ostenxx Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Hei der! Skal formatere harddisken min ved å bruke "den gode gamle" Win98 oppstartsdisketten min i kveld. Legger deretter inn Win98 og så Windows XP PRO oppå. Lurer på hvordan jeg skal bruke fdisk i biosen til å dele harddisken opp i tre partisjoner, hver og en på 10 Gb. Jeg er veldig usikker på hvordan dette gjøres. Vil legge Windows på den ene, og ha spill på den andre og programmer og dokumenter på den siste. Nå har jeg bare en c: stasjon i min datamaskin. HEr vil jeg ha c:, d:, osv..... Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 Denne linken bør svare på alle dine spørsmål. Hvis ikke kan du jo ta en tur på http://www.fdisk.com Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. november 2002 Del Skrevet 15. november 2002 jeg har hørt at det er ikke å anbefale å ha c: partisjonen noe særlig større enn 4 eller 5 gb, vet ikke helt hvorfor, men jeg har iallefall hørt det. tror at det er bedre hvis du deler opp harddisken i litt flere partisjoner. Bare et lite hint dette altså. Lenke til kommentar
TheANYKey Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Hvorfor dele den oppi så mange partisjoner? Jeg fikk en 20GB harddisk av en kompis og den er delt oppi 5 partisjoner. Utrolig irriternde. Hvis noen kunne fortelle meg hvordan jeg får de sammen igjen så skulle jeg blitt glad. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Hei der. Å dele opp HD i flere partisjoner var meget populært før. Grunnen til dette var å få minst mulig på c:. Ihvertfall etter det jeg har hørt. Grunnen skal visstnok være at desto mindre filer og kataloger man hadde på c: desto mindre stress ble det OS'et i oppstarten o.l. Tror ikke det er noen grunn til dette i disse tider. Jeg har ett oppsett på min pc som er som følger: HD 1 er delt opp i C og D C er på 3GB (litt for lite) D er til spill, programmer +++ HD 2 er backup Eneste grunnen til at jeg har delt den opp i to er for min egen del. Jeg liker å skille OS'et fra alle andre programmer. Gammel vane :smile: Å ha fem partisjoner er helt unødvendig etter min mening. Hvis du vil fjerne dem så kan du gjøre følgende: 1)Bruke Partition Magic. Da slipper man å formatere HD'ene! 2)FDISK. Bruker du dette programmet så mister du alt du har på HD'en. Velger du denne så kan du bare slette alt du har med en gang. Setter i en win98 oppstartsdiskett og starter opp. skriver FDISK. Når du kommer inn i dette programmet så er det stort sett å bare lese informasjonen som står der. Så lenge du skal slette partisjoner så er det ikke så mye gale du kan gjøre :wink: Trenger du mer hjelp så er det bare å spørre igjen. Er litt trett nå så jeg makter ikke å skrive lenger. God Natt! Lenke til kommentar
2roll Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Quote: Å dele opp HD i flere partisjoner var meget populært før. Grunnen til dette var å få minst mulig på c:. Nøkkelordet er clustersize. Enhver fil på harddisken opptar en minmum av plass. Selv om fila er på 230bytes så kan det kun ligge en fil i hver cluster. Størrelsen er avhengig av partisjonsstørrelsen. I gamle dager da fat16 var enerådene så ble clusterstørrelsene fort store (16kb) på store partisjoner. Hadde man mange små filer så fylte man opp mye unødvendig plass. Dermed delte man opp diskene som tante Olga deler opp kakene. Fryktelig irriterende. Fat32 og NTFS gir mye større spillerom. Kombinert med store disker er ikke dette noe problem lenger. Det finnes haugevis med artikler om dette ute på nettet. Jeg gidder ikke komme med en helt presis forklaring. Selv liker jeg å dele store disker i 2. En partisjon til OS/spill/programmer og en til lagring. Da er det lettere å ta vare på ting på disken dersom man ønsker å formatere c: De fleste anbefaler vel også å ha win98 og XP på forskjellige partisjoner selv om det er teknisk mulig å ha dem på samme. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. november 2002 Del Skrevet 16. november 2002 Quote: wil skrev (2002-11-15 22:22):jeg har hørt at det er ikke å anbefale å ha c: partisjonen noe særlig større enn 4 eller 5 gb, vet ikke helt hvorfor, men jeg har iallefall hørt det. tror at det er bedre hvis du deler opp harddisken i litt flere partisjoner. Bare et lite hint dette altså. Er mangen som sier det at du bør ha små partisjoner til os'et. Eg husker det var noe eg gjorde når diskene var veldig dyre og små? I dag er en store harddisk veldig billig. Så nå kjører er winxp pro på c som er 100GB, D som er spill 45GB, E som er mp3 45GB, F som er og mp3 45GB. Alle partisjonene mine er fat32 cluster størrelsen er 32kb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå