Gå til innhold

Bråk fra PSU

Anbefalte innlegg

Jeg har en P4 som lager null lyd når den starter opp, men bråket kommer mer og mer og etter ca 20min er det full flydur.

Jeg tok en penn og stappet inni PSU vifta, og det ble stillhet. Så og si all støyen kom fra PSUen.

Den stakkars PSU vifta får jo varmere og varmere luft som den skal kjøle PSUen igjen med. Det er jo ikke særlig rart at den går på full fart etter en stund.

Vil det la seg gjøre og snu hele kassen på hodet og åpne opp PSUen og snu vifta i denne? Noen som har prøvd dette? Da vil PSUen få kald luft og dermed lavt turtall=ingen støy.

Noen som har prøvd dette og vil dele sine erfaringer?

Mvh

kjelli

[ Denne Melding var redigert av: kjelli på 2002-11-15 22:51 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro den greieste løsningen er å la ei stillegående vifte suge inn luft i bunnen av kabinettet. Sånn teoretisk så vil det vel gå an å gjøre som du foreslår, men da vil vel temperaturen i kassa bli ganske høy etterhvert(såfremt du ikke har noen andre vifter).

Forresten så lager vel ikke CPU'en noe lyd :smile: (for å være litt pirkete).

[ Denne Melding var redigert av: Jvla Halvsame på 2002-11-15 23:48 ]

Lenke til kommentar

hvorfor er det bra å sette inn en til bråkete vifte?

Jeg må ærlig si at jeg er ikke helt med.

Har en et rør med en vifte i ene enden, så vil det ikke hjelpe noen verdens ting å koble en vifte i andre enden og. Det går ikke mer igjennom røret for det. Sett at viftene er like da.

En PSU med vifte på "innsiden" derimot, det skal jeg være med på kan redusere støy.

Mvh

Kjelli

Lenke til kommentar

Quote:

kjelli skrev (2002-11-16 00:01):

Jeg skal prøve å snu vifta i PSUen og sette hele kassen på hodet i morra.

I de gode, gamle dager - da jeg var ung - blåste strømforsyningsviften inn i pesen. Dette gjorde at prosessor ble oppvarmet av spilluften fra strømforsyningen. Derfor gikk man bort fra dette håpløse konseptet. Dessuten blir da strømforsyning full av dritt! Dette er ikke bra...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 00:11, skrev kjelli:

For å få bedre luftgjennomstrømning? Setter han inn ei vifte til kan han kjøre begge på lavere spenning. Jeg mener det er bedre med to vifter som kjører sakte og bråker litt enn ei som kjører fort og bråker mye.

Ift eksemplet med et lukket rør så kan man nok argumentere mot det, men jeg kommer egentlig ikke på noen gode argumenter i farten.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 00:11, skrev kjelli:

Jeg må ærlig si at jeg er ikke helt med.

Har en et rør med en vifte i ene enden, så vil det ikke hjelpe noen verdens ting å koble en vifte i andre enden og. Det går ikke mer igjennom røret for det. Sett at viftene er like da.

En PSU med vifte på "innsiden" derimot, det skal jeg være med på kan redusere støy.

Mvh

Kjelli

Det med å sette inn ei til vifte nede i front kan hjelpe på kjøling av komponenter i pc'en siden du får blåst inn kaldere luft enn den som er inne i kabinettet og du vil også få luften i kabinettet til å bevege seg meir enn den allerede gjør.

Dette vil føre med seg att psu ikkje vil få så varm luft å jobbe med og derfor ikkje vil få så høgt turtall og bråke så mye.

Sjur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...