Gå til innhold

Nytt "Horn" i høyttaler. Det gamle skurrer.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg trenger nytt horn i høyttalerne mine.

Det er noen gamle Jamo Power 400 høyttalere.

Står impedance 4-8ohm på dem.

Bass elementet er byttet med Boscmann Competition 12" Sub. Disse spiller bra.

LINK Til Sub.

Det er 23,5x8cm hull.

Håper jeg kan få noe hjelp, til en erstatning av det gamle hornet, med nytt horn, eller noe som "gjør det samme". Ville helst hatt likt, da det sikkert gir best lyd i den kassa, pga størrelsen på hornet innvendig.

Selv vet jeg ikke hva hornet gjør, men er vel diskant det gir, i tillegg til diskant høyttaleren. Ser at noen nyere høyttalere ikke har sånt horn, men bare en annen rar sak som gir diskant. :p

Bakpå hornet står det:

Jamo H-025-4

Finner ikke noe om det hornet på google.

Edit: Forandra mål som var feil. Gikk litt fort i svingene. :w00t:

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er sikker på det er horn-konstruksjonen som sitter løst, og det ikke er f.eks diskantelementet som har fått brent kobberspolene eller noe slikt?

Forsvinner skurringa dersom du holder fast hornet? I så fall vil jeg tro du kan reparere hornet med å skru det fast eller lime det fast med silikon.

Lenke til kommentar

Hornet sitter dønn fast. Det er skrudd fast med 6 skruer, og jeg hører det er høyttaler skurring, som betyr at det ikke er friskt.

Spolen vet jeg ikke om er i orden, men hadde den vert brent hadde det vel ikke vert lyd i det hele tatt.

For det er lyd, men skurring innimellom. Det er veldig plagsomt.

Skulle gjerne hatt et par nye, bytter jo i begge høyttalerne når jeg først skal bytte. ;)

Lenke til kommentar

Dersom spolen har fått igjennomgå større effekt enn hva den tåler trenger den ikke nødvendigvis å bli helt ødelagt med det første.

Men det kan også være loddepunkter o.l. som har løsnet, eller til og med terminalene som har fått en støyt og løsnet - i enten høytaleren eller forsterkeren.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha saumfartet høytaleren innvendig både i terminaler, delefilter, ledninger/loddepunkter, etc, før jeg eventuelt hadde gått til innkjøp av ny horndiskant.

Lenke til kommentar
Dersom spolen har fått igjennomgå større effekt enn hva den tåler trenger den ikke nødvendigvis å bli helt ødelagt med det første.

Men det kan også være loddepunkter o.l. som har løsnet, eller til og med terminalene som har fått en støyt og løsnet - i enten høytaleren eller forsterkeren.

Hadde jeg vært deg ville jeg ha saumfartet høytaleren innvendig både i terminaler, delefilter, ledninger/loddepunkter, etc, før jeg eventuelt hadde gått til innkjøp av ny horndiskant.

7367224[/snapback]

Jeg har nå sett på utsiden av elementet, og målt ohm på det. Det er 8ohm på elementet, men det er en spole på utsiden av elementet i tillegg, og denne ser også helt fin ut. og totalt er det 12ohm med spolen.

Hva mere kan jeg se over?

Det er ikke mulig å få elementet av hornet. Det er limt fast med masse epoxy eller noe ser det ut som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...