Gå til innhold

Er ordet neger uakseptabelt?


Bør man unngå å bruke ordet "neger"?  

733 stemmer

  1. 1. Bør man unngå å bruke ordet "neger"?

    • Ja
      167
    • Nei
      527
    • Vet ikke/ingen formening
      39


Anbefalte innlegg

Før verdenskrigen begynte så var det normalt å omtale seg selv og andre i hva rase/nasjonalitet du var og det ble gjort mye undersøkelse av sine landsmenn og deres fysik osv i de fleste landene.

Er først etter verdenskrigen at vi har blitt lært å omgåes andre så "like" og ikke prøve å finne forskjeller.

Sanheten er at det finnes forskjellige typer mennesker og beskrivelse av de uansett hvor "touchy" det er for personen så må hør det.

Er ikke rasistisk så lenge en bruker ord så er "sosialt" akseptert. Så bøy deg i støvet og følg etter så en sau så du ikke ødelegger dine soiale antenner eller berre ver deg selv og slutt å følg hva andre forteller deg. Er ikke rocket sience å kunne tenke selv hvis du går inn for det.

 

Selv så støtter eg ingen ord så er nedvergendes mot en person, akseptert eller ikke av majoriteten av samfunnet.

 

Og nei alle komentarer på mitt innlegg blir ikke svart pga eg ikke bryr meg om din mening.

 

Mvh Innokentij

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kom ikke med flere eksempler i kjønnsdiskusjonen fordi det var det eneste jeg kan tenke meg at er av noenlunde allmenngyldig karakter. Det kan selvsagt finnes andre, høyst personlige grunner til det. Men jeg ba om svar fra deg, som jeg ikke fikk: hvorfor er etnisitet viktigere å kunne skille folk på bakgrunn av enn kjønn?

8986782[/snapback]

 

Jeg sa vel ikke at det var viktigere, heller like viktig.

Lenke til kommentar
Jeg kom ikke med flere eksempler i kjønnsdiskusjonen fordi det var det eneste jeg kan tenke meg at er av noenlunde allmenngyldig karakter. Det kan selvsagt finnes andre, høyst personlige grunner til det. Men jeg ba om svar fra deg, som jeg ikke fikk: hvorfor er etnisitet viktigere å kunne skille folk på bakgrunn av enn kjønn?

8986782[/snapback]

 

Jeg sa vel ikke at det var viktigere, heller like viktig.

9001372[/snapback]

...Og...?

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at de fleste forbinder ordet "neger" automatisk med skjellsordet "n*gger" siden de da høres ganske like ut.. derfor tror jeg at ordet neger er ganske sårbart enda, fordi man forbinder det med dette stygge ordet..

 

Jeg er blanding av både neger og hvit, og har blitt kalt både det ene og det andre.. og ja, ordet neger er litt sårende noen ganger.. men som sagt, det spørs jo i hvilken sammenheng man hører det i..

Lenke til kommentar
Hvis det er deg på bildet ditt så virker ikke du som en mulatt i mine øyne.

9002555[/snapback]

 

 

jepp, det er meg ja.. har en hvit mor og en mørk far.. :yes: og tro meg.. ALLE spør hvor jeg kommer fra.. ingen som kan se på meg at jeg er norsk, og det skjønner jeg jo da..

Lenke til kommentar
Du virker heller som en av foreldrene dine kommer fra India elns.

9002810[/snapback]

 

 

vel, faren min er fra mauritius da, ligger i sør-afrika, i det indiske hav.. så er vel kanskje litt indisk i meg på en eller annen måte da.. :yes: men mora mi er helt norsk og hvit med blå øyne :p men ingen som hadde gjetta at jeg var norsk..

Lenke til kommentar
Jeg tror nok at de fleste forbinder ordet "neger" automatisk med skjellsordet "n*gger" siden de da høres ganske like ut.. derfor tror jeg at ordet neger er ganske sårbart enda, fordi man forbinder det med dette stygge ordet.. 

 

Jeg er blanding av både neger og hvit, og har blitt kalt både det ene og det andre.. og ja, ordet neger er litt sårende noen ganger..  men som sagt, det spørs jo i hvilken sammenheng man hører det i..

9002231[/snapback]

 

Neger har vel kanskje blitt misbrukt litt over tid, men skal ikke langt tilbake i tid for å se at det var et veldig normalt ord og også ble brukt på barnetv.

 

Litt vanskelig å definere "neger", du som er halvt indisk med litt farge i huden ville jeg nok ikke kalt neger. Men for noen er det kanskje et "ok" ord å bruke for å fortelle at en person er farget i huden.

 

Ordet neger bruker jeg selv og kan ikke se det er et stygt ord. Det er derimot et enkelt ord for å beskrive en person. Man kan jo også si farget i huden osv, men ordet har blitt en del av mitt ordbruk.

Men kombinerer man ordet med "j*vla neger" etc så er det absolutt uakseptabelt uten tvil. Så jeg vil si at det er sammenhengen som utgjør om ordet er uakseptabelt eller ikke.

Lenke til kommentar
Ordet neger bruker jeg selv og kan ikke se det er et stygt ord. Det er derimot et enkelt ord for å beskrive en person. Man kan jo også si farget i huden osv, men ordet har blitt en del av mitt ordbruk.

Men kombinerer man ordet med "j*vla neger" etc så er det absolutt uakseptabelt uten tvil. Så jeg vil si at det er sammenhengen som utgjør om ordet er uakseptabelt eller ikke.

9007026[/snapback]

 

 

Ja, kommer helt ann på sammenhengen ordet blir brukt.. Hellbillies låta "En neger på Ål stasjon" er det jo ikke noe i veien med.. Samtidig som at det da blir sunget om at det var første gangen vokaliste hadde sett en neger.. Så det kan jo på en måte minne om at nordmenn fortsatt reagerer en smule når de ser en helsvart mann eller hva det måtte være ;)

 

Det kan vel være fordi de fleste i norge ser mange hvite mennesker hele tida, og det blir en veldig kontrast når en neger kommer inn i bildet.. jeg vet ikke, jeg bare tenker høyt :p

 

Hvor mange negere har det vært innom Friends serien liksom.. :Dhar kanskje ikke så mye med Norge og gjøre men.. allikavæl

Lenke til kommentar

Jeg husker da Clawfinger-låta "Nigger" kom jeg. Er det noen andre som husker oppstyret rundt denne singelen? Husker det var mange i vennekresten min som mente at bandet måtte være rasister, men de som faktisk hørte hva låta handla om hadde en annen oppfatning. Sangen er tvert imot anti-rasistisk.

 

 

Så selv et i utgangspunktet negativt ord kan brukes i positiv forstand. Nigger i seg selv synes jeg er et forferdelig uttrykk, men jeg liker godt at Clawfinger brukte akkurat det ordet i sangen sin, det understreker poenget.

 

Til dere som ikke har hørt sangen, så finner dere teksten skjult her. Hvis dere leser igjennom teksten så forstår dere fort hvor folket som mener at neger ikke er stygt vil. Mine tanker kommer i alle fall meget godt frem i den teksten.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Goddamn my man you see I can't understand

Why you wanna say Nigger to your brother man

Taking black pride then you call yourself a Nigger

Don't bring yourself down cos it just don't figure

Take a look at yourself and your history

You don't look like a goddamn Nigger to me

It's a negative world and the white man made it

Gave you a name to dominate and trade it

Making blood money of his very own race man

And all of this because the colour of your face man

 

Nigger Nigger Nigger Nigger

 

Placed and educated in a neighbourhood of crime

Taught from the beginning that you weren't worth time

Liquorstore and gunstore next to one another

With only one purpose so you all kill each other

Leaving one less problem to worry about

That's the way they do it this is how it turns out

And justice for all with the American goverment

I wanna know where all the goddamn money went

We didn't see it and it didn't do no good

I guess you couldn't give a fuck about a black neighbourhood

 

Nigger Nigger Nigger Nigger Nigger

You're the real Niggers,

You're the real Niggers,

You're the real Niggers

 

There's always gonna be fanatical minorities

The ku klux klan and fucked up authorities

Conservative cunts and religious preachers

I don't care cos they ain't our teachers

Living a life they say is free from sin

Then they judge another person by the colour of their skin

I feel ashamed of myself I'm a white human being

Surrounded by suckers to afraid to be seeing

There ain't such a thing called superior race

And there ain't nothing special 'bout colour of your face

You've got a one way ticket to a dead end street

The pressure is on so feel the heat

Media pollution is a very bad solution

Hypocriticat hype is your only contribution

So leave us alone and give your brothers some space

Cos you're a lousy contribution to the human race

 

Nigger Nigger ...

 

Lenke til kommentar
Jeg husker da Clawfinger-låta "Nigger" kom jeg. Er det noen andre som husker oppstyret rundt denne singelen? Husker det var mange i vennekresten min som mente at bandet måtte være rasister, men de som faktisk hørte hva låta handla om hadde en annen oppfatning. Sangen er tvert imot anti-rasistisk.

9007830[/snapback]

 

 

De kunne vel valgt en litt annen tittel på låta da ;) de ba jo om alt oppstyret på en måte, og var jo sikkert det de var ute etter også.. Men tittlen var vel litt for drøy ja :hrm:

Lenke til kommentar
Jeg husker da Clawfinger-låta "Nigger" kom jeg. Er det noen andre som husker oppstyret rundt denne singelen? Husker det var mange i vennekresten min som mente at bandet måtte være rasister, men de som faktisk hørte hva låta handla om hadde en annen oppfatning. Sangen er tvert imot anti-rasistisk.

9007830[/snapback]

 

 

De kunne vel valgt en litt annen tittel på låta da ;) de ba jo om alt oppstyret på en måte, og var jo sikkert det de var ute etter også.. Men tittlen var vel litt for drøy ja :hrm:

9007871[/snapback]

 

Jeg tipper at du ikke har lest teksten, eller at du ikke har forstått den. Poenget var vel å understreke at fargen på huden din eller hva enkelte idioter velger å kalle deg ikke bør gå inn på deg. Tittelvalget er nettopp for at folk skal begynne å tenke anderledes, ikke for å støte noen.

 

Negre kaller jo hverandre nigger hele tiden, hvordan kan de da forvente at andre ikke skal se på ordet nigger som akseptert? Jeg kaller ikke folk for nigger, ganske enkelt for at jeg synes det ordet har en så drøy historie at alle som hører det vil bli forbanna. Ordet nigger ble bestandig brukt for å omtale negre negativt. Da jeg hørte denne sangen så var jeg 12 år, jeg var ung og brukte ofte uttrykk som jeg ikke er stolt av i dag. Jævla nigger eller jævla jøde var dagligdags når man skulle skjelle ut noen. Etter at jeg hørte denne låta bl.a så forandret jeg totalt synet på ords betydning, jeg lærte selvsagt også litt mer om hva en jøde eller nigger var, men denne sangen var med å forandre mitt vokabular. Nå bruker jeg neger fordi det er det som rent språkmessig sett er dekkende på en person som kommer fra Afrika.

 

Akkurat som at jeg kan være tilbøyelig til å si østeuropeer om Polakker, Rumenere o.l. Jeg ser vanligvis fort om en person er østeuropeer, men det kan være veldig vanskelig om ikke umulig å skille mellom de forskjellige landene. Hvis situasjonen tilsier at det er nødvendig med en spesifisering av hærkomst så bruker jeg det ordet som er best dekkende.

Lenke til kommentar
Festlig sak :) Men det finnes jo mange farga serier der det ikke er noen hvite heller. Husker ikke navn da jeg ikke ser så mye på TV, men går vel en 2-3 stykker av dem på TVN og TV3. Så dette går jo begge veier ;)

9008086[/snapback]

 

Ja, denne rasegreia går begge veier, og her i norge så er jo flertallet hvite, og da er det lettere å se kontrasten når det kommer en neger gående, tror kanskje ikke man legger like mye merke til det i statene feks.. og desto fler blir redde for å fremstå som rasistiske eller ta i bruk ordet "neger" siden det er blitt så tabu emne og skille mellom rasene..

Lenke til kommentar
Jeg tipper at du ikke har lest teksten, eller at du ikke har forstått den. Poenget var vel å understreke at fargen på huden din eller hva enkelte idioter velger å kalle deg ikke bør gå inn på deg. Tittelvalget er nettopp for at folk skal begynne å tenke anderledes, ikke for å støte noen.

9008137[/snapback]

 

 

Tror ikke det spiller noen rolle om jeg skjønner teksten eller ikke, er ikke det som er poenget.. poenget er er at tittelen er utrolig støtende og tåpelig, det mener nå jeg ihvertfall.. :yes: akkurat som at jeg skulle gitt ut en låt "Jeg elsker Hitler" eller noe annet som støter ett helt folkeslag.. Mulig de gutta i Clawfinger trodde de var tøffe eller modige med den tittelen der, men jeg syns den bare var tragisk.. unødvendig mener nå jeg... Ikke misforstå meg da, er bra at de er imot rasisme, men det hjelper ikke å bruke de samme ordene som rasistene da...

Lenke til kommentar
Jeg tipper at du ikke har lest teksten, eller at du ikke har forstått den. Poenget var vel å understreke at fargen på huden din eller hva enkelte idioter velger å kalle deg ikke bør gå inn på deg. Tittelvalget er nettopp for at folk skal begynne å tenke anderledes, ikke for å støte noen.

9008137[/snapback]

 

 

Tror ikke det spiller noen rolle om jeg skjønner teksten eller ikke, er ikke det som er poenget.. poenget er er at tittelen er utrolig støtende og tåpelig, det mener nå jeg ihvertfall.. :yes: akkurat som at jeg skulle gitt ut en låt "Jeg elsker Hitler" eller noe annet som støter ett helt folkeslag.. Mulig de gutta i Clawfinger trodde de var tøffe eller modige med den tittelen der, men jeg syns den bare var tragisk.. unødvendig mener nå jeg... Ikke misforstå meg da, er bra at de er imot rasisme, men det hjelper ikke å bruke de samme ordene som rasistene da...

9008265[/snapback]

 

 

Jo, det er akkurat det det gjør forstår du. Omvendt psykologi kalles det. Det det gjør er å ufarliggjøre ordet, eller de prøver i alle fall, men det finnes fortsatt folk som tar livet av deg hvis du plumper ut med ett uttrykk som virker støtende.

 

Hvis du hadde laget en sang som heter: "Jeg elsker Hitler" hvor du faktisk proklamerte at du elsket Hitler så ville jeg synes at du var en idiot. Kalte du sangen for: "Jeg elsker Hitler" for så harselere og latterliggjøre en sinnsykt ideologi så ville jeg likt tittelen.

 

Man skal ikke skue hunden på hårene vet du.

Lenke til kommentar

Klar for litt "negerarbeid?"

 

Tja, den var vel litt vel drøy? Var ikke kjent med at "negerarbeid" var folkemunne? Drittarbeid er vel mer kjent for meg. Nå håper jeg og tror at det ikke var/er så mange som føler seg direkte støtt av dette, men jeg mener fortsatt at dette er ganske useriøst fra selskapet sin side.

 

Mening her på diskusjon.no ?

 

EDIT: PS, nei! Jeg mener ikke at ordet "neger" er synonymt med "dritt", så slipper vi den diskusjonen.

Endret av jvik
Lenke til kommentar
Jo, det er akkurat det det gjør forstår du. Omvendt psykologi kalles det. Det det gjør er å ufarliggjøre ordet, eller de prøver i alle fall, men det finnes fortsatt folk som tar livet av deg hvis du plumper ut med ett uttrykk som virker støtende.

 

Hvis du hadde laget en sang som heter: "Jeg elsker Hitler" hvor du faktisk proklamerte at du elsket Hitler så ville jeg synes at du var en idiot. Kalte du sangen for: "Jeg elsker Hitler" for så harselere og latterliggjøre en sinnsykt ideologi så ville jeg likt tittelen.

 

Man skal ikke skue hunden på hårene vet du.

9008301[/snapback]

 

 

Jeg skjønner akkurat hva du mener, men jeg syns det var å tøye grensene.. Ikke sikkert alle syns at den formen for ironi var så veldig smart, da ordet dukker opp flere ganger.. Lett for de "hvite" og leke med det ordet, da de ikke har opplevd hvor sårende og støtende det egentlig er.. man kan alltids forestille seg det såklart, men mye verre for en neger å høre det enn en hvit.. selvom meningen er å håne rasister.. De måtte da ikke bruke akkurat dette ordet, de kunne formulert det på en annen måte.. Selvom budskapet er godt, så trenger man ikke fyre på med bensin på bålet og bruke samme uttrykk som rasistene gjør..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...