wil Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hei. Jeg satt med pc`en min her i sta og plutselig så begynner en av viftene mine å bråke noe forferdelig. Jeg avslutter pc`en min og tar av døra på kabinettet mitt. Jeg ser ikke noe nevneverdig egentlig, og slår den på igjen. Så setter jeg meg og chatter og setter i gang Firefox og Thunderbird. Jeg sitter forran pc`en hele tia, og plutselig kommer det samme bråket. Så jeg sjekker en gang til å sjekker at det ikke er noen kabler som ligger inn på vifta. Det gjorde det ikke. Når jeg skrur på pc`en min denne gangen, så har jeg døra oppe, tilfelle vifta begynner å bråke igjen. Så jeg skrur på pc`en min nok en gang, og ser om det blir bedre. Den står på litt og bråket begynner igjen. Jeg tror det er Chipset vifta som bråker, og jeg lurer på om denne er nøvdendig? Er den det? Spekullerte litt på om jeg skulle koble den ut et lite øyeblikket for å høre om problemet er det enda? Noen som vet? Vennelig hilsen. wil. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg ville ikke annbefalt å kjøre uten chipset kjøling i det hele tatt, men du kan helt sikekrt bytte den ut med en lit større passiv chipset kjøler. Jeg har enda ikek sett et hovedkort begynne å tulle fordi om chipset kjøleren har blitt byttet med passiv. Det kan godt være du ikke vil merke problemer om du bare kobler ut viften, men jeg ville som sagt ikke abnnbefale det. Blir northbridge for varm så crasher du før eller siden. Det kommer litt ann på hvilket chipset det faktisk er snakk om. Noen blir veldig varme, og andre har egentlig ikke noe behov for kjøling over passiv ribbe. Det er forøvrig et veldig typisk problem at chipset kjøleren begynner å dure etter en stund pga ubalanse i viften. Av en eller annen grun insisterer nesten alle produsentene på å bruke skikkelig dårlig kvalitets vifter på chipset. -Stigma Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Åssen hovedkort har du? Det er vel ikke tilfeldigvis et ASUS A8N SLi Deluxe? EDIT: Jeg ble gal av lyden og nappa av vifta mi. Det gikk sånn måtelig. Etterhvert begynte maskinen å oppføre seg ustabilt. Sendte mail til ASUS og fikk ny vifte, og med den montert funker det helt fint. Du bør altså ikke la northbridge være uten kjøler, den blir grisevarm. Endret 26. november 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Maskinvaren står i profilen min, Har et MSI Diamond kort, prøvde nå å koble Chipset vifta til PSU istede for Hovedkortet, men det løste ikke problemet. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) min chipset vifte bråker også noe forferdelig, høres ut som en gammal diselmotor med startproblemer. Det er jo bare å bestille en nye vifte, koster 50-100kr. Selv har jeg vært for lat til å bestille en enda. Hiver bare på meg headsettet og guffer på med musikk slik at jeg ikke hører den. Endret 26. november 2006 av Brian_N Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Har funnet ut at det gir seg etter et lite 4-5 minutt, men er litt irriterende. Tja, kunne selvfølgelig satt på headsett, men bruker ikke det når jeg har pc`en min nede her på rommet mitt. Prøvde å koble Chipsetvifta til PSU istede for til hovedkortet, men problemet ble ikke løst. Nå kommer det vanlig during fra Chipset vifta så da går det greit egentlig. Men uannsett. Det er ikke noe farlig at den bråker så mye? Kan selvfølgelig se om jeg får kjøpt en ny en da, men. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Har funnet ut at det gir seg etter et lite 4-5 minutt, men er litt irriterende. Tja, kunne selvfølgelig satt på headsett, men bruker ikke det når jeg har pc`en min nede her på rommet mitt. Prøvde å koble Chipsetvifta til PSU istede for til hovedkortet, men problemet ble ikke løst. Nå kommer det vanlig during fra Chipset vifta så da går det greit egentlig. Men uannsett. Det er ikke noe farlig at den bråker så mye? Kan selvfølgelig se om jeg får kjøpt en ny en da, men. 7365164[/snapback] nei det er ikke noe farlig, men det tyder sikkert på at den kommer til å streike om en liten stund. Min har bråka i et halvår nå, men jeg skal bestille en ny en no snart. Få bytta ut det bråket. Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Ja. Regner med det ja. Lar det bare være inntil videre. får se når jeg får noe penger til over, så tenker jeg at jeg kjøper en. Æ`kke sikker på om jeg skal satse på Papst eller Thermaltake enda. Papsten er no billig da men. Lenke til kommentar
Daron Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg har prøvd en passiv kjøler fra Zalmann.. virker som oftest bedre en de fabrikkmonterte vifte kjølerne.. og HELT stille Den koster heller ikke alverdens Lenke til kommentar
wil Skrevet 26. november 2006 Forfatter Del Skrevet 26. november 2006 Ja. Veit det at den er stille, så kanskje jeg skulle tenkt over det jeg også. Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Et lite triks er å olje vifta. På undersiden av vifta. ( Der støttene fra sentrum av vifta går ut til kantene) Er det som regel en propp. ( Ofte under merkelappen som sier hvor mange volt vifta skal ha, produsent etc ) Et par dråper olje nedi der kan gjøre underverker. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Vifter er noen bæsj. Alle tar de kvelden en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå