Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?

Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

• Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39

Anbefalte innlegg

Hvofor i all verden skulle man ikke sensurere barnelitteratur?

Neger, fitte, kuk, hore, homse....whatever....

Sånt må vel sensureres eller?

7441627[/snapback]

Ahahaha. Kanksje du har et poeng; jeg bruker jo det super-rasistiske ordet neger om folk som er svarte. Det har helt sikkert noe med den steingode "Ti små negerunger" av Agatha Christie. Engelsk versjonen het helt sikker "Ten little Niggers" fordi Christie var rasist. Forresten, svart er jo enda værre. Svarte døden f.eks.. Svart som ond (black / white) osv..

Og når et barn kaller en neger neger, så er jo barnet rasist. Det må det jo ikke bli!

Det er faktisk helt unødvendig å ha et mindreverdighetskompleks, og det er som oftest de med komplekset som konstruerer det negativet ved et ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ingen barnebøker som tidligere har inneholdt ordene kuk og fitte, som man i senere tid har fjernet grunnet politisk korrekhet. Det er en forskjell på skjellsord som har som formål å være grove og beskrivende ord som man i senere tid har ønsket å sensurere grunnet press fra tåpelige grupper.

7441756[/snapback]

Hva har det å si når barnebøkene kommer fra?

Hva hvis det kommer en idag? Hva hvis det plutselig noen finner en barnebok fra 1850 som har ligget på et jorde i 150 år?

Lenke til kommentar

Det er så mye idiotisk jeg leser her. Prøver dere virkelig å få et så tydelig rasistisk ord som "neger" til å bli akseptabelt?

Drøm søtt. Det er folkene som faktisk er "negere" som kan avgjøre når ordet kan aksepteres. Om det så tar 200 år, så får dere bare vente. Det er ikke akseptabelt bare fordi dere føler for det. Det er akkurat som å akseptere rasisme.

Lenke til kommentar

Reagerer litt på at folk ikke kan bruke de ordene man vil når man er sur, neger passer på alt på grunn av alle vet at det er et banneord. Å være rasistisk har ikke noe med å bruke "Neger" som et banneord. Jeg er ikke rasistisk, men hvorfor skal folk tenke over hva de sier til folk når de skal banne?

Ja, jeg ser at det er det samme som å kalle noen "Guling", ser ikke helt hvorfor jeg synes at "Neger" er et greit banneord i visse sammenhenger :p Det er vel det samme som å kalle noen: "Ahh din jævla homo!". Det er i mine øyner helt det samme som å kalle noen "Neger", men bare at "Homo" er mye mer akseptert når man er sur... Der jeg kommer fra hvertfall :)

Edit: "Nigger" er verre enn "Neger" i mine ører, tenker bare en svart person, mens med "Nigger" blir det en slave... For å være virkelig politisk korrekt kan vi jo kalle dem: Mennesker, eller bare Afrikanske amerikanere(?)?

Endret av Bruktbilen11
Lenke til kommentar

Blir vel å kalle en person Mørkhudet heller da... "Neger" er spansk og kommer fra det latinske ordet nigger(niger?) som bety svart, og ikke har noen rasistisk betydning.

Off topic: Som det fine spillet "Black" som ble oversatt til "Negro" med mange kulehull på skrifta, bra rasistisk spill hvis det hadde kommet til Norge med en slik oversettelse >.>

Lenke til kommentar

Jeg mener at ordet i seg selv ikke er rasistisk, fordi det rett og slett betyr svart, på samme måte som at homo i seg selv ikke er homofobt. Det er ordet foran som evt. gjør det nedsettende.

Noen tror neger betyr slave; det er FEIL.

Det er så mye idiotisk jeg leser her. Prøver dere virkelig å få et så tydelig rasistisk ord som "neger" til å bli akseptabelt?

Drøm søtt. Det er folkene som faktisk er "negere" som kan avgjøre når ordet kan aksepteres. Om det så tar 200 år, så får dere bare vente. Det er ikke akseptabelt bare fordi dere føler for det. Det er akkurat som å akseptere rasisme.

7442021[/snapback]

Jødeslakting var greit, fordi Hitler selv var jøde?

Lenke til kommentar
Reagerer litt på at folk ikke kan bruke de ordene man vil når man er sur, neger passer på alt på grunn av alle vet at det er et banneord. Å være rasistisk har ikke noe med å bruke "Neger" som et banneord.  Jeg er ikke rasistisk, men hvorfor skal folk tenke over hva de sier til folk når de skal banne?

Ja, jeg ser at det er det samme som å kalle noen "Guling", ser ikke helt hvorfor jeg synes at "Neger" er et greit banneord i visse sammenhenger :p Det er vel det samme som å kalle noen: "Ahh din jævla homo!". Det er i mine øyner helt det samme som å kalle noen "Neger", men bare at "Homo" er mye mer akseptert når man er sur... Der jeg kommer fra hvertfall :)

Edit: "Nigger" er verre enn "Neger" i mine ører, tenker bare en svart person, mens med "Nigger" blir det en slave... For å være virkelig politisk korrekt kan vi jo kalle dem: Mennesker, eller bare Afrikanske amerikanere(?)?

7442130[/snapback]

Så du sier "NEGER!" når du er sur? Det er ikke et banneord som faen, helvette, fitte etc. Det er et direkte rasistisk kallenavn på en svart person. Rasisme har mye med ordet neger å gjøre, jo. Og "guling" er også rasistisk.

Hvordan er "nigger" en slave? Nigger er, så vidt jeg vet, ikke et norsk ord engang. Man kaller ikke "dem" for negere, med mindre man har en god grunn (f.eks. diskusjoner om rase o.l.), ellers er det rasisme.

Når det kommer til hva man skal hvis man f.eks. ser en svart person og vil beskrive han/hun til en annen, så er den en god del forskjellige ord som ikke høres rasistiske ut. Selv synes jeg "han/hun mørke" fungerer relativt godt.

Lenke til kommentar
Jeg mener at ordet i seg selv ikke er rasistisk, fordi det rett og slett betyr svart, på samme måte som at homo i seg selv ikke er homofobt. Det er ordet foran som evt. gjør det nedsettende.

Noen tror neger betyr slave; det er FEIL.

7442021[/snapback]

Jødeslakting var greit, fordi Hitler selv var jøde?

7442718[/snapback]

Hitler er et veldig uvanlig eksempel. En person som faktisk hater sin egen rase/gruppe er unntak.

Homo, homse er diskriminerende, ja, hvis det sies av en person som ikke er homofil selv og man sier det til en homofil. Ordet "homofil" er derimot ikke diskriminerende da homofile aksepterer det.

Lenke til kommentar

7442021[/snapback]

Masse påstander, men ingen gode poeng. Hvorfor er det "så tydelig rasistisk"? I og med at det er punch-linen i innlegget ditt må du nok utdype deg litt dersom du vil bli tatt på alvor. Merk at jeg ikke har lest eventuelle tidligere innlegg fra deg hvor du forklarer poenget ditt.

Jeg mener ordet "neger" er fullstendig akseptabelt. Ord som afrikaner, svart, mørkhudet, mørk etc. er ikke dekkende. Langt ifra alle negre er fra Afrika, begrepet "svart" minner meg om sotete og skitne mennesker, "mørkhudet" høres ut som en sosial avviker og mørk er meningsløst (mørk hår?).

Hvis jeg ikke tar helt feil kommer ordet "neger" av spansk: negro, altså "svart", dermed ville vel ordet "hvit" om hvite også være rasistisk?

Hva mener du er det beste ordet som kan brukes istedetfor "neger"?

Lenke til kommentar
Så du sier "NEGER!" når du er sur? Det er ikke et banneord som faen, helvette, fitte etc. Det er et direkte rasistisk kallenavn på en svart person. Rasisme har mye med ordet neger å gjøre, jo. Og "guling" er også rasistisk.

Sa det nok litt uklart, men ja mener at Guling er rasistisk. Mener ikke Neger er noe rasistisk, men dette kommer an på hvordan og hvor man bruker ordet, og hvilken farge den personen som bruker ordet har.

Hvordan er "nigger" en slave? Nigger er, så vidt jeg vet, ikke et norsk ord engang. Man kaller ikke "dem" for negere, med mindre man har en god grunn (f.eks. diskusjoner om rase o.l.), ellers er det rasisme.

Jeg tenker mer på hva jeg forbinder med ordet Nigger, altså fra det engelske ordet. Da tenker jeg slaver, rasistiske kommentarer og hat.

Lenke til kommentar
Masse påstander, men ingen gode poeng. Hvorfor er det "så tydelig rasistisk"? I og med at det er punch-linen i innlegget ditt må du nok utdype deg litt dersom du vil bli tatt på alvor. Merk at jeg ikke har lest eventuelle tidligere innlegg fra deg hvor du forklarer poenget ditt.

Jeg håper du vet at ordet "neger" brukes flittig for å diskriminere mørkhudede.

Jeg mener ordet "neger" er fullstendig akseptabelt. Ord som afrikaner, svart, mørkhudet, mørk etc. er ikke dekkende. Langt ifra alle negre er fra Afrika, begrepet "svart" minner meg om sotete og skitne mennesker, "mørkhudet" høres ut som en sosial avviker og mørk er meningsløst (mørk hår?).

Mørkhudet er da veldig dekkene? Neger oppfattes, så vidt jeg vet, av de fleste som er person med mørk hud: MørkHudet.

Svart synes ikke jeg heller er et godt ord da det er så mye negativt som relateres med ordet "svart". Svart er ofte negativt i forhold til hvitt. Det er en meget "mørk" farge for mange (vanskelig å forklare, men håper du skjønner).

Uansett skjønte jeg ikke helt hva du mente med ordet "mørk"..?

Hvis jeg ikke tar helt feil kommer ordet "neger" av spansk: negro, altså "svart", dermed ville vel ordet "hvit" om hvite også være rasistisk?

Hva mener du er det beste ordet som kan brukes istedetfor "neger"?

Les før du spør:

Når det kommer til hva man skal hvis man f.eks. ser en svart person og vil beskrive han/hun til en annen, så er den en god del forskjellige ord som ikke høres rasistiske ut. Selv synes jeg "han/hun mørke" fungerer relativt godt.

Mørkhudet er også et greit alternativ synes jeg.

Hvor får du det fra at "negro" betyr svart? Og i så fall - hvorfor ville hvitt være rasistisk?

"Hvit" eller kanskje "hviting" kan også være rasistisk hvis det brukes i en negativ sammenheng, eller av en majoritet som diskriminerer en minoritet.

Lenke til kommentar
Alle venner og familie sier neger. Defor synes jeg det er helt greit og si neger. Synes det blir tåpelig at man plutselig skal slutte å si et ord man har brukt for å omtale svarte mennesker i så lang tid!

7442970[/snapback]

Og dermed er det rett? Fordi familien og vennene dine sier det?

Og det brukes fortsatt - i en negativ sammenheng gjerne. Etter min mening burde du bare lære deg å slutte. Sier du at du ikke føler en liten anelse rasisme i setningen når ordet "neger" brukes ved middagsbordet?

Lenke til kommentar
Alle venner og familie sier neger. Defor synes jeg det er helt greit og si neger. Synes det blir tåpelig at man plutselig skal slutte å si et ord man har brukt for å omtale svarte mennesker i så lang tid!

7442970[/snapback]

Og det brukes fortsatt - i en negativ sammenheng gjerne. Etter min mening burde du bare lære deg å slutte. Sier du at du ikke føler en liten anelse rasisme i setningen når ordet "neger" brukes ved middagsbordet?

7443127[/snapback]

Jeg syns ikk det! Bruker stadig neger jeg!

Ordet har blitt brukt i maaaange år, og jeg slutter ikke å bruke det uansett!

Å si farga, eller svarting syns jeg er mer rasistisk!

Neger er liksom helt vanlig å si!

Viss neger ska lbrukes rasistisk fra meg, så må det bli noen ord fremfor eller bakom neger, som f.eks jævla neger, det er resistisk, men ikke neger i seg s elv!

Lenke til kommentar

Homo blir brukt som et negativt ord, men jeg syns det er jævla positivt jeg. Og kommer ikke til å slutte å bruke det uansett hva andre sier.

Bryr meg midt i ryggen hvordan andre bruker ordet neger. For meg er det det mest naturlige ordet for å beskrive hudfargen til negere. Føles idiotiske å lure det bort i mørk, svart, afro-amerikaner. Betyr jo akkurat det samme. 90% av gangene jeg hører det blir brukt finnes det ikke et snev av rasisme i luften.

Lenke til kommentar
Ordet har blitt brukt i maaaange år

Og derfor kan du forsette å bruke det?

Ganske vanlig å si neger, ja. Og "svarting" er rasistisk ja det må jeg være enig med deg i. Du skal få slippe å bruke ordet "farga". Hører rart å si det i norsk sammenheng.

Viss neger ska lbrukes rasistisk fra meg, så må det bli noen ord fremfor eller bakom neger, som f.eks jævla neger, det er resistisk, men ikke neger i seg s elv!

Og likevel er det helt vanlig å bruke ordet "neger" alene i en rasistisk sammenheng.

Lenke til kommentar
Ordet har blitt brukt i maaaange år

Og derfor kan du forsette å bruke det?

Selvfølgelig kan jeg, og det vil jeg også!

Ganske vanlig å si neger, ja. Og "svarting" er rasistisk ja det må jeg være enig med deg i. Du skal få slippe å bruke ordet "farga". Hører rart å si det i norsk sammenheng.

Jepp, derfor neger!

Og likevel er det helt vanlig å bruke ordet "neger" alene i en rasistisk sammenheng.

Sant det, men fra min side er ikke neger rasistisk!

Om en neger blir fornærma så får jeg vel bare beklage å si at det ikke var rasistisk ment!

7443263[/snapback]

Lenke til kommentar

7442970[/snapback]

7443127[/snapback]

Nei. Det er greit fordi ordet neger aldri har vært et rasistisk ord. At noen få enkeltpersoner har funnet ut at dette plutselig skal være et fælt ord endrer ikke på fakta. Skal jeg kunne bli fornærmet hvis noen kaller meg høy, tynn, kaukasisk eller lyshåret? Bare fordi jeg plutselig har fått en vrangforestilling om at det er negtivt?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...