ptroinks Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hei! Har kjøpt meg en ny harddisk, som nå er den tredje som er i kabinettet mitt. Den skal brukes til backup o.l., og er da ikke systemdisk. Jumperen er satt til slave, og under oppstart (og i BIOS) dukker den opp som primary slave, noe som ser helt fint ut siden det sto "none" som primary slave før jeg satte denne i maskinen. Så snart "starting windows xp"-bildet kommer opp (svart bakgrunn, blå fremdriftsindikator-ting under xp-logoen), ser jeg i et veeeldig kort øyeblikk at skjermen blir blå og at det er noe tekst der, før maskinen starter på nytt. Blåskjermen forsvinner så raskt at det er umulig å se hva som står der, så jeg har ikke snøring på hva windows mener er feil. Er det noen her som kan si meg hva som foregår og hvordan jeg kan fikse det? Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hei!Har kjøpt meg en ny harddisk, som nå er den tredje som er i kabinettet mitt. Den skal brukes til backup o.l., og er da ikke systemdisk. Jumperen er satt til slave, og under oppstart (og i BIOS) dukker den opp som primary slave, noe som ser helt fint ut siden det sto "none" som primary slave før jeg satte denne i maskinen. Så snart "starting windows xp"-bildet kommer opp (svart bakgrunn, blå fremdriftsindikator-ting under xp-logoen), ser jeg i et veeeldig kort øyeblikk at skjermen blir blå og at det er noe tekst der, før maskinen starter på nytt. Blåskjermen forsvinner så raskt at det er umulig å se hva som står der, så jeg har ikke snøring på hva windows mener er feil. Er det noen her som kan si meg hva som foregår og hvordan jeg kan fikse det? 7363408[/snapback] Prøv å start i sikkerhetsmodus. Om du ikke vet hvordan: Trykk F8 under oppstart, rett etter bios og før Windows logoen kommer opp. Trykk flere ganger på F8 for å være sikker, aka trykk repetivt fra bios er ferdig til du får opp en meny. Velg her da å starte i sikker modus. Om maskina fungerer i sikker modus kan du skru på så BSOD'en varer lengre, og kanskje også lagrer noe nyttig info. Sett til f.eks. Small memory dump (64 KB). Dette gjør du i Startup and Recovery som du finner under Advanced tab'en i system properties. Om du vil kan du sende meg denne minidump'en på PM så skal jeg fyre opp windbg og se på core dumpen. Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Nei, det fungerer ikke å starte i sikkermodus. Jeg har nå nappet ut ledninga til ny-disken, og nå starter maskinen helt fint. Har slått av at maskinen skal restarte automatisk, og har også satt small memory dump som du skriver. Skal nå plugge i HDen igjen og, hvis alt går som jeg håper, se hva som står på blåskjermen. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Nei, det fungerer ikke å starte i sikkermodus. Jeg har nå nappet ut ledninga til ny-disken, og nå starter maskinen helt fint. Har slått av at maskinen skal restarte automatisk, og har også satt small memory dump som du skriver. Skal nå plugge i HDen igjen og, hvis alt går som jeg håper, se hva som står på blåskjermen. 7367220[/snapback] Om/når du får BSOD igjen nå tar du bare og napper ut disken igjen og sender fila som ble lagret til meg. Ser jeg lett hva som har kræsja med kernel debuggeren. Endret 27. november 2006 av johneinar Lenke til kommentar
Winnetou Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 hadde et lignende problem for en tid tilbake.. problemet lå i at disken aldri har vært formatert.. sett in xp cden, boot fra cd, og formater disken (uten å installere windows) Lenke til kommentar
imfrommanndame Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det kan være at BIOS prøver å boote fra den nye disken, så gå inn i BIOS -> boot -> boot devises -> hard drives. Jeg tror det er ca der. Velg in allefall den disken du hadde win på før! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Det må ha vært et helt spesiellt problem hvis det ikke fungerte pga at disken ikke er formatert. Generellt sett skal Windows uten problemer håndtere en helt ny disk. Har du forsøkt å koble den nye disken som erstatning for, i stedet for i tillegg til, den lagringsdisken du har fra før? Edit: hvis det er en blank disk kan den jo ikke boote Windows, så det er ikke den nye som booter. Men kanskje den gamle lagringsdisken? Endret 27. november 2006 av hårek Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det er mest sannsynlig det de andre nevner her, men jeg tror kanskje det kan være strømforsyninga, jeg. At med den siste harddisken din, så er det kanskje akkurat ikke nok kraft i PSUen din til å drive maskinen. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Ikke fått generert en crash dump ennå? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Det er mest sannsynlig det de andre nevner her, men jeg tror kanskje det kan være strømforsyninga, jeg. At med den siste harddisken din, så er det kanskje akkurat ikke nok kraft i PSUen din til å drive maskinen. 7369254[/snapback] Tenker på det samme. Nåtidens digitale komponenter er ganske kresne på strømmen de får tilført, og en hardt belastet strømforsyning kan forårsake mye rart. Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 (endret) Ikke fått generert en crash dump ennå? 7369254[/snapback] Ehh , det har vel blitt generert en dumpfil, men jeg aner ikke hvor den ligger. Ser den ikke på rota til C:\ hvertfall. Jeg har fortsatt noen problemer, men nå har jeg fått maskinen til å starte opp med den nye disken koblet til. Rekkefølgen på enhetene mine var før som følger: Primary master: windows-disken min Primary slave: den nye disken jeg kjøpte Secondary master: DVD-ROM Secondary slave: en gammel disk som er full, derav kjøp av ny disk Denne konfigen funket jo som sagt ikke (blåskjerm ved oppstart), så jeg byttet IDE-kablene til primary slave (ny-disken) og secondary master (DVD-ROMen), og nå starter den helt fint, men jeg ser ikke disken i windows. Før jeg poster mer her, skal jeg se hva andre her på forumet har gjort for å fikse dette siden jeg mener jeg så noen tråder med dette som tema. Endret 28. november 2006 av ptroinks Lenke til kommentar
ptroinks Skrevet 28. november 2006 Forfatter Del Skrevet 28. november 2006 Da var alt i orden her ! Fulgte rådene som jeg leste i en annen post (for andre med samme problem som leser dette, kan dere se hvordan problemet løses her), og nå er alt oppe og går... tror jeg da . Takker for alle gode forslag! Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Dumpfilen som %SystemRoot%\MEMORY.DMP om det er complete dump og som %SystemRoot%\Minidump\Mini<date>-<seqno>.dmp for small memory dump. Om det andre "problemet": Alle vet vel at man må partisjonere og formatere en disk før bruk vel? Uansett kunne jeg tenkt meg å se på crash dump'en. Rart om det fungerer om du kun gjorde den endringen du beskrev. Fordi diskene har akkurat samme ARC path som før, som Windows bruker under boot. En mulighet er at du har brukt en kabel elns. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå