Gå til innhold

installere MAC OSX på Intel-basert laptop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lov om opphavsrett til åndsverk $39 h.

 

Forsåvidt finner jeg det tvilsomt at en bruksavtale som blir presentert kjøper etter at kjøp har funnet sted skal være juridisk gyldig...

7416584[/snapback]

Takker :thumbup:

 

 

 

Men bare av ren nyskjerrighet; paragrafene refererer til "Den som har rett til å bruke et datamaskinprogram". Har du rett til å bruke det om du ikke godtar lisensen? Eller lisens går kanskje under "avtale" det... Hmm..

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-036.html#39h

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar

MEN:

 

Hvis man skal få til OS X på PC, må man uansett bruke en x86 versjon av OS X, som igjen er ulovlig. Grunnen er at det ikke selges X86 versjoner av Mac OS X av Apple, og de som følger med en Intel Macintosh vil ikke funke på en annen X86 maskin (ikke en gang en annen Intel Macintosh (tenker modell her)).

 

Så da må du laste ned en pirat versjon av OSX, og her har det ikke noe å si om du har en lisens eller ikke, for når ble piratvirksomhet lovlig igjen?

 

For å få det til er du nødt til drive piratvirksomhet, og prøv å finn en paragraf som sier at det er lovlig.

Lenke til kommentar
Så da må du laste ned en pirat versjon av OSX, og her har det ikke noe å si om du har en lisens eller ikke, for når ble piratvirksomhet lovlig igjen?

7425159[/snapback]

Såvidt meg bekjent så har du lov å laste ned men ikke laste opp. Du må også tenke på at det finnes også patcher som man kan tilføre reine ISO-filer direkte fra Apple. Så da er det plutselig lovlig igjen?

 

Så lenge du har en lisens har du rett til å installere operativsystemet på en datamaskin.

 

Men la oss si at du har mistet DVDen din med OSX Tiger på. Du har en lisens på produktet. Kan du da laste ned en ISO fra internett? Vil du bli dømt skyldig i en rettsak hvis du gjør noe slikt?

Lenke til kommentar
Så da må du laste ned en pirat versjon av OSX, og her har det ikke noe å si om du har en lisens eller ikke, for når ble piratvirksomhet lovlig igjen?

7425159[/snapback]

Såvidt meg bekjent så har du lov å laste ned men ikke laste opp. Du må også tenke på at det finnes også patcher som man kan tilføre reine ISO-filer direkte fra Apple. Så da er det plutselig lovlig igjen?

 

7427072[/snapback]

 

Ja det er fullt mulig, det er jo en evigvarende diskusjon. Men når det kommer til trådstarters spørsmål og dette forumet her og dets retningslinjer så kan vi ikke tillate diskusjon hvor han skal ha hjelp til å installere en piratversjon av OSX.

 

Er uansett en diskusjon som foregår internt nå og ingen avklaring er enda kommet. (Retningslinjene er endel strengere enn norsk lov)

Lenke til kommentar
Er det så enkelt som å kjøpe et PowerPC OS og så plutselig gjøre det til X86 bare med en patch når Apple har jobbet med å gjøre det til Universal Binary i flere år?

7427555[/snapback]

Hvis du kjøper en Mac nå, da får vel du med en DVD for Intel Tiger, eller?

7427560[/snapback]

 

Stemmer det, eller. Det følger med to CDer, eller DVDer. Ikke helt sikker hvilken av valgene det er!

 

Og ja, det er vel egentlig lov å laste ned, men det er ikke lov å laste opp som det ble sagt, men siden både torrent og P2P laster opp samtidig som du laster ned som du laster ned. Mao det er ikke lov å laste ned! :thumbup:

Lenke til kommentar
Er det så enkelt som å kjøpe et PowerPC OS og så plutselig gjøre det til X86 bare med en patch når Apple har jobbet med å gjøre det til Universal Binary i flere år?

7427555[/snapback]

Hvis du kjøper en Mac nå, da får vel du med en DVD for Intel Tiger, eller?

7427560[/snapback]

 

Tiger har vært Universial Binary hele tiden. Altså en versjon som fungerer på alle Macer.

Lenke til kommentar
Og ja, det er vel egentlig lov å laste ned, men det er ikke lov å laste opp som det ble sagt, men siden både torrent og P2P laster opp samtidig som du laster ned som du laster ned. Mao det er ikke lov å laste ned! :thumbup:

7427898[/snapback]

Nei det er ikke lov å laste ned, det har vært ulovlig i halvannet år. Og bittorrent er P2P...

 

Og datamaskinprogrammer har vært ulovlig å laste ned i mange herrens år.

 

Jeg bruker her "laste ned" som synonym på "ved fremmed hjelp" i lovverket.

Lenke til kommentar

 

Tiger har vært Universial Binary hele tiden. Altså en versjon som fungerer på alle Macer.

7427990[/snapback]

 

Vel, delvis rett. PowerPC versjonen tror jeg faktisk har grunnmuren til å kunne funke på Intel, men dette er uansett ikke "unleashed" mao ikke nok til at det noen gang vil funke på en Intel mac (da tenker jeg på versjonen som kan kjøpes i butikker).

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Så da må du laste ned en pirat versjon av OSX, og her har det ikke noe å si om du har en lisens eller ikke, for når ble piratvirksomhet lovlig igjen?

7425159[/snapback]

Såvidt meg bekjent så har du lov å laste ned men ikke laste opp.

7427072[/snapback]

Ja det er fullt mulig, det er jo en evigvarende diskusjon.

7427805[/snapback]

 

Som olsen var inne på - dersom du vet at noe er er lagt ut ulovlig på internett, har du ikke rett til å laste dette ned. Dette er det ikke lenger noe tvil om.

Lenke til kommentar
Vet dette blir som en slags bump, men kunne ikke for det  :ermm:

 

Sjekk screenshotet fra dataen min:

 

24429.jpeg

 

Ble så inspirert nå  :!:

 

 

Edit: kan informere om at OS X er byttet ut med linux nå, gjor det bare for å se hvordan instalasjonen og slikt foregikk  :p

7458514[/snapback]

Hvordan fungerte det ? :)
Lenke til kommentar
Vet dette blir som en slags bump, men kunne ikke for det  :ermm:

 

Sjekk screenshotet fra dataen min:

 

24429.jpeg

 

Ble så inspirert nå  :!:

 

 

Edit: kan informere om at OS X er byttet ut med linux nå, gjor det bare for å se hvordan instalasjonen og slikt foregikk  :p

7458514[/snapback]

 

 

 

Og OSX takla alt av drivere til skjermkort og prosessor osv? Hvis det gjorde det.. Nice! Frem for OSX! :w00t:

Lenke til kommentar

Vel, alt fungerte toppers, eneste minuset var at jeg ikke fikk høyere oppløsning enn 1024x768.

 

Jeg har skjermkortet Nvidia GeForce 7800 GTX som jeg tror er noe sært i de fleste tilfeller. X86 er å annbefale om du ikke har tilgang til Mac, men det slår ikke en ekte Macintosh :)

 

Edit:

 

Glemte å nevne dette...:

 

Maskinen kjørte mye raskere OSX enn den noen gang har kjørt Windows. Kjørte Cinebench og resultatene ble disse:

 

Samme maskin, men med

 

Os X : 47 sek

XP: 1 min og 47 sek

 

:ohmy:

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...