Gå til innhold

media og kommunikasjon

kallli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Linja er en morsom og mer kreativ vei til studiekompetanse, slik jeg ser det. Jeg vet at jeg aldri hadde holdt ut tre år med tavleundervisning og masse allmennfag hver dag.

Hvertfall her jeg går, Horten vgs, så er det lagt opp slik at første året er det litt allmennfag og man lærer alt det grunnleggende, det meste av programmer og hvordan man lager de forskjellige mediene. Andre året er det nesten ikke allmennfag i det hele tatt (8 timer i uka til sammen), og masse praksis. Siste året er et helvete, for da skal du ta igjen alle fagene du ikke har hatt de to årene før. Spesielt norsk er det mye av, 10 timer i uka.

Mange tror at MK er enten veldig hardt eller kjempeslackt, men det er mye hva man gjør det til selv. Vi har hvertfall mye ansvar for hvordan vi vil disponere tiden. Men jeg er glad jeg går her, for jeg føler at jeg har lært mye som man ikke lærer på andre linjer, av hvordan mediene fungerer, ting som er greit å være klar over irl.

Som Neppe sa, det er ikke mye du kan bli om du går her, det er sant. Det er vel lærling som fotograf, og mediegrafiker tror jeg. Ellers får du jo generell studiekompetanse, så jeg ser ikke at det er noen ulempe å gå her. Med mindre du vil ha fordypning i realfag da, det kan du jo ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Som jeg sa tidligere. Linja er et dårlig valg for deg som ser fremover. Det finnes svært lite jobb plasser innen dette yrket.

7375221[/snapback]

Snakker du av erfaring eller? For i så fall er den feil. Etter min mening er medier og kommunikasjon kanskje den smarteste linjen man kan gå, med tanke på muligheter i fremtiden. Jeg fikk i hvertfall vanvittig mye ut av mine år på linjen. Jeg var veldig seriøs og hadde stor interesse for det meste vi lærte, så det kom nok godt med, men det regner jeg selvsagt med de fleste søkere på den linjen har.

Jeg lærte å se ting på en helt annen måte og fikk en mye bedre forståelse for mye av det som omringer det moderne mennesket.

Det viktigste med linjen mener jeg imidlertid er muligheten for individuell kreativitet. Nå kan jeg kun snakke for min egen skole, men de fleste av oss utviklet oss veldig mye på interessefeltene våre, samtidig som vi fikk nye interesser innenfor samme "bransje" om jeg kan kalle det det.

Å ha kompetanse i samtlige Adobe-programmer, Final Cut Pro, diverse lydprogrammer, å kunne mestre digitale og analoge foto- og videokameraer, å kunne definere målgrupper, skrive tekster rettet mot flere marked, ha kunnskap til typografi og fargelære, vite nøyaktig hvorfor reklamer både på tv, web, magasiner og radio er utformet slik de er osv. er verdifulle kunnskaper som utrolig mange arbeidsgivere setter pris på i vårt samfunn.

For min egen del har utdanningen min gjennom medier og kommunikasjon gitt meg muligheten til å starte eget firma, jobbe freelance, skrive for diverse nettsteder, lage flere kortfilmer og jobbe i en temmelig lukrativ stilling i Forsvaret. Kort sagt har utdanningen min gitt meg veldig mye igjen og per i dag kjenner jeg ingen som har tatt kompetansen de tilegnet seg på vgs på i bruk i samme grad som meg. Faktisk ikke i nærheten en gang.

Så er du interessert, er M&K den beste linjen, in my very humble opinion :) Du får selvsagt generell studiekompetanse, om du ikke velger å gå i lære som grafiker, og velger du allmenn påbygg siste året, som jeg gjorde, har du 8 ledige timer i uken som du kan bruke til å realfag på (som jeg også gjorde). Siste året er hardt, men du sitter igjen med kremkompetanse.

Lenke til kommentar

Enig med de over. Media og kommunikasjon er et suppert valg om du er ute etter studiekompetanse. Om du vil bli lærling etter 2 år tror jeg dog det er litt vanskeligere siden det finnes forholdsvis få stillinger som ikke krever mer enn bare MK innenfor dette feltet.

Men om det står mellomg media og kommunikasjon og allmenfag, gå for media og kommunikasjon:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...