Gå til innhold

Wii kan stikke av med seieren


Straffa

Anbefalte innlegg

Er enig at den har en verdi underholdningsmessig utover en thumbstick, men om ikke jeg har gått glipp av noe, så kan alle bevegelsene man kan gjøre med Sixaxis kopieres 1:1 over til en thumbstick. Så den er ikke noen teknisk innovasjon som vil forandre måten man spiller spill på, men mer en smart måte å inkludere en tredje thumbstick.

Slik er iallefall mitt syn på den saken:)

7365542[/snapback]

Det der er enkelt og greit feil. Langt alle funksjonene til Sixaxis kan overføres 1:1 til en thumbstick. Gjør bittelitt research og du vil finne ut at det er sant. Å introdusere en tredje thumbstick hadde bare vært teit, upraktisk, og ikke hatt halvparten så mye funksjonalitet og spillpotensiale som Sixaxis.

Dragon Hunter: Du sier nintendo skjelver i buksene. Det er riktig, men grunnen til at de er nervøse er at de har tatt en gedigen sjangse. De har gjort noe sony og ms ALDRI i turte. De har tatt en risk, som kan ende med å floppe som Power Globe, eller som kan revolusjonere spill-industrien for alltid!

7365559[/snapback]

Microsoft tok en diger sjanse bare med å begynne å lage konsoller, og har tatt utallige digre sjanser med designet av Ps3 i sitt forsøk på å endre konsollenes levetid fra 5 til 10 år(Noe de absolutt burde applauderes for).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, Wii brukes til å reklamere for Wiispill. Det er spillene som gjør at konsollbusinessen lønner seg. Var bare det jeg ville fram til.

7365607[/snapback]

Men spillsalget er altfor uberegnelig for å basere seg på. Til og med utgivere som EA kan ta diger skade av bare et par flopper. Hele debatten om spillmarkedet har lenge dreid seg om hvor ekstremt usikkert det er.

 

Microsoft og Sony kunne aldri gjennomført sine taktikker som rene spillselskap. Nintendo er et rent spillselskap, og kan ikke gjennomføre Sony og Microsoft sine taktikker, fordi potensialet for inntjening er ikke trygt nok for et rent spillselskap.

Lenke til kommentar

Nå mente jeg ikke at det var smart å lage en tredje thumbstick på en kontroller, man har jo bare 2 tommler. Det jeg mente var at man på en smart måte har inkludert funksjonaliteten til en thumbstick, uten å lage en thumbstick, og uten å ta bort no "convenience" fra de originale thumbstickene.

 

Og jeg er trøtt og gidder ikke å gjøre research på Sixaxis nå, men du må gjerne komme med eksempler på hva man kan gjøre på Sixaxis som ikke er mulig med en thumbstick.

Slik jeg ser det, kan man tippe kontrolleren framover, og man kan dytte en thumbstick fremover. Man kan riste sixaxis, og man kan riste thumbsticken.

Og som sagt, syns jeg Sixaxis har en verdi underholdningsmessig, der den slår thumbsticks, som for eksempel akkuratt risting. Men jeg kan ikke se at den gjør noe kontrollermessig annerledes enn å være en thumbstick som kan kan kontrollere i tillegg til de originale thumbstickene.

Lenke til kommentar

Riktigriktig dragon hunter, psx var en svær risiko, har ikke tenkt over det før. Allikevel var aldri xbox noen risk. Hadde den floppa hadde det riktignok vært skandale for de som jobbet med den, men for hele MS hadde det ikke betydd mye.

 

Er rimelig ny på forumet, og har bare ikke sett deg snakke positivt om Wii, så jeg gikk bare ut fra hva jeg har sett.

Lenke til kommentar
Nå mente jeg ikke at det var smart å lage en tredje thumbstick på en kontroller, man har jo bare 2 tommler. Det jeg mente var at man på en smart måte har inkludert funksjonaliteten til en thumbstick, uten å lage en thumbstick, og uten å ta bort no "convenience" fra de originale thumbstickene.

 

Og jeg er trøtt og gidder ikke å gjøre research på Sixaxis nå, men du må gjerne komme med eksempler på hva man kan gjøre på Sixaxis som ikke er mulig med en thumbstick.

Slik jeg ser det, kan man tippe kontrolleren framover, og man kan dytte en thumbstick fremover. Man kan riste sixaxis, og man kan riste thumbsticken.

Og som sagt, syns jeg Sixaxis har en verdi underholdningsmessig, der den slår thumbsticks, som for eksempel akkuratt risting. Men jeg kan ikke se at den gjør noe kontrollermessig annerledes enn å være en thumbstick som kan kan kontrollere i tillegg til de originale thumbstickene.

7365706[/snapback]

Sixaxis kan vris analogt til sidene, analogt fram og tilbake, analogt opp og ned. Ikke bare er nøyaktigheten større enn en analog stikke, men det er også rett og slett flere mulige måter å manipulere den på.

Lenke til kommentar

Og man kan tippe en thumbstick analogt til sidene, og frem, og tilbake.

At man kan flytte sixaxis opp og ned var jeg ikke klar over, og skjønner det ikke helt heller, siden det det dreier seg om her, er gyroteknologi. Og så vidt jeg vet, registrer ikke disse høydeforskjeller.

 

Og angående nøyaktigheten, så mener nå jeg at Sixaxis har en del å bevise, med tane på diverse Warhawk og Motorstorm klipp.

Lenke til kommentar

Fordelen med motion sensor greiene til PS3 er i mine øyne det faktum at det er valgfritt. Med Wii så er det en helt nødvendig del av spillet. Jeg ønsker å kunne velge om jeg vil vifte rundt med hendene eller å spille på "gammeldags" måte. Er ingen fan av dette motion sensor greiene. Spilte et par fiskespill på Dreamcasten med den beryktede fiskekontrolleren. Det var morsomt i ca 10 min om gangen.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor dere i det hele tatt orker å bruke energi og tid på å diskutere "konsollkrigen". Ingenting er avgjort før alle 3 konsollene har vært på markedet en god stund, så er bare å smøre seg med god gammeldags tolmodighet. Og når vi er inne på tolmodighet, ser dere ikke at det er unødvendig å diskutere med "Dragon Hunter"? Han hater henholdsvis alt som har med nintendo å gjøre.. Er ikke vitsi å waste energi på slike trangsynte personer..

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor dere i det hele tatt orker å bruke energi og tid på å diskutere "konsollkrigen". Ingenting er avgjort før alle 3 konsollene har vært på markedet en god stund, så er bare å smøre seg med god gammeldags tolmodighet.  Og når vi er inne på tolmodighet, ser dere ikke at det er unødvendig å diskutere med "Dragon Hunter"? Han hater henholdsvis alt som har med nintendo å gjøre.. Er ikke vitsi å waste energi på slike trangsynte personer..

7365868[/snapback]

Å diskutere "konsollkrigen" er å diskutere fremtiden til ett helt medie som ser ut til å kunne bli kanskje det viktigste underholdnings og kunstmediet i det neste århundret. Synes det kan være verdt å bruke litt tid og energi på, så lenge man har tid og energi til å vurdere ting som er viktigere enn kunst og underholdning også.

Lenke til kommentar
Nintendo kommer til å rompekjøre MS og Sony, når det gjelder salgstall.

7364645[/snapback]

Hva baserer du det på? Mest sannsynlig havner Wii på siste plass. Kampen om 1. plass blir mellom PS3 og 360, og den som kommer på 2. plass av disse to, kommer til å ligge marginalt bak 1. plassen på salgslistene.

7364715[/snapback]

Alle "PS3 vs. Wii"-artikler jeg har lest kårer Wii til den store vinneren. Folk har konsollene i samme rom, og tenåringsgutta blir begeistret for grafikken på PS3, men de blir stående med Wii hele dagen i stedet, mens PS3 støver bort i kroken.

 

Det er ikke grafikk som avgjør vinneren - det er spillene. Så langt har folk stor glede av Wii-spill, og foretrekker dem fremfor PS3. Selv Wii Sports med den latterlig enkle grafikken fenger mer enn PS3.

 

Se hvordan DS Lite bare leder med fire forupulte millioner.

Som vist i en annen tråd, så er det du som leser tallene feil. Når DS Lite selger minst fem ganger bedre i Japan og minst tre ganger bedre i USA enn PSP så sier det seg selv at Nintendo drar kraftig fra.

 

En konsoll som appelerte til alle, var filosofien bak PS1. PS2 og PS3 går i PS1s fotspor, og appelerer også til alle.

Dessverre er kontrolleren bare blitt enda mer knotete ved at man legger til enda et aspekt (bevegelsessensor).

 

Prisen er en av grunnene til at Wii vil selge minst. Man betaler 2500 kr og får en konsoll med last-gen-HW som mangler vesentlig standardutstyr, som f.eks. HDTV-støtte, støtte for DVD-filmer, og harddisk.

Prisen går nok ned i pris tidlig til neste år, siden Nintendo ønsker at den skal være så billig som mulig. Og istedenfor alskens teknisk fiksfakseri så har Wii en ny kontroller som sammen med spillene gjør at vanlige folk får større spilleglede enn av PS3.

 

PS3 er nok grei for entusiaster, men for alle andre er den for dyr og for komplisert.

 

 

Wii kommer nok til å selge mye bedre enn Gamecube, men jeg tviler sterkt på om Nintendo tar igjen PS3/360. Wii kommer helt sikkert til å selge bra til folk som ikke er hardcore gamere. Noe av problemet er nok grafikken, og hvis MS/Sony føler at Nintendo truer dem kommer de helt sikkert til å pushe på med markedsføringskampanjer som viser hvor mye bedre grafikk de kan vise til enn det Nintendo kan. Grafikk er fortsatt viktig, og Wii kontrolleren forandrer ikke det.

Folket har talt: Grafikk er ikke det viktigste. DS banker jo PSP, og det burde si sitt.

 

PSP: Pen å se på. Men lite mer.

 

DS: Ren spilleglede.

 

Hvorfor gikk folk fra Nes til Snes, fra SMS til Mega Drive, fra PS1 til PS2? Jo, grafikk. Det var få andre ting som skilte dem fra forgjengerene.

Spillene. Igjen, så er det spillene som avgjør.

 

Jeg tror Wii kontrolleren blir en stor hit på kort sikt, men er sketpisk til om den effekten kommer til å vare lenge nok til å gjøre Wii til en trussel for 360/PS3. Når spill som Halo3 og MGS kommer og viser grafikk som Wii bare kan drømme om vil nok PS3/360 dra i fra.

7364800[/snapback]

Det har ikke noe med grafikk å gjøre.

 

Fordelen med motion sensor greiene til PS3 er i mine øyne det faktum at det er valgfritt.

7365842[/snapback]

Det er ikke sikkert. De som lager spillet kan bestemme at det skal være obligatorisk.

 

 

Spilltitler betyr alt og der vil Sony nok engang vinne uten tvil. Over 50 unike lanseringstitler klare samt masse andre multi releases. Blant alle disse så har vi kjente spillserier som Gran Turismo, Tekken, Resident Evil, Metal Gear Solid osv. Dette er titler som til og med folk som IKKE er gamere kjenner til.

Dessverre har Sony mistet mange tidligere eksklusive titler, og sliter nå en god del :)

 

Ellers er det bare tull dette med "over 50 unike lanseringstitler".

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om dette er nevnt før i tråden (har ikke lest hele :blush: ), men The Wiire forteller om et artig eksperiment i denne artikkelen (side 6):

 

To determine how the Wii would be held by both sides of my family, both with a strong, disheartening apathy to video games, I set up a Wii in each of their living rooms and watched their reactions. My uncle, never wanting a console in his life, played Wii Sports bowling for an hour over what I had planned, his wife noting that it's what he should be getting for Christmas. My father, detesting video games, tired himself out in boxing. My cousin, slightly interested in games, kept trying to bat in baseball. My other aunt, against me wasting money on games throughout my life, couldn't put down golf or bowling. My mother, the Tetris-only fanatic, finally learned how to work the A/V cables on my VCR to play bowling while I am away at work.

Det kan godt være at PS3/360 vil dra i fra Wii hos hardcore gamere og folk som allerede er hekta, men Wii har potensiale for å bli solgt inn hos alle de andre, de som aldri ville engang tenkt på å vurdere en PS3/360. Det potensialet skal man ikke undervurdere.

Lenke til kommentar
DS leder med 4 millioner. Nintendo skjelver i buksene, for hvis Wii flopper, har Nintendo spikret enda en spiker i sin egen kiste. PS3 har allerede bevegelsessensorer. Både DS og Wii er for øvrig dyre.

 

Grafikk gjør selvfølgelig spillet bedre.

 

Den eneste Sony har å frykte, er Microsoft, og vica verca.

7365382[/snapback]

Ehem, bare for å rippe opp i en gammel diskusjon som jeg trodde vi forlengst var over med:

 

ja, Nintendo har temmelig grust PSP. Da mener jeg ikke bare antallet konsoller, men også antallet spill solgt per konsoll. Er du i tvil? Det er en grunn til at DS-spill ligger svært høyt oppe på salgslistene over hele verden. Spill som New Super Mario Bros, Brain Age, Nintendogs, etc., er alle spill som har dominert salgslistene verden over. Kilde: http://www.amazon.com/gp/bestsellers/video...9568164-4453419 og http://www.amazon.com/gp/bestsellers/video...19?ie=UTF8&pg=2

 

Kjapp oppsuppering:

 

DS

- konsoll: 1, 2, og 3-plass (DS-lite), 27-plass (vanlig DS)

- spill: 6, 10, 12, 13, 16, 18, 21, 22, 24, 31, 32, 36, 45, 47-plass

 

GBA:

- konsoll: 46, 39-plass

- spill: 23-plass

 

PSP:

- konsoll: 25, 35-plass

- spill: ikke på topp-50-listen

 

Konklusjon: DS (lite) selger som hakka møkk, og folk kan ikke få nok av spillene

GBA lever i skyggen av sin "bror", men til tross for at den er 5 1/2 år gammel, kan vi faktisk finne ett spill på topp-25 listen.

 

Sony får solgt konsoller, men spillene uteblir fra topp 50-listen.

 

Min konklusjon:

DS er forløbig den soleklare vinner så langt. I begynnelsen tvilte jeg på at den ville klare å holde presset mot PSP i mer enn ett par år. Sony har greid å fått foten inn i dørsprekken i det håndholdte segmentet, men mangelen av spill, har fått gamere til å se på konkurrenten istedet. I tillegg har Nintendo greid å utvide markedet til å inkludere ikke-gamere gjennom spill som Brain Age og Nintendogs.

 

Altså er Nintendo vinner, ikke bare på grunn av antall konsoller solgt, men hovedsaklig antall spill. Det er i spill pengene ligger, og dermed har Nintendo gått klart mest i pluss denne gangen. Sony har til tross for massive reklamekampanjer, og subsidiert konsoll, ikke greid å ta the big 'N' denne gangen, og har måttet tåle både mangelen på antall solgte spill, og UMD-video-fiaskoen.

 

Derfor mener jeg at det er komplett idioti å fullstendig avskrive Nintendo pga grafikken, som forsåvidt er mer enn imponerende i seg selv, når man ser på hva de har fått til med f.eks. Zelda. Spillserier, merkenavn og grafikk var ikke nok til å redde PSP mot DS, og da er det søren meg ikke sikkert det vil hjelpe PS3 med gruse Wii heller.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar

Hehe, gøy å se topp 10 håndholdt også:

 

høydepunkter:

 

1.New Super Mario Bros. Antall uker på listen: 21

2. Nintendogs. Antall uker på listen: 61

10. Mario Kart DS. Antall uker på listen: 49

 

Til og med ett GBA spill har greid å snike seg inn på listen, foran sony-flaggskipet Tekken.

 

Likevel er dette en vrient å følge med på, ettersom flere av spillene på listen er multiplattform. Uansett er det liten tvil om at salget av DS-spill dominerer i både norge (europa), amazon.com (hovedsaklig USA), og i Japan (der det selges mellom 5 og 7 ganger så mange DS som PSP hver uke).

 

Case Closed.

Endret av bepe86
Lenke til kommentar
Se på topp 20 salgslisten i Norge og du ser at Wii kommer til å bli en heidundrande suksess. Folk er opplagt lei vanlige spill og minispill og "party" spill er helt klart hva folk er interessert i.

 

Så godt som alt består av Buzz, Eyetoy, Guitar Hero og Sims. De eneste ordinære spillene som gjør det bra er Gears og Need for speed.

 

Det er faktisk 3 singstar spill og 3 Buzz spill som alle er inne på topp 20. Helt sykt.

 

http://www.vg.no/spill/topp20konsoll.hbs

7367271[/snapback]

At Eyetoy og Singstar gjør det bra på listene er vel noe som er svært vanskelig å tolke som i Nintendos favør, siden en god del Eyetoy og Singstar brukere helt sikkert kommer til å ville ha Eyetoy og Singstar neste generasjon også.

Lenke til kommentar
At Eyetoy og Singstar gjør det bra på listene er vel noe som er svært vanskelig å tolke som i Nintendos favør, siden en god del Eyetoy og Singstar brukere helt sikkert kommer til å ville ha Eyetoy og Singstar neste generasjon også.

7367352[/snapback]

Tror du de som kjøper Eyetoy og Singstar kommer til å kjøpe PS3 for å kunne spille mere Eyetoy og Singstar? Er de egentlig ute etter disse spillene, eller er de ute etter billig morro?

Lenke til kommentar
At Eyetoy og Singstar gjør det bra på listene er vel noe som er svært vanskelig å tolke som i Nintendos favør, siden en god del Eyetoy og Singstar brukere helt sikkert kommer til å ville ha Eyetoy og Singstar neste generasjon også.

7367352[/snapback]

Tror du de som kjøper Eyetoy og Singstar kommer til å kjøpe PS3 for å kunne spille mere Eyetoy og Singstar? Er de egentlig ute etter disse spillene, eller er de ute etter billig morro?

7367376[/snapback]

Jeg tror at de forbedringene Sony har vist fram fra sine Eyetoy og Singstar konsepter er såpass drastiske at de som har "spillt ut" sine gamle spill kommer til å ha lyst til å oppgradere, ja. MySingstar konseptet til Sony virker jo faktisk helt genialt, og de gjør fantastiske ting med Eyetoy også. Og man skal ikke undervurdere merkevarenes tiltrekkningskraft.

 

Når en god del unge jenter ser Wii så kommer de nok til å spørre "Wow, stilig, men har den Singstar?", og hvis pappa bare vil kjøpe en konsoll til dem så kan det godt hende at det blir Ps3 heller enn Wii.

Lenke til kommentar

Hihi, morsomt å få to svar på ett innlegg, som er så forskjellige. :wee: Vi kan vel bare si at vi ikke vet om vanlige folk er villige til å betale mye penger for å oppleve nye versjoner av spill de spiller idag, eller om de vil betale mindre, og så gå nye veier. Her kan vi synse så mye vi vil fram og tilbake, men ingen av oss vet...

 

Hvis det isåfall er det så har Nintendo virkelig skutt gullfuglen, da trenger man kanskje ikke ekstra utstyr for singstar spill engang.

7367435[/snapback]

Nei, det er ikke mikrofon i Wiimoten, desverre. Men jeg tror uansett Nintendo måtte ha gjort noe ekstraordinært for å klare å komme opp med et spill som gjorde at folk droppa Singstar til fordel for noe annet som liknet, uansett hvor bra det var.

Lenke til kommentar
Nettopp. Tviler på at disse kjøper PS3 til 5500kr for å få tak i nyeste singstar...

Og er det ikke snakk om at det er mikrofon i Wii kontrollen ?

 

Hvis det isåfall er det så har Nintendo virkelig skutt gullfuglen, da trenger man kanskje ikke ekstra utstyr for singstar spill engang.

7367435[/snapback]

 

Det er ikke mikrofon i kontrolleren.

 

Du har rett i at ingen kommer til å betale 5000kr+ for nyere versjoner av Singstar og EyeToy. Folk er ikke så rike. De som kjøper PS3 gjør det fordi de vil dra nytte av flere funksjoner enn bare simple partyspill som de kan få mye billigere på PS2 eller Wii.

Lenke til kommentar
Nettopp. Tviler på at disse kjøper PS3 til 5500kr for å få tak i nyeste singstar...

Og er det ikke snakk om at det er mikrofon i Wii kontrollen ?

 

Hvis det isåfall er det så har Nintendo virkelig skutt gullfuglen, da trenger man kanskje ikke ekstra utstyr for singstar spill engang.

7367435[/snapback]

 

Det er ikke mikrofon i kontrolleren.

 

Du har rett i at ingen kommer til å betale 5000kr+ for nyere versjoner av Singstar og EyeToy. Folk er ikke så rike. De som kjøper PS3 gjør det fordi de vil dra nytte av flere funksjoner enn bare simple partyspill som de kan få mye billigere på PS2 eller Wii.

7367484[/snapback]

Jeg tror dere undervurderer MySingstar. Det å kombinere Singstar med MySpace er utvilsomt ett av de mest geniale konseptene på lenge, og har digert potensiale. Det fantes en god del folk som kjøpte rene karaokemaskiner til 5000 kroner, selvom karaoke aldri tok av i Norge.

 

Og ja, de som kjøper vil ha flere funskjoner. Men for en pappa som kjøper Ps3 fordi datteren vil ha MySingstar, så skal man ikke undervurdere skryteverdien av å ha "den mest høyteknologiske konsollen" i hus, enn om han bare bruker den til å se gamle DVDer på.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Snakker vi om Norge så er foreløpig ikke PS3 noen konkurrent uansett. Det er derimot Sonys nye rosa PS2 til drøye 1000-lappen og nye utgaver av Buzz!, Guitar Hero og Singstar. Prisen og spillene appelerer nøyaktig til de markedene Nintendo ønsker å nå. PS2 blir uten tvil den sterkeste konkurrenten til Wii det første halvåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...