Stonemeister Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Hvem hater Kristin Clemet? Jeg har for meg at hun har mye av skylda for litt elendighet på norske skoler. 7412289[/snapback] Nå er jeg spent. Kom med noen eksempler, da. 7412299[/snapback] Det kan jeg ikke, da jeg bare hater henne for å være mainstream, og fordi jeg hadde miserable år på skolen når hun var utdanningsminister. Skoler i Norge bygger ikke opp undervisningen slik at de mindre skoleflinke får det litt lettere enn resten, mens de smarte får mer krevende undervisning. Da jeg er en av klassens "glupinger" som de kaller meg, føler jeg at jeg ikke fikk oppgaver som var krevende nok og red på en bølge gjennom barneskolen, og når jeg kommer inn på ungdomsskolen og tror at jeg kan flyte på kunnskapen min så brytes bølgen og jeg lander med et heidundrende magaplask. Jeg føler bare at de skikkelig smarte elevene ikke får utnyttet det de har til det fulle. Og hva er gøy med undervisning om du kan omtrent alt fra før? For eksempel, i tredje-femte klasse fikk jeg spesialundervisning i engelsk fordi jeg lå milevis foran alle andre, da jeg har engelsk som morsmål og har bodd i New Zealand i fire år, og lekte meg gjennom sjuendeklasse-pensum i fjerde klasse. Men nå er jeg omtrent på lik linje med de andre i klassen min som er flinke i engelsk, fordi jeg ikke fikk fulgt opp på spesialundervisningen i sjette klasse og måtte sitte og subbe gjennom pensum som jeg hadde bevist at jeg kunne bedre enn allerede i fjerde klasse. Og sjuende klasse var som å gå fjerde klasse på nytt igjen, fordi jeg fikk samme boka som jeg hadde gjennomgått fra før. Endret 3. desember 2006 av Stonemeister Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 For at spesialbehov skal tilfredsstilles må det privatskole til! Det blir jo feil, noen folk tar ting jævlig lett, og det burde ikke koste noe privat for å gi dem ekstra stimuli, så lenge norsk skole skal være "gratis". Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 For at spesialbehov skal tilfredsstilles må det privatskole til! Det blir jo feil, noen folk tar ting jævlig lett, og det burde ikke koste noe privat for å gi dem ekstra stimuli, så lenge norsk skole skal være "gratis". 7412337[/snapback] Nemlig. En løsning på problemet er at man deler opp skoleklassene etter nivå, og ikke helt random. Om man gir de smarte folka den beste tilgjengelige læreren som er å få på den skolen og får undervisning tilpasset det klassen klarer vil det hele gå bedre. Men neida, i Norge skal alt være likt, så de "dumme" elevene skal kunne utvikle seg til å komme opp i den mellomsmarte gruppa, mens de smarte skal falle tilbake og havne i den mellomsmarte gruppa, så trengs det ikke spesialundervisning, fordi alle er helt like. Jeg tror faktisk at klasser som blir delt opp etter prestasjonsnivåer vil fungere mye bedre enn det systemet vi har nå. Jeg har ihvertfall blitt irritert en god del ganger fordi læreren skal bruke tid på å forklare noe til de som er litt treige i oppfattelsen, mens de som skjønte det første gangen går glipp av verdifull undervisningstid. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Jadda, tenk hvor motiverte de folka som hadde havnet i "dumme-klassen" hadde blitt da. "Hei, jeg heter Espen, jeg er 18 år og jeg går i en klasse som er for ikke fullt så smarte folk, fordi regjeringen bestemte det. Jeg er flink til visse ting, men iom at jeg ikke får den beste læreren, så får jeg ikke utnyttet talentene mine helt." Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Jadda, tenk hvor motiverte de folka som hadde havnet i "dumme-klassen" hadde blitt da. "Hei, jeg heter Espen, jeg er 18 år og jeg går i en klasse som er for ikke fullt så smarte folk, fordi regjeringen bestemte det. Jeg er flink til visse ting, men iom at jeg ikke får den beste læreren, så får jeg ikke utnyttet talentene mine helt." 7412352[/snapback] Joda, men de får jo også undervisning som er tilpasset deres evner, og de blir ikke presset til å kunne noe som de ikke får til. Jeg vil se på det som mye mer demotiverende å ikke kunne det du skal lære, mens du ser andre elever som raser gjennom det uten problemer, enn å bli plassert i "dumme-klassen". Noe av det som gir motivasjon på skolen er jo å kunne stoffet som skal kunnes. Endret 3. desember 2006 av Stonemeister Lenke til kommentar
-Redhead- Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Lenge siden du har vært innom SO -Redhead-.. 7411726[/snapback] jepp, blitt ei stund nå Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Mushi, du trengs på msn asap! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Har ikke å si hvilken politiker det er snakk om. De sier mye skit og alt er bare løgn. Uannsett hva de lover så skjer det ikke. Politikk = løgn 7412304[/snapback] Allāhu Akbar // Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Kan ikke tenke meg hvordan det hadde vært uten politikk... Trodde dette var en liten smalltalk tråd, begynner man å prate om politikk eller religion blir smalltalk til bigtalk. Uansett, jeg er ikke trøtt så jeg våker Endret 3. desember 2006 av Newt32 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 enda en dag på jobb for meg kjedelig å sitte her alene og følge med på alt... har heldigvis en tv her da... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Så var dagen før eksamen endelig kommet. Jeg er en smule redd, da jeg ikke gjorde det så bra på øvingsoppgavene som ble lagt ut, så jeg satser på en effektiv dag med lesing etterfulgt av en svært heldig prøve imorgen. 1 eksamen down, 3 to go. Juleferien har aldri fristet så mye. Lenke til kommentar
Sadfez Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Uansett når jeg legger meg fortiden, så våkner jeg kl.7-8. =\ Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Uansett når jeg legger meg fortiden, så våkner jeg kl.7-8. =\ 7412545[/snapback] Da er vi to Eneste var igår som jeg sov helt til halv 10 Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 (endret) Lockes illusjon er provoserende kul. Endret 3. desember 2006 av SteffyBoy Lenke til kommentar
El-Deno Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Uansett når jeg legger meg fortiden, så våkner jeg kl.7-8. =\ 7412545[/snapback] Da er vi to Eneste var igår som jeg sov helt til halv 10 7412552[/snapback] Da er vi 3! La meg kl 4 og går og våkna for en time siden Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 Mornings folks. Jeg foretrekker å våkne senest 9. Bah. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 God Morgen! Har alle sovet godt?? Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 enda en dag på jobb for meg kjedelig å sitte her alene og følge med på alt... har heldigvis en tv her da... 7412538[/snapback] Uhm, du kan se tv på jobb? Drømme jobb ville nå jeg si Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 For at spesialbehov skal tilfredsstilles må det privatskole til! Det blir jo feil, noen folk tar ting jævlig lett, og det burde ikke koste noe privat for å gi dem ekstra stimuli, så lenge norsk skole skal være "gratis". 7412337[/snapback] Kapitalisme deler rikdommen ujevnt, sosialisme deler elendigheten jevnt. Skjønner du poenget mitt? I skolen som har vært til nå har alt handlet om at ingen skal føle seg spesielle, janteloven har herjet, og dette har ført til at flinkere elever har måttet synke til et utålelig nivå fordi det ville vært diskriminering å gi dem utfordringer og stimulans, og på den måte anerkjenne at de er flinkere. De mindre flinke elevene har fått surfe gjennom skolen og kommet unna med omtrent alt. Jeg husker særlig de mindre flinke og motiverte på ungomdsskolen, de kunne gjøre omtrent hva de ville, mens lærerne lot det passere siden "de ikke var så flinke som de andre elevene". Her prøvde de ikke engang å stimulere dem til å jobbe på skolen. Derfor ble mange elever revet ned til det såkalte middelnivået, og det var få som klarte å utfolde seg skikkelig. Selv var jeg syk gjennom hele ungdomsskolen, så at jeg ikke ble definert som en flink elev er greit. Men jeg sto på sidelinjen. Forøvrig er disiplin et større problem i norsk skole. Det er ikke lenger lov for lærere å ta tak i elever, og da snakker jeg ikke om bank. Når en barneskoleelev har blitt tatt tak i og ristet litt, fordi han har gjort noe veldig galt, kommer foreldrene og truer med søksmål for barnemishandling, siden deres englebarn aldri kommer til å gjøre noe galt. Hele skolesystemet vårt er snudd helt på hodet. Nå driver barna skolen som et anarki, og alt gjøres etter deres vilje. Når lærerne ikke lenger kan ta tak i et barn som gjør noe galt og fortelle at dette er galt, forstrer vi opp en god del ungdom som ikke har lært noen vitale forskjeller på rett og galt. Jaja, dette får være nok for i dag. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 3. desember 2006 Del Skrevet 3. desember 2006 God Morgen! Har alle sovet godt?? 7412608[/snapback] Nei Jeg har fremdeles vondt i øret, det smeller i øret når jeg snur meg, puta mi er full av noe kliss som kommer fra øret. Og jeg har en sprengt trommehinne. *Synes synd på seg selv* Sov du godt da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg