Gå til innhold

Bilder av deres servere


-Shark-

Anbefalte innlegg

El Reg. hadde en interessant artikkel som omhandlet akkurat dette temaet i disse overskyede tider... Who the hell cares about five nines anymore?

 

Kan jo og nevnes at maaten vi ser datasystemer i dag er ganske forskjellig fra tidligere tider, Internett i seg selv er jo ikke designet for 100% oppetid, snarere tvert i mot, men i stedet ett fokus paa akkurat det faktum at enheter og objekter vil falle ned i tide og utide..

 

Og hva er en 99.999% oppetidsgaranti? om man faktisk da leser SLA'en, ikke definerer den hverken en garanti for under 5.26 minutter i nedetid i aaret, men snarere hvordan nedetid utover dette skal "kompenseres for".. Og ikke minst at all nedetid som er definert som "scheduled" kan fint vare i timesvis, helt uten aa bryte med 99.999% av alle SLA'er der ute :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

til og med kritiske systemar som mobilnettet til Telenor.

Det gikk jo ræv i bunn og grunn fordi det ikke ble tenkt på konsekvensen av handlingsrekken for og fikse første problemet samt et oppsett som ikke tålte at flere noder gikk ut samtidig.

Både vedkommende som startet rekken samt ansvarlig for oppsett burde vært hos nav snarest.

' timestamp='1314194452' post='18214297']

Og ikke minst at all nedetid som er definert som "scheduled" kan fint vare i timesvis, helt uten aa bryte med 99.999% av alle SLA'er der ute :)

Ja egentlig kan de ta det ned ganske så lenge uten bryte avtalen, men spørs hvor happy kundene ville blitt.

Er vel 6år siden sist jeg hadde mer enn 30sec nedetid på en server, da var det 2-3timer siden hovedswitchen ble tatt ned.

Servern ble oppsagt påfølgende dag.

 

Selvom all trafikk bare går videre til neste server så er såpass lang nedetid uakseptabelt.

 

 

Fikk forøvrig et fractal kabinett samt d-350 hk og ram til ny filboks, kanskje det blir et bilde eller 2 når den er oppe :)

Flyttet i lite rack-skap kompitabel leilighet så da blir det over i lagerreol og vanlige kabinetter.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Før jul bygde jeg ny server for å avløse min gamle server som håndterte Fil/Print/Ventrilo/FTP og CS server.

Fokus var strømgjerrig men kraftig nok til å håndtere disse oppgavene samt SqueezeBox server.

 

Serveren består av:

 

LianLi 2U Rackserverkabinett.

Tyan Tomcat S3095 for Intel Core2Duo mobile CPU.

Intel T7200 Core2Duo 2,0 GHz

2GB RAM.

HighPoint RR2680 8kanals SAS/SATA RAID-Kontroller.

4 x WD Blue 500GB disker i RAID 5 til lagring.

1 x WD Raptor 74GB til OS.

Samt mulighet for 4 x 2,5" SAS/SATA disker i front.

 

I Racket står også en 700VA FSP UPS og en 3COM managed 8 port switch og trådløst AP fra 3Com.

 

Har mistet min 100Mbit nettlinje, da jeg har flyttet fra Oslo, har for tiden 8\2Mbit :no:

post-25166-0-76228500-1314266588_thumb.jpg

post-25166-0-07792900-1314266601_thumb.jpg

Endret av Nohabla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ja egentlig kan de ta det ned ganske så lenge uten bryte avtalen, men spørs hvor happy kundene ville blitt.

Er vel 6år siden sist jeg hadde mer enn 30sec nedetid på en server, da var det 2-3timer siden hovedswitchen ble tatt ned.

Servern ble oppsagt påfølgende dag.

 

Selvom all trafikk bare går videre til neste server så er såpass lang nedetid uakseptabelt.

 

 

Fikk forøvrig et fractal kabinett samt d-350 hk og ram til ny filboks, kanskje det blir et bilde eller 2 når den er oppe :)

Flyttet i lite rack-skap kompitabel leilighet så da blir det over i lagerreol og vanlige kabinetter.

Kompatibel :) Forøvrig, hva er det du driver med siden du har så voldsomme oppetidskrav?

Lenke til kommentar

Regner med at web og game serverene har baade ISO 31000 og BS 25999 sertifiseringene sine i orden da :) Og selvfolgelig sjekket at upstream da folger samme etablerte standarder..

 

Risikoanalyse og business contigency (BCP) er vanvittig dyre og kjedelige saker, redundancy er mer enn bare to nettlinjer (i fullverdig N/S konfigurasjon iht. samme standarder seff) og en server med redundante PSU'er.

 

I praksis er det vel ingen som har fullverdig redundans, (se hva som skjedde med TEPCO bare noen maaneder tilbake..:cry:) Amazon har hatt flere uhell med sine systemer den siste tiden, Sony, CIA, Lockheed/RSA, baatanker og undersjoiske kabler, Titanic, listen er endelos.

 

Best effort/practice is the industry standard. Man kan ikke beskytte seg mot alt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En liten kommentar til oppetid: man kan aldri være helt sikker!

 

Her på jobb har vi to kurser, UPSer og agregat, men det hjelper lite når den ene strømforsyningen i kjerneswitchen ryker, også litt senere feiler UPSen som står på kursen til den strømforsyningen som er igjen.

Endret av xibriz
Lenke til kommentar

2nettlinjer(samme isp så egentlig lite hjelp annet enn ekstra fart) samt ups, men hoster ingenting hjemmefra så redudansen der har vel lite og si egentlig.

Nettsider kjører jeg i cloud med servere i andre datacenter som ns2/ns3 om i worst case clouden svikter.

Så et par små backup servere som tar synkroniseringen mot ns2/ns3 samt backups(Duh).

 

Resten er videreleide servere som står i et rimelig solid datacenter som vel må miste rundt 40 nettlinjer samt et par powergrids før de starter slite.

Har ikke hatt noe nedetid fra hosten sin infrastruktur, et par tilfeller av hardware svikt i serverne.

Da har det tatt 15-30min fra monitoring viser failure til delen enten har blitt byttet eller om større service så diskene satt i ny server som er online.

 

En liten kommentar til oppetid: man kan aldri være helt sikker!

 

Her på jobb har vi to kurser, UPSer og agregat, men det hjelper lite når den ene strømforsyningen i kjerneswitchen ryker, også litt senere feiler UPSen som står på kursen til den strømforsyningen som er igjen.

Med mindre vi snakker få minutters mellomrom så burde psu vært byttet da, men spørs vel gjerne på kontortid samt hvor stor bedrift da.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Endelig har jeg fått satt opp Derpy!

Det er navnet hun har fått, da hun strengt tatt har vært mindre enn samarbeidsvillig.

RAID-kortet fungerte kun når det hadde lyst - fikset ved å vaske det i vodka (improvisere ^^) ...

CPUene overopphetet seg hele tiden, da de ikke støttet Speedstep.

Nå byttet ut i AMD Operton 280er, som kjører relativt kjølig.

Ettersom det er USB1.1 på den er ikke det noe særlig å installere OS gjennom, så klarte etter langt om lenge å få gravd opp et gammel IDE DVD-drev, og installert Ubuntu server. Dette etter gjentatte forsøk på Debian og Ubuntu gjennom nettverksinstall uten at det virket av den grunn ...

 

Tjenester den kjører er for tiden kun Squeezebox og Killing Floor (til tider), men blir å få satt opp noe mer så snart jeg orker.

 

For autentifisering over SSH benytter jeg Smartkort, normal pålogging skrudd av.

Mest for å eksprimentere med det, men må si det er ganske tilfredsstillende å logge på ved hjelp av kort og PIN (^.^)

Selvsagt er det også mulig å logge på ved å telnete inn i fjernaksesskortet, og logge på via seriell konsoll, men det krever jo ett ekstra passord enn innlogging, så jeg tar det rimelig med ro.

Selvsagt.PNG

 

IMG_3264.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som kjenner til noen europeiske sider som selger Travla/Casetronic rack-kabinetter? Er ute etter Travla T2280, som også går under navnet "Casetronic T2280". itxdepot.com er eneste nettbutikken jeg har funnet som fører det, men de skal ha $380 for frakta, noe som er veldig mye. Kan bruke JetCarrier, men da har man et potensielt mellomledd som kan gjøre at ting blir borte... Noen tips?

 

Ikke at dette har med "bilder av deres servere" å gjøre, men kan fort resultere i ett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...