Gå til innhold

Bilder av deres servere

-Shark-

Anbefalte innlegg

HOHO fy pokker det var dyrt da :D 11630kr med moms.

For den prisen kan du på ebay kjøpe f.eks 3komplette servere av denne typen:

SuperMicro SC826 2U 12 bay chassis

X7DBN motherboard

2 x 3.0GHz / 4M Cache Dual Core XEON E5160

4GB ECC REG PC-5300 DDR2 memory

12 SATA hard drive Trays

1 x 8 port SATA controller AOC-SAT2-MV8

Eller om bare kjøpe kabinett så kjøpe et nytt norco med moms/levering for 3300kr...

Som er like specs som det fra nextron bare annet navn :)

Eller om bare må ha supermicro så Dette 4u 24x hotswap, som med ranspris i frakt blir ca 6600kr levert på døren (inkludert moms etc).

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Har ikke brukt eller vært borti noen Norco-kabinetter, men generelt sett antar jeg at SuperMicro holder fokuset på byggekvalitet svært høyt. Det er nok en grunn til at ting er dyrt. Og så ser du på priser hos Nextron, som i hovedsak leverer til bedrifter og datasentre, ikke privatpersoner. Kanskje får man et godt tilbud på kabinettet hvis man spør. Filserveren min er kjøpt og bygget hos Nextron, og jeg har aldri i mitt liv møtt på så god service som de har der. Det alene gjør det verdt det for meg (som bedrift) å betale noen kroner ekstra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Amentio etc skaffer alt nextron fører til helt andre priser om du spør.

De er usakelig dyre og alt de fører kan skaffes billigere fra andre norske butikker, skjønner ikke at de har kunder egentlig.

Leste du noe av det jeg skrev? Amentio har ufattelig dårlig kundeservice. Jeg som driver et foretak, ser i hvert fall verdien i å handle hos Nextron framfor en jalla-forbrukerleverandør. Selvsagt, er man privatperson, så kan jeg forstå det, men såvidt jeg har forstått, er Nextron sin hovedkundegruppe bedrifter. Klart de må tjene penger, ikke alle kan selge ting til USA-priser. Nextron som spesialiserer seg på SuperMicro spesielt, kan ikke selge det til spottpris, slik som kanskje Amentio kan, som selger en million andre varer i tillegg.

Lenke til kommentar

Amentio "systemet" for bedrift er helt seperate folk fra privat.

Jeg har aldri opplevd noe problemer med bedriftsdelen, varer altid kommet på datoen lovet etc

Nextron tar over dobbelte av supermicro sin anbefalte retail for norden, så spottpris tar de nok ikke nei :)

Så når jeg vet de ville hatt en profitmargin på 15% med supermicro sin anbefalte retail, så dobbler den prisen da er det pent uaktuelt for meg og handle der.

Amentio bruker da et påslag på ca 10% over anbefalt retail når de skaffer slike spesialvarer, så når nextron tar gjerne 11k + mva tipper jeg amentio sin pris havner på ca 6k + mva.

edit:

Husker at jeg faktisk en gang bestilte prosessorer fra nextron, da jeg fant de billig hos de (var vel en hundrelapp under de andre på cpur til 10k stk).

Etter ordren betalt fikk vi ekstra regning på nye 6k pr cpu siden de hadde feilpriset sa de.... det ble rimelig raskt avbestilt kan du si...

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

De har tatt mer alt av saker for bedriftskunder til nye amentio (egne saksbehandlere,selgere etc for bedrift).

Men privatkundene virker det som ble litt screwed over, men de er vel ikke pålagt ta over alle kundeforhold fra gamle amentio når de nå er etablert som ny bedrift selvom samme navn.

Lenke til kommentar

Da var mesteparten av rackskapet oppe. Det var ganske hardt og få den opp den smale trappa, men det gikk. I og med at jeg fikk dette skapet så fulgte jo ikke alt med, dvs nøkler til å låse det med. Samt at jeg mangler noen rackfester og skruer (feste switcher etc) Så det er dessverre ikke mulig å låse det, men tror jeg overlever det. Pluss at døra bak har en bulk.

Er fremdeles i arbeid med å feste alle ting og fikse litt her og der, men her er noen bilder av foreløpig arbeid.

post-74957-0-28670700-1319476419_thumb.jpg

post-74957-0-63144500-1319476443_thumb.jpg

Og noen skinner jeg fikk med er festa nedi her bare så jeg slipper å ha dem slengende runt.

post-74957-0-40362800-1319476467_thumb.jpg

EDIT: Og da var jeg ferdig for i dag, eller for nå ihvertfall. Dører og vegger er kommet på, servere er startet opp. Trenger litt mer innmat enda men.

post-74957-0-11521200-1319485175_thumb.jpg

post-74957-0-70856400-1319485199_thumb.jpg

Dobbeledit: Følger det med skinner til de serverne du har bestilt cruzader?

Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Tingen er jo at hovedkortet til en server sjokkerende nok har server chipset/kontrollere.

Hovedforskjellen er at når en del ryker på servern såfremt ikke hovedkortet, så vil den fortsette like fornøyd men sende meg en e-mail om at delen må byttes.

Samt at man bruker ECC ram som er selvkorrigerende for feil, feil skjer og endel programvare er veldig sensitiv for feil så noe som ville kræsjet på vanlig hk/ram vil ikke merke noe feil med ecc.

Et "vanlig" hovedkort vil når noe går skjeis gå i blåskjerm og bare stå der, det er ikke helt ønskelig for en server...

Med en skikelig server kan du bytte prosessorer,vifter,ram,powerboards,strømforsyninger,harddisker,kontrollere etc uten at du må restarte.

Ikke minst så er de såpass standardisert at om jeg har en 10år gammel server som ryker en del i, så kan jeg fortsatt få den delen over disk siden de brukte samme delen i gjerne 50 modeller.

Prøv det med desktoppen din :)

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Cruzader sa det, grunnen til at en server er såpass mye dyrere enn en vanlig dektopmaskin er på grunn av alle sikkerhetsrutinene, og standariserte deler.

En del serverutstyr gjennomgår også endel hardere kvalitetskontroll enn det vanlig forbrukerutstyr gjennomgår.

Oppetid er svært viktig på servere, jo lengre en server er nede, jo mer penger taper man.

Men for all del, skal du sette opp feks. en filserver hjemme vil etter all sannsynlighet helt vanlige deler til desktopmaskiner gjøre nytten.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Med en skikelig server kan du bytte prosessorer,vifter,ram,powerboards,strømforsyninger,harddisker,kontrollere etc uten at du må restarte.

Hvor skikkelig server snakker vi om når du kan hot-swappe en cpu? Har kun hørt det er noen servere med cold-swap cpu. Allerede ved redundant RAM så snakker vi vel ganske høye priser? :p

Lenke til kommentar

ECC ram vil eg påstå er noko alle burde ha i dag. Du vil ikkje risikere at excel-arket inneheld ein liten tallfeil som kan bli ganske betydeleg ;)

Nytten i ECC minne er ikkje så ubetydeleg som mange trur. Ein filserver bør absolutt ha ECC, prisen idag er heller ingen hindring.

Lenke til kommentar

Hvor skikkelig server snakker vi om når du kan hot-swappe en cpu? Har kun hørt det er noen servere med cold-swap cpu. Allerede ved redundant RAM så snakker vi vel ganske høye priser? :p

Du skal ikke lenger opp enn 30-40k før du kan bytte cpus/ram (forutsetter at du har en config med flere cpus ofc).

Lenke til kommentar

Viktigste for min del ved kjøp av server/workstation deler. Er typisk båndbredde gjennom hele systemet. Situasjonen har heldigvis forbedret seg noe med PCIe, men før når det kun var PCI / PCI-X, så var det store fordeler med å ha 133 MHZ * 64 bits i forhold til standard PCI hvor man hadde 33 MHz * 32bits båndbredde.

For min del er jo dette også hobby, og hobby bruker man jo fort vekk litt penger på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...