Gå til innhold

HD DVD for USB-porten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke skråsikkert på det jeg skal si nå, men i USA har vel HD-DVD vært på markedet en liten stund med et par-tre spillere og vesentlig mer filmer enn BR.

Nå kommer PS3 til å penetrere markedet ganske bra fremover, men film-entusiaster vil ha skikkelige avspillere og ikke noe 'konsollskit'. Jeg er glad til bare vi får på plass en HD-standard, men holder en knapp på BR. Jeg syntes det er den mest fremtidsrettede teknologien.

 

Det mest sansynlige er vel at begge formatene lever parallellt fremover. Det er flere hybridspillere under utvikling og ingen store aktører har baller nok til å gi seg i denne stillingskrigen. Ingen vinnere mao.

Lenke til kommentar
HD standardene støtter vel max 1080p@24 som har mindre båndbredde enn 1080i@60?

 

-k

7368792[/snapback]

Ved 1080 p blir hele bildet overført med en gang, mens ved 1080i blir det delt opp i to halvdeler. Dermed krever 1080 p større båndbredde enn 1080i.

7369104[/snapback]

Så 60 halvbilder tar altså mindre plass en 24 helbilder?

Lenke til kommentar
de produktene som blir markedsført best og som koster minst vinner om forbrukeren ellers ikke ser kvalitetsforskjeller.

7369329[/snapback]

 

offtopic...

 

kanskje i 1989 ja.. men idag vinner produkten som er mest populær/marketsført.

 

Vi kan sammeligne med PS3, et produkt som er populært og kult.

Selv om det er dyrt, full av tekniske problemer, og problemer med leveringen. Er det forsatt tonn av folk som stå i kø for å kjøpe..

 

Det forteller oss kanskje at økonomisk "komsumption" nivået er gått opp.

Og billig produkt er ikke en viktig faktor lenger.

 

En ekstra Wergeland, eller to, spille ingen rolle for oss... :) I allfall ikke i europa.

 

huff huff leif

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
oppskalering foregår vel i maskinen og ikke i spilleren. Ergo krever det ikke høyere båndbredde for å overføre 720p som deretter oppskaleres i maskinen.

 

Så spørsmålet mitt står fortsatt. Er USB 2.0 bra nok for å overføre 1080p film?

7368846[/snapback]

 

Nå må man huske på at man kun overfører komprimerte data via USB 2.0 i dette tilfellet, og siden HD DVD standarden har en maksimum bitrate på 36.55Mbit/s så holder vel USB 2.0 HiSpeed (480 Mbit/s) i massevis.

 

Hvilken oppløsning og framerate bildet har er irrelevant, det er det signalkabelen til TVen som er nødt til å håndtere.

Lenke til kommentar
Det ser ut som HD DVD kommer til å tape kampen.

Jeg har ikke sett en eneste HD produkt tilgjengelig i market enda.. bare papir og demo lansering. Kanskje noe andre har sett?

Uansett. Jeg ser at Filmer som Xmen 3, Ultraviolet osv filmer kommer ut i BR format. Jeg ser at massiv Blue-ray produkter er i salg.

Selv om de er dyre så kjøpe gjerne folk hva som kommer ut først.

Ikke Minst PS3 med BR er ute i japan og statene...

 

HD DVD TAPER GALANT! ciaooooo!

--------------------------------------------

 

Jaha... Og hva finner vi av HD produkter innen i DATA? nesten ingenting. Kun en leser.... Jeg ser at det er minst 6 BR-brenner i guiden allerede.

 

Husk det er alltid første man på møllar vinner..

------------------------------------------------------

Vi kan sammeligne med PS3, et  produkt som er populært og kult.

Selv om det er dyrt, full av tekniske problemer, og problemer med leveringen.  Er det forsatt tonn av folk som stå i kø for å kjøpe..

 

Det forteller oss kanskje at økonomisk "komsumption" nivået er gått opp.

Og billig produkt er ikke en viktig faktor lenger.

 

En ekstra Wergeland, eller to, spille ingen rolle for oss...  :) I allfall ikke i europa.

 

I USA har HD DVD vært ute siden i vår, Blu-ray (en Samsung-spiller) like etter. Der selges det rundt 7-8 ganger så mange filmer på HD DVD som på Blu-ray.

Det er så langt godt over 100 HD DVD-titler på markedet (går man på de store internasjonale film/video-forumene ser man at det ikke er så uvanlig at folk har passert 100 titler).

Xbox 360 HD DVD-spillerne selges ut kontinuerlig (og det er solgt ganske mange ganger så mange 360 HD DVD-spillere som det er solgt PS3'er, forskjellen er at det kontinuerlig kommer inn nye HD DVD-spillere, og at man kan regne det som sikkert at de som kjøper 360 HD DVD'en er interessert i HD-film, det er det ingen garanti for at PS3-kjøpere er).

I England, der lanseringssituasjonen er tilnærmelsesvik lik i Norge (dvs Blu-ray er i noen grad lansert, HD DVD lanseres først førstkommende fredag, første spiller er nettopp 360 HD DVD-spilleren) har det så langt også vært forhåndsbestilt/solgt 3-4 ganger så mange HD DVD-filmer som Blu-ray-filmer i følge de store nettbutikkene.

 

Når det gjelder viktigheten av hvorvidt produkter er billige eller ikke:

1. Hvis vi ser bort fra spillkonsollene som HD-avspillere er billigste Blu-ray-spiller rundt dobbelt så dyr som billigste HD DVD-spiller (dyreste HD DVD-spiller koster også mindre enn billgste Blu-ray). I Norge vil det trolig ta litt tid før vi får Blu-ray under kr10000 (hvis vi ser bort fra PS3).

2. Det at selve Blu-ray-disken også er en del dyrere å produsere enn HD DVD-disken (både i produksjonsutstyr og i selve produksjonsprosessen) gjør at filmer på Blu-ray enten blir dyrere i salg eller må selges med lavere fortjeneste.

Ligger de over lengre tid over HD DVD i pris tror jeg mange som kjøpre maskin vil velge det som er billigst (særlig hvis både hardware og software er billigere på samme platform).

Må leddene underveis dekke økte produksjonskostnader uten å kunne ta det igjen på utsalgsprisen tror jeg de vil mislike det sterkt, og vurdere hvilket format de satser (sterkest) på.

 

Når det gjelder brennere: Så vidt jeg vet er ikke de PC-Blu-ray-brennerne som finnes i dag (og har vært på markedet en stund) kompatible med Blu-ray Disc-avspillere (du kan ikke brenne en Blu-ray film-disc og spille den av på en frittstående BrD-spiller, bortsett fra muligens PS3).

 

Ellers, som _Xorcist skriver, det er ingen problemer med 1080p over usb fra 360 HD DVD'en til 360'en, ei heller med avspilling av 1080p videre (dog kun over VGA. Det er kun tillatt med film inntil 1080i over komponent).

 

Og en liten detalj: Microsoft har så vidt jeg vet ikke annonsert at 360 HD DVD-spilleren kan brukes opp mot en PC, de har kun på spørsmål bekreftet at det er sannsynlig (med de rette driverne og programvare), det er andre som har testet og bekreftet at det er mulig. Microsoft gir kun support til HD DVD-spilleren som ekstrautstyr til 360'en.

Lenke til kommentar
oppskalering foregår vel i maskinen og ikke i spilleren. Ergo krever det ikke høyere båndbredde for å overføre 720p som deretter oppskaleres i maskinen.

 

Så spørsmålet mitt står fortsatt. Er USB 2.0 bra nok for å overføre 1080p film?

7368846[/snapback]

 

Nå må man huske på at man kun overfører komprimerte data via USB 2.0 i dette tilfellet, og siden HD DVD standarden har en maksimum bitrate på 36.55Mbit/s så holder vel USB 2.0 HiSpeed (480 Mbit/s) i massevis.

 

Hvilken oppløsning og framerate bildet har er irrelevant, det er det signalkabelen til TVen som er nødt til å håndtere.

7369534[/snapback]

 

36.55Mbit/s? dvs 4,56MB/s? Kan dette stemme? HD demoer som ligger på nette, ligger jo på over 10MB/s...

Lenke til kommentar

Greit å få avklart dette med USB 2.0 og 1080p bitrate. Men vil de 25GB som ligger på HDDVD platen komprimeres før det overføres til spilleren og så blir trykket hovedsaklig mellom maskin og skjerm? Riktignok vet jeg at HD-DVD er komprimert betraktelig mer enn BR, men alikevel?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Greit å få avklart dette med USB 2.0 og 1080p bitrate. Men vil de 25GB som ligger på HDDVD platen komprimeres før det overføres til spilleren og så blir trykket hovedsaklig mellom maskin og skjerm? Riktignok vet jeg at HD-DVD er komprimert betraktelig mer enn BR, men alikevel?

7372085[/snapback]

Det ligger komprimert på HD DVD'en (som VC1 på de aller fleste), som overføres (fremdeles som VC1) til 360'en for dekoding.

 

Når det gjelder grad av komprimering er det viktig å holde riktig tunge i riktig munn, og ikke sammenligne epler og appelsiner. Hvis man bruker grad av komprimering som kvalitetskriterie (lav komprimering bedre enn høyere komprimering) er det viktig at man ikke blander sammen ting komprimert med kodek med forskjellig grad av effektivitet (VC1 trenger ved god HD-standard rundt/mindre enn halve bitrate og plass som MPEG2 for samme synlige kvalitet).

Nyere Blu-ray-titler der man har tatt i bruk mer moderne kodeker (enn MPEG2) er komprimert tilnærmelsesvis like mye som HD DVD.

Lenke til kommentar
Ja, jeg anntar at en DVD ikke er helt ukomprimert og tiden til vi får fullestending raw hjemme er litt vel lenge til. Hva brukte man på laserdisc?

7372840[/snapback]

De første Blu-ray-titlene har jo stort sett fått massiv kritikk nettopp for videokvalitet i forhold til HD DVD'er, der Blu-ray har brukt MPEG2 og HD DVD har brukt (primært) VC1.

 

Laserdisc var på videosiden et analogt format (opprinnelig også på lydsiden, men der kom det etterhvert først PCM, dvs CD-kvalitet, deretter AC-3/DD og DTS), video var kompositt (det japanske hi-def laserdiscformatet MUSE var også analogt).

Lenke til kommentar
HD standardene støtter vel max 1080p@24 som har mindre båndbredde enn 1080i@60?

 

-k

7368792[/snapback]

Ved 1080 p blir hele bildet overført med en gang, mens ved 1080i blir det delt opp i to halvdeler. Dermed krever 1080 p større båndbredde enn 1080i.

7369104[/snapback]

Så 60 halvbilder tar altså mindre plass en 24 helbilder?

7369395[/snapback]

Hm var litt snar der. Så ikke at det sto 60 bak 1080i. Men ved likt antall bilder i sekundet vil ihvertfall 1080 p kreve mer båndbredde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...