Gå til innhold

Bilder av deres servere


-Shark-

Anbefalte innlegg

' timestamp='1309992732' post='17990999']

8x SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM

 

Hvordan er din erfaring med disse diskene? De oppforer seg fint i RAID?, ingen drops eller timeouts? Jeg har selv vurdert enten aa kjope ett parti av disse eller Samsungs sine 2TB greens, og derfor jeg lurer :)

 

Er sprikende informasjon om disse diskene ute paa nettet, er det mulig aa stille TLER/SCT Error Recovery Control (eller ERC som seagate kaller det), eller er de laast/disablet i firmware som paa WD sine non-RE disker?

 

 

Fin server, veldig pent og velogranisert, i det hele tatt en lekker boks :)

 

Til nå har jeg bare positive erfaringer. Men den er bare ei uke gammel, så kan ikke påstå den er gjennomtestet og "godkjent" stabil enda.

 

For å være ærlig så har jeg ikke prøvd å gjøre noe med ERC, enda.

http://forums.seagate.com/t5/Barracuda-XT-Barracuda-Barracuda/RAID-Issues-ERC/td-p/25751 tilsier at det kan være mulig å forandre, men ikke testet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
' timestamp='1309992732' post='17990999']

8x SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM

 

Hvordan er din erfaring med disse diskene? De oppforer seg fint i RAID?, ingen drops eller timeouts? Jeg har selv vurdert enten aa kjope ett parti av disse eller Samsungs sine 2TB greens, og derfor jeg lurer :)

 

Er sprikende informasjon om disse diskene ute paa nettet, er det mulig aa stille TLER/SCT Error Recovery Control (eller ERC som seagate kaller det), eller er de laast/disablet i firmware som paa WD sine non-RE disker?

 

 

Fin server, veldig pent og velogranisert, i det hele tatt en lekker boks :)

 

Av de grønne diskene så er vel Seagate sine de beste om dagen. Jeg er imidlertid ikke fornøyd med dem til 24/7 bruk i et RAID6 på 8 disker.

Jeg fikk to disker som feilet i løpet av ca fire måneder. Når jeg begynte å finlese på Seagate's sider viser det seg at de oppgitte pålitelighetsspecs er gjeldende kun for en gjennomsnittlig bruk på 2400 timer i året, dvs 6,5t om dagen. I tillegg ryktes det på forum at Seagate forteller at diskene ikke bør brukes i større RAID på grunn av vibrasjoner fra de andre diskene. Det går dermed ikke på bare ting som TLER og tilsvarende, men faktisk på evne til å operere med god ytelse med mikrovibrasjoner fra andre disker i et array. Dette er grunnen til at enterprise disker har et fokus på dette med en rekke kompensasjonsmekanismer for vibrasjoner (bl.a en ekstra prosessor for å håndtere algoritmene).

 

Se denne youtube videoen:

 

Jeg byttet nettopp alle 2TB LP (med 3 stk Green av den nye typen også) med WD RE4 disker fordi påliteligheten var for dårlig til min hjemmeserverbruk. Jeg kommenterte detaljer rundt dette her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1352988&view=findpost&p=17991081

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var Samsungs F4 grønne disker som var de beste om dagen

 

Jeg bruker utelukkende Samsung, men har sett at mange bruker Seagate også, jeg har pdd 40 Samsung 2TB disker, noen eldre (F3 tror jeg) og noen F4, og den eneste som har dødd er den som datt i bakken fra 1 meter.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var Samsungs F4 grønne disker som var de beste om dagen

 

Mine samsung f4 har iallefall vært helt stabile. Ikkje noe tull med dem. 16stk surrer og går 24/7, sammen med samsung f1 disker og hitachi 2 og 3tb.

 

 

Andre ting so kan hjelpe er gode strømforsyninger, aktiv kjøling av alle disker, gode harddiskontrollere, og litt flaks :p

 

Eneste wd diskene jeg har, er de jeg har fått til test av WD...

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Jeg trodde det var Samsungs F4 grønne disker som var de beste om dagen

 

Det fine med Seagates green og LP serie er at ytelsen er meget god, slik som Samsungene også, samt at Seagate diskene har automatisk alignment for sektoremuleringen (4k > 512byte) slik at man ikke trenger å tenke på dette i noe OS.

 

Samsung F4 hadde en FW-bug som kunne gi korrupte filer dersom man sjekket for SMART samtidig som det pågikk en skriveoperasjon da jeg kjøpte disker. Dette sammen med usikkerhet angående sektoremuleringen og Linux-software RAID gjorde at det ikke ble dem selv om det sikkert er kjempedisker uten FW-problemer nå i dag.

Endret av marsboer
Lenke til kommentar

Jeg fikk to disker som feilet i løpet av ca fire måneder.

Jeg har 6stk av seagate sine green og 18stk av wd green.

Totalt 4disker har failet hittil, 3 av de seagate.

 

Er nok endel uflaks med men fra nå av er jeg en WD-mann!

 

Jeg er av motsatt oppfatning.

 

Har kompiser med WD Green som har feilet, på jobb har vi x antall WD Black som har feilet.

 

Det har blitt så ille at vi fikk en avtale at for hver WD Black som går i retur pga. feil får vi Seagate Barracuda tilbake.

Lenke til kommentar

WD Green skal vel uansett ikke brukes i RAID er det ikke sånn da?

 

Wd green kan faktisk brukes i raid står det på wd sine sider. Men det er vel ikke vidre anbefalt kanskje.. lurer på om en av mine som her har her begynner og bli småforkjølet eller noe.. det detter ut av raidet heletiden nesten.

 

jeg kommer til og kjøpe nye wd disker antageligvis den black serien til wd 1,5 tb 64 mb cash og slik.. jeg har jo bare en liten server i orhold til dere andre her ser jeg..

har bare en quadcore dual socet 1207 (amd) med 12 gb ram. og 4 disker i raid 5.

men funker fint det.

 

http://www.flextronics.com/computing/support/Server/Product/ViewProduct.asp?View=NM46X

post-215786-0-37534300-1310413629_thumb.jpg

post-215786-0-94698600-1310413696_thumb.jpg

Endret av haakkern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ang redundant nettverk som ble snakket om her, så gadd ikke braathe.no og ta seg råd til det og nå gikk det jo galt og mange store bedrifter (bla. Rygge flyplass) må stå hjelpeløse og si at systemet er nede.

 

Driver du sikkelig må du ha redundant nettverk o_O

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fått ommøblert litt, og skaffa 2 stk "Hyllis" til og ha servere, eksterne disker, Switch og UPS i.

Synes det ble ganske så greit selv.

 

post-74957-0-58883200-1314019137_thumb.jpg

 

UPS, Switch og Router

post-74957-0-58529500-1314019189_thumb.jpg

 

Minecraft Server

post-74957-0-05352000-1314019246_thumb.jpg

 

Filserveren

post-74957-0-91303300-1314019284_thumb.jpg

 

Diverse eksterne backupdisker som funker som lagringsplass inntil jeg har fått mine 4 siste disker til filserveren.

post-74957-0-33478900-1314019362_thumb.jpg

 

Baksiden av hyllene, prøvd å organisere kabler litt, samt en ser avtrekksvifta.

post-74957-0-68356300-1314019441_thumb.jpg

 

Nerdeplassen

post-74957-0-86792100-1314019475_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ang redundant nettverk som ble snakket om her, så gadd ikke braathe.no og ta seg råd til det og nå gikk det jo galt og mange store bedrifter (bla. Rygge flyplass) må stå hjelpeløse og si at systemet er nede.

 

Driver du sikkelig må du ha redundant nettverk o_O

Ja og nei, superreduntant oppsett kostar flesk. 3 timers nedetid er då faktisk ikkje så ille. Men alt kjem ann på problemstillinga. Cloud-tenester er jo det billige svaret på oppetid. Men dei har også sine ulemper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...