Gå til innhold

store FPS dropp i Quake III


Jannis-15

Anbefalte innlegg

holdt meg før stabil på rundt 90-150FPS, men nå i ettertid har jeg begynt å plutselig droppe ned til ca 25-30FPS, dette varer bare i ca 1 sek, men siden Q3 er et veldig FPS-krevende spill har dette veldig mye å si for meg..

 

noen som kan komme med forslag til hva det kan være?

 

bruker det. 40.41

 

PS: poster dette i skjermkort-kategorien oga jeg lurer på om det kan ha noe med kortet/driver å gjøre, så dette er _ikke_ en feilposting... :wink:

 

på forhånd takk! :smile:

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du nylig installert noen programmer i som SETI, folding@home, Prime95 eller lignende prosjekter?

Uansett, prøv disse (på en gang):

com_maxfps 85, r_displayrefresh 85 og r_swapinterval 1, og sjekk om du får fps på rundt 85.

Jeg hadde et problem at når jeg hadde folding@home gående så hoppet fps fra 90-125 selv om jeg hadde com_maxfps 120 og 120hz på skjermen (ved hjelp av 60hz fix i rivatuner) i 1024x768. Når jeg slo av f@h så lå den jevnt på 125fps. Det var ikke pcen som var problemet fordi når jeg satte com_maxfps 0, så lå den på ca. 300-400+ fps (uansett om jeg hadde f@h i bakgrunnen eller ei). Når jeg satt r_swapinterval 1 (v-sync på) så hoppa fps mye mindre og lå stabilt på rundt 120-125 fps, så prøv det.

PS: Med r_swapinterval så vil fps ligge på den høyeste verdien av enten r_displayrefresh eller den frekvens som du har satt at skjermen skal bruke med et refreshratefix program.

ADVARSEL! Ikke sett r_displayrefresh høyere enn du vet skjermen din kan takle.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-15 22:14, skrev Jannis-15:

skjermen min takler ikke mer en 75FPS uansett..


 

:? Mener du ikke refresh rate? Hvis du får like mange fps som refresh raten, skru av Vertical Sync.

 

Det med disse droppa vet jeg ikke så mye om. Jeg kan huske at jeg fikk veldig lav fps i Quake3 en gang. Det fikset jeg på en ganske primitiv måte. Kopierte hele mappa "Quake3" som spillet lå i, til en annen plass på harddisken. Etterpå avinstallerte jeg den originale Quake3 mappa. Ganske teit, men det virka fint for meg :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 22:02, skrev CS_eR GøY:

dls krever altid mye pc kraft :


 

dls = ???

 

om det er downloads du mener tar ikke altid disse mye CPU, det gjør de bare om HD'en bruker mye CPU når den jobber... :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-11-16 22:06 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-16 22:04, skrev Jannis-15:

Quote:


Den 2002-11-16 21:27, skrev infinityFX:

:???: Mener du ikke refresh rate? Hvis du får like mange fps som refresh raten, skru av Vertical Sync.


 

jo, men 75Mhz = 75FPS max.. :smile:

 

Mvh, Jannis-16

 

Så det du mener er at hvis du går inn i Quake3, skriver cg_showfps1 og starter et game, vil fpsmåleren vise maks 75fps fordi skjermen ikke takkler mer enn 75Hz?

 

Eller mener du at siden skjermen takkler maks 75Hz, altså at skjermbildet blir oppdatert 75 ganger i sekundet, vil øynet ikke klare å oppfatte mer enn 75fps :smile:

 

Nei nå synes jeg at jeg roter det til her, hehe :smile:

 

_________________

3dfx.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: infinityFX på 2002-11-16 22:59 ]

Lenke til kommentar

nei, den vil vise så mange FPS maskinen klarer, men skjermen klarer ikke å vise mer en 75FPS uansett, så hva er da poenget med å ha 150...? :smile:

 

Edit:

Quote:

Eller mener du at siden skjermen takkler maks 75Hz, altså at skjermbildet blir oppdatert 75 ganger i sekundet, vil øynet ikke klare å oppfatte mer enn 75fps


 

jepp, var det jeg mente ja.. :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-11-16 23:02 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...