Gå til innhold

Siste Ordet 6 (LES de oppdaterte reglene FØR posting)

darkness|

Anbefalte innlegg

Og der var smurfen ferdig med heldags i markedsføring.

Gikk sannsynligvis ad undas, men jeg skrev da i det minste 6 sider og forklarte begrep og laga en kampanje osv.

Håper jeg gjorde det rette, for jeg hadde ikke snøring på hva jeg gjorde.

Sitti den siste timen og prøvd å dryge tida lengst mulig før jeg gikk :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeromac, ja det er slitsomt å være tidlig ferdig :p

8427923[/snapback]

Men det er gøy og sitte å se på alle andre mens de vrir hjernen. Hehe :D

Ahh, her prøver jeg å spise matpakka mi, men det er litt vanskelig når hunden min nærmest har munnen sin oppi maten min. Tigging > no goodie >.

Så jeg kasta han ut, og nå ligger han utenfor døra og skraper og piper. :innocent:

Endret av Zeromac
Lenke til kommentar

He he :p

Matpakka mi ja, den har jeg helt glemt.

Begynner å bli en stund siden sist jeg spiste nå.

Ja ja, er ikke særlig sulten uansett.

Mer lysten på å komme meg hjem fortest og enklest mulig, men det er ikke så lett at det gjør noe.

Det er masse snø ute, tett snøvær og faenskap :/

Ikke et vær man vil gå 3 km i...

Lenke til kommentar
hjemme og slapper av... burde vært på kurset og kjørt noen labber men jeg har vondt i det meste av ledd. Faens leger som ikke finner ut hva det er :mad:

8428020[/snapback]

Har du vært hos riktig type lege®?

Tipper at det ikke er isjas eller så ille som bekhterevs sykdom. Men kan det være Morbus Crohn?

Eller tar jeg det kanskje litt langt?

EDIT:

Drar det enda lenger.. GIKT!

Slitasjegikt (artrose) er den vanligste formen for gikt. Alle mennesker får slitasjegikt i større eller mindre grad. Det er en nedbrytende giktform som overveiende angriper og nedbryter brusken i de vektbærende leddene. Det er en langsom fremadskridende sykdom, og symptomene er smerter og innskrenket bevegelighet.

Leddgikt (artritt) Leddgikt er en kronisk inflammatorisk (betennelses) leddsykdom. Den forekommer hyppigst hos kvinner og starter som regel i 30-40 års alderen.

Symptomene er smerter i mange ledd. Betennelsesreaksjonen i leddene fører etter hvert til deformiteter og feilstillinger av ledd, fingre og føtter. En mindre del av disse pasientene får store leddfunksjonstap og dermed en vis grad av invaliditet.

Urinsyregikt (podagra) Urinsyre dannes når kroppen forbrenner proteiner. Normalt skilles stoffet ut i urinen, men hos noen mennesker kan det hope seg opp og danne krystaller i leddene. Dette gir en betennelsesreaksjon i leddet, som er veldig smertefull. Ofte angripes leddet mellom stortåa og foten, og denne tilstanden kalles podagra.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

Tipper at det ikke er isjas eller så ille som bekhterevs sykdom. Men kan det være Morbus Crohn?

8428049[/snapback]

Er ikke isjas. De andre greine vet jeg ikke hva er. Har vært og tatt MR-bilde men de fant ikke noe så legen bare skrev ut masse ibux 600mg til meg. Det hjelper ltt. Jeg vet akkurat hva jeg skal ta for å være fin i et par ukers tid men har slutta å henge i det miljøet der jeg får det hehe :p

edit: ellers har jeg både leddgikt og fibromyalgi i familien men legen mente det sikkert ikke var det

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

8428049[/snapback]

Er ikke isjas. De andre greine vet jeg ikke hva er. Har vært og tatt MR-bilde men de fant ikke noe så legen bare skrev ut masse ibux 600mg til meg. Det hjelper ltt. Jeg vet akkurat hva jeg skal ta for å være fin i et par ukers tid men har slutta å henge i det miljøet der jeg får det hehe :p

edit: ellers har jeg både leddgikt og fibromyalgi i familien men legen mente det sikkert ikke var det

8428071[/snapback]

Ved Bekhterevs sykdom oppstår det betennelse i leddene. Leddene i ryggsøylen og bekkenet kan forkalke og bli stive på grunn av betennelse. Grunnen til at betennelsene oppstår vet vi ikke. Det er flere menn enn kvinner som får Bekhterevs sykdom, og de fleste er i 20 - 30- årene når sykdommen starter. Sykdommen kan utvikle seg gradvis gjennom et langt liv, og i de verste tilfellene kan ryggsøylen bli helt sammenvokst og helt stiv. Da får pasienten rund rygg.

Sykdommen begynner ofte med murrende smerter og stivhet nederst i ryggen. Noen får også smerter og hevelse i et kne eller en ankel. Etter hvert kan hele ryggen bli stiv, og brystkassen blir også stivere og mer ubevegelig. Bekhterevs sykdom er ganske vanlig, men det er stor forskjell på hvor dårlige de som har sykdommen blir. Mange får ikke andre plager enn de som er nevnt. Mens andre har mye mer vondt. De får ofte leddbetennelser, og blir stadig stivere og mer ubevegelige i ryggen og brystkassen.

Når det gjelder hva som "hjelper", godt du har gitt deg bort fra miljøet. Selv vært der. Og det hjelper deg ikke i lengden ;)

Noe som kan hjelpe er fysioterapeut, men de holder det som regel bare i sjakk. Samme gjelder aktupunktør.

EDIT:

Fibromyalgi/FM/fibro/fibrositis er jeg glad jeg ikke har, verken i egen person eller i familien. Unner ingen det.

Selv har jeg bare hatt Myalgisk Encefalopati / M.E.

Endret av DemoniZer
Lenke til kommentar

kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av Bekhterevs...

Er mest skuldre, knær, albue, håndledd og fingre det går utover hos meg. Blir stivt og varmt der jeg har vondt. sliter med å åpne brusflasker og lignende om jeg er ille. Før så var det bare knea jeg sleit med men det har gradvis blitt verre. Kan være helt fin i lengre perioder også plutselig kommer det tilbake.

Lenke til kommentar
Vel, jeg ville tatt kontakt med en fysioterapeut og slikt.

De kan ofte hjelpe bedere enn hva leger kan.

Btw, jeg sliter med skiveutglidelse i min familie. :(

8428147[/snapback]

Ja må få gjort det...

Faen ass det gjør vondt å skrive i dag tilogmed. Er på en måte blitt vant til det nå så det er ikke så ille. Bruker handa på en annen måte når det verker...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...