Gå til innhold

mikroovn trafo, lysbue osv. Advarsel! høyspenning!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
husk og hold oss oppdatert :thumbup:

Noen som vet hvor jeg kan få tak i et slikt trafo, uten å ødelegge min kjære micro?

Denne dingsen må nesten jeg også prøve å lage :)

7660712[/snapback]

sjekk hos f.eks butikker, som selger slikt, om de har en samling hvor slikt ee-avfall ligger osv.

jeg får mikro'ene fra jobben til fattern, der er det et sted hvor ee-avfall samles. og noen ganger ligger det mikro'er der. har fått tak i 3stk. :dribble: så jeg har noen reserve trafoer også :thumbup:

(grunnen til at jeg prøver og få tak i flest mulig, er fordi jeg har lyst til og lage denne:

post-38181-1168130277_thumb.jpg )

Oppdatering:

jeg fikk det nesten til, skal forsette i morra. (filmer det, litt mere artig enn bare et bilde...)

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Ren gjetning:

Avstanden er for stor til at stigen tenner. Hvis du gjør avstanden mindre vil du enten brenne av stengene, eller så vil ikke lysbuen vandre. Derfor setter de inn en ledning helt inntil den ene elektroden, og fester ledningen i den andre. Når du da setter på strømen, vil lysbuen gå fra den ene elektroden til ledningen, gjennom motstanden, og videre til den andre elektroden. Nå vil det danne seg plasma. Denne vil etter hvert få en lavere resistans enn motstanden. Nå vil lysbuen slå over og gå mellom de to elektrodene.

Mener dette høres mest logisk ut.

7660443[/snapback]

Quite Correct. Var det den var til. Motstanden var på 1kOhm, 15W, og den vart svidd av effekten som låg over den... Stengene er av kobber, og alt (med unntak av trafoen:P) var laga sjølv.

Stengene var 6mm^2 kobberkabel om eg ikkje husker heilt feil.

3kV er litt lav spenning til slikt, derfor den midtelektroden, som eg har kalla Gary-elektrode, ettersom eg vart tipsa av ein på eit forum om den, og han kallte seg Gary ;)

Lenke til kommentar

men var det 1-gangs lysbue du fikk til, eller var det sånn at når du satte på strømmen så gikk lysbuen oppover til toppen, også begynte nederst igjen osv., eller bare en gang fra bunnen og opp, og ikke noe mere? ;)

jeg fikk det til en gang i går (eller i dag/natt) men da glemte jeg og sette på kamera... :( også skulle jeg få det til en gang til, men neida, da ville det ikke skje noe... :hrm:

typisk...

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
men var det 1-gangs lysbue du fikk til, eller var det sånn at når du satte på strømmen så gikk lysbuen oppover til toppen, også begynte nederst igjen osv., eller bare en gang fra bunnen og opp, og ikke noe mere? ;)

jeg fikk det til en gang i går (eller i dag/natt) men da glemte jeg og sette på kamera... :( også skulle jeg få det til en gang til, men neida, da ville det ikke skje noe... :hrm:

typisk...

7666967[/snapback]

Du ser vel på bildet at den er komt rimelig langt... gikk forsåvidt så lenge vi ville.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fikk slept med meg 3stk av de trafoene på skolen, seriekoblet utgangene, satte opp 2 stenger, 1,5m høye. Buen gikk helt opp!!

fikk dratt den jævla stilige lysbuen!! 12-15cm bred på det værste!

kuleste jeg ever har vært borti!

12 000 V ble det når vi seriekoblet utgangene.

jeg måtte koble meg inn på et 40A vern for og få drevet faenskapen uten problemer. parallell koblet inngangene, slik at alle skulle få 230V inn.

syyykeste jeg ever har vært med på!

feteste var når vi "blåste" flammen, med en vifte. ble artige figurer.

skal se om jeg ikke får tak noen av video-opptakene som ble gjort. :)

syyykt! :cool:

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Trafoer på 2kV @550VA er ikke noe å kødde med. Er det ikke laget til strømbegrensing så er dette ting som lett kan skade et menneske med døden til følge.

Plasmabuer er ikke så grei å se på heller uten briller. Er kraftig UV stråling som skader øyne og fører til hudkreft.

men artig..joda.. ;)

Lenke til kommentar
Trafoer på 2kV @550VA er ikke noe å kødde med. Er det ikke laget til strømbegrensing så er dette ting som lett kan skade et menneske med døden til følge.

Plasmabuer er ikke så grei å se på heller uten briller. Er kraftig UV stråling som skader øyne og fører til hudkreft.

men artig..joda.. ;)

8819032[/snapback]

Briller: Så absolutt, sveisebriller er vel en fordel. Men hudkreft? Tror det skal litt mer eksponering til.

Lenke til kommentar
Hva åpner du de filene med?

Quicktime og VLC vil ikke åpne dem. Quicktime klager på at det ikke er filmfil og VLC gir ingen melding tilbake.

8887032[/snapback]

Hmm... Mplayer tar dem i allefall. De har stort sett bare *åpnet* seg her... Linux m/ mplayer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...