Saftis Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Heisann Jeg blir straks ferdig utdannet siv.ing. datateknikk, og må begynne å tenke på hvilke type jobber jeg vil søke meg inn på. Etter sammenhengende skolegang siden førsteklasse på barneskolen, er jeg nokså skolelei og uambisiøs når det gjelder faglig utfordring og lønn. Det viktigste for meg er at jeg skal trives i jobben, og at det ikke forventes overtid, jeg vil ikke ha en sånn "jobben er livet mitt"-stilling à la konsulentjobber. Sånn sett kunne det kanskje være naturlig å tenke offentlig sektor. Har spesialisering innen kunstig intelligens og databaser, men kunne tenke meg noe mer "datavaktmester"-aktig, så det heller vel mer mot drifting, men ikke altfor tungt eller kunnskapskrevende. Jeg ser mer på utdannelsen min som et bevis på at jeg kan tilegne meg informasjon og er en habil problemløser, enn noe som viser at jeg innehar faktakunnskap og praktisk erfaring innenfor felt X og Y. Føler også at jeg kan uttrykke meg rimelig habilt både på norsk og engelsk. Hvilken stillingstittel ligner mest på det jeg prøver å beskrive her, og hva kreves eventuelt i ansettelsesprosessen for denne typen stillinger? Karaktermessig ligger jeg veldig bra an på videregående, men middels på universitetet. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Har du ikke en viss oversikt over aktuelle stillinger etter å ha vært på bedriftspresentasjoner eller karrieredager på utdanningsinstitusjonen din? Hva med: http://www.hardware.no/karriere?job=123 http://www.hardware.no/karriere?job=102 (kan være for ambisiøs) Offentlig sektor er helt klart et godt alternativ dersom du ikke ønsker å jobbe for mye. Statlig eller fylkeskommunalt nivå gir jevnt over bedre lønn enn kommunalt nivå, samtidig som du har en trygg jobb. Du har også gode muligheter dersom du ønsker deg over i privat sektor etterhvert. Lenke til kommentar
kimla Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Jeg sier bare IKT-Driftsfag! Er bare en VK1-utdannelse og 2 år som lærling da, kanskje litt for uambisiøst? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Siden han allerede er siv.ing. så tror jeg ikke noen vil anbefale han å ta IKT-driftsfag Lenke til kommentar
kimla Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Nei, men kanskje en liknende jobb... Løpe rundt å fikse skrivere, nettverksfeil, installere programvare, muligens sette opp noen servere osv osv... Generell drift med andre ord. Lenke til kommentar
sim Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Nei, men kanskje en liknende jobb... Løpe rundt å fikse skrivere, nettverksfeil, installere programvare, muligens sette opp noen servere osv osv... Generell drift med andre ord. 7385337[/snapback] Man bruker ikke sivilingeniører til å fikse nettverket på små barneskoler rundt i de norske kommuner. Lenke til kommentar
arnesef Skrevet 1. desember 2006 Del Skrevet 1. desember 2006 Hei. Jeg tör (nesten) garantere at den mangelen av motivasjon du nå har på skolen, kommer til å endre seg drastisk når du begynner å jobbe. Mitt tips er derfor å sörge for at du hvertfall får en jobb hvor det finnes muligheter til å utvikle deg og til å ta nye utfordringer OM du önsker det. Det värste som kan skje deg er at du blir sittende fast å gro og väre like umotivert de neste 20 årene. Var selv like umotivert som deg, hvis ikke värre, de siste årene av min utdanning, men med en gang jeg begynte å jobbe ble alt snudd helt opp ned. Nå er motivasjonen på topp, og nye oppgaver og utfordringer er det beste som finnes. Lykke til! Lenke til kommentar
smetho Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Tror også motivasjonen kommer når du får deg jobb en føler en faktisk bidrar med noe, og det gir deg automatisk mer motivasjon. Nå ente jeg i "stressende" konsulentstilling selv, men ser poenget ditt. Men, du bør tenke på at du faktisk er overkvalifisert for en rekke "lavere"(i mangelen på et bedre ord) IT-stillinger. Er en mulighet for at du faktisk ikke får en slik jobb Er tross alt forskjell på et par jallaår på videregående og 5 års høyere utdanning. Det er i mine øyne to forskjellige typer jobber. Du har selvfølgelig forutsetning til å klare begge bra, men spørs om noen vil betale det en siv.ing "har krav på". Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Heisann Jeg blir straks ferdig utdannet siv.ing. datateknikk, og må begynne å tenke på hvilke type jobber jeg vil søke meg inn på. Etter sammenhengende skolegang siden førsteklasse på barneskolen, er jeg nokså skolelei og uambisiøs når det gjelder faglig utfordring og lønn. Det viktigste for meg er at jeg skal trives i jobben, og at det ikke forventes overtid, jeg vil ikke ha en sånn "jobben er livet mitt"-stilling à la konsulentjobber. Sånn sett kunne det kanskje være naturlig å tenke offentlig sektor. Offentlig er en mulighet, men du bør finne noe som passer utdanning og ikke minst videre karrieremuligheter. Ett feil valg så kan videre jobbmuligheter se helt anderledes ut. Hva med å sjekke ffi.no som har stadig nye stillinger ledig? Forskerstilling krever at en ikke har ambisjoner når det gjelder lønn, spesielt når det gjelder stilling som forsker i det offentlige. Har spesialisering innen kunstig intelligens og databaser, men kunne tenke meg noe mer "datavaktmester"-aktig, så det heller vel mer mot drifting, men ikke altfor tungt eller kunnskapskrevende.Siv.ing-lønnsregulativet er slik at de neppe vil plassere en siv.ing. til drifting med mindre det er noe helt spesielt.Jeg ser mer på utdannelsen min som et bevis på at jeg kan tilegne meg informasjon og er en habil problemløser, enn noe som viser at jeg innehar faktakunnskap og praktisk erfaring innenfor felt X og Y.Nettopp da er det viktig å skaffe seg jobber hvor en utvikler seg. Mange bedrifter har flotte festtaler om at "våre ansatte er vår viktigste ressurser" og annet sprøyt, for det er sjelden at de tar kursing og etterutdanning særlig seriøst.Føler også at jeg kan uttrykke meg rimelig habilt både på norsk og engelsk.Mange sier så, men en bør helst kunne underbygge slike ting. Karrierelink.no hadde en test tilgjengelig (borte nå), og resultatet viste at folk var langt mer optimistiske med hensyn til sine språkferdigheter enn de hadde grunnlag for. Dersom du har bodd/arbeidet/studert i utlandet er det god underbygging.Hvilken stillingstittel ligner mest på det jeg prøver å beskrive her, og hva kreves eventuelt i ansettelsesprosessen for denne typen stillinger?Vanskelig å si, ikke for å være sarkastisk, men jeg er ikke helt sikker på om du har tenkt yrkesvalget ditt fremover helt igjennom ennå. Arbeidslivet er langt mer brutalt enn det glansbildet som kommer frem i media. Selv i staten går bølgene høyt. Du bør spørre deg selv om du vil utnytte dine evner til å sette deg inn i nye ting, eller om du vil gjøre rutinearbeide. Dette er et valg du kan risikere å dra med deg til den dagen du går av med pensjon. Rutine kan høres så besnærende ut, men det er når du står med ryggen mot veggen, tærene utenfor kanten med prima utsikt over avgrunnen og sterk tvil om at du vil få månedslønna at du virkelig føler at du lever. Det er når du er ung, fri og frank at du kan ta råsjangser, når du blir gammel er det for sent å angre på valgene du aldri riskikerte. Karaktermessig ligger jeg veldig bra an på videregående, men middels på universitetet. 7366398[/snapback] Det er ofte mye annet enn karakterer som skiller kandidatene. Det jeg skriver over er basert på egne erfaringer, ikke bare ting jeg har hørt om. Jeg er klar over at mine valg neppe passer alle, valgene må en til syvende og sist ta selv. Lenke til kommentar
lin22 Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 it-partner er en fin plass å jobbe. om du bor en plass der dem hører til :> fin betaling er det også Lenke til kommentar
Jakartabebopp Skrevet 16. desember 2006 Del Skrevet 16. desember 2006 Nei, men kanskje en liknende jobb... Løpe rundt å fikse skrivere, nettverksfeil, installere programvare, muligens sette opp noen servere osv osv... Generell drift med andre ord. 7385337[/snapback] Også kalt nettverksadministrator. Evt. ass. nvadmin. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Du vil jobbe med drifting, men ikke jobbe overtid? Det spørs om det er så enkelt å kombinere disse to tingene. Drifting av servere, systemer og nettverk krever jo en viss oppetid. Jeg går ut i fra at det var det slik drifting du tenkte på? Har du ikke interesse for å jobbe med det du har utdannet deg til? Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 20. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2006 Hei, og takk for svar. Var nok litt forvirrende førstepost av meg, var vel egentlig ikke noen grunn til å spørre på forum om dette, da jeg stort sett skriver hva jeg vil og ikke vil. Ser noen sier at motivasjonen kommer tilbake etterhvert som man begynner i jobb, får satse på det. Nei darkness|, har helt mistet gnisten for hele utdannelsen, men synes det er ok å jobbe med data generelt. Hadde det vært mulig, ville jeg sluttet på dagen her hvis jeg kunne fått en ingeniørgrad for de 4 årene mine her oppe, men jeg må dessverre gå hele løpet ut (5 år) for å få noen som helst. Tror jeg skal ta meg noen måneder fri ved fullført utdannelse, for å få ladet batteriene og kjenne litt på hva som frister. Akkurat nå tenker jeg noe i retning IT-outsourcing-firma eller lignende. Når jeg tenker meg om, er det vel mange konsulentselskap som har egne avdelinger for dette Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 20. desember 2006 Del Skrevet 20. desember 2006 Jeg vil ikke anbefale deg å ta deg for lang pause fra utdannelsens slutt til du finner deg noe nytt. Grunnen til det er: 1. Du blir lat av å gå hjemme 2. Hvis du ikke er flink til å holde deg oppdatert, så blir du hengende etter 3. Jo lengre du venter, jo vanskeligere er det å komme i gang igjen, ref. punkt 1. 4. Det tar seg bedre ut på CV'en om du begynner å jobbe rett etter utdannelsen 5. Du er mer attraktiv dersom du søker allerede søker før du er ferdig med utdannelsen Uansett så er det ikke noe galt ved å prøve noen jobber og se hvordan det er. Liker du deg ikke er det ikke verre enn å slutte. Det som er viktig er å ikke vise arbeidsgivere den holdningen du har akkurat nå (at du er lei og lite interessert i det meste). Lykke til! Ta deg en velfortjent sommerferie etter studiene. Jeg tror du vil komme til å trives med å jobbe så snart du ser at det har en mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå