Gå til innhold

Oppsporing av IMEI nummer

Anbefalte innlegg

Har på under en uke fått frastjålet to telefoner.

En Nokia 8800 på jobb og en BenqSiemens S68 etter et innbrudd i bilen.

Dette i seg selv er jo svært frustrerende, men når politiet i tillegg sier at de ikke bruker ressurser på å spore opp slike telefoner blir jeg arg.

Jeg tok en telefon til telenor og hørte med de hvordan dette gjøres. Og det var ikke mye arbeid, men de hadde ikke tillatelse til å gjøre det. Politiet måtte utstede dette.

Begge telefonene var forsikret så det er jo ikke noe økonomisk tap, men ønsker virkelig å få tak i personene som stjal telefonene. Finnes det noen annen måte og få sport opp disse?.. Jeg sitter på imei nummer på begge telefonene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fremt du ikke har installert noen som kan fjernovervåke telefonen på forhånd (noe som ikke finnes til 8800 og S68) er det for deg som privatperson umulig å spore en mobiltelefoner uten operatørens hjelp. Videre er det som operatøren din sier helt riktig at kun Politiet kan tillate noe slikt og kun ifm en Politiarbeid (les: overvåkning eller etterforskning).

OT: Hvorfor så personlig? All data på telefonene er med stor sannsynlighet allerede slettet og telefonene solgt. De har altså ingen verdi utover det du får av penger fra forsikringsselskapet i form av en ny telefon. Mulig du kommer til å føle deg bedre av å fysisk fortelle tyvene hvor dårlig du liker deres lange fingre, men jeg vil heller råde deg til å glemme alt. Tenk heller at du nå kan kjøpe en Nokia 8800SE eller en annen ny mobiltelefon på forsikringsselskapets regning. Videre kan du bruke en sync-tjenste som Zyb så du ikke mister alle kontaktene om du skulle oppleve mobiltyveri en tredje gang. :)

Lenke til kommentar

Hvis du leverer en anmeldelse så kan du få Telenor til å følge opp med å legge inn en blokkering på IMEI-numrene og da blir begge mobilene ubrukelige i de fleste mobilnett i Europa. Det krever ikke at politiet etterforsker noe, bare at det foreligger en anmeldelse. Og har du forsikring igjennom Telenor eller Netcom så blir telefonene blokkert på samme måte når det er utbetalt erstatning for dem såvidt det er meg bekjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...