Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Hentet fra wikipedia.

 

"Neger (fra latin niger/nigr, sort) er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre fysiske fellestrekk. Neger i norsk kommer fra fransk négre. Det betegner fremst folkeslag med sin opprinnelse fra Afrika sør for Sahara.

 

Mange oppfatter neger helt uten underforståtte meninger, mens betegnelsen av andre regnes som et nedsettende ord. Dette gjelder også «negresse», som refererer til mørkhudete kvinner, og som i tillegg kan ha en kjønnsdiskriminerende tone.

 

Tidligere ble «svart» regnet som negativt siden «svart» også kunne assosieres med «skitten»."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Homo blir brukt som et negativt ord, men jeg syns det er jævla positivt jeg. Og kommer ikke til å slutte å bruke det uansett hva andre sier.

Hehe, på hvilken måte er det positivt? Må si at jeg bruker ord som egentlig er diskriminerende ovenfor homofile selv av og til, men jeg føler at rasisme er direkte ondt i forhold (vil ikke ta den diskusjonen her).

 

Bryr meg midt i ryggen hvordan andre bruker ordet neger. For meg er det det mest naturlige ordet for å beskrive hudfargen til negere. Føles idiotiske å lure det bort i mørk, svart, afro-amerikaner. Betyr jo akkurat det samme. 90% av gangene jeg hører det blir brukt finnes det ikke et snev av rasisme i luften.

Føles kanskje idiotisk å si noe annet en "neger" hvis du er så vant med det, men kan man ikke ofre litt idioti for at ikke setningen skal fremstå som en rasistisk setning?

 

Omtrent alle gangene jeg hører ordet "neger", så kjenner jeg tydelig et snev av rasisme. Andre ganger er det direkte ond rasisme. Det er som å se ned på en rase.

Lenke til kommentar
Alle venner og familie sier neger. Defor synes jeg det er helt greit og si neger. Synes det blir tåpelig at man plutselig skal slutte å si et ord man har brukt for å omtale svarte mennesker i så lang tid!

7442970[/snapback]

Og dermed er det rett? Fordi familien og vennene dine sier det?

7443127[/snapback]

Nei. Det er greit fordi ordet neger aldri har vært et rasistisk ord. At noen få enkeltpersoner har funnet ut at dette plutselig skal være et fælt ord endrer ikke på fakta. Skal jeg kunne bli fornærmet hvis noen kaller meg høy, tynn, kaukasisk eller lyshåret? Bare fordi jeg plutselig har fått en vrangforestilling om at det er negtivt?

7443310[/snapback]

Uansett hva ordet "neger" betyr, så er det rasistisk i norsk sammenheng.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan jeg, og det vil jeg også!

Hvorfor det?

 

Jepp, derfor neger!

Nei, "mørkhudet" eller "mørk" eller andre ord som du klarer å finne frem som ikke fremstår som rasistiske :whistle:

 

Sant det, men fra min side er ikke neger rasistisk!

Om en neger blir fornærma så får jeg vel bare beklage å si at det ikke var rasistisk ment!

Får håpe du gjør det siden du er fast bestemt på å bruke det ordet.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan jeg, og det vil jeg også!

Hvorfor det?

 

Fordi jeg alltid har brukt det order, og det er naturlig fra meg å bruke det!

Andre skal ikke bestemme hva jeg skal si

 

Jepp, derfor neger!

Nei, "mørkhudet" eller "mørk" eller andre ord som du klarer å finne frem som ikke fremstår som rasistiske :whistle:

 

Jeg vil fortsatt si neger, da jeg ikke sier det rasistisk ment!

 

Sant det, men fra min side er ikke neger rasistisk!

Om en neger blir fornærma så får jeg vel bare beklage å si at det ikke var rasistisk ment!

Får håpe du gjør det siden du er fast bestemt på å bruke det ordet.

7443421[/snapback]

 

Jepp :yes:

Lenke til kommentar
Alle venner og familie sier neger. Defor synes jeg det er helt greit og si neger. Synes det blir tåpelig at man plutselig skal slutte å si et ord man har brukt for å omtale svarte mennesker i så lang tid!

7442970[/snapback]

Og dermed er det rett? Fordi familien og vennene dine sier det?

7443127[/snapback]

Nei. Det er greit fordi ordet neger aldri har vært et rasistisk ord. At noen få enkeltpersoner har funnet ut at dette plutselig skal være et fælt ord endrer ikke på fakta. Skal jeg kunne bli fornærmet hvis noen kaller meg høy, tynn, kaukasisk eller lyshåret? Bare fordi jeg plutselig har fått en vrangforestilling om at det er negtivt?

7443310[/snapback]

Uansett hva ordet "neger" betyr, så er det rasistisk i norsk sammenheng.

7443398[/snapback]

 

 

Hvordan kan du si det??

Har du peiling eller!

Vennene mine og jeg sier ofte neger, det sier vel omtrent hele plassen vi bor på, det er omtrent aldri rasistisk ment, ihvertfall ikke fra meg!

Lenke til kommentar
neger neger -en, -grar (gj ty. og fr frå sp el. port. *negro 'svart') person som høyrer til el. opphavleg kjem frå den ueinsarta folkesetnaden med svart el. mørkebrun hudfarge som bur i Afrika sør for Sahara - Ordbok.no

 

Har ikke noe eneste problem med og sei ordet neger. Men jeg går ikke og sier det til mørkhuda folk (i frykt for et slag eller to?)

 

Jeg tror faktisk at en svart person hadde og blitt irretert når han hadde blitt kalt svart, svarting, og. Hva gir en mørkhudet person mer rett til og kalle en neger for neger, som virker det er ok, ihvertfal over i statene, filmer og slikt.

 

Det finnes jo mangen ord i det norske spårk som er negativt rettet, som og er en krenkelse på hudfarge, nasjonalitet, folkeslag, eller religion. Hva med blonde vitser, svenske vitser?

 

Altså, og si at en svenske er dum og mindre smarte. er jo utrulig morsomt. Men hadde det vert en negervits, så hadde det vert galt?

 

- For og ta et bedre eksempel.

En kjent norsk(e) standup komiker;

 

(hvit komiker som sier:) jevla neger. til en sortmann fra afrika

(sort komiker som sier:) jevla dumme hvite svenske. Da til en svensk mann

 

- Hvilken av dei hadde fått oppslag i første sida på Vg?

 

Dreper du en fra afrika, så blir det nok etterforsket om det var rasistisk motivert. (innvandrer)

Dreper du en fra sverige, så bryr ingen seg om det var rasistisk motivert.(innvandrer)

 

Er det noen som har blitt fengslet/bøter/straffet, for rasistisk sjikanering til en svenske?

Er det noen som har blitt fengslet/bøter/straffet, for rasistisk sjikanering til en fra afrika?

 

Etter definasjon av ordet neger, så er det ikke stygt, det er bare en måte og si at en kommer fra afrika eller rundt der. (se øverst)

Endret av MortenGlmz
Lenke til kommentar

Og dermed er det rett? Fordi familien og vennene dine sier det?

7443127[/snapback]

Nei. Det er greit fordi ordet neger aldri har vært et rasistisk ord. At noen få enkeltpersoner har funnet ut at dette plutselig skal være et fælt ord endrer ikke på fakta. Skal jeg kunne bli fornærmet hvis noen kaller meg høy, tynn, kaukasisk eller lyshåret? Bare fordi jeg plutselig har fått en vrangforestilling om at det er negtivt?

7443310[/snapback]

Uansett hva ordet "neger" betyr, så er det rasistisk i norsk sammenheng.

7443398[/snapback]

Ja, du kommer virkelig med gode begrunnelser og argumenter her. :ermm:
Lenke til kommentar
Etter definasjon av ordet neger, så er det ikke stygt, det er bare en måte og si at en kommer fra afrika eller rundt der. (se øverst)

7443546[/snapback]

er det mulig at en person som er sort i huden selv, ikke går rundt med ordboka i hånda? evt. at de er uenige med ordboka (ja, det er faktisk mennesker som har skrevet ordboka også, surprise!)..For å si det sånn da, er det helt utenkelig at en person med sort hudfarge ikke oppfatter ordet "neger" på samme måte som du oppfatter "hvit/norsk" ?

Lenke til kommentar
Du kan ikke kalle de Afrikanske amerikanere, da dette inkluderer hvite..

7442193[/snapback]

Det er nettopp derfor sånne begrep er så tåpelig. African-American kan være en hvit mann som er født i Afrika til nederlandske foreldre og flyttet til USA, afrikaner kan ikke brukes om svarte fordi det finnes svarte fra hele verden, fra karibien til Nordland.

 

Skal man definere etter land, så er jeg norskamerikaner. Skal man definere etter farge, så er jeg hvit. Easy peasy.

 

---

 

ArmenMinAU: En kort forklaring på hvorfor vi to neppe blir enig med det første. Du mener at ord kan være rasistiske. Du mener at neger er det, men for å ta det helt ut så bruker jeg nigger (et sterkere ord i de flestes øyne).

 

Vi begynner med definisjonen på rasisme:

menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne

 

Først skal vi etablere at jeg ikke er rasist: Jeg har ikke et menneskesyn, en politikk eller noen holdninger som bygger på den oppfatningen. Det betyr at uansett om du er en nigger, en jøde, en guling, en pakkis, en japse eller en potet, så likestiller jeg deg. Jeg ville aldri gitt en jøde en jobb før jeg ga en nigger en jobb, fordi jeg mener ikke at noen av dem er mer eller mindre verdt. Jeg mener ikke at noen raser er overlegne noen andre, og derfor er jeg ikke rasistisk.

 

Deretter skal vi etablere at ord ikke kan være rasistiske. Ord er en samling med bokstaver og stavelser som bærer en betydning. Ordet nigger betyr "svart person", neger har samme betydning, guling gjelder som oftest kinesere, men kan også gjelde folk fra Vietnam, Cambodia, osv. Noen føler gjerne at man vitner om egen ignoranse ved å bruke slike ord, da man generaliserer om en gruppe i stedet for å være spesifikk ang. hvor de stammer fra. Dette er grunnen til at jeg ikke bruker ord som guling eller pakkis om folk, da de likesågodt kunne vært fra Cambodia som Kina eller Iran som Pakistan.

 

Ord i seg selv er ikke rasistiske, det som kan gjøre dem det er hva den som ytrer og den som hører ordet assosierer med ordet. Det er for eksempel veldig få medlemmer av NKP som ville reagert på å bli kalt kommunist, eller å kalle andre i samme gruppe (eller lignende grupper) for kommunister. Her snakker vi om et beskrivende ord som de forbinder med kommunisme, som de støtter. Jeg, derimot, ser på kommunisme som et onde, og mine konotasjoner til ordet er som oftest massedød, sult og nasjoners kollaps. Hvis jeg blir kalt en kommunist som en slengkommentar, så kunne jeg tatt dette til meg og blitt skikkelig fornærmet, da personen som kalte meg dette tydeligvis mente at jeg burde forbindes med noe så fælt som kommunisme!

 

Jeg klarer å se forbi mine egne konotasjoner, assosiasjoner og fordommer om ord og deres subjektive betydning, og heller se på motivene bak den som ytrer ordet. Det gjelder å forstå ordet slik det ble ytret, ikke slik du forstod det. Jeg håper at vi til slutt kan komme til et stadie i utviklingen vår hvor ordet nigger ikke lenger er et hellig ord som man ikke får lov å bruke, som for hvert år som det er "hellig og ubrukbart", så blir effekten av den sterkere og sterkere. Jo mer vi slår ned på bruken av ordet, jo mektigere det vil bli, og jo mer såret og fornærmet fremtidige svarte mennesker vil bli av å bli kalt det.

 

Hvis målet er å bli kvitt ordet for godt, så er den eneste måten å gjøre dette på, å gjøre ordet helt ubrukelig. Bruk det i alle sammenhenger, bruk det når det ikke passer, gi det konotasjoner som absolutt ikke passer! Bruk det som adjektiv og adverb og pronomen, bruk det 5-6 ganger i setninger, helt til man er så vant til å høre ordet at man blir lei og hele betydningen forsvinner.

 

 

Jeg vil gjerne avsluttet denne niggeren med å takke alle jøder her inne for en koselig pakkis, og ønsker alle en fin dego.

Lenke til kommentar
Det er nettopp derfor sånne begrep er så tåpelig. African-American kan være en hvit mann som er født i Afrika til nederlandske foreldre og flyttet til USA, afrikaner kan ikke brukes om svarte fordi det finnes svarte fra hele verden, fra karibien til Nordland.

Tror det brukes fordi majoriteten i Afrika er svarte av rase.

 

Ord i seg selv er ikke rasistiske, det som kan gjøre dem det er hva den som ytrer og den som hører ordet assosierer med ordet. Det er for eksempel veldig få medlemmer av NKP som ville reagert på å bli kalt kommunist, eller å kalle andre i samme gruppe (eller lignende grupper) for kommunister. Her snakker vi om et beskrivende ord som de forbinder med kommunisme, som de støtter. Jeg, derimot, ser på kommunisme som et onde, og mine konotasjoner til ordet er som oftest massedød, sult og nasjoners kollaps. Hvis jeg blir kalt en kommunist som en slengkommentar, så kunne jeg tatt dette til meg og blitt skikkelig fornærmet, da personen som kalte meg dette tydeligvis mente at jeg burde forbindes med noe så fælt som kommunisme!

Her er det noe du unngår å si - at nemlig de fleste i Norge har negative assosiasjoner med ordet Neger. Jeg føler at vi bør justere oss etter dagens for å slippe videre smerte, fornærmelser o.l. Det blir så og så umulig (idag) å få en så stor andel til å si ordet på den måten du vil.

 

Når det kommer til kommunistiske parti, så vil jeg bare si at de har selv valgt å gå inn for denne typen styremulighet og vet hvilke tanker og fordommer folk har rundt kommunisme. En mørk person er slik uten valgmuligheter. Kanskje han/hun til og med vil bli hvite for å slippe det de må gjennomgå i hverdagen som den minoriteten de er? Generelt sett ser man ikke fysisk om en person er kommunist eller ikke, men man ser om en person er svart/hvit. Det er derfor mye mer ondsinnet å kalle en mørk person for neger, selv om personen er nettopp dette. En kommunist vil nok ikke blir sur fordi han/hun går tydelig frem og fremstår selv som kommunist frivillig. Hadde jeg derimot kalt kommunisten for noe lignenede som "frihetsfjerner" e.l. Da hadde personen sikkert blitt provosert.

 

Jeg klarer å se forbi mine egne konotasjoner, assosiasjoner og fordommer om ord og deres subjektive betydning, og heller se på motivene bak den som ytrer ordet. Det gjelder å forstå ordet slik det ble ytret, ikke slik du forstod det. Jeg håper at vi til slutt kan komme til et stadie i utviklingen vår hvor ordet nigger ikke lenger er et hellig ord som man ikke får lov å bruke, som for hvert år som det er "hellig og ubrukbart", så blir effekten av den sterkere og sterkere. Jo mer vi slår ned på bruken av ordet, jo mektigere det vil bli, og jo mer såret og fornærmet fremtidige svarte mennesker vil bli av å bli kalt det.

 

Hvis målet er å bli kvitt ordet for godt, så er den eneste måten å gjøre dette på, å gjøre ordet helt ubrukelig. Bruk det i alle sammenhenger, bruk det når det ikke passer, gi det konotasjoner som absolutt ikke passer! Bruk det som adjektiv og adverb og pronomen, bruk det 5-6 ganger i setninger, helt til man er så vant til å høre ordet at man blir lei og hele betydningen forsvinner.

Dette er jeg helt imot. Jeg har selv hørt ulike forslag selv der det oppfordres til å bruke stygge ord som shit, hore, neger, faen og generelt andre stygge ord og banneord, for å fjerne betydningen av ordene slik at folk ikke blir fornærmet eller provosert av bruken av disse. Grunnen til at jeg er imot dette er enkelt og greit at det fjerner mye a betydningen til ordene og gjør det generelt sett mye mindre morsomt eller interesant. Jeg føler at folk må få lov til å sette ord på følelsene ved å legge til ord som blir sett på som sterke eller stygge i dagens samfunn for å forsterke de generelle ordgivingen av følelsene. Dessuten tror jeg nok at bruken av orden "neger" i Norge ikke brukes på denne måten flittig for å "fjerne betydningen".

 

Jeg vil gjerne avsluttet denne niggeren med å takke alle jøder her inne for en koselig pakkis, og ønsker alle en fin dego.

Eller:

"Jeg vil gjerne avslutte denne samtalen med å takke alle jøder (?) her inne for en koselig prat, og ønsker alle en fin dag." ;)

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Her er det noe du unngår å si - at nemlig de fleste i Norge har negative assosiasjoner med ordet Neger. Jeg føler at vi bør justere oss etter dagens for å slippe videre smerte, fornærmelser o.l. Det blir så og så umulig (idag) å få en så stor andel til å si ordet på den måten du vil.

 

Hvem er det som er skyld i at disse ordene bringer frem negative asosiasjoner? Jo, de som bruker dem som skjellsord. Ved å holde fast på at det er ett skjellsord, så vil det for alltid forbli et skjellsord. Hvis vi derimot begynner med å la våre (fremtidige) barn bruke ordet neger for å identifisere en som har mørk brun hud, og unngår å poengtere at neger er ett skjellsord, så oppnår vi to ting: den som sier det, sier det ikke for å snakke nedsettende om noen. Den som det blir brukt om, har ingen grunn til å bli såret eller føle seg nedverdiget, siden vedkommende som sa det, ikke gjorde annet enn å beskrive hudfargen.

 

Grunnen til at jeg er imot dette er enkelt og greit at det fjerner mye a betydningen til ordene og gjør det generelt sett mye mindre morsomt eller interesant. Jeg føler at folk må få lov til å sette ord på følelsene ved å legge til ord som blir sett på som sterke eller stygge i dagens samfunn for å forsterke de generelle ordgivingen av følelsene.

 

Så, slike ord bør få lov til å bli asosiert med noe negativt, slik at vi kan bruke de når vi ønsker å nedverdige noen? Så om jeg tilfeldigvis er irritert på en mørkhudet person så bør jeg heller si "forbanna neger" enn "forbanna idiot"? Jeg ser ikke helt logikken i det du sier, og det virker som om du motsier deg selv. Du er for opptatt av problemet og for lite opptatt av løsningen.

 

Vi bør uskadeliggjøre slike ord så mye som mulig, slik at ord som dette igjen kan bli brukt og asosiert med det ordet egentlig betyr.

Endret av Wlffrsether
Lenke til kommentar
Det jeg mente var at hvis det oppfordres til at ordet brukes mer så vil de brukes oftere og dermed mister mange av ordene sin betydning, noe som etter min mening er negativt.

 

Idiot er heller ikke noe særlig fint ord, og i løpet av årene har det nok mistet mye av kraften og betydningen sin.

7448857[/snapback]

Ja, ordet "neger" vil miste dets pålagte betydning; at det er noe negativt ved å være mørkhudet. Man vil dermed være i stand til å bruke ordet med dets rette betydning, altså å beskrive en persons hudfarge.

 

Å si "der står en neger" blir i dag sett på som diskriminering og nedsettende om den omtalte.

Å si "der står en neger" vil ikke, om vi er i stand til å se bort ifra ordets pålagte betydning, bli oppfattet som noe annet enn å konstatere det faktum at omtalte har mørk hud.

 

Jeg skjønner at man kan frykte at visse ord vil miste mye av sin betydning om de brukes for ofte og i feil sammenheng, men jeg skjønner IKKE hvordan det kan være et tap at et ord, som i seg selv ikke er negativt, mister sin negative betydning. Den logikken er jeg ikke i stand til å forstå.

Lenke til kommentar

rasistene i denne tråden som snakker dialekt kommer fra bondelandet. Og de har som oftest ikke mye kontakt med utlendinger, ikke rart uvitenheten om utlendingene er stor. Rasismen kommer av at vi ikke kjenner den andre og baserer oss på fordommer.

Endret av DaJev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...