Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Siste Ordet 6 (LES de oppdaterte reglene FØR posting)

darkness|

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Antageligvis fordi det er tåpelig å påstå at vesten er et sted hvor alle skal være fri til å gjøre det de vil så lenge det ikke skader andre, og at vi derfor er en motpol til midt-østens arkaiske og utdaterte regler, for deretter å begynne å forby klesplagg. Det er som å si "vi er ikke rasistiske, sånn som de forbanna pakkisene i Irak", det er bare å skyte seg selv i foten.

7896882[/snapback]

Godt poeng.

Dog det blir litt galt å si det syns jeg. Vi følger da skikker når man drar til andre land og respekterer de regler som er i de landene man besøker og da blir det nesten litt galt at de ikke skal gjøre det samme. Men å forby et klesplagg er ikke det samme som å være rasistisk.

Lenke til kommentar
Snip.

7896882[/snapback]

Godt poeng.

Dog det blir litt galt å si det syns jeg. Vi følger da skikker når man drar til andre land og respekterer de regler som er i de landene man besøker og da blir det nesten litt galt at de ikke skal gjøre det samme. Men å forby et klesplagg er ikke det samme som å være rasistisk.

7897032[/snapback]

Selvfølgelig litt ekstremt å sammenligne med rasisme, men hva gjør en ikke for å understreke sine egne poeng?^^

Jeg tror folk flest misforstår hvilke skikker vi har i dette landet. Det er ikke slik at i noen land er det påbudt med slike slør, mens i Norge og siviliserte vestlige land så gjør man ikke det, det er ikke det som gjør oss bra. Det som gjør våre land til de beste å bo i er valgfriheten til å gå med kjole, skjørt, burka eller snekkerbukse. Jeg er like mye imot at kvinner må føle seg undertrykket av religionen som styrer livet deres, men å tro at man hjelper en situasjon av å forby noe som helst er naivt. Problemer skal løses, de forsvinner ikke av at man forbyr i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Problemer skal løses, de forsvinner ikke av at man forbyr i hytt og pine.

7897064[/snapback]

Vis vi hadde forbydd utlendinger hadde vi ikke hatt noen problemer med de i det hele tatt, så jo, det hjelper å forby ting.

Sånn helt svart hvitt løsning dette :p

Ville det ikke vært bedre å tatt denne diskusjonen i politikk og religions delen av forumet?

Endret av Den store P
Lenke til kommentar
Selvfølgelig litt ekstremt å sammenligne med rasisme, men hva gjør en ikke for å understreke sine egne poeng?^^

Jeg tror folk flest misforstår hvilke skikker vi har i dette landet. Det er ikke slik at i noen land er det påbudt med slike slør, mens i Norge og siviliserte vestlige land så gjør man ikke det, det er ikke det som gjør oss bra. Det som gjør våre land til de beste å bo i er valgfriheten til å gå med kjole, skjørt, burka eller snekkerbukse. Jeg er like mye imot at kvinner må føle seg undertrykket av religionen som styrer livet deres, men å tro at man hjelper en situasjon av å forby noe som helst er naivt. Problemer skal løses, de forsvinner ikke av at man forbyr i hytt og pine.

7897064[/snapback]

Hehe..not at all ;)

Men dette har med kommunikasjon å gjøre. Vi mennesker er så totalt avhengi av å se ansiktet til de vi prater til fordi det inneholder så utrolige mengder med informasjon som gjør at vi ser om den personen man snakker til forstår det de sier eller bare hører på stemmen eller ikke.

Så når man kler seg i burka eller andre ting som dekker til dette så forhindrer det læreren i å gjøre jobben sin og det forhindrer også eleven i sin utdanning rett og slett. Det er problemet, ikke at man skal forby noe pga fremmedfrykt for andre kulturer eller skikker eller regler.

Lenke til kommentar
Hehe..not at all ;)

Men dette har med kommunikasjon å gjøre. Vi mennesker er så totalt avhengi av å se ansiktet til de vi prater til fordi det inneholder så utrolige mengder med informasjon som gjør at vi ser om den personen man snakker til forstår det de sier eller bare hører på stemmen eller ikke.

Så når man kler seg i burka eller andre ting som dekker til dette så forhindrer det læreren i å gjøre jobben sin og det forhindrer også eleven i sin utdanning rett og slett. Det er problemet, ikke at man skal forby noe pga fremmedfrykt for andre kulturer eller skikker eller regler.

7897134[/snapback]

Så lenge dette går ut over eleven selv, så har den eleven retten til å velge selv. Jeg forstår absolutt problemet, men (og jeg vet hvor stor motstander du er av dette^^) religion har et særskilt sted i dette og de aller fleste samfunn, og selv vi ikke-troende må respektere at noen mennesker ikke ser på det som et valg. Hvis det ikke er noen måte for læreren og eleven å tilpasse seg situasjonen slik at utdanningen kan foregå som normalt, så er det veldig synd, men vi kan ikke ofre friheten vår grunnlov er basert på.

Den store P: Jepp, jeg savner når vi kun var vikinger her i Norge. Da var det fred å få.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...