martlo Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Hei Jeg har en filserver stående hjemme som jeg tenker å kjøpe flere harddisker til. For øyeblikket har jeg 4 IDE-disker i den, og spørsmålet er om jeg skal gå for nye IDE-disker eller s-ata. Etter hva jeg forstår vil jeg ikke merke store ytelsesforskjellen, men det er vel gunstig å være litt fremtidsrettet...? Prisforskjellen er jo også minimal, for ikke så snakke om de tynnere kablene. Jeg må i så tilfelle kjøpe et s-ata kontroller kort i tillegg, da hovedkortet mitt er gammelt. Serveren brukes til lagring og streaming av media(til xbox), og kjører ubuntu. Har null erfaring med s-ata, hverken i linux eller windows. Så hvis det er noen problemer forbundet med s-ata og ubuntu, så rop ut her.... Svarer kanskje meg selv her, men er interessert i innspill Lenke til kommentar
tmisund Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Jeg ville uten tvil kjøpe SATA disker nå. Har selv en filserver som jeg oppgraderte med 8 nye SATA disker for snart et år siden. Skaffer du deg rette kontrollerkortet har du også muligheten for å "hot swappe" disker på serveren. Endret 26. november 2006 av tmisund Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 S-ata er mer fremtidsrettet, raskere overføring, nyere tegnologi som igjen ikke lager så mye støy/vibrasjoner, ryddigere når det gjelder kabler +++ Gå for S-ata. Om hovedkortet ditt ikke har støtte for det kjøper du et kontrollerkort, til rundt 1k. Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 For den tusenlappen kan du da plukke opp ett helt hovedkort. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 For den tusenlappen kan du da plukke opp ett helt hovedkort. 7370190[/snapback] og? Lenke til kommentar
martlo Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Ja, det blir nok sata-disker på meg ser det ut til. Satser på en Promise sata-kontroller http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310630. Regner med denne duger? Får den vel for under 800kr. For den tusenlappen kan du da plukke opp ett helt hovedkort. Ja, det er sant. Men hvis jeg skal ha enda flere disker en gang i fremtiden, så trenger jeg nok den sata-kontrolleren uansett. Takker for innspill! Lenke til kommentar
zicoz Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 (endret) For den tusenlappen kan du da plukke opp ett helt hovedkort. 7370190[/snapback] og? 7370725[/snapback] Og om man da investerer i ett nytt HK med SATA istedenfor ett kontrollerkort, så har man bedre plass til å utvide med flere SATA-disker senere. Og om man f.eks. plukker opp dette: https://prisguiden.no/product.php?produc...1187#userReview Så har han mulighet for 7 interne disker+3 PCI-porter for utvidelse. Endret 28. november 2006 av zicoz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå