Gå til innhold

mikroovn trafo, lysbue osv. Advarsel! høyspenning!

Anbefalte innlegg

sikkert mange som har lest det andre emnet mitt, om "flyback trafoer".

Greit nok at man kan få mye futt ut av dem og, men tror man kan få mere futt ut av mikrobølge trafoer. (en gedigen svær tung kloss)

drev og eksprimenterte med dette i uka som var, på jobben til fattern (jeg måtte, hadde ikke utak hjemme i kjellerverkstedet som var høyere enn 10A).

fikk lagd no skikkelig fyrverkeri-greier :dribble: .

Hadde tilgang til en 32A kurs, så jeg brukte den, for og være sikker på at det ikke skulle bli noe problem... :mrgreen::devil:

Her er et lite "skjema" av hvordan jeg lagde det:

post-38181-1164560788_thumb.png

og her er en video (tatt med mobil-cam, det suger, men du ser hvertfall lysbuen):

(du må ha en avspiller som støtter 3gp formatet)

http://home.no.net/stian206/Klipp(21).3gp

(ha øynene rettet mot den rød esken midt på ca. )

men, har en del spørsmål til dette, har sett noen steder, hvor man har to stenger, (samme formen som på tegningen min), men der kan lysbuen vandre oppover og nedover, hvordan får jeg til det?

på min, som jeg lagde med 2 kobber-kordeler, da bare brant den med en gang, og ikke ville mer... tips?

og når jeg prøvde med tykkere stenger, skjedde ikke noe... :hmm:

Hilsen gærningen Just-_-me !

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men, har en del spørsmål til dette, har sett noen steder, hvor man har to stenger, (samme formen som på tegningen min), men der kan lysbuen vandre oppover og nedover, hvordan får jeg til det?

Når du får overslag (lysbue) dannes det så vidt jeg vet plasma rundt buen, plasma leder bedre enn luft, men den er også svært varm. Den varmer opp luften rundt lysbuen. Varm luft vil stige oppover, så den begynner å stige oppover og plasmaen følger med. Siden plasmaen følger med vil lysbuen kunne strekkes ut og bli lengre siden plasmaen leder bedre enn luft, men når avstanden blir for stor brytes lysbuen og den vil starte på nytt nederst og stige oppover igjen. Mener jeg leste dette et sted. Hvordan de får den til å gå nedover forstår jeg ikke, men det kan kanskje være så enkelt som at det var litt turbulens der de gjorde forsøket (altså tilfeldig).

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Uten at jeg har noe vidre erfaring med dette vil jeg også tro at ved en slik lysbue så vil elektrodene oksidere og dermed skape dårligere kontakt akkurat i det punktet hvor buen har oppstått. Dersom stengene er parallelle vil dermed motstanden være noe lavere et annet sted på elektrodene, og lysbuen vil dermed gå der i stedet.

P.S. Dette er kun en teori.

EDIT: Kunne vært moro å få satt en strømbegrenser på den, du ville nok ikke brent av kordelene like fort da og lysbuen ville holdt lenger.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

hehe, sant det.

men tror faktisk ikke at lysbuen går ned, når jeg tenker meg om, tror den bare begyner på nytt nede...

jeg så nemlig på teknisk museum, (klassen min var der i forige uke)

da hadde dem noe slikt, to stenger stakk opp av en svart plate,

dem var ikke parallelle (se tegning lenger ned)

når du trykker på en knapp, så kommer lysbuen nedenfra, og går oppover, også starter den på nytt osv. (husker ikke 100%, men tror det var sånn)

tegning:

post-38181-1164568124_thumb.png

slik var formen på den... og det var tykke stenger også...

hvordan får dem til det?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
hehe, sant det.

men tror faktisk ikke at lysbuen går ned, når jeg tenker meg om, tror den bare begyner på nytt nede...

jeg så nemlig på teknisk museum, (klassen min var der i forige uke)

da hadde dem noe slikt, to stenger stakk opp av en svart plate,

dem var ikke parallelle (se tegning lenger ned)

når du trykker på en knapp, så kommer lysbuen nedenfra, og går oppover, også starter den på nytt osv. (husker ikke 100%, men tror det var sånn)

tegning:

post-38181-1164568124_thumb.png

slik var formen på den... og det var tykke stenger også...

hvordan får dem til det?

7363977[/snapback]

Det har jo Dr_VingTor forklart i posten sin over her..

på toppen blir avstanden for stor og den begynner der det er minst avstans(nede)

Varmen i lysbuen driver den oppover

Lenke til kommentar

jo, men som jeg skrev i første post tror jeg, så skjedde det ikke noe når jeg prøvde to mettall stenger, uannsett hvor nærme jeg prøvde... :hmm:

og prøver man med tynne saker, bare brenner det med en gang, og kan ikke brukes flere ganger...

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

har ikke noe videre erfaring med dette jeg heller, men sørg for at lysbuen starter et stykke over flaten du har montert pinnene på. dette gjør du enklest ved å lage en knekk innover rett før du begynner å ta de fra hverandre slik at du er sikker på at du har minst avstand der. Lysbuen vil alltid starte der det er minst avstand.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

skjer ikke så mye på denne fronten foreløpig, men driver og testet litt for det.

har hittil bare prøvd med èn trafo, og svi av ledninger og slikt.

men har lyst til og prøve og seriekople utgangene på flere trafoer, for og få litt høyere KV.

har tenkt til og seriekople de 3 jeg har. (så da blir det ca. 6KV på utgangen, og ca. 1A hvis jeg har tenkt riktig.) :cool:

men på Primær siden, er jeg ikke helt enig med meg selv :p

for, på inngangen, jeg kan jo ikke seriekople der, for da får dem jo ikke 230V hver...?

skal jeg bare ta og parallell kople de 3?

hvordan blir det med strømmen da?

hvis en trafo bruker 10A (jeg målte det...), og jeg skal ha 3, så må jeg vel nesten ha en 30A sikring for og klare og dra dette? :ph34r::ohmy: eller tenker jeg feil nå?

hovedsikringen i huset er jo på 40A, 1-fas..., da går det jo til helvette med hele greia, samtidig som jeg ikke har noe 30A uttak her hjemme...

det som står på trafoene, er 550VA. ikke noe mer. for spenningen inn er jo 230V, og spenningen ut på disse er som regel på 2KV.

kanskje jeg ikke skulle dratt dem med meg hjem, hver trafo veier jo faen meg. 8kg.

for på jobben til fatt'ern har jeg tilgang til større uttak...

var et slit og få dem med meg hjem. hadde 2 i en sekk på ryggen, og èn i en pose ved siden av. følte meg helt mør i hele kroppen når jeg kom hjem... :(

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

det hvite røret, er det en motstand? i så fall, hvor stor, og hvilken effekt har du valgt på den? sitter den mellom stengene?

dette er noe du har lagd?

hva for matriale er det de stengene er av? kobber ?

denne lysbuen vandrer oppover, også starter på nytt igjen?

:):cool:

Lenke til kommentar

Ren gjetning:

Avstanden er for stor til at stigen tenner. Hvis du gjør avstanden mindre vil du enten brenne av stengene, eller så vil ikke lysbuen vandre. Derfor setter de inn en ledning helt inntil den ene elektroden, og fester ledningen i den andre. Når du da setter på strømen, vil lysbuen gå fra den ene elektroden til ledningen, gjennom motstanden, og videre til den andre elektroden. Nå vil det danne seg plasma. Denne vil etter hvert få en lavere resistans enn motstanden. Nå vil lysbuen slå over og gå mellom de to elektrodene.

Mener dette høres mest logisk ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...