Gå til innhold

Siste Ordet 6 (LES de oppdaterte reglene FØR posting)

darkness|

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva har du og filmer før 1930 til felles?

De blir trent opp til så mye, mye mer enn krig, og krig er så mye mye mer enn å drepe. Seriøst, jeg håper du simplifiserer for å få frem et poeng og ikke seriøst har så lite forståelse.

9044196[/snapback]

Ja jeg simplifiserer. Og ja krig er mye mer enn å drepe.

Men får å vinne en krig så nytter det ikke å gå i inn i et land og dele ut roser og tro at alt ordner seg.

En krigs første fase handler om å nøytralisere fiendens forsvar. Her handler det mest om å drepe.

Man må selvsagt også kontrollere informasjonsflyt, bygge fasiliteter og infrastruktur og også om å vinne lokalbefolkningens "hjerter" En okkupasjon har ALDRI fungert over lenger tid uten støtte fra de som bor der.

Lenke til kommentar
Ja jeg simplifiserer. Og ja krig er mye mer enn å drepe.

Men får å vinne en krig så nytter det ikke å gå i inn i et land og dele ut roser og tro at alt ordner seg.

En krigs første fase handler om å nøytralisere fiendens forsvar. Her handler det mest om å drepe.

Man må selvsagt også kontrollere informasjonsflyt, bygge fasiliteter og infrastruktur og også om å vinne lokalbefolkningens "hjerter" En okkupasjon har ALDRI fungert over lenger tid uten støtte fra de som bor der.

9044230[/snapback]

Du har rett i at det ikke hjelper å dele ut roser. Og i en verden hvor det og å drepe er de eneste alternativene, så ville man nok begynt med å drepe. Men som nevnt så er ikke verden svart/hvitt, og da blir det igjen tåpelig å argumentere slik.

Det finnes få eller ingen "faser" i en krig da hver krig er annerledes, og det er svært sjeldent i disse nyere dager at man faktisk har fiende mot fiende-kriger. Nå kan alt fra infiltrering til informasjonssamling vise seg å være mer effektivt enn teppebombing, og selv om det er snakk om å nøytralisere fiendens forsvar tar du fortsatt feil om at det handler om å drepe. Det er en grunn til at ikke-dødelige våpen får mer og mer støtte, da å drepe hverandre nesten aldri løser krigskonflikter (noe de aller, aller fleste forstår).

Pusur: Vi har tilfeller hvor FN har utplassert "peacekeepers" for å okkupere områder som tidligere har vært (van)styrt av diktatorer, osv. Her finner man ofte at de får støtte av lokalbefolkningen.

Endret av SteffyPants
Lenke til kommentar
Hvor mange okkupasjoner er støttet av lokalbefolkningen? :ermm:

9044251[/snapback]

Svært få, men NATO-okkupasjonen av Kosovo er et eksempel :)

edit:

@steffypants: Jeg ser ditt poeng. Men i bunn å grunn så læres man opp til å drepe når man er soldat. Krig handler ikke KUN om å drepe men det er en viktig del av det. Ja ikke-dødelige våpen får mer og mer støtte men det kan aldri erstatte vanlige våpen totalt i en krig.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Vel, agurker kan plasseres ganske bra overalt, men det er et relativt utdebatert emne her. xD

EDIT: Jenter i Europa påtvinger seg selv anoreksi og hjelper hverandre under slagordet "Det er ikke en sykdom, det er en livsstil"

Endret av Eplefe
Lenke til kommentar
EDIT: Jenter i Europa påtvinger seg selv anoreksi og hjelper hverandre under slagordet "Det er ikke en sykdom, det er en livsstil"

9044299[/snapback]

Er ikke egentlig så vanskelig å påtvinge seg selv det, selv om alvorlighetsgraden varierer, så klart. Uff. Verden er helt klikk.

Lenke til kommentar
Vel, agurker kan plasseres ganske bra overalt, men det er et relativt utdebatert emne her. xD

9044299[/snapback]

Ikkje i min fartstid... :hmm: *søke på "agurk -mat"*

Anoreksia er ille... Ei i klassen min som hadde/har det. Hu var vekke fra skolen et halvt år, kom så tilbake, men har nå begnynt å komme sjeldnere igjen.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Anorektiske vrak er ikke noe pent. Jenter SKAL ha litt former. Det er ikke min påstand, det er min sannhet...

9044317[/snapback]

Ingenting galt med at jenter med for mye former spiseforstyrrer seg ned til, som du sier, å ha litt former.

9044320[/snapback]

Utrolig bra, SteffyPants! :!:

Lenke til kommentar
Ingenting galt med at jenter med for mye former spiseforstyrrer seg ned til, som du sier, å ha litt former.

9044320[/snapback]

Er en forskjell på å "spiseforstyrre seg ned" og å slanke seg, da. Tankegangen under en spiseforstyrrelse er ikke helt bra. :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...