ATG Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) for gbit har vel ikke software vs ekte så mye og si nei, men stabilitet og hvordan et diskkræsj eller strømtap håndteres derimot. Dette er jo bare tull. HW raid er primært rettet mot ytelse, og gir kun muligheter innenfor produsentens egen proprietære standard. SW raid har større fleksibilitet og muligheter ved et diskrasj. SW raid har større mulighet til å skalere i ulike systemer med uavhengige kontrollere, oppsett og disker. Stabilitet er identisk, men er avhengig av grunnsystemet, på lik linje som HW raid. HW raid er mer utsatt ved strømtap, bortsett fra hvis man har batteripakke på kontrolleren, eller deaktiverer cache write. I dette tilfellet har jo personen en Quad core prosessor, så fakeraid er en fornuftig løsning, både med tanke på ytelse og generell stabilitet. Thumbs up for et bra system! Endret 7. mars 2010 av ATG Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 Dessuten har jeg UPS, og bor i et område hvor strømmen generelt aldri forsvinner Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 8. mars 2010 Del Skrevet 8. mars 2010 Software RAID i form av Linux mdadm er genialt! Hardware RAID i form av Adaptec RAID5805 (Med BBU selvfølgelig!) er også genialt! Jeg bruker begge deler i min filserver. Kjempefornøyd blir man uansett, men HW-RAIDet er vesentlig bedre på lese caching, noe man merker veldig godt om man håndterer mange små filer samtidig, f.eks ved massetagging av musikksamlingen din, håndtering av mengder med bilder og lignende. Begge to makser glatt gigabiten i begge retningen ved sekvensiell overføring av store filer! (Jeg har SSD-disk i maskina som jeg vanligvis jobber på, så den klarer å fylle på med data fort nok) Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Softraid er jo helt supert det, Linux mdraid er jo bare helt Men jeg maa si meg mer i favor av losninger som mdraid enn jeg er av disse 'pseudolosningene' som mange on-board eller 'billige' standalone kontrollerene tilbyr, som i og for seg er "det vaerste av to verdener".. Bedre da aa bruke kontrolleren med ren softraid (mdraid eller 'winraid') i steden for dette (ofte propritaere) hybridsoft greiene.. Men skal sies at hw raid har sin plass det ogsaa, spesielt paa steder der antall transaksjoner kommer fremfor 'ren throughput', som det vil gjore paa feks. en vmware/web/database server el., her er nok hw raid aa foretrekke.. utover dette, som paa en filserver etc. er jo softraid et helt kurant valg.. kan ha store fordeler aa ikke vare bundet til en spesifikk kontroller/produsent ogsaa.. som sagt, er jo ikke akkurat som om cpu sykluser akkurat er 'dyrt' disse dager heller Og paa et annet topic, disse smaa 'rackskapene' kan jo ha stor nytteverdi de ogsaa da , men med tanke paa at disse har heller skropelige 'mounting posts' er det ikke saa altfor mye vekt som skal til.. er en grunn til at media-pc'en er plassert helt paa bunn.. 'Cisco Systems PIX Firewall Media PC Series' MvH [infected] 1 Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 10. mars 2010 Del Skrevet 10. mars 2010 Haha du har faktisk bygget en mediasenter pc inn i en Pix boks? Lenke til kommentar
Nohabla Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Noen bilder av min lille server. Bruker denne serveren til torrent, ventrilo server, CS server og FTP. Jeg ville ha en stille maskin og har derfor brukt en Pentium M 1,86Ghz prosessor sammen med et MSI Hovedkort og laptop disk. Har også satt inn en scythe CPU kjøler og en Noctua 12cm vifte til kjøling av diskene. PSU en har fått en Papst vifte i stedet for den orginale, hjalp litt det også Hadde i utgangspunktet tenkt å bare bruke 2,5" disker av hensyn til støy, varmeutvikkling og plass. 1 TB 2,5" dikene er litt i dyreste laget enda, så foreløpig kjører jeg en 500 og en 640GB WD disk til lagring, samt en 60 GB fujitsu 2,5" laptop disk til OS (server 2003). Kolblet til bredbåndsservice 100/100mbit linje via 3Com 3CDSG8 Gigabit switch og Linksys WRT54G. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Min server, en ITX-220 1,2Ghz stående oppå routeren min. Brukes til HTTP lagring, lagring på nettverket, F@H, torrents, OpenTTD server. Kjøres gjennom logmein. Enkelt, greit og utrolig billig. (og at den er liten) Lenke til kommentar
slacky Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Noen bilder av min lille server. Bruker denne serveren til torrent, ventrilo server, CS server og FTP... Vil tenke at HLDS-serveren du har stående på den ikke yter så bra, i lengden. I og med at du har valgt å bruke en 2.5" (5400RPM)-disk for å håndtrede OS. Hjelper selvfølgelig på at du har HLDS stående på en annen disk.. Men, vil kreve RS veldig ofte, for å ungå spikes, og andre ubehalgelig ting. Samt, så er HLDS på windows egentlig crapy. HLDS er tross alt designet for linux i bunn og grunn, men cropet over til Win. Men, dette kommer fort ann på hvor mange slots du har, og plugins Lenke til kommentar
Nohabla Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 CS serveren har fungert veldig bra, nå er vi riktignok bare en liten kompisgjeng på opp mot 6 spillere og noen bots' av og til av gangen. Å fylle opp med max slots funker nok dårlig ja, men det kommer helt sikkert aldri til å skje Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 (endret) Her er nå serverracket mitt i kjellern. I tillegg har jeg en server som står og tar backup av alt på filserveren (unntatt BD/DVD-ISO) på jobben (chieftec tower) Endret 5. april 2010 av marsboer Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Ok, da har jeg satt montert et har 120mm vifter, og den kjører nå uten hverken støy eller varmeproblemer HQ: http://j.imagehost.org/view/0665/IMG_2332 HQ: http://j.imagehost.org/view/0788/IMG_2335 HQ: http://j.imagehost.org/view/0987/IMG_2334 Fant også en ny plass til den i stedenfor skapet jeg hadde den på før. (mer info om den lenger bak i tråden eller her http://sorforumet.com/viewtopic.php?f=29&t=305 ) Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 *snip* 16x1.5TB Seagate LP, 19.1TB formatert... Hvilket kontroller kort har du? :o) Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 (endret) Noen forslag til noen kule ting jeg kan kjøre på serveren min? Linja mot internett er 10/10, og ellers er lokal nettet på 1000/1000. Hovedkort: Asus P5N-T DELUXE CPU: Intel 2 Quad Q6600 @ 2,4GHz Ram: Crosair 2*1GB 400MHz DDR2 800 Grafikort: Husker ikke, men et ganske bra et som drar de fleste spill. Lagring: 1x250GB OS 4x500GB Lagring (2,25TB) + 2TB extern + 2TB extern BACKUP Strømforsyning: Husker ikke, men en ganske bra 850W modelær Optisk drev: En DVD Brenner Foreløbig kjører jeg: HFS - http://www.rejetto.com/hfs/ Filserver - deler filer på lokalnettet. Endret 11. april 2010 av Dj_Evelen Lenke til kommentar
ZoyZat Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Får vel slenge meg med her jeg å . Har et lass av servere osv i kjellern, er brukt for det meste til et LAN vi har, men noe er også i bruk daglig. det første bilde viser sånn som det er i dag, mangler en tanberg server på bildet. det andre bildet er fra før vi hadde LAN´et. enjoy Endret 8. mai 2010 av ZoyZat 2 Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 God blanding av folk som akkurat er begynnt å syssle med servere, og folk som setter opp de villeste greier. Jeg fant et bilde fra 2005-versjonen av mitt oppsett : 2005 Bortsett fra at det regner på server når jeg oppdaterer andre maskiner, er det lite som er forandret : 2010 Filtjener, Web, testmiljø for "uvikling" (Ms sql, .net, Talend) og selfølgelig p2p. En sak dog : Etter at jeg har tilgjengeliggjort serveren på nett skulle jeg gjerne hatt antivirus. Finnes det noe for gnitene folk her (bruker Clam i dag, men hører det er dårlig...) Lenke til kommentar
hvakrg Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Kommer vel an på hvilket OS du kjører. Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 Noen nye bilder.. PIX525e har endelig kommet i hus, foler meg tryggere allerede Gigabit fiber uplink har ogsaa blitt installert, og min nye blackbox logbox har faatt plass helt i toppen av racket Rock on! MvH [infected] 2 Lenke til kommentar
KjellSpell Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 (endret) *snip* Hva re-selger går du gjennom(dersom du går gjennom en)(og er du fornøyd med den)? Har selv en i7-4t, men å bli litt liten så må snart utvide med flere. Endret 24. mai 2010 av CissaM Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 *snip* Hva re-selger går du gjennom(dersom du går gjennom en)(og er du fornøyd med den)? Har selv en i7-4t, men å bli litt liten så må snart utvide med flere. Bruker whatload.com, bare å sende en sende en mail til fyren om du vil ha noe annet hyggelig og hjelpsom fyr. Du får også ofte avslag om du kjøper for lengre perioder. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå