Gå til innhold

hjelp med ndiswrapper i ubuntu

dan9el

Anbefalte innlegg

heisann

jeg har en acer travelmate 2350 som jeg installerte ubuntu6.10 på.

gikk vel stort sett greit, men jeg får ikke wlan til å funke.

har prøvd å bruke ndiswrapper, men det er vel sikkert et eller annet jeg gjør feil.

jeg installerte altså ndiswrapper og ndisgtk, så installerte jeg driveren til kortet der, men den finner fortsatt ikke noe trådløst nettverkskort.

finner bare eth0, lo og sit0 når jeg skriver iwconfig, og ingen av dem er trådløse.

kortet er forresten et linksys INPROCOMM IPN 2220.

jeg har prøvd å følge en del guider, men jeg får det ikke til å funke.

noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

01:02.0 Ethernet controller: Linksys, A Division of Cisco Systems [AirConn] INPROCOMM IPN 2220 Wireless LAN Adapter (rev 01)

Subsystem: AMBIT Microsystem Corp. Unknown device 0305

Flags: bus master, medium devsel, latency 128, IRQ 11

I/O ports at c000

Memory at e0000000 (32-bit, non-prefetchable)

Memory at e0000800 (32-bit, non-prefetchable)

Capabilities: <access denied>

Lenke til kommentar

Dette skal være enkelt. Hvis du finner riktige windows driver filer starter du bare ndiswrapper, og velger mappen hvor filene ligger (og riktig fil), kortet skal da funke. Sjekk at du ikke har en annen kjernemodul som blokkerer ndiswrapper, dersom to drivere er lastet inn for samme kort blir det gjerne konflikt.

EDIT: Jeg mente windows driver filer, ikke firmware.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Du kan poste output fra lsmod her, så finner vi fort ut om du allerede har en for wlan chipen din. Du skal ikke slette, bare ta den ut av kjerna, slik at den ikke brukes. For å gjøre dette mens du kjører kan du bruke

$rmmod MODULNAVN

eller modprobe -r som foreslått. Men da må du kanskje laste inn ndiswrapper på nytt for å få den til å virke:

$rmmod ndiswrapper

$modprobe ndiswrapper

Du ønsker i såfall å sørge for at den ikke blir lastet ved neste boot, det får vi ta hvis problemet er der. Har du passet på at du har riktige windows driver filer? Du kan google etter ndiswrapper og output fra lspci ovenfor.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Dette er veldig enkelt, last ned de nyeste driverne til ditt trådløse kort, så installerer du ndiswrapper med pakke systemet ditt, deretter åpner du en terminal og pakker ut driveren, så går du til den mappen som du pakket ut driveren i.

så bruker du bare terminalen og skriver

ndiswrapper -i *.inf | denne kommandoen installerer driveren

modprobe ndiswrapper | denne kommandoen laster kjerne modulen

iwconfig | har du wlan0 eller noe lignende, når du skriver denne?

iwconfig wlan0 essid "din essid"

iwconfig wlan0 channel "din channel"

iwconfig wlan0 key s:din asc2 kyptering

dhcpcd wlan0 | denne kommandoen kobler deg til nette, eller ruteren for å være mer presis.

mer info finner du her http://ndiswrapper.sourceforge.net/mediawi..._Windows_driver

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...