Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bluecom + Firewall?

Anbefalte innlegg

Har fortiden ADSL fra Bluecom. Funker fint og er veldig førnøyd. Har en gamel pc stående og kunne tenke meg å få opp en firewall(feks clarkconnet eller Smoothwall). Bluecom deler ut IP'er til hver enkel maskin på nettverket mitt(hver maskin får en egen ip),dette er bra da det ikke blir noe problem med kloning osv.). Så til spørsmålet. Hvordan vil dette funke sammen med en firewall. Med tanke på DHCP osv?Vil firewall'en lage egne IP'er på nettverket mitt for så å klone alle på en IP adresse?

Noen som har peil?:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-15 23:52, skrev MeReo:

Har fortiden ADSL fra Bluecom. Funker fint og er veldig førnøyd. Har en gamel pc stående og kunne tenke meg å få opp en firewall(feks clarkconnet eller Smoothwall). Bluecom deler ut IP'er til hver enkel maskin på nettverket mitt(hver maskin får en egen ip),dette er bra da det ikke blir noe problem med kloning osv.). Så til spørsmålet. Hvordan vil dette funke sammen med en firewall. Med tanke på DHCP osv?Vil firewall'en lage egne IP'er på nettverket mitt for så å klone alle på en IP adresse?

Noen som har peil?
:D

For og si det enkel, ja.

på innsiden vil nettverket ditt bruke private IP-er f.eks 192.168.0.1 og utad vil du ha en adresse.

har selv en clarkconnectboks på min, har også kjørt smoothwall og det fungerer som bare det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 16:01, skrev TheBirg:

Må si meg enig i at det stort sett ikke er vits i noen firewall har kjørt internett i flere år uten jeg (har nå Bluecom selv) og aldri fått noen viruser eller noensom helst tull Superfornøyd !!

Her er du vel uenig med svært mange vil jeg tro...

Jeg vet ikke om firewall er nødvendig eller ikke, men har nå hatt Bluecom ADSL 2 mnd og er fornøyd med det..men tar ikke sjangsen å kjøre uten Firewall. Jeg bruker Norton internet security 2002 som firewall og har da ikke noe problemer med det.. Det er da bare å åpne for den trafikken du vil... Jeg laster ned fra ftp,mirc,imesh,dc osv har aldri noe problemer p.g.a. firewallen... Ellers har jeg ikke noe å bidra med når det gjelder topic'en....

Hmmm, det var vist Londoy som hadde problemer med å ta imot filer med mirc...

The Edge

[ Denne Melding var redigert av: TheEdge på 2002-11-16 17:13 ]

Lenke til kommentar

Nei, her var det mange dårlige svar! :grin:

Det han vil, er å ha offesielle ip`er på innsiden av fw`en. Med Bluecom får du 3 stk offesielle ip adresser. Dersom hver pc har egen ip adresse så ungår du jo problemer med dcc på irc, fildelingsprogrammer osv! Det er NAT som skaper disse problemene, noe jeg selv synes er ganske synn at må brukest så mye.

Det du må gjøre, er å sette opp fw`en som en bridge + fw. Dette går fint om du instalerer en vanlig linux distribusjon. Har aldri gjort dette selv men har sett på muligheten. Du må også ha dhcp relay på fw`en. Om jeg ikke tar feil kan du finne en howto på dette på:

http://www.tldp.org/HOWTO/Ethernet-Bridge-...lter-HOWTO.html

Du kan også søke på news og se om du finner mer info der. En annen mulighet er å få Bluecom til å tildele deg et egent subnet, men vet ikke om de vil gjøre det til privatpersoner. Mail og spør.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 16:01, skrev TheBirg:

Må si meg enig i at det stort sett ikke er vits i noen firewall har kjørt internett i flere år uten jeg (har nå Bluecom selv) og aldri fått noen viruser eller noensom helst tull Superfornøyd !!

En brannmur beskytter ikke mot virus, men mot angrep fra internett mot tjenester. Det er viktig å ha en skikkelig brannmur pga. sikkerheten. Den kan f.eks gjøre at om du får et virus, at folk ikke kan utnytte det viruset/trojanen til å messe med maskina di siden portene ikke er åpene i fw`en!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...