Gå til innhold

Wii kan stikke av med seieren


Straffa

Anbefalte innlegg

Folk flest mellom 10 og 25 spiller spill.

 

Hadde vært spennende med en undersøkelse på dette.

 

I følge Forbruker.no, koster den dyreste utgaven av PS3 5000 kr. På Elkjøp akkurat nå, koster Wii 2800 kr. Billig, ikke sant? :roll:

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=31898

https://prisguiden.no/product.php?productId=31928

 

Bryr meg fint lite. Jeg er ikke villig til å betale nesten 3000 kr for en last-gen-konsoll med bevegelsessensorer. Å betale 500.000 kr for en Mercedes S-klasse, er mer rimelig enn 280.000 for en Toyota Yaris (som selvfølgelig har blitt ribbet for stereoannlegg, airbag, sikkerhetsbelter, etc. – hva skal man med dette, man skal jo bare kjøre?).

 

Spennende. Har folk 5500 kr å bruke en konsoll? (+spill). Folk flest altså, som du sier er mellom 10 og 25 år. Har en vanlig 13-åring disse pengene? Tvilsomt. Må vel høre med foreldrene. Og jeg pratet med noen foreldre på jobben, som syntes at 2000 kr var for dyrt for en konsoll (Wii). Bruker de da nesten 4000 mer for få en kosnoll og et spill? Tror PS3 må syne litt i pris først, og det er jeg sikker på at den kommer til å gjøre også :)

 

Ekstrautstyr er heller ikke fordyrende. Støtte for DVD-filmer, HD og ikke minst harddisk, er standard i dag. Å betale nesten 3K for en konsoll som mangler mye standardutstyr, er dyrt.

 

DVD-filmer kan jeg kanskje være enig i. Men, nå har jeg jo faktisk et par DVD-spillere som står litt rundt overalt, som er kjøpt inn for 250 kr, så det er ikke så farlig for meg. Men, kunne kanskje vært greit..

HD har jeg ikke bruk for. Ikke ennå. Grafikken på Wii har ikke plaget meg ennå, og kan ikke si jeg er så veldig imponert over Xbox360/PS3-grafikk heller egentlig. Fin grafikk, ja, hva så liksom. Hva skal jeg med det? Spise? Nei, jeg vil ha det gøy med en konsoll. Wii er blitt min første konsoll siden NES, som jeg har spilt på.

HD? Hva skal jeg med HD, når jeg har innebygget minnekort, som er stort nok. Dette er ikke noe multimediasenter, det er en spillekonsoll. Jeg spiller på den, og har det kjempegøy :)

 

 

Mario-serien består av standard-plattformspill. Ikke har de mer spillbarhet enn andre spill heller. Hvorfor skulle Mario appellere til et eldre publikum enn Dexters labratorium og Carebears?

 

Godt spørsmål. Hvorfor vet jeg ikke, men sånn er det bare. Ihvertfall for veldig mange. Selv er jeg vokst opp med Mario, og Mario er for meg et slags ikon på konsoll.

 

Forøvrig er vel Nintendo DS et bevis på at nintendo har lykkes med noe innovativt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om du vet hva "folk flest" vil ha, hvorfor finner du ikke frem bilder av 8, 15, 25, 30, 45, 60, 79 åringer som spiller sammen i stor lykkerus, timesvis, fremfor en PSX maskin? Som sagt, Wiimotenen baserer seg på ren bevegelse, naturlig bevegelse. Dette lokker mange non hardcore spillere til seg fordi det kan de, de kan bevege seg. Det er ikke å legge under en stol at Nintendo har skutt gullfugl med Wiimoten, er bare du som ikke ser det. Dessverre.

 

Tror de aller fleste mener at PS3 vil få 1. plass, 360 2. plass og Wii 3. plass.

 

Hvordan kan du vite dette, da EA har kjøpt et eget studio, og gjort dette til et Wii ekslusivt utviklings studio, merk deg ordet ekslusivt. De skal lage spill til Wii, og bruke det Wiien har. Tviler på at det kommer noen crappy remakes ettervært, når Nintendo blir litt mere stødige på markedet. De har allerede gjort det godt i Desember, til tross for lanseringen og få konsoller. Samt at Wii ble revet bort fra hyllene, lang kø eller forhåndsbestilling var krevd for å få en Wii ved lanseringen, overalt.

 

Det var også kø og forhåndsbestillinger før GC. Se på DS-spillene fra EA, disse er kun crappy remakes av større og bedre EA-spill. Wii får Harry Potter, NFS, Godfather, etc., som alle finnes i større og bedre versjoner.

 

Nei, men når en konsoll har super grafikk muligheter har det en tendens til å kun bil fokusert på den delen, hva er vel super grafikk om gameplayet suger jetmotor. Wii får ikke det problemet for Wii har ikke muligheten til super grafikk, derfor må de satse på gameplayet, og da Wiimoten, som er det Wii kan best.

 

Andre satser også på gameplay. Det finnes nok av spill med både historie, fysikk, grafikk og AI.

 

Mange andre driter i gameplayet, harker opp en historie som lukter urin og satser fult på det tekniske. Er alt for mange crapy drittspill som har kommet ut i det siste. Synes du f.eks ikke at til tross for X360 sin "tjuvstart" på 1 år, tok det nesten 1 år før det kom et X360 spill som slo pusten av folk, GoW? Dog dette kom på andreplass i VGs kåring av årets spill, vinneren, et spill som kom i Desember på en konsoll som ikke er verd å nevne for din del.

 

Det eneste Wii-spillet med en nevneverdig historie, er Zelda. Mange prioriterer som sagt gameplay i tillegg til mye annet.

 

En annen morro ting er at en av tidenes mest annerkjente spill, som ligger på øverste toppen på avstemningen av tidenes spill, er et spill som kom til en liten konsoll som var teknisk svakere enn konkurenten, kjørte på kassetter og ikke hadde de tekniske preferansene som sin konkurent. Jeg snakker om Ocarina of Time. Synes ikke du det er litt rart at til tross for Sonys "suksess", har de aldri prestert å lage et ekslusivt PSX spill som har slått pusten ut av folk, og fremdeles er elsket i dag. Og da må jeg spørre, hvor mange slike titler har Nintendo?

 

Sony produserer ikke mange spill, og melker dem heller ikke slik som Nintendo. De har allikevel laget SotC, og GT-spillene, som alle har tatt pusten fra folk. Salgstall er heller ikke synonymt med kvalitet, da det er de mest melkede spillene som selger best.

 

OOOOOOH, bevegelssensor, det var jo noe nytt på en kontroll som ikke har endret designe siden PSX kom ut. Og bevegelsessensor, OOOOOOH, im impressed. Wii har bare Wiimoten den, som fungerer nærmest som en datamus og ligger like naturlig i hånden som en utvidet del av hånden. PS3 koster vel 5600 kr, uten spill. Jeg betalte 3300 for en Wii, dyr Wii faktisk på lanseringen, med 2 spill. Erm, 5600 ,- for en konsoll uten spill, eller 3300 ,- (dyrt) for en konsoll med 2 spill.

 

PS3 koster mellom 5000 og 5500 kr. Wii koster 2800 kr i de fleste butikker (man kan også få den dyrere bl.a. på Spaceworld), da får man med et lite spill. Man kan få PS2 med EyeToy for mindre enn hva man kan få Wii for. EyeToy er like nyskapende som Wii.

 

Du henger deg alt for mye opp i HWen til MS og Sony, krigen blir tydeligvis ikke lagt til HWen, men til andre planer. MS og Sony må matche Nintendo nå, og ta kampen på deres felt, og Wii har jo ikke HW som konkurerer med de 2, så hva blir kampen da lagt på?

 

Hype og grafikk.

 

Sega floppa totalt ut, utkonkurert av Nintendo og endte opp med å lage spill istede, som f.eks spill til Nintendos konsoll. Det du bør merke deg her er at Sega tapte kampen totalt, til tross for extention slottet som ga den bedre grafikk enn SNES sin 16 bits system. Til tross for det, tapte Sega som det hylte ovenfor Nintendo, og nå finner du Sega som Virtual console på nettopp, Wii. En Nintendo maskin. Kanskje få med hele historien og ikke en prosent, brøkdel, fra svunnenden tider. Har vi noe Sega konsoll med i dagens krig? Jeg kan ikke se en.

 

Saturn og DC floppet. Genesis var allikevel en stor suksess.

 

Å jeg tror nok du tar feil, mange har nå hørt om den nye Nintendoen og hva den kan gjøre, og de som har had planer om å kjøpe X360 eller PS3 (som f.eks undertegnde) ombestemte seg fort, og jeg angrer ikke. Men du skjønner, jeg har ikke en HD TV, så jeg får ikke den "grafikken" som jeg blir lurt til å tro at folk med 21' CRT skjermer får, og jeg har heller ikke råd til å betale nesten 10k for å se super grafikk. Så jeg valgte Wii, og det angrer jeg ikke på.

 

Som sagt: Folk refererer til den som "den nye Nintendo-en". HD-støtte er standard på en konsoll i dag – enten du trenger det eller ikke.

Lenke til kommentar

Rumble kommer via 3. partsstøtte til PS3. Hvis bilen allerede har fester til vindusviskere, er det ikke noe problem.

7617898[/snapback]

Vel ikke helt. Hvis de originale Playstation 3-kontrollene ikke støtter rumble er det da naturlig å tro at få utviklere vil bruke tid på å implementere rumble i sine spill. Skal utviklere bruke tid på å utvikle noe svært få i det hele tatt kommer til å bruke? Hvor mange er det som kjøper 3. parts-kontrollere i stedenfor originalene?

 

Alle de jeg kjenner kjøpr kun original-kontrollene nettopp fordi disse som oftest holder høyest kvalitet. Så hvis de aller fleste, da spesielt i begynnelsen av konsollens liv har original-kontrollerene til Playstation 3 vil vel utviklerene kanskje ikke ta seg bryet med å legge til en funksjon flertallet ikke har.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Spør du meg så: er det er heleten som har noe og si. :yes:

Ikke råå grafikk og en dårlig gjennomført historie.

Jeg sier ikke det at ps3 og xbox360 har spill med dårlig historie,

men jeg prøver bare og si at grafikken og og tillegs ting på konsollene ikke har SÅ mye og si..

Hvertfall ikke f.eks en mamma og en pappa som skal kjøpe gave til sønnen sin. ;)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Jeg er enig med mange her at PS3 er mye bedre enn Wii når det gjelder det indre av konsollen. Men hvem bryr seg om hva konsollen har og hva den ikke har, så lenge det er underholdende å spille?

 

Men å si at 5500 for en konsoll ikke blir for dyrt, blir det for drøyt. Greit at PS3 har masse ekstrautstyr, men prisen blir rett og slett for dyr, for de "fleste folk".

Lenke til kommentar

PS3 koster mellom 5000 og 5500 kr. Wii koster 2800 kr i de fleste butikker (man kan også få den dyrere bl.a. på Spaceworld), da får man med et lite spill. Man kan få PS2 med EyeToy for mindre enn hva man kan få Wii for. EyeToy er like nyskapende som Wii.

7617953[/snapback]

 

EyeToy er tilleggsutstyr - det er ikke Wiimoten.

Dessuten skulle jeg ville se deg kontrollere alle spillene mine EyeToy :!:

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på at spill fra EA, Codemaster, etc. bruker Wii-ens nye muligheter. I de alle fleste multiplattformspill vil de (i likhet med SIXAXIS) kun være en gimmick.

7618006[/snapback]

 

Jeg skal la deg tvile.

Men fakta er at Wiimoten er Wii's kontroll, som standardutstyr.

Det vil nok neppe være en gimmick. Det er den store forskjellen.

Lenke til kommentar
EyeToy er tilleggsutstyr - det er ikke Wiimoten.

Dessuten skulle jeg ville se deg kontrollere alle spillene mine EyeToy  :!:

7617991[/snapback]

 

Tviler sterkt på at spill fra EA, Codemaster, etc. bruker Wii-ens nye muligheter. I de alle fleste multiplattformspill vil de (i likhet med SIXAXIS) kun være en gimmick.

7618006[/snapback]

 

Ta en titt på Madden 2007 du, laget av EA. Kontrollene der er absolutt ingen gimmick ;)

Lenke til kommentar
Tror de aller fleste mener at PS3 vil få 1. plass, 360 2. plass og Wii 3. plass.

 

La nå folk prate for seg, jeg har fremdeles igjenne å se et flertall som støtter dine "folk flest" teorier. Tror de aller fleste ville foretrokket om du holdt snavla med det der og lot dem få gjøre seg opp sin egen mening.

 

Det var også kø og forhåndsbestillinger før GC. Se på DS-spillene fra EA, disse er kun crappy remakes av større og bedre EA-spill. Wii får Harry Potter, NFS, Godfather, etc., som alle finnes i større og bedre versjoner.

 

3dje parts spill som blir gitt ut til Wii i full fart, Wii kom 8 Desember, skal man forvente at det foreligger tusenvis av nye spill med en gang da?

 

Og når du er inne på DS, fortell meg, hvem leder salgstallmessig mellom DS og PSP?

 

Andre satser også på gameplay. Det finnes nok av spill med både historie, fysikk, grafikk og AI.

 

Rettelse, det finnes mange spill med bare fysikk, grafikk og AI. Og de fleste av dem finner du til konsoller med super HW.

 

Sony produserer ikke mange spill, og melker dem heller ikke slik som Nintendo. De har allikevel laget SotC, og GT-spillene, som alle har tatt pusten fra folk. Salgstall er heller ikke synonymt med kvalitet, da det er de mest melkede spillene som selger best.

 

Kan hende de melker ja, men de spyr ikke ut dårlige oppfølgere i angro. Som f.eks Zelda spillene. 20 år har gått, og fremdeles kommer de ut, og når de kommer ut blir de priset som mesterverk. Åja, beklager, samtlige annmeldere er vel kjøpt og betalt av Nintendo? Selvfølgelig, slik henger det sammen.

 

Det eneste Wii-spillet med en nevneverdig historie, er Zelda. Mange prioriterer som sagt gameplay i tillegg til mye annet.

 

Glemmer du ikke at Wii kom 8 Desember? Hvor er killer titlene til PS3 som har tatt verden med storm? Selv ikke X360 hadde killer titler ved lanseringen sin, de var ny de spillene ja, men ingen spil ble så godt motatt som Zelda: TP til Wii ble.

 

PS3 koster mellom 5000 og 5500 kr. Wii koster 2800 kr i de fleste butikker (man kan også få den dyrere bl.a. på Spaceworld), da får man med et lite spill. Man kan få PS2 med EyeToy for mindre enn hva man kan få Wii for. EyeToy er like nyskapende som Wii.

 

Et lite spill? Har du prøvd Wii sport? Det var ment som en demo til Wiimoten, men er for mange et fullverdig spill i seg selv. Eyetoy appelerer ikke til mengden, samt at eyetoy er mer kronglete å bruke enn Wiimoten, det kan jeg skrive under på.

 

Eyetoy var nyskapende da det kom, men ikke nå lengere. Wiimoten har nyskapende, samt at den appelerer til flere enn du vil innrømme. Som sagt, fin frem bilder av pansjonister som spiller Eyetoy, så skal jeg kanskje tenke over det.

 

Saturn og DC floppet. Genesis var allikevel en stor suksess.

 

Som sagt, ta nå med helheten, hvor er Segans konsoll i dag?

 

Som sagt: Folk refererer til den som "den nye Nintendo-en". HD-støtte er standard på en konsoll i dag – enten du trenger det eller ikke.

 

Nintendo har redefinert standaren i dag. De viser at du trenger ikke HD og super grafikk for å ha det vanvittig morro.

 

Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg hadde det så morro med en konsoll, det bringer meg tilbake til hva en konsoll egentlig er. Et leketøy. Det er ren skjær underholdning. Wii er det, jeg leker og koser meg med den konsollen, jeg er et lite barn igjen, og jeg elsker det.

Lenke til kommentar
Tror de aller fleste mener at PS3 vil få 1. plass, 360 2. plass og Wii 3. plass.

 

Har du en undersøkelse som bekrefter dette utsagnet?

 

Det var også kø og forhåndsbestillinger før GC. Se på DS-spillene fra EA, disse er kun crappy remakes av større og bedre EA-spill. Wii får Harry Potter, NFS, Godfather, etc., som alle finnes i større og bedre versjoner.

 

Det er vel stort sett kø og forhåndsbestillinger før hver eneste konsoll. Dette henger ganske så naturlig sammen med at etterspørsel ved lansering er langt større enn hva konsollfabrikantene kan levere. Det skal forøvrig nevnes at GameCube langt ifra har nytt den samme mediaomtalen Wii har fått. GameCube fikk aldri noen skikkelig lansering og hadde få relativt dårlige spill ved lansering, sett iforhold til Wii som har fått blant annet Twilight Princess.

 

Ja, EA Games har laget mange dårlige remakes av større spill til DS. Men, de har på sin side allerede laget et spill i en serie som er veldig populær i USA, Madden NFL 07. Dette spillet har fått gode kritikker hos Gamespot, hvor det prises for sin gode bruk av Wii-kontrollen. De liker måten å styre på og synes det er et godt spill. Dette spillet er utviklet og utgitt av EA Games. Så at EA Games lager dårlige spill til DS er nødvendigvis ikke et tegn på at de lager dårlige spill til Wii.

 

Andre satser også på gameplay. Det finnes nok av spill med både historie, fysikk, grafikk og AI.

 

Det er da ingen som nekter for at utviklere også lager spill med et bra gameplay, god fysikk, god historie, god grafikk og god AI. til de andre konsollene. Et eksempel på et slikt spill er jo Gears of War, som har en relativt god historie, bra gameplay, god AI, og suveren grafikk. Alikevel må man se konsekvensene av konsoller med muligheter for å produsere svært god grafikk. Mange utviklere tar snarveier og utvikler spill som generelt sett bare kan briljere med grafikken, mens historien, gameplayet og alt mulig annet må lide. Dette gjelder ikke alle spill, men noen spill ender opp slik.

 

Det eneste Wii-spillet med en nevneverdig historie, er Zelda. Mange prioriterer som sagt gameplay i tillegg til mye annet.

 

Hvor vidt historie er viktig kommer jo helt og holdent ann på spillet. Er det et rpg eller eventyr-spill er historie viktig. Historien skal engasjere deg i slike spill. Hva hadde vel Zelda vært om man ikke hadde noen mål og mening bak all slossingen og gåteløsningen i hulene og så videre. Zelda hadde vært null og niks uten historie. Det samme gjelder vel for alle rpg og eventyrspill.

 

Sony produserer ikke mange spill, og melker dem heller ikke slik som Nintendo. De har allikevel laget SotC, og GT-spillene, som alle har tatt pusten fra folk. Salgstall er heller ikke synonymt med kvalitet, da det er de mest melkede spillene som selger best.

 

Hva er så din definisjon av melking? Nei, Sony produserer ikke mange spill, men de har produsert gode spill, uten tvil. Shadow of the Colossus er uten tvil et mesterstykke, og hadde jeg hatt Playstation 2 hadde jeg kjøpt det fort som svint. Det skal forøvrig nevnes at Sony ikke har utviklet Gran Turismo-spillene, men gitt dem ut. Utvikleren av GT-serien er Polyphony Digital. Ser nå etter litt nærmere undersøkelser at Polyphony Digital er et internt utviklerstudio, så man kan vel da si at det formelt sett er Sony som ahr utviklet spillet. : )

 

PS3 koster mellom 5000 og 5500 kr. Wii koster 2800 kr i de fleste butikker (man kan også få den dyrere bl.a. på Spaceworld), da får man med et lite spill. Man kan få PS2 med EyeToy for mindre enn hva man kan få Wii for. EyeToy er like nyskapende som Wii.

 

Du skriver at PS3 koster mellom 5000 og 5500, og at Wii koster 2800 i de fleste butikker. Jeg forstår at du bruker selektiv informasjon når du formidler ditt budskap. Skal man gjøre det rettferdig bør man vel nevne at Wii koster mellom 2400 og 3000 i de fleste butikker. Jeg vil også påstå at det lille spillet, Wii Sports, gjør denne pakken ekstra verdt å kjøpe.

 

EyeToy er nyskapende, og var enda mer nyskapende når det kom. Jeg vil alikevel påstå at Wii-kontrollen er enda mer nyskapende ettersom denne kan registrere 3D bevegelser i motsetning til Eyetoy som kun registrerer i 2D. En annen ting å tenke på er at EyeToy fikk et svært begrenset utvalg av spill, mens nesten alle Wii-spill vil ta i bruk Wii-kontrollen.

 

Hype og grafikk.

 

Kanskje blir kampen lagt til dette, jeg er overhodet ikke sikker. Hype er alltid et sentralt begrep ved konsoller. Grunnen til at Playstation 2 vant var at den lansertes først, fikk mange varierte spill og ble godt mottat med jungeltelegrafer som følge. Nå har jo Wii fått en god del hype, der ikke bare barn og ungdommer skryter av den, men også voksne. Jeg har sett flere videoer av godt voksne har det svært morro med diverse Wii-spill som for eksempel Wii Sports.

 

Som sagt: Folk refererer til den som "den nye Nintendo-en". HD-støtte er standard på en konsoll i dag – enten du trenger det eller ikke.

 

Har du noe materiale å bekrefte dette utsagnet med? Og hvordan kan HD-støtte være standard på konsoller i dag når ikke alle konsollene har det. For at noe skal være standard må nærmest alle produkter av samme slag ha det. Når en tredjedel ikke har HD-støtte er dette per definisjon ikke standard.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Nåja, det siste punktet ditt var litt blurry. En konsoll skal vare i fem til sju år. Så HD blir ikke standard før next gen etter dagens konsoller? Hva om nintendo aldri tar det i bruk da? Bare fordi en henger etter betyr ikke det at ingenting kan bli kalt standard. Majoriteten bestemmer "standard".

Lenke til kommentar
Nåja, det siste punktet ditt var litt blurry. En konsoll skal vare i fem til sju år. Så HD blir ikke standard før next gen etter dagens konsoller? Hva om nintendo aldri tar det i bruk da? Bare fordi en henger etter betyr ikke det at ingenting kan bli kalt standard. Majoriteten bestemmer "standard".

7618571[/snapback]

Vel per dags dato har et fåtall av alle amrikanere HD-TV, og en av konsollene har ikke HD-TV-støtte. Altså er det ikke standard enda. Såklart vil HD-støtte bli standard neste år. Da vil alle konsollene ha HD-støtte. I tillegg vil omtrent alle ha HD-TV.

 

Skal se om jeg finner tall på dette, men skal straks i familiebesøk så det får vente til i kveld.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar
Vel per dags dato har et fåtall av alle amrikanere HD-TV, og en av konsollene har ikke HD-TV-støtte. Altså er det ikke standard enda. Såklart vil HD-støtte bli standard neste år. Da vil alle konsollene ha HD-støtte. I tillegg vil omtrent alle ha HD-TV.

7618601[/snapback]

Mener du neste generasjon?

Lenke til kommentar
Nåja, det siste punktet ditt var litt blurry. En konsoll skal vare i fem til sju år. Så HD blir ikke standard før next gen etter dagens konsoller? Hva om nintendo aldri tar det i bruk da? Bare fordi en henger etter betyr ikke det at ingenting kan bli kalt standard. Majoriteten bestemmer "standard".

7618571[/snapback]

Vel per dags dato har et fåtall av alle amrikanere HD-TV, og en av konsollene har ikke HD-TV-støtte. Altså er det ikke standard enda. Såklart vil HD-støtte bli standard neste år. Da vil alle konsollene ha HD-støtte. I tillegg vil omtrent alle ha HD-TV.

 

Skal se om jeg finner tall på dette, men skal straks i familiebesøk så det får vente til i kveld.

 

Snorre :)

7618601[/snapback]

Neste år nei? i år :D

 

Poenget er at Wii henger etter. Greit nok at de ikke satset på å være state of the art, men tatt levealderen i betraktning, så kan det bli fatalt. DVD og HD-støtte burde ha vært med. Blu-Ray/HD DVD er ikke nødvendig for Nintendo sin del, de har jo ikke noe å vinne/tape ved å snike inn en standard i markedet, men mulighet for en film her og da burde vært mulig, uansett hvor mange dvd-spillere per husstand. DVD blir å overleve i minst ti år til. Det er ikke så utrolig lenge siden VHS gikk ut.

 

Jeg har selv Wii, og jeg er ikke blind. Det er rom for forbedringer. En HD løsning hadde gjort det lille ekstra og også holdt den mer konkurransedyktig mot nær framtid. Det er trossalt ganske ålreite lcd/plasma-TVer på markedet nå til en overkommelig sum. Og de blir bare mer og mer tilgjengelige.

 

Edit: I alle dager, nå utpekte Daniel noe...

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Det var også kø og forhåndsbestillinger før GC.

7617953[/snapback]

 

Det var nok forhåndsbestillinger og sikkert køer også, men det var ikke noe poeng i å stå i kø da den ikke solgte ut.

 

310,000 of the 740,000 GameCubes available at launch were sold on the first day. By the end of the week, Nintendo reported sales of over half a million systems.

Link

 

Selv kjøpte jeg den på kvelden på lanseringsdagen uten problemer. Det hadde ikke vært like lett med Wii akkurat. Foreslår at du sjekker ting på nettet før du drar "fakta" om ting du ikke vet noe om ut av anusen.

Endret av Dinex
Lenke til kommentar

Jeg har HDTV og hele pakka, men klarer meg kjempefint uten HD-støtte på Wii-en. Mye bedre det, enn å måtte betale mye mer for noe jeg ikke bryr meg noe særlig om. Det er svært få mennesker som i dag eier en HDTV i forhold de som ikke støtter HD. Og enda færre som kjøper en spillkonsoll som støtter HD bare fordi den gjør nettopp det.

 

Er enig med Orresnei sine punkter her. Å si at HD-støtte er en standard på dagens konsoller blir bare dumt.

Lenke til kommentar

Eyetoy var på ingen måten noen nyskapning.

En jeg kjenner kjøpte et web kamera for ca 5 år sia.

Og der følgte det med et spill som man kan bruke cammen til og spille med, akurat som på eyetoy.

 

Veit dette kanskje er litt off-topic men, jeg sier det for det :p

Bare så dere skjønner at eyetoy er noe som kom på pc lenge før ps2. :whistle:

Lenke til kommentar
"Folk flest" er ikke hardcore-gamere, og det er nettopp disse som ramler over seg selv i lykkerus når de spiller f.eks. Wii Sports.

Folk flest mellom 10 og 25 spiller spill.

Dette er bare en ubegrunnet påstand som ikke kan tas for god fisk når man ser hvordan du er selektiv i det du kommer med (runder prisen på Wii opp, og prisen på PS3 ned).

 

Jeg vet ikke om påstanden stemmer, men det Nintendo gjør er å nå ut til nye grupper som ikke tradisjonelt spiller også. Det er flere her i verden enn de i alderen 10-25. Vi har f.eks. en kommende eksplosjon av eldre, og Wii har jo slått godt an hos denne gruppen. I USA ser de nå på hvordan de kan bruke Wii for å aktivisere eldre fysisk.

 

Kontrolleren har fungert for hardcore-gamere, men har skremt andre. Det er ikke uten grunn at Singstar er en slager blant "vanlige" folk. Nettopp slike grupper - de enorme grupper av mennesker som ikke liker vanlige kontrollere - er det Nintendo prøver å nå. Og det har de forsåvidt lykkes med når man ser mottakelsen Wii har fått.

Kontrollene har ikke skremt noen.

Joda, mange finner tradisjonelle kontrollere forvirrende og "skremmende". Det er mye å sette seg inn i for vanlige folk som bare vil spille og ha det gøy. Dette gjenspeiler seg jo i hvordan kontrolleren har blitt bejublet av mainstream-media.

 

Veiledende for PS3 er 5500. Veiledende for Wii er 2500. Hvorfor runder du ned for PS3, men opp for Wii?

I følge Forbruker.no, koster den dyreste utgaven av PS3 5000 kr. På Elkjøp akkurat nå, koster Wii 2800 kr. Billig, ikke sant? :roll:

Wii koster 2500 på Spaceworld (i allefall i Oslo) og flere butikker, og dette er også den veiledende prisen. Forbruker.no mente prisen kom til å være 5500, ikke 5000.

 

Jeg er ikke villig til å betale over fem lapper for en spillkonsoll.

Bryr meg fint lite. Jeg er ikke villig til å betale nesten 3000 kr for en last-gen-konsoll med bevegelsessensorer.

For det første så er ikke Wii "last-gen" selv om den bruker samme arkitektur som GC, i og med at maskinen er bygget opp fra bunnen, noe som blant annet har redusert strømforbruket til 1/3 av det GC bruker. Ny teknologi går ikke bare ut på å pumpe ut flere polygoner, men også på å gjøre brikker mindre og mer effektive.

 

Å kalle en maskin som kutter strømforbruket så drastisk for "last-gen" faller på sin egen urimelighet, da enhver vet at det i flere bransjer er nettopp slikt som teller og ikke rå kraft. Du kaller ikke de nyeste mobiltelefonene for "last-gen" bare fordi den ikke er en brøkdel så kraftig som en PC, for eksempel.

 

Tidlige alpha-devkits var 2-3 ganger kraftigere enn GC, ble det sagt, så "50% bedre ytelse" er en påstand du plukker ut av løse luften. Når det gjelder "standardutstyr", så er Wii til stor del en ren spillmaskin, så alt mulig fordyrende ekstrautstyr er ikke nødvendig.

Klokkefrekvensen på prosessoren er 50% mer enn den på GC-prosessoren.

Det er fullstendig irrelevant, da enhver med et minimum av hardware-kunnskap vet at MHz og GHz ikke gir deg hele bilde.

 

Når arkitektur og oppbygning er helt lik, er den dermed 50% sterkere.

Oppbyggingen er ikke helt lik. Både CPU og GPU er bygget opp fra bunnen, og maskinen har blant anent også mer minne.

 

Ekstrautstyr er heller ikke fordyrende.

Selvsagt er ekstrautstyr fordyrende. Alt som puttes i maskinen koster penger. Eller tror du man kan lage hardware helt gratis? Hvis du tror på MHz-myten så overrasker det meg ikke hvis du tror dette også ;)

 

Støtte for DVD-filmer, HD og ikke minst harddisk, er standard i dag.

DVD-avspilling må Nintendo betale for.

 

Å betale nesten 3K for en konsoll som mangler mye standardutstyr, er dyrt.

Dette utstyret er ting man ikke trenger når man snakker om noe som er en ren spillkonsoll. Hvorfor skal man betale 6000 for en haug av utstyr man ikke trenger?

 

Svært mange fra Nintendo-land, klaget på at man ikke trengte noen browser i en håndholdt konsoll. Så fikk DS en browser, og da var det plutselig nødvendig.

Nintendos elegante løsning var da å gjøre dette valgfritt, slik at de kunne holde prisen på selve konsollen nede, og så kunne de som ønsket seg en browser skaffe seg det i tillegg.

 

Europa Schmeuropa. Hva med å se på hele verden? Og å påstå at Sony ikke har gjort feil i denne generasjonen faller jo på sin egen urimelighet, da problemene har tårnet seg opp. Problemer med BR-komponenten, å måtte droppe Europa før nyttår, osv.

Leveringsproblemer er ikke nok til å falle fra tronen.

Kanskje ikke, men så er det ikke bare leveringsproblemer Sony har.

 

Mario appellerer til alle aldre. Det er ren spillbarhet.

Mario-serien består av standard-plattformspill. Ikke har de mer spillbarhet enn andre spill heller.

Mario-spillene setter standarden for platformspill, enten du liker det eller ikke.

 

Hvorfor skulle Mario appellere til et eldre publikum enn Dexters labratorium og Carebears?

Mario appellerer ikke til bare ett publikum. Hvis du leser det jeg skriver så appellerer det til alle aldre.

 

Power Glove ble laget av Mattel, ikke av Nintendo. Virtual Boy solgte dårlig og hadde dårlig spillutvalg. Derimot flyr Wii ut av butikkene, og tredjepartsleverandører kaster seg på Wii-bølgen.

Rettelse: EA og Ubisoft kaster seg på Wii-bølgen.

Og Square Enix, og Konami, og Capcom, og Disney som har opprettet et eget spillstudio kun for Wii, og så videre og så videre.

 

De fleste spillene til EA og Ubisoft, finnes i større, bedre og mer omfattende versjoner på PS3 og 360.

Men med den gamle kontrolleren.

 

Ja, men hva har dette med saken å gjøre. Påstanden var:

 

"Sony er altfor mektige til at noen greier å vippe de av pinnen akkurat nå."

 

Det var dette jeg svarte på.

Sony har dominert i to generasjoner – noe som gjør dem svært mektige innenfor konsoll-bransjen.

7617778[/snapback]

Men Microsoft har mer penger enn Gud, og kan kjøpe seg makt :)

 

Wii har mye sløvere HW. I tillegg mangler den mye standardutstyr. PS3 her også mye som andre konsoller ikke har.

Verdi måles ikke bare i hardware, men også i spilleglede, og her er de fleste (i allefall mainstream-media) enige om at Wii banker PS3.

 

Tviler sterkt på at spill fra EA, Codemaster, etc. bruker Wii-ens nye muligheter.

EA? :lol:

 

Hørt om Madden'07? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...