Gå til innhold

Siste Ordet 6 (LES de oppdaterte reglene FØR posting)

darkness|

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
finns ikke folk som "ikke snakker dialekt" :)

8006340[/snapback]

Jo, de som har et sosiolekt i stedet for en dialekt. *pirke, pirke*

Dessuten har ikke bokmål og østlandsk så mye med hverandre å gjøre som folk gjerne tror. Jeg grøsser av noen av østlandsdialektene.

Lenke til kommentar

Okei, siden du er så opphengt i det:

Fun fact!: I den opprinnelige bokmålen, før den siste reformasjonen, var det ikke lov med hunkjønn i bokmål, det var kun to kjønn, en og et. Sånn skriver jeg fortsatt bokmål. Syntes det er idiotisk å ta inn nynorskting i bokmål. Så med mindre du KUN bruker "hankjønns"-endinger, så snakker du ikke bokmål, pluss de oversteånde. Enten sosiolekt, eller dialekt.

Sådetså. *kverulere*

Lenke til kommentar
*snip*

8006358[/snapback]

en sol

en jente

en ku

en hytte

en dame

Jeg har nok noen endinger som ikke faller under de "gamle" bokmålsreglene, men det er nå faktisk de nye som gjelder. :p

Uansett: Jeg snakker ikke rent bokmål, men jeg vil påstå at det er fullt mulig å snakke det. Jeg har kjent folk som er ganske ekstreme på det området, for å si det sånn.

Min konklusjon: Det finnes mennesker som snakker bokmål, men du kan godt få kalle det et "bokmålssosiolekt" dersom det redder dagen din.

Men nå må jeg kjappe meg og bli ferdig med pakkingen, så jeg ikke mister bussen. :)

Lenke til kommentar

:ermm:

Det var en gang en en diskusjon

..som fikk navnet " Typisk Norsk "

Og slik ser det ut til å bli her nå, med alle " forstå seg på'ere"

Men er vi virkelig slike flisespikkere?? ( Som vi ikke skulle være her..)

Fra det ene til det andre

--> Hørte at om vi har minus 5 grader, og kuling, så er den faktiske temperaturen -->

minus 15

Da kan jo flere klage over at det er kaldt og ufyselig vær, for tiden?

:whistle:

(<---det finnes bare dårlige klær--->

Lenke til kommentar
Okei, siden du er så opphengt i det:

Fun fact!: I den opprinnelige bokmålen, før den siste reformasjonen, var det ikke lov med hunkjønn i bokmål, det var kun to kjønn, en og et. Sånn skriver jeg fortsatt bokmål. Syntes det er idiotisk å ta inn nynorskting i bokmål. Så med mindre du KUN bruker "hankjønns"-endinger, så snakker du ikke bokmål, pluss de oversteånde. Enten sosiolekt, eller dialekt.

Sådetså. *kverulere*

8006358[/snapback]

Nå har det seg slik at når man snakker om bokmål, mener man dagens bokmål, og ikke det "opprinnelige" bokmålet.

Lenke til kommentar
]:ermm:

Det var en gang en en diskusjon

..som fikk navnet " Typisk Norsk " 

Og slik ser det ut til å bli her nå, med alle " forstå seg på'ere"

Men er vi virkelig slike  flisespikkere?? ( Som vi ikke skulle være her..)

Fra det ene til det andre

--> Hørte at om vi har minus 5 grader, og kuling, så er den faktiske temperaturen -->

minus 15

Da kan jo flere klage over at det er kaldt og ufyselig vær, for tiden?

:whistle:

(<---det finnes bare dårlige klær--->

8006456[/snapback]

Vær så snill, spar oss for farger.

Om vi har minus 5 grader er det minus 5 grader. Vindstyrke påvirker ikke den faktiske temperaturen, men den opplevde temperaturen.

Lenke til kommentar
men den opplevde temperaturen.

Med andre ord den kan oppleves som 10 og 15 minus....

8006507[/snapback]

Nettopp. Han skrev at den faktiske temperaturen var på -15 ;)

Både vindstyrke, temperatur og ikke minst luftfuktighet har innvirkning på hvordan huden reagerer på luften.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...