.. Han får all sympati hos lærerne, fordi han er utlending! De tør ikke gjøre noe med han, fordi da er de rasister...

 

 

 

Veit ikke om det er sånn med deg, men det er sånn jeg føler det!!

Lenke til kommentar

Så de SKAL gjøre noe med innvandreren? Foresten skjønte jeg ikke motivet til innvandreren eller broren din, men tror likevel innvandreren hadde sin sak han også.

 

Og når man sier at de fleste innvandrere er kriminelle så er det rasisme da det er å putte alle i en bås. Foresten kan innvandrere være alt mulig så synes det er synd at en innvandrer typisk sees på som en mørk person fra midtøsten/Afrika.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er alt for enkelt og skrike " diskriminering " eller " rasist " hvis noe ikke går din vei og du er neger, kvinne, jøde osv.

Foreksempel i klassen min, så skjedde det noe i klassen. Så sa en som heter muhammed " jævla rasist ass " noe klassen tente på. Når læreren så at vi andre reagerte på at han hadde kalt hu rasist, tente hun også ( virker som hun var redd for å ta igjen først ) så måtte han si unnskyld for hele klassen osv.

 

Men altså det er altfor lett å bruke det som unnskyldning hvis noe ikke går din vei, noe jeg synes er latterlig.

Også har vi jo kvotering inn i styrer, politiske partier osv. Det er jo inndirekte diskriminering. " åå de stakkars kvinnene og utlendingene klarer ikke få seg en god jobb, joa vi hjelper de litt vi "

Lenke til kommentar
Så et eksempel som broren min har opplevd. De har en innvandrer i klassen, som flyttet hit for 2 år siden eller noe. Broren min prøver å være vennlig med han osv.., men får bare trøbbel.. Denne innvandrern beskylder han for ting og tang, og broren min får bråk med skolen og rektor. (jeg vil ikke gå inn på detaljer).. Foreldrene mine gir beskjed om at han skal holde seg unna han, og han gjør det. Men da går denne innvandreren til lærern og sier at ingen vil være venn med han.. Han får all sympati hos lærerne, fordi han er utlending! De tør ikke gjøre noe med han, fordi da er de rasister...

 

 

 

Veit ikke om det er sånn med deg, men det er sånn jeg føler det!!

7470594[/snapback]

 

Dette kommer litt an på om lærerene vet at han mobber broren din, tviler sterkt at de vet det, hvis ikke så er det bare for broren din å faktisk si det til en lærer. Uansett farge, hvis en elev kommer til en lærer og klarer å si at ingen vil være venn med han, så er det selvsagt at han får symtapi fra lærerene hvis de ikke vet hva han har gjort..

Lenke til kommentar
Greit.. Hvis man f.eks sier at veldig mange - nesten de fleste - innvandrere er kriminelle (stjeler, dreper, voldtar osv..) er man rasist.

 

7470594[/snapback]

 

Nå er jo den en uttalelse som er feilaktig,og fantastisk lite nyansert. Om man faktisk kjenner kriminalitetsstatistikken i norge, så kan jeg glatt oppfatte en slik uttalelse som rasistisk. Å si at nærmere halvparten av norges innvandrere er kriminelle er tøv. (om man ser bort ifra "småting" som man ikke har blitt dømt for,som såog si alle i norge har brutt, feks småtrafikkforseelser osv).

 

Når det er sagt så skjønner jeg ikke helt hvorfor folk hisser seg så veldig opp over bruken av ordet neger. Det burde vel være mulig å se litt på konteksten i setningen,og ikke ordet alene om man skal beømme om det er rasistisk? Så på James Bond her, og etter filmen kom jeg med følgende kommentar "Jævlig kvikk han negeren i starten av filmen" Er det et rasistisk utsagn? Gir det uttrykk for en rasistisk holdning? Man blir alltid mer bevisst sin egen hudfarge når man er i undertall hudfargemessig et annet sted (ditto medkjønn,sosial status, nasjonalitet osv osv), men allikevel burde det være mulig å ut ifra konteksten merke seg om det er rasistisk ment?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...