Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Fikk endelig de 2 Chieftec SST-3141SAS lagringsdrevhylsene jeg bestilte for 14 dager siden http://img.photobucket.com/albums/v147/stonedlove/misc/IMG_0388.jpg Byttet vifter siden de som følger med bråker noe helt sykt. Hei ser veldig fint ut dette kabinetet med diskrammer oppe og nede hvor fikk du i disse rammene og hvilket kabinett er det du har kunne tenkt meg et slikt. Komplett.no: Chieftec 3 x 5.25" bays for 4 SAS or S-ATA HDD. Jeg har selv akkurat bestilt meg en ny filserver, med 8 stk. 2TB-disker, bilder kommer i neste uke sånn ca. Jeg vurderte samme hot-swap-greia, men det ble for dyrt, jeg leker heller MacGyver og bruker patentbånd. PS: Ikke siter bilder Endret 27. februar 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
shaker Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Hei ser veldig fint ut dette kabinetet med diskrammer oppe og nede hvor fikk du i disse rammene og hvilket kabinett er det du har kunne tenkt meg et slikt. Kabinettet er et Chieftec WH-01 og de hotswap bayene heter Chieftec SST-3141SAS. Viftene som sitter på Chieftec SST-3141SAS bråker mye så er nok lurt å bytte de ut med noe mer stillegående hvis du har tenkt å ha maskinen i stua eller et rom hvor man oppholder seg Jeg kjøpte 2 veldig stillegående 80mm vifter fra Noctua men de flytter ikke like mye luft som de som følger med. Endret 27. februar 2010 av shaker Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) Kjøpte meg Chenbro U4 rack kasse. Servern min skall i denne kassa. Kommer bruke HP SAS Expander i Norco 4220 kassa. Denne skall i norco 4220: Trenger finne denne: http://ieishop.com/img/products/th1/PE-2SD1-R10-1.jpg Det PCI-E slot, så jeg kan ta ut støm fra og mulighet til starte pc. Siden HP SAS Expander trenger ikke signal. Bruker Kabel mellom Areca 1680 til HP SAS expander, Det er opptil 10Gbit link mellom dem Men mangler ny PSU og haug med HITACHI 2TB disker Endret 27. februar 2010 av Agrophel Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 Haha pent! skal det være så skal det være! Neste blir vel en liten SAN løsning med iscsi? Skal flytte ut serverparken min nå, 2 1U bokser på rommet mitt er IKKE behagelig i lengden... Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 (endret) vet hva du mener TiduZ, hadde en stabel på 6x1u liggende på pc/spille-rommet når jeg satte de opp som lagde pent med lyd. tror jeg hadde blitt passe irritert skulle jeg hatt de kjørende der mer enn et par dager. Endret 27. februar 2010 av cruzader Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Noen aldri saa smaa updates i nettverket her i det siste, og har hatt en massiv opprydning og re-kabling av hele greiene.. puh.. saa noen nye bilder maa jo til SonicWall'en er blitt den nye perimiter brannveggen i huset.. kjorer bridge mode fra modemet.. endelig kneler ikke Internett lengre naar tre servere torrenter.. fra noen usle tusen eller to states stottet av modemet (dsl502t) til de 30000 aktive states'ene stottet av SonicWall'en er en meeeget koselig oppdatering Stateful packet inspection og skikkelig layer 3 ruting kommer absolutt godt med det ogsaa Saa har den opprinnelige HP ProCurve'en blitt 'erstattet' med en Cisco Catalyst 1900xl, for litt FEC morro En 'ny' Cisco PIX 515E er heller ikke saa langt unna, og skal faa plass paa toppen av SonicWall'en.. Paa min side av nettverket har det ogsaa skjedd noen aldri saa smaa endringer, endelig, endelig, endelig har jeg faat tid aa kable opp alt skikkelig Saa har ogsaa min andre Juniper NetScreen 50 Adv. kommet i drift, og jeg har installert CF kort i begge for utvidet logging.. Firebox'en har ogsaa faatt oppgradert sin versjon av FreeBSD og putrer lykkelig videre.. saa nettverks-setupen blir som folger: Juniper #1: Primaer brannvegg, kontrollerer all tilgang til rack'et.. (trusted zone) Juniper #2: Sekundaer brannvegg, kontrollerer tilgang til maskinene (secure zone) Firebox #3: Server brannvegg, kontrollerer tilgang til servere og tjenester (server zone) Saa naa er korteste distanse mellom en maskin og Internett tre brannvegger, og da ekskluderer jeg iptables kjorende lokalt paa maskinene Alt man gjor for aa beholde nattesovnen.. Noen vil kanskje paastaa at 5 (snart 6..) dedikerte brannvegger er en smule overkill for ett hus der 'bare tre' mennesker bor, men vi liker aa tenke paa det som en investering i god mental helse.. Paranoid? Neeh, sunt folkevett Internett er et skummelt sted disse dager@@! For det har jeg sett paa tv :!: Saa ett overblikksbilde over nettverket, hybelkameraten sin filserver har endelig flyttet seg inn i racket.. (serveren paa toppen, hoyre rack, midt i, viftene kjoler ned det 'make-shift' disk arrayet... boksen i midten er prmiaer brannvegg, boksen paa bunn er en Eaton 1500VA UPS..) Lian Li duger visst ikke stort som servere likevel.. saa den har blitt degradert til "desktop pc", er bare saa mange overopphetede og dode disker man orker for man faar nok, viser det seg.. Min filserver har ogsaa fatt to nye terabytes (paa toppen av den graa i disk stack'et), saa bare noen hundre gigs igjen naa for jeg bryter den magiske 10TB grensen, tilsammen i begge rack'ene er det vel en ca 14-16TB ett sted.. men raid 1 og 5 spiser opp en stor del av det hele.. og det samme gjor visst Lian Li kombinert med den Australske sommervarmen ogsaa.., saa raid kommer jo godt med.. MvH [infected] 1 Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Som sist gang er dette peeeent, Infected! Hva bruker du dette til, egentlig? Lagring? Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Som sist gang er dette peeeent, Infected! Hva bruker du dette til, egentlig? Lagring? Takk takk Har blitt mange mange timer med kabling .. Tja, ikke godt aa si hva alt brukes til.. Vi studerer begge 'Nettverk og informasjonssikkerhet', saa noe kan vel til en viss grad bortforklares som "educational", og at vi begge har en brennende interesse for hva vi driver med, blandet med en videre total mangel paa sunn fornuft.. det har vel egentlig bare ballet paa seg.. Lagring og filtjeneste er klart en stor del av det hele, med tanke paa at man maa betale her per. GB blir verdien av data deretter.. men det er mye annet i nettverket ogsaa, selv kjorer jeg mye VMware og hoster en rekke tjenester av diverse slag.. det blir mye tjenesteutvikling.. men uten en skikkelig og ikke minst stabil internettforbindelse blir vel det meste 'kompetanseutvikling' fremfor noe faktisk direkte "nyttig", siden vi ikke kan garantere noen videre oppetid Men utifra en teknisk forstand 'tilhorer' vel utstyret 'infectedtech' og ikke meg 'direkte' da, selv om det er noe uklart hvor akkurat denne linjen gaar :!: MvH [infected] Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. mars 2010 Del Skrevet 2. mars 2010 Tok med meg et rack fra jobb i dag, skulle kastes uansett Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 legg ut noe bilder av racket også da? det der er jo bare et kjedelig veggskap for nettverk hvor du ikke får brukt store switcher engang. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Om man ikke henger det på veggen kan man la store svitsjer bare gå ut på baksiden, så bør ikke være noe problem Desutten har jeg egentlig ikke brukt for noe stort rack, såvidt jeg trenger det her liksom. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 (endret) husk at rackprofilene i det skapet der er dimensionert og testet for formålet det var designet for, nemlig små switcher og patchepaneler. noe særlig mer vekt så vil det fungere dårlig, har selv mer enn 1 gang vært ute for slike skap ryke av overbelastning. både på veggfestet så de har falt ned samt lengre tid med overvekt i rackprofilen så den har røket. Endret 4. mars 2010 av cruzader Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Det kan nok stemme, men jeg gidder ikke dra med meg noen digre rack jeg ikke har plass til. Er ikke mer en en fremtidig svitsj jeg egentlig har av rackmonterbart utstyr. Er jo heller ikke noe problem å støtte opp for tunge enheter. fra bunnen eller noe, om det blir aktuelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) ... Endret 2. oktober 2010 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) ikke noe særlig fan av fake/software-raid for servere samt vet ikke helt hva den skal med skjermkort utover noe helt minimalt for serverbruk? ellers var det pent likte spesielt patentbånt mountingen Endret 6. mars 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Den kjører ekte RAID 5 da Skjermkortet er der fordi pcen er koblet til 50-tommeren i stua, liten leilighet, så jeg må plassere ting litt sånn strategisk Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 (endret) HighPoint RocketRAID 2680 er en fakeraid kontroller uten skikelig internminne/prosesor hvor pcens egen cpu gjør utregningene en "ekte raid" kontroller gjør selv. i praksis et hitech software raid med bedre styring enn de standard i windows, men langt ifra et ekte raid. highpoint selv markedsfører denne som mellomklasse kontroller for de som vil ha bedre enn det på hovedkortet men ikke har råd til ekte raid til 4000-6000kr. Endret 6. mars 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. mars 2010 Del Skrevet 6. mars 2010 Ah, men jeg har heller ikke behov for en så dyr raidkontroller uansett, det var ille nok å punge ut 10k for harddisker Lenke til kommentar
karakas Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) All den tid det er snakk om en filserver på ett Gbit-nettverk så ser jeg ikke poenget med ekte HW-raid uansett. All den tid 2680 ligger på rundt 500MB/s med raid5 så er ikke den noen begrensningpå ett slikt bruksområde. ZFS er jo rent software-raid og det er jo en strålende løsning. Endret 7. mars 2010 av karakas Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 7. mars 2010 Del Skrevet 7. mars 2010 for gbit har vel ikke software vs ekte så mye og si nei, men stabilitet og hvordan et diskkræsj eller strømtap håndteres derimot. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå