Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

om d høres normalt ut å kallj nån for neger, d skyldes miljøet.Eg villa brukt et høfligar ord istede :yes:

7451818[/snapback]

 

Er jeg rasist, kommer fra bondelandet og skriver dialekt?

Jeg bruker ordet neger men jeg mener ingen ting stygt med det. Mange lærere bruker ordet, mange venner bruker ordet. Foreldre bruker ordet sammen med sine venner osv. Hvis det er så allment brukt, kan det da umulig være rasistisk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rasistene i denne tråden som snakker dialekt kommer fra bondelandet. Og de har som oftest ikke mye kontakt med utlendinger, ikke rart uvitenheten om utlendingene er stor.  Rasismen kommer av at vi ikke kjenner den andre og baserer oss på fordommer.

7451794[/snapback]

 

Nå består jo Norge av mer en Oslo uten at alt dette kan kalles for bodelandet... Tror du er mest "bonde" her..

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
om d høres normalt ut å kallj nån for neger, d skyldes miljøet.Eg villa brukt et høfligar ord istede :yes:

7451818[/snapback]

 

Skikk og bruk er ikkke sååå innviklet :)

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at hvis det oppfordres til at ordet brukes mer så vil de brukes oftere og dermed mister mange av ordene sin betydning, noe som etter min mening er negativt.

 

Idiot er heller ikke noe særlig fint ord, og i løpet av årene har det nok mistet mye av kraften og betydningen sin.

7448857[/snapback]

Ja, ordet "neger" vil miste dets pålagte betydning; at det er noe negativt ved å være mørkhudet. Man vil dermed være i stand til å bruke ordet med dets rette betydning, altså å beskrive en persons hudfarge.

 

Å si "der står en neger" blir i dag sett på som diskriminering og nedsettende om den omtalte.

Å si "der står en neger" vil ikke, om vi er i stand til å se bort ifra ordets pålagte betydning, bli oppfattet som noe annet enn å konstatere det faktum at omtalte har mørk hud.

 

Jeg skjønner at man kan frykte at visse ord vil miste mye av sin betydning om de brukes for ofte og i feil sammenheng, men jeg skjønner IKKE hvordan det kan være et tap at et ord, som i seg selv ikke er negativt, mister sin negative betydning. Den logikken er jeg ikke i stand til å forstå.

7449072[/snapback]

Faktisk så er jeg enig i at ordet neger, men nesten KUN ordet neger kan gjøres om på denne måten. Det kan være en vanskelig prosess, men jeg synes at det å lære barna sine å si neger er en begynnelse. Synes ikke at voksne folk som allerede lever plutselig skal begynne å si det. Kan blir for tidlig etter min mening og kan forårsake en del smerte og fornærmelser.

 

Eller vil jeg si at jeg er enig i at mange folk fra mindre steder i Norge er mer rasistiske enn andre og bruker ordet "neger" oftere i negativ og fornærmende sammenheng. Som oftest vil det vel vestlandet, nord-norge osv., være områder der det er mange små steder som dette.

Lenke til kommentar

Neger kommer fra spansk/portugisisk og betyr svart, som så mange har nevnt i denne diskusjonen. Mange har i alle fall fått dèt rett. I utgangspunktet var dette kanskje en betegnelse på svarte fra Afrika sør for Sahara og flere land i Afrika har fremdeles navn som gjenspeiler dette. Problemet er 400 års slavehandel, kolonisering og utbytting av Afrika. Her i Europa var mennesker fra hele kontinentet Afrika sett på som mindreverdige negre, uten hensyn til at de kom fra ulike folkeslag med ulik kultur og historie. Nigger er jo bare av avledning av det samme, og da betyr jo også dèt bare svart? Uansett neger eller nigger er det en betegnelse på en handelsvare i slavetiden.

 

I Norge har ordet neger cirka 300 års historie, og mye nærmere vår egen tid enn jeg liker å tenke på var dette ordet en negativ betegnelse. Mange har hevdet at de ikke bruker neger rasistisk, kun som en betegnelse av svarte. Problemet er at neger ikke brukes om asiatere, som ofte kan være mørkere i huden enn afrikanere. Hvis neger for dem bare betyr svart, hvorfor brukes ikke neger om mørke asiater? Selfølgelig på grunn av ordets historie i Europa, en nedsettende sekkebetegnelse på afrikanere. I tillegg er det jo slik at det er ikke bare vår historie som definerer ordet, men også historien til de betegnelsen blir brukt om. Hos afrikanere er nok 400 hundre års utbytting nærmere besvisstheten enn hos oss.

 

Det er ingen grunn til å gå baklengs inn i fremtiden, men det lønner seg nok å titte over skulderen av og til...

Lenke til kommentar

Gaston: Jeg trodde det var omvendt. Først er ting tabu, og etterthvert så blir de mindre tabu. Dette gjelder det aller meste, fra at kvinner kan bli prester, til at homofile kan gifte seg, til at vi blir mindre konservative i språket.

 

Nigger var aldri greit per se, det var bare at de som ikke synes det var greit var slaver, og hadde ikke så mye å si om saken.

 

edit: skrivebom

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Ja, men håper for guds skyld dere beklager hvis en svart person i nærheten blir fornærmet.

7465211[/snapback]

 

Og det er vel der som er problemet i Norge. Hva vi sier er en form for politisk oppførsel, mens de SVARTE ikke kan fortellle oss det som vi burde kalle dem. Vel, hvis du ikke vil bli kalt: svart, farget, annerledes, sykihodet eller brun. Et drit din jævla nig***. Jeg mener det ike men etterlyser ett ord for din gruppering. Sånn som vi kaller oss selv nordmenn. Ete drit hele jævla gjengen.!! Gi oss det ordet dere aksepterer at vi kaller dere!!!"!

Lenke til kommentar
Ja, men håper for guds skyld dere beklager hvis en svart person i nærheten blir fornærmet.

7465211[/snapback]

 

Og det er vel der som er problemet i Norge. Hva vi sier er en form for politisk oppførsel, mens de SVARTE ikke kan fortellle oss det som vi burde kalle dem. Vel, hvis du ikke vil bli kalt: svart, farget, annerledes, sykihodet eller brun. Et drit din jævla nig***. Jeg mener det ike men etterlyser ett ord for din gruppering. Sånn som vi kaller oss selv nordmenn. Ete drit hele jævla gjengen.!! Gi oss det ordet dere aksepterer at vi kaller dere!"!

7465380[/snapback]

 

Hvor kom dette fra?

 

Altså, de har jo en hel gjeng med ord som de nesten må akseptere. Hva skjer hvis en svart man ikke vil karakteriseres som svart pga han mener det er rasistisk?

Det er vel akkurat det samme som skjer med ordet neger nå, det er et urasistisk ord som svarte knytter til rasisme. Og derfor vil de ikke at vi skal kalle de det.

Lenke til kommentar
Ja, men håper for guds skyld dere beklager hvis en svart person i nærheten blir fornærmet.

7465211[/snapback]

 

 

Jeg beklager ikke at jeg kalte han neger, men sier bare at jeg ikke mente det rasistisk!

 

Skal ikke få noen neg*** til å få meg til å forandre et ord jeg ha brukt siden jeg var født nei!

 

Når de kommer hit til landet får de tåle at vi bruker et ord som har blitt brukt veldig lenge!

 

De får tilpasse seg Norge, vi skal ikke tilpasse oss dem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...